Borstvoeding

Voor als je echt teveel melk hebt, kijk dan eens voor tips op deze link:

http://www.vbn.borstvoeding.nl/teveel.html

Ik had in het begin ook te veel en heb veel gehad aan deze link!
 
Hallo, ik wilde alleen even een tip kwijt aan mamas die teveel melk hebben, zoals Meggy: door het drinken van pepermuntthee wordt de melkproductie gereduceerd. Een handig en natuurlijk middeltje dus! Groetjes, Heidi
 
Hallo, ik ben de mama van Peter, nu 5 en een halve maand, en geef alleen bv. Ik wil graag langzaam de bv gaan afbouwen, omdat ik merk dat ik als het ware door mijn zoon word "opgevroten". (Hij weegt nu al 11 kilo en is 73 cm. lang...) Ik voel me s avonds echt helmaal afgebrand. Bovendien heeft hij al 2 tandjes, voor mij een soort natuurlijk teken dat hij aan iets anders toe is. Nu dan mijn vraag: Is het beter om met een fles te beginnen, of juist eerder met een groentehapje? Of met fruit? Alvast bedankt! Groetjes van Olga
 
Hai Olga,

In principe is het hebben van tandjes geen teken dat ze toe zijn aan iets anders hoor :). Het WHO adviseert zelfs om bv te geven totdat ze 2 zijn, maar dat vind je misschien wat overdreven. Er wordt aangeraden om pas te beginnen met bijvoeding als je kindje 6 maanden oud is, pas dan zijn de darmpjes voldoende rijp en beschermd om nieuw voedsel aan te kunnen. Het is het beste te beginnen met zachte groente zoals worteltjes. Fruit kan ook wel maar daar is wel van bekend dat dat sneller een allergische reactie kan oproepen dan groente. Bovendien stimuleer je met fruit al meteen een hang naar zoet.
Verwacht overigens niet dat een groentehapje meteen een voeding vervangt! In het begin gaat het eten van groente of fruit maar met lepeltjes tegelijk, en dan bedoel ik dus theelepeltjes :). De beste manier van afbouwen is nog altijd om het aan je kindje over te laten. Op die manier loop je niet het riscio dat je productie meteen zodanig achteruitgaat dat er niets overblijft. Wil je nu toch al meteen een voeding laten vervallen dan zul je, zeker als er nog niet zoveel bij gegeten wordt, moeten aanvullen met fv. Ik kan je geen advies geven daarover, ik heb nooit fv gebruikt.
Bespreek het anders ook eens op je CB...

 
Olga,
Even als aanvulling op wat Sevi schrijft, dat gevoel van 'opgevreten worden' hoeft niet aan de borstvoeding te liggen (en lost dus ook niet op door afbouwen). Je bent nog volop aan het 'ontzwangeren', daar horen die gevoelens bij. Als je erg moe bent kan het ook zijn dat je schildklier wat ontregeld is. Dat komt veel voor na een zwangerschap en staat los van de borstvoeding. Je huisarts kan dit gemakkelijk constateren met een bloedprik. De medicatie kan prima samen met borstvoeding.
 
Hallo dames, dank jullie wel voor jullie reactie! Sevi, ik snap niet goed wat je bedoelde met het aan mijn kindje over te laten? Hoe werkt dat? Dank voor je uitleg! En Dirksmama, bedankt voor de schildklier-tip, ik heb sowieso een te traag werkende schildklier waarvoor ik medicijnen slik maar misschien moet ik de dosis opschroeven, ik ga dit meteen laten checken. En dan nog wat: hebben jullie een tip hoe ik kan voorkomen dat mijn zoontje mij bijt tijdens het voeden? Dit is nog niet voorgekomen, gelukkig, maar ik ben als de dood dat ik straks wéér helemaal open lig (was de eerste 3 mnd al zo....) Veel groetjes, Olga
 
Darmee bedoel ik dat je vanzelf merkt wanneer je kindje een voeding wilt laten vallen, dat heb je als moeder vanzelf wel door, beter kan ik het niet omschrijven :). Op het monet dat je kindje de voorkeur geeft aan bijvoorbeeld fruit om 11.00 ipv de borst, dan weet je dat je die kan laten vervallen. Geloof me, je merkt het vanzelf, niets forceren.....
 
O.k. dit is nu het nieuwe borstvoedingsforum dus.... ik kan inderdaad niet zeggen dat ik er kapot van ben maar misschien went het wel.
Een tijdje geleden heb ik een aantal vragen gesteld op het forum. Maar nu gaat de borstvoeding als een trein.
Ik denk dat een forum als dit enorm belangrijk is. Zonder goede info en steun stop je al heel gauw met borstvoeding. Ik ken zoveel vrouwen die gelijk met mij met goede moed zijn begonnen maar nu al gestopt zijn. Zo zonde! En allemaal om stomme redenen zoals denken dat er niet genoeg melk is, zo'n schema aanhouden etc. Als Shane 's avonds wat vaker drinkt (op verjaardagen enzo) begint ook iedereen tegen mij over de fles en dat ze daar zo lekker op slapen. Grrrrr....
Inderdaad schandalig dat er zoveel reclame op deze site staat, geen wonder dat er zo weinig borstvoeding gegeven wordt. Ik ga er zeker wat van zeggen.
Sevi, hartstikke fijn dat je nog steeds klaar staat met adviezen.

Groetjes en tot schrijfs

Linda mv Shane 14.04.2003
 
Terug
Bovenaan