De dames die al wat langer wachtten: in verwachting

Chacha, wat fijn dat de nipt goed was zeg! Heerlijk! En wat leuk dat jullie een jongetje krijgen :) al was een meisje net zo leuk geweest natuurlijk haha! 
Wilkindje, wat een prachtige babykamer! Heel fijn dat de verhuizing er op zit en jullie helemaal klaar zijn voor de baby. 
Daantje en Doutzen, begint nu wel echt spannend te worden hè? En die oefen weeën poeh... succes er mee :) 
Mijn bevalling liep van a tot z helemaal anders dan ik voor ogen had, maar ik had 1 uitgangspunt voor mezelf "het laat zich niet regisseren, meebewegen is het makkelijkst" en daar heb ik heeeeeel veel aan gehad! Mijn vriend stond er zelfs van te kijken haha, bij elke "tegenslag" zei ik gewoon "oké, is goed. Wat zijn dan nu de opties?" Zo kent ie mij niet echt en dacht dat ik behoorlijk uit m'n vel zou springen. Ik was de rust zelve haha! Als jullie straks bevallen zijn wil ik mijn verhaal wel delen, als jullie daar op zitten te wachten :)

Chacha, in nl hoef je geen mondkapje op met de bevalling, ook niet in het ziekenhuis, on belgie wel? Is niet te doen zei mijn vk. 

Bo belle wat knap dat je je zo hebt opgesteld, dat zit dus ook totaal niet in mijn aard, dus ik hoop dat ik dat straks ook kan.  Ben heel benieuwd naar jouw bevallingsverhaal, maar natuurlijk alleen als je dat zelf wilt delen. 

Chacha, hihi  wat leuk dat je zo verliefd bent!! Ik kan me voorstellen dat als je het geslacht weet dat het dan al iets dichterbij komt... Dan wordt het al iets meer een persoontje ofzo. Bij ons is het nog altijd "het" en "de baby" Toch vind ik het heel leuk dat we het zo doen!! Bij de echo's was het niet moeilijk, want wij hebben na 11 weken geen echo meer laten maken. Wilden we ook niet:)  En met de liggings echo was de baby al zó groot dat er niets meer viel te zien!! Maar als we wel nog meer echo's hadden laten doen, dan kunnen ze daar ook wel omheen filmen hoor...
Doutzen, hoe gaat het met je oefenweeen?? Zakken ze alweer af?
Hier nu ook zo'n dag! Gisteren en eergisteren had ik heel veel energie dus heb ik daar even flink van genoten zeg maar! En nu...!?! Weg! Voel me zo licht in mijn hoofd, alles is even op. Nou ja, maar weer even aan overgeven dan maar. Ik merk nu wel dat de kleine weer een stukje verder is gezakt, heerlijk!
Bo-belle, ja leuk om te horen! (Je bevallingsverhaal) maar mag zeker ook ná onze bevallingen. Ik ben ook zeker geen held, maar aan de andere kant kan ik me wel altijd goed overgeven aan de profs! Dat had ik vorig jaar ook met die cyste operatie. Daar ging ik heel relaxed in en kwam er net zo relaxed uit. Toen kon ik me echt goed overgeven. Als ik maar merk dat zij het gaan oplossen haha!! Langdurige pijn zelf opvangen.....dat wordt de uitdaging!

oooh wat spannend dat jullie het geslacht nog niet weten Daantje! Wat knap dat jullie dat kunnen haha. Het lijkt mij achteraf ook echt heel mooi om je te laten verrassen. Maar denk niet dat ik het een zwangerschap lang zou kunnen volhouden ;) 
Ok, hier komt mijn bevallingsverhaal! Stiekem ook wel leuk om even neer te zetten ergens haha:
Ik word om 01.00 's nachts niet zo lekker wakker, geen buikpijn ook niet ziek. Maar een beetje een onbestemd gevoel. Ik val nog even in slaap tot mijn vriend om 02.15 thuiskomt en meteen wil ik uit bed omdat ik liggend teveel buikpijn heb, ik installeer me met een kop thee en een kruikje op de bank. De buikpijn is erg regelmatig en neemt toe in pijn, ik ga even douchen omdat ik al heel wat nachten voorweeën heb gehad maar het neemt niet af; sterker nog: het neemt toe! De weeën komen meteen stipt elke 4 minuten, maar duren 'te kort': maar 50 seconden. Toch bel ik de VK maar even en om 05.00 is ze bij me. Ik heb dan 1cm ontsluiting en krijg dus het advies nog even te gaan slapen. Ik dommel een beetje op de bank maar echt slapen lukt niet meer. Om 6.30 doet het zoveel pijn dat ik mijn vriend toch maar vast wakker maak, ik heb hem nodig om de weeën die nu ook in mijn rug zitten weg te masseren. De weeën komen al die tijd om de 3 a 4 minuten en de VK is er rond 08.00 weer. 

Ze is er tevreden met de 2 à 3 cm ontsluiting die ik dan heb. Zelf vind ik het behoorlijk tegenvallen en de pijn is pittig. Ik besluit dan dat ik het niet zonder pijnmedicatie of een bad wil doen en we mogen gelukkig meteen naar het ziekenhuis. 
Het is er alleen heel erg druk. Ze komen me na 2 uur pas checken op de kamer, dan heb ik wel inmiddels 5cm. Ik wil het liefste in bad of een pompje. Voor het pompje hebben ze het te druk, een bad kan wel maar zeggen ze: we hebben over 3 kwartier tijd voor een ruggenprik. Ga je eerst in bad, dan moet je daarna eerst een half uur aan de CTG en het is heel druk. De kans dat je dan achteraan de rij komt en langer moet wachten is groot. Plus een bad duurt minimaal een uur om te vullen. Dus ik kies voor de ruggenprik, daar stond ik sowieso niet negatief tegenover en de pijn valt me vies tegen. Helaas duurt het geen 3 kwartier voor ze me komen halen, maar ruim 3 uur. 

Ik zit dan op 7cm maar mag de prik alsnog hebben. Die valt me gelukkig alles mee. Weeën liggend op bed opvangen terwijl je door gangen vol bezoek wordt gereden vond ik echt een stuk erger. En: genant haha! De prik werkt helaas maar een uurtje, ik voel daarna mijn buik en rug heviger verkrampen dan ervoor terwijl de CTG niet eens activiteit aangeeft. Het duurt een uur of 2 (heeeeeele lange uren vond ik dit, en het huilen stond me nader dan het lachen) maar de verdoving wordt verhoogt. 

Dan vallen wel al mijn weeën weg waardoor ik opwekkers krijg. Daar merk je dan alleen niks meer van dus ik val in slaap. Tot de opwekkers op de max zitten, ik nog steeds geen activiteit heb en dus blijf steken op de 9 cm. Ook krijg ik koorts en gaat het met ons meisje binnen ook niet zo lekker meer. Uiteindelijk word ik rond 20.30 nog 1x gecheckt door de gyn die haar dienst aan het afronden is, als ik dan nog geen volledige ontsluiting heb zal het een keizersnede worden. Mijn grootste nachtmerrie, vraag me niet waarom maar daar was ik heel erg bang voor. Maarr ik ben op mezelf aan het inpraten en leg me er vast bij neer. Godzijdank blijk ik ineens wél 10cm ontsluiting te hebben! Yes!
Ik voel ondertussen ook weer wat activiteit in mijn buik: geen pijn maar wel een behoorlijke druk naar beneden. Persweeën! Om 21.30 start de nieuwe gyn haar shift bij mij en mag ik gaan persen. Dat gaat eigenlijk prima doordat ik lekker uitgerust ben (oprecht, dat slapen heeft me goed gedaan haha!) maar ineens gaat het binnen niet zo lekker met onze dochter en wordt er wat bloed afgenomen van haar hoofd, die uitslag is goed en ik mag zonder knip en tang de 'uitdrijving' voortzetten. Na 3 kwartier persen mag mijn vriend onze dochter aanpakken, oftewel: er zelf uithalen. Ze kijkt hem dan al met grote ogen aan en om 22.15 ligt ze ineens op mijn borst! 

Hoewel alles anders ging dan gedacht kijk ik toch echt met heel veel plezier terug op deze ervaring. Het personeel was super lief en ik ben onwijs blij dat ik haar alsnog via een vaginale bevalling op de wereld kon zetten. We moesten een nachtje blijven (in vruchtwater gepoept) maar dat vond ik heerlijk! We werden super goed en heel lief verzorgd. 

daantje ja die oefenween zijn weer afgezakt. Die wisselende dagen komen waarschijnlijk ook omdat je op de goeie dagen ff lekker veel doet, en dat moet je dan de dag erop weer "bezuren".   Gosh ik begin het nu wel echt spannend te vinden hoor, baby kan nu echt gewoon komen... 

Bobelle dankjewel voor het delen van jouw bevalling! Wat bijzonder om te lezen, je hebt er echt nog een hele tijd in gezeten zeg! En wat knap dat je je ondanks dat alles anders liep telkens kon aanpassen en mee in de flow ging!  wat jij beschrijft over die weeen, ik ben daar wel heel "benieuwd"naar, dat t echt zo n heftige pijn is,    is het ergens mee te vergelijken uberhaupt?  En prachtig dat jullie meisje toch natuurlijk geboren is geworden, wat een bizar moment moet dat toch zijn....  ik zit a l bij elke bevalling die ik op tv zie te huilen hihi. En trouwens ook heel fijn om te lezen dat jouw ervaring met t ziekenhuis zo positief is geweest, ik h erb tochn beetje een schrikbeeld vh ziekenhuis dus dit geeft mij ook weer wat positieve moed! 

Bo-belle, thanks voor je verhaal!! Confronterend maar ook goed om te lezen. Ergens heb ik voor mezelf ongeveer zo'n soort verwachting. Ik heb een paar weken geleden al de keuze gemaakt om voor een ruggenprik te gaan wanneer de pijn me te erg wordt en ik het niet goed kan hebben. Maar wat ik dan wel even schrikken vind om te horen is dat je er A: nog 3 uur op moest wachten en B: dat hij na een uur al uitgewerkt was!?!  (Waaah!!) Ik weet dat het een constant toedienen is hoor, maar hielden ze dat dan niet bij of...? 
En het feit dat je koorts kreeg.... Daarvan heb ik gehoord dat dat een bijwerking is idd. Heb jij dan ook antibiotica gehad? Zo te horen heb jij wel alle nadelen van de ruggenprik ervaren, ook het afnemen van de weeën, het effect op de baby etc. Als je achteraf iets kon wijzigen, zou je dan opnieuw voor de ruggenprik hebben gekozen??? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!
Het idee dat je pijnvrij nog even kunt slapen tussendoor lijkt mij ook het grootste voordeel, samen met de pijn die überhaupt wegvalt natuurlijk!
Nou nogmaals....heel fijn om te lezen. Dat helpt mij ook in de voorbereiding!!

Voor ik het trouwens vergeet te zeggen: mezelf kennende als er eenmaal iets gaat beginnen en ik ben eenmaal bevallen weet ik bijna zeker dat ik spontaan het forum vergeet, dus als het opeens stil is en blijft.... sorry alvast ;-) eerst effe alles op de rit, de fam inlichten, bijkomen etc en dan kom ik wel weer in de lucht ;-)
Doutzen, ja herkenbaar hoor! Ben vandaag idd weer de schade aan het inhalen. Maar niks doen terwijl je energie hebt vind ik echt té zonde!! Tis zo lekker om even een dagje onbezorgd te kunnen rommelen!!

Daantje, dat ik er zo lang op heb moeten wachten is ook écht niet hoe het hoort te gaan hoor! Daar hebben ze zich ook wel 10x voor verontschuldigt. Maar het was bizar druk, en er zijn veel kindjes rond dezelfde tijd geboren geloof ik die dag. Dat was ook wel wat ik een pittig stukje vond van de bevalling, maarja, je kan er toch niks aan veranderen dus.. adem in, adem uit ;) Ook het feit dat 'ie na een uurtje zijn werk niet meer deed is niet hoe het normaal gesproken gaat. Ik heb inderdaad net pech gehad en toch zou ik er wel weer voor kiezen. 
Tijdens de bevalling heb ik me héél schuldig gevoelt, omdat het even voelde alsof het stagneerde door mij. En dat zou kunnen, maar het zou ook zonder die prik zo kunnen zijn gelopen. En ik had het niet op kunnen brengen die extra uren zonder prik ;) Ik heb geen antibiotica gekregen voor de koorts, alleen een paracetamol. Maar, ik had ook maar 38 graden en dat lag echt puur aan de prik. 

Doutzen, die pijn.. tja haha ik dacht oprecht 'dat kan ik best allemaal aan' en het punt is; dat kán je ook echt wel! Alleen ik had al besloten dat ik niet mezelf tot het uiterste wilde drijven, maar dat pijnmedicatie voor mij een prima optie was. En omschrijven... poeh... lastig! Wat het voor mij vooral pittig maakte is dat eigenlijk vanaf de start de weeën om de 3 a 4 minuten kwamen en daarna nog sneller. Achteraf gezien ben ik ook alles wat ik heb geleerd tijdens de cursus vergeten :p Probeer echt te ontspannen tussen de weeën door (vraag desnoods aan je partner om je eraan te helpen herinneren) rustig ademen, schouders naar beneden.. Dan kan je de volgende beter opvangen dan verkrampt beginnen. 

Ik vind het zo spannend voor jullie dames! Wanneer zijn jullie ook alweer precies uitgerekend? Mijn enige advies is, het komt zoals het komt. De bevalling, de dagen erna... En ga zeker niet meteen op een forum zitten ;) (tenzij je dat natuurlijk zelf wilt haha) Het is allemaal nogal wat, je mag echt de tijd nemen om daar als nieuw gezin aan te wennen en van te genieten. 

Bo belle, eigenlijk vind ik dat een heel krachtige gedachte, waarom zou je ook inderdaad! Ik denk ook dat het nog enorm uitmaakt hoe lang het duurt en inderdaad hoe snel hoe heftig de weeën  komen. Mijn moeder en zus hadden allemaal enorm snelle bevallingen, dus als dat zo is hoop ik mooi thuis te kunnen blijven en ik hebn bad, dus dat kan ook pijn verlichten:) ik ben vandaag precies 37 weken zwanger en uitgerekend op 2 januari 2021.  Het mag vanaf nu dus los.... 

Terug
Bovenaan