Bevallen okt/nov '21 _ moederschap

@sannenas pittig he. Heel herkenbaar, nu met 14 weken gaat het langzaam beter. Weet wel dat geen ritme heel normaal is. Veel kindjes krijgen pas wat ritme na de 4 maanden sprong. Een slaapcoach kan zo jong vaak nog niet heel veel helpen omdat kindjes slapen eigenlijk nog moeten leren. Je kan wel de tips voor slaaphygiene toepassen en kijken of dat werkt. Zoals donkere kamer, wakkertijden in de gaten houden, eventueel white noise, slaapritueeltje introduceren. Zo las ik het bij snuggles en dreams. En oefenen met ochtenddutje zelfstandig slapen. Met nadruk op oefenen want als het niet lukt is belangrijkste dat ze slapen en niet waar ze slapen. Wij oefenen al weken en meestal gaan iig ochtenddutje goed. Soms dagen dat elk dutje zelfstandig is. Maar ook dan alleen korte slaapjes helaas? Vorige week twee dagen langere slaapjes en toen was het klaar. In de draagzak wel een lang slaapje dus die gebruik ik als ik thuis ben. Veel kindjes schijnen hazenslaapjes te doen en ook dat hoort bij de ontwikkeling. Veelal kunnen ze na 5 maanden wel slaapcycli combineren. 

Wij hebben overigens eigenlijk geen slaapritueel. Oefenen vooral met zelf slapen en dat wil hij niet in zijn bed (krijsen) en wel in de box. Dan gaat slaapzakje aan en ik geef een speentje. 'S avonds valt hij na de fles van 19 uur in slaap en leggen we hem slapend weg. Mijn dochter was een geweldige slaper en ook daar kwam het slaapritueel pas toen ze wat ouder was geen idee wanneer precies. Maar toen ze zo jong was deed ik gewoon slaapzakje aan, flesje, knuffelen en naar bed. 
Bij ons gaan de nachten zo wisselend. Twee drama nachten en dan weer twee topnachten echt geen peil op te trekken. Maar ben alsnog moe want ook bij topnacht ben ik steeds alert. hier opeens ook darmkrampjes 's nachts met heeel veel scheetjes. Dacht dat dat na 3 maanden wel voorbij zou zijn..

@mateke, dankjewel ☺️ draagzak hebben we, ik merk wel dat hij dan lang om zich heen kijkt in het begin. Beetje alerte druktemaker hier. Maar zal eens proberen net tegen het einde van een wakkertijd. En helemaal waar, focussen op de slaap en niet perse waar voor nu. Wat fijn dat de opvang zo goed ging, dat geeft mij ook wat vertrouwen. In slaap vallen in het wippertje of in baby park klinkt nog als een droom hier haha.

@liesforum, heel pittig inderdaad, was van het weekend echt even intens. Wewisten soms gewoon niet meer wat te doen.
Goeie van de slaap coach die kunnen we dan beter even laten inderdaad.
Heb inderdaad een donkere kamer, white noise, slaapzakje. Bij het slaapzakje puckababy aan doen en daarna oppakken is het meestal foute boel. Zonder is niet echt een optie want hij maakt zichzelf continue wakker met z’n armpjes. Dus voelt alsof we helemaal niet toekomen aan het zelfstandig leren in slaap vallen. Bij de avonden leg ik hem slaperig op bed en dan met een hoop trucjes lukt het uiteindelijk.
Blijven jullie er bij zitten als je ze in het bedje legt of laat je ze dan zelf even. Ik had het idee dat wij met ons vasthouden er naast zitten etc. misschien ook wel teveel prikkels geven.
Enorm wisselend he dat slapen, dat zal inderdaad ook wel met deze fase te maken hebben. Hoort er natuurlijk bij ☺️
Die darm krampjes is precies zo bij ons, en dan inderdaad ook vooral snachts met veel scheetjes. Gooit ook weer roet in het ritme ?

Zo fijn jullie ervaringen te lezen. Voel mij soms zo onzeker dat we dan dingen verkeerd doen ofzo. Het zelfstandig slapen nog niet echt onder de knie hebben. Vind dat overstuur zijn zo lastig dan breekt echt mijn moederhart.

@sannenas bij ons helpt het zelfstandig slapen door hem juist veel te vroeg in de box te leggen. Dus ipv na 1,5 uur wakker tijd na 1 uur. Hij gaat dan wel steeds lachen als hij je ziet maar valt na half uur ofzo in slaap. Als ik de wakkertijd hanteer of wacht op eerste huiltje dan ben ik al te laat en is hij te verdrietig. Soms helpt dan wel pick up put down. Dus even troosten en wiegen, als die rustig is weer wegleggen. Dat probeer ik een paar keer en als hij echt overstuur raakt of ik het gevoel heb dat het niet gaat werken stop ik. Belangrijkste is dat hij slaapt denk ik dan maar. Zo deed ik het bij mijn eerste ook en had het toen heel snel te pakken en sliep zo makkelijk daarna. Deze jongen doet er was langer over?

@sannenas dat in slaap vallen in haar park of wippertje is ook wel echt maar iets van de laatste dagen ?. Daarvoor sliep ze overdag soms enkel in de wandelwagen als we op stap gingen, in de auto of op mijn arm. Maar als je dan ziet dat dat slapen een veelvoorkomend thema is bij quasi iedereen is dat inderdaad toch wel een beetje een geruststelling hè ?.
Hoe doen jullie partners het trouwens als ze met de baby alleen zijn? Ik heb me de voorbije week al doodgelachen wanneer mijn man op de baby past terwijl ik moet werken. Hoewel, vorige week maandag was ik niet zo blij. Toen kwam ik thuis en haar broek voelde vochtig. Toen ik haar verschoonde had ze echt een hele volle luier. Ik vroeg dan wanneer hij haar laatst verschoond had en hij had haar de hele dag nog niet verschoond ?. Het was te druk geweest ?. Maar goed, de volgende dag had hij het dan weer beter gedaan. Toen had hij haar ook gewassen. Liet hij een busje zien met de vraag of ik dit dan ook gebruikte. Had hij haar 'gewassen' met bodylotion ipv wasgel ?. Voor vandaag had ik kleertjes klaargelegd: een jurkje en een kousenbroekje. Kom ik thuis, heeft ze een gewone broek onder haar jurkje aan. Hij vond die kousenbroek te veel gepruts ??. Nochtans erg eenvoudig om aan te doen. En zo is er elke dag wel een verrassing ?

Nou, het lange doorslapen heeft helaas niet doorgezet. Al heb ik wel een idee waarom dat komt. Meneer komt al 2 nachten toch weer om 3 of 4 uur. Maar de laatste avondvoeding heeft hij vervroegd naar 22 uur. Ik had gisteren daarom juist die fles opgehoogd (zonder terug gieten) en die ging er zonder problemen helemaal in. Helaas werd hij toch om 4 uur weer wakker voor een voeding. Ik ga daarom vandaag maar eens in de middag een grotere fles aanbieden (en de laatste voeding dan ook groter) om te kijken of dat helpt in het opschuiven van de voedingen!

Sinds gisteren is meneer erg bezig met zijn handjes en kletst hij de hele dag. Hij bootst 'hallo' na in klanken, te schattig! Is helemaal aan het stralen als ik enthousiast reageer.
Hij wil ook niet meer liggen in mijn armen, nee hij wil rechtop. En ook het liefst rondlopen. Ik heb inmiddels een zere rug/heup van zijn bijna 6 kilo rond sjouwen!

@lapjesendraadjes ah jammer van het slapen! Bij ons is het nu meestal ook dat ze rond 22u haar laatste voeding heeft en dat ze er dan weer is om 3-4 uur. Ik ga zelf dan ook altijd mee slapen na haar laatste voeding, zeker nu met werk ?. En leuk hè, wanneer ze weer wat nieuws kunnen ?! Hier ook veel gefriemel met de handjes en gebabbel tot en met. En dan heerlijk kleine 'gesprekjes' met haar voeren waarin ze de hele tijd lacht ?. Dan smelt je toch gewoon! Het willen rondlopen en alles willen bekijken herken ik ook wel ?. Mijn rug is ook al om zeep door de hele tijd die (volgens mij) 6 kilo rond te zeulen ?.
Morgen is onze kleine meid 12 weken oud en krijgt ze op het consultatiebureau haar tweede vaccinaties. Dan weet ik ook weer hoeveel ze nog gegroeid is en bijgekomen ?. Op de opvang hadden ze nog eens een opmerking gemaakt over het vele teruggeven en dat dit toch wel echt buiten proportie is, wat ik ook wel vind maar op het consultatiebureau maken ze er geen probleem van omdat ze geen pijn ondervindt. Maar ja, zij hebben ook nog niet gezien hoeveel en hoe vaak ze spuugt hè. Dus nu toch maar met de extra bevindingen van de begeleidsters van de opvang een afspraak gemaakt bij de kinderarts om het te bespreken en even te zien of we niet nog iets extra zouden kunnen doen tegen het spugen. Ze had vandaag ook weer één van de begeleidsters helemaal ondergespuugd ?. Risico's van het vak zullen we dan maar zeggen ?. Met het werk nu ben ik supermoe. Hopelijk kan ik het morgen zelf drooghouden wanneer ze de prikjes krijgt ?.

Dag dames! Ik heb heel wat gemist zie ik, maar ik heb net alles gelezen.
Hier sinds gister 13 weken alweer, vandaag heb ik een afspraak bij cb, eerste vaccinaties! Dus best spannend. En hier was het dubbele geboortegewicht maar ze was 3kg dus rond de 6 nu denk ik. Bij ons zit er ook nog geen ritme in, maar ik heb dat ook een beetje los gelaten. Vooral met bv, ik heb die groei+ app gebruikt (dankje voor de tip!) en heb 4 dagen de bv bijgehouden en kom op ongeveer 7-9 voedingen per 24h uit.
Het stelt me gerust dat er anderen ook nog buikkrampjes ervaren, want dat is hier ook echt een slaap boosdoener.

Ik was het weekend weg met familie en merk dat in het zelfde bed slapen haar voorkeur heeft. We hebben heerlijk samen middag dutjes gehad haha!

Ze is overigens een super lief kindje, kan zichzelf soms wel een uur vermaken met haar dieren mobile. Als ik kook zet ik de wipstoel in de keuken en dan kijkt ze lekker rond. Vandaag sliep ze bijvoorbeeld tussen twee voedingen door, dan even wakker en weer slapen voor een uur. Ik denk ook maar zolang ze slaapt is het prima ?
We Gaan eigenlijk altijd samen naar bed tussen 9/12 uur. Ik heb ook niet echt een routine. Als ze slaperig is lopen we met haar tot ze slaapt, dan in de wieg, inbakeren, speentje geven en hopen dat ze blijft slapen. Na lange dagen valt ze makkelijker in slaap, ik moet daar meer mee oefenen.

En mijn man doet het wel heel goed met haar, al zijn ze nog niet een hele dag alleen samen geweest. Meestal ben ik niet langer dan een uur weg bij haar…

@amtk Hoe had ze het gedaan met haar eerste prikjes? Hopelijk heeft ze er nadien niet te veel last van.
Hier zitten de tweede prikken erin. Vandaag is ze dus 12 weken. Ze is nu 60 cm en weegt 5,809 kg. Dus dat is netjes hè. Volgt mooi de groeicurve. Op het consultatiebureau ook gemeld dat ik een afspraak bij de kinderarts heb gemaakt ivm het spugen en voorkeurshouding. Ik had gezegd dat ze er op de opvang ook een opmerking over hadden gemaakt. En dan krijg je dit: 'Als je nu niet had gezegd dat ze zoveel spuugt, zou ik echt niet aan reflux denken. Het is zo'n vrolijk, content kindje. Maar als ik het zo hoor, had ik precies ook wel aangeraden om eens een afspraak te maken bij de kinderarts.' ?. Wat ben ik nu al sinds week 3 aan het zeggen? Heel frustrerend. Alsof je pas serieus genomen wordt wanneer ze op de opvang ook een opmerking maken. Je zou je al bijna een overbezorgde moeder voelen terwijl ik blijkbaar echt wel reden heb om bezorgd te zijn. En ik voelde me ook echt beoordeeld omdat we stilaan aan het overstappen zijn op kunstvoeding. 'Ja, borst is natuurlijk het beste en we raden toch aan om zolang mogelijk borstvoeding te geven.' Ja sorry dame, het moet wel haalbaar blijven en ik kon gewoon kolvend niet tegemoetkomen aan de vraag. Het kind krijgt eten en is gezond. Meer moet dat toch niet zijn, of het nu uit een borst of uit een fles komt.
Sorry voor dit bericht. De frustraties moesten er even uit ?. Ik word echt helemaal kriegelig van zo'n mensen. Goed dat we volgende week naar de kinderarts kunnen.

Terug
Bovenaan