babyzwemmen

Hallo,

Wij wilde ook heel graag met onze dochter gaan babyzwemmen na haar eerste inenting. Maar omdat ze een hele gevoelige, droge huid heeft en af en toe wat eczeemvlekjes raadde de arts van het cb ons dit af. Zij was bang dat de eczeem dan erger werd van   het chloor. Inmiddels is ze 6,5 maand en heeft ze nog steeds een moeilijke huid.
Maar het lijkt mij zo ontzettend leuk voor haar.
Wie heeft er ervaring met een moeilijke huid en het chloorwater.
 
Dag mama met kindje met eczeem, dat zwemmen zo leuk lijkt.

Eczeem is een probleem van het afweersysteem, zie eczeemkinderen.nl. Alle invloeden van buiten, eten, drinken, slechte lucht kan een aanslag zijn hierop en daar reageert de huid van je kindje dan weer op. Zwemmen, maar ook veel in bad is of kan een aantasting zijn voor de huid van je kindje.
Mijn kindje is twee en zwemt al vanaf zijn babytijd in een gechloord bad. Hij heeft erge eczeem, wat soms  heftig opvlamt.Ja. hij reageert op het zwemmen, zijn huid wordt roder tijdens het zwemmen en ik moet het heel erg goed vet houden. Ervoor, tijdens en erna.
Maar hij heeft zoveel plezier in het water, dat geeft hem zoveel zelfvertrouwen.
Eczeem hebben kan soms heel erg moeilijk zijn, jeuk, krabben, slecht slapen, niet veel mogen eten, enz., enz.  Daarom ook heb ik er voor gekozen, met paps, om sommige dingen die beter zouden zijn als we het niet zouden doen voor zijn huid, toch te doen omdat ze voor andere dingen zo belangrijk zijn. Ik ga alleen niet zwemmen als zijn huid echt heel rood, jeukerig en dwars is.
Succes met je keuze.
Volg je hart.
 
Beste maudje,

Ik heb dan wel geen ervaring met huidproblemen bij mijn eigen kindje, maar uit mijn ervaringen in mijn werk( op een kinderdagverblijf). Waar ook wel kinderen met exceem of andere vorm van droge  huidjes zitten heb ik van de ouders geleerd dat je het zelf moet beslissen. Als jij graag met je kindje wilt zwemmen is er maar 1 manier om er achter te komen of ze er tegen kan en dat is het gewoon te proberen. Als je zorgt dat je een goede huidcreme die je er anders ook op smeert als ze uit bad komt mee neemt en je kindje goed insmeert dan zie je wel hoe het uitpakt.
Zo heb ik het ook gedaan met mijn dochtertje die vind water echt super leuk en ook al is ze nog meer 7 weken ik heb van de week gewoon geprobeerd of ze het zwembad leuk vond en ze vind het leuk, dus zo kom je er ook achter of ze tegen het water van het zwembad kan.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat want zelfs na 1 keer kan ik wel zeggen dat het een heel mooi iets is om zo intensief en ook wel ontspannen met je kind bezig te zijn.

Succes jolande
 
Hoi,

Onze zoon nu 2 jaar is ook begonnen met babyzwemmen toen hij 10 wk oud was. Het was een groot suc6, ook al heeft hij een zeer droge huid en eczeem plekjes. als je maar goed douche en lekker in vetten na het zwemmen. Ons werd de zwemluier afgeraden, blijft kind door drijven en zit ook niet lekker. Gwoon een zwembroekje, het staat ook erg lief. Maar we zijn gestop, door een te grote groep en hele slechte begeleiding. Wat ik erg jammer vond, maar het was geen rust moment maar een stress moment geworden in de week. 20 moeders met baby en 1 zwemjuf. En dan ook nog 5 euro voor 25 min. is opzich niet erg als het ook profesioneel gaat. Ik hoop dat het bij jullie allemaal meer relaxen is. Ik was met onze zoon in Ede in het zwembad.
 
beste mamma's en pappa's,

Ik ben met mijn dochter toen ze 9 weken was gaan babyzwemmen, dat vond ze heerlijk. We hebben het ongeveer 5 keer met veel plezier gedaan en toen werd ze verkouden (het heerste erg in onze omgeving) en kreeg ze ook last van haar oortjes. Momenteel gaat het goed met haar, ze  is inmiddels 17 weken.  
Maar kan iemand mij vertellen of ik nu veilig weer met haar kan zwemmen. Ik ben zo bang dat dit weer terugkomt, door het zwemmen. Ik hoor verschillende verhalen erover.

groeten
 
Karima
 
Hoi Karima,

Ik weer lekker gaan zwemmen met je kindje als ze niet meer verkouden is kan dat gerust. Waar je wel voor moet oppassen is dat je kindje niet teveel afkoelt na het zwemmen.
Neem een handdoek mee en als je uit het water komt doe je die lekker om je kindje, en eerst je kindje afdrogen en aankleden en dan jezelf.
Dan kan dicht echt geen kwaad hoor.

Groetjes Saskia

en heel veel zwemplezier
 
Hallo dames,

Over het onderwerp Babyzwemmen weet ik wel het een en ander. Als moeder van 2 kinderen ( oudste 2 jaar, jongste 4 maanden) en als zwemonderwijzerres. Ik geef onderanderen babyzwemmen, ABC zwemmen en volwassenzwemles.

Als eerste moet je van je eigen gevoel uitgaan. Als je iets niet ziet zitten niet doen. Je brengt namelijk onbewust je angst over op je kind. Bij de meeste zwembaden kun je beginnen met zwemmen als je kindje 6 weken oud is ( dit vooral omdat je als "kraamvrouw"zijnde niet meer mag vloeien als je gaat zwemmen ivm infectiegevaar) De meeste ouders kiezen ervoor om na de eerst inentingen van hun kindje te gaan zwemmen. In bijna alle zwembaden is er een speciaal uurtje voor ouder/kind zwemmen. Het water is dan meestal wat verwarmd en er liggen wat speeldingen in het water. Ook liggen er dan aankleedkussens en mag je vaak je wandelwagen mee naar het bad nemen. Zorg dat je voldoende handoeken/luiers bij je hebt als je uit het water komt en je je dus snel kunt opwarmen. Ik zelf geef mijn kinderen onder hun badkleding een zwemluier aan. ( deze zijn te koop bij drogisten en ook nieuw bij kruitvat) Dit doe ik vooral voor het evt poepen in het water. De kans is klein dat kinderen dit doen maar ik vind het zelf zo vies.
Let er wel op dat je de lippen van je kindje in de gaten houd als deze wat blauw gaan worden dan hebben ze het koud. Vaak bij de speciale uurtjes zijn er zwemonderwijzers aanwezig die je vertellen hoe je je kindje moet vast houden en wat je samen allemaal kunt doen in het water. Bij twijfel altijd nog een keer vragen en vind je iets eng ( zoals het onderwater laten gaan van je kindje) doe dit dan niet alleen maar onder begeleiding.

Ik hoop jullie zo een beetje wijzer te hebben gemaakt. Heel veel plezier met het zwemmen.

Daan
 
Hallo allemaal,

Vanaf dat mijn zoon ongeveer 3 maanden was zit ik al met hem op bayzwemmen. Het is echt GEWELDIG!!!

Hij geniet er iedere keer weer van. Nu is hij 6,5 maand en hij vind het nog steeds erg leuk. Die kinderliedjes die wij iedere les zingen, zing ik thuis ook vaak voor hem en hij herkent ze nu gewoon.

Ik vind het ook erg leuk dat je een leuke band met je kind hebt, iedere week in het zwembad...

Als je op babyzwemmen wil (hier in Deventer heet het moeder en kind zwemmen), moet je gewoon informeren bij zwembaden in de buurt of ze dat hebben...

Groetjes,

Ellen
 
Terug
Bovenaan