De dames die al wat langer wachtten: in verwachting

Oh Daantje wat klinkt dat goed! Heerlijk dat je er zo van kunt genieten, en echt, de tijd vliegt met zo'n kleintje! Ik ben inderdaad aan de staalpillen, die had ik vanwege de zwangerschap van mijn zoontje al voor deze zwangerschap, maar waar ik van plan was daarmee te stoppen is dat plan heel hard het raam uitgesmeten nu...

@Zwindo, heerlijk, zo'n goede echo, ik duim echt voor je dat het allemaal goed mag gaan!

@Bo-Belle, herkenbaar, die eerste dag dat ik hem naar de opvang mocht brengen (dat was in mei net een week na de lockdown toen) heb ik echt staan huilen bij de poort omdat ik het allemaal zo spannend vond om hem weg te brengen, maar het was toch ook wel een hele opluchting om weer even een beetje op een ander gebied uitgedaagd te worden dan als mama. Sindsdien zijn mijn werkdagen toch ook een beetje de dagen dat ik juist bijtank.

Hier kreeg de miskraam er nog een staartje bij, want thuis ging het nog niet echt lekker en kreeg ik na een paar dagen ook nog koorts, dus ik heb nog weer 3 dagen opgenomen gelegen in het ziekenhuis met een infectie. En daarbij breek je dan uiteraard weer bloed af, zodat je je nog meer een dweil voelt, en ondertussen lig je dan wel op de kraamafdeling tussen de bevallende vrouwen en de baby's met die eerste huiltjes (wel op een aparte kamer, maar je hoort door de muren toch vanalles). En ik weet dat ik er ook eentje heb mogen krijgen, dus dat is dan wel een troost, maar ergens is het wel confronterend dat je na een miskraam dan tussen al die vrouwen ligt die wel hun nieuwe kindje mogen gaan ontmoeten... En dan al helemaal als je weet dat je niet 'terug bij af' bent, maar nog een paar stappen voor 'af' omdat je eerst nog maanden moet herstellen voordat je weer op een verantwoorde manier kan gaan proberen zwanger te worden...

Ik ben heel blij dat ik ons 'kindje' opgevangen heb. Dat ik het heb kunnen zien, want het zag er puntgaaf uit voor de termijn waarop het gestopt was met groeien. Dat maakt het enerzijds een troost dat het niet superzwaar misvormd was, en anderzijds ook weer dat je je afvraagt waarom het dan niet goed ging. Maar ik ben in elk geval blij dat het niet zomaar door de wc gespoeld is en dat ik daarmee ook zeker wist dat ik niet meer zwanger was. Ik had een piepklein origami doosje gevouwen, en daarin ligt hij/zij nu op een speciale plek begraven. 

Ojaa, en ik lag in het ziekenhuis, en toen kreeg ik ineens een filmpje van dat mijn zoontje voor het eerst zelf is gaan staan!! Supertrots natuurlijk, maar ik baal ook wel een beetje dat ik dat dus heb moeten missen!

Elsie joy, jeetje wat akelig dat je nog weer naar het ziekenhuis moest, wat confronterend dat je dan huilende kindjes hoort, dat vind ik niet echt gepast. Wat mooi dat je je kindje op deze manier hebt kunnen opvangen, lijkt me wel heel verdrietig ook,  ik hoop dat je het ergens een plekje kunt geven, lijkt me heel moeilijk jouw situatie. Ook dat je hierdoor de mijlpaal van je zoontje hebt moeten missen is wel weer heel rot.  Ik wens jou komende tijd heel veel sterkte, en hoop dat je lijf snel weer wat op krachten kan komen zodat jullie voor een kindje kunnen gaan. Hele dikke digitale knuffel! 

Jeetje Elsie Joy wat heftig allemaal dat je toch weer naar het ziekenhuis moest en dan ook nog die confrontatie tussen de huilende kindjes die net geboren zijn en een mijlpaal van je zoontje moeten missen. Fijn dat de ervaring van jullie zoontje dit wel iets minder heftig maakte, maar kan me wel goed voorstellen dat dit even heel erg binnen komt. Ik vind het wel heel mooi dat jullie je mini kindje wel hebben kunnen opvangen en hebben kunnen begraven. Hopelijk voel je je snel weer beter.
Meiden ik een vraagje waarin jullie je misschien wel herkennen. Bij ons heeft de focus zo erg gelegen op het zwanger worden, dat ik mij nu besef dat we eigenlijk nog helemaal niet goed ingelezen of voorbereid zijn op het feit dat er straks echt een kindje is. Ik gok dat jullie dit ergens wel herkennen en misschien goede leestips of adviezen hebben. Ook jullie eigen ervaringen hoe hebben jullie naar de geboorte toegeleefd. Heb je een zwangerschapscursus gedaan? Vanaf wanneer ben je daarmee gestart? Wanneer de eerste spulletjes gekocht? enz.
Ik hoop dat als ik mij ook iets meer op de toekomst zal focussen ik mij ook weer wat zekerder ga voelen, maar het is denk ik ook een fijne afleiding:) Volgende week de 2e echo. wel fijn dat we die nog tussen door hebben en niet tot de 12 weken hoeven wachten, maar jeetje wat is het weer spannend. 
Alvast bedankt voor jullie tips!

ElsieJoy, jeetje, het zit je écht niet mee zeg :( wat heftig! En kan me voorstellen dat het je dan extra steekt als je dan ook nog zo'n mijlpaal mist.. Hele dikke digitale knuffel voor jou! Hoop dat je inmiddels fysiek weer opgeknapt bent en de miskraam kan verwerken. 
Zwindo, hier herken ik me 100% in haha! Gewoon ook soms het besef dat na dat jarenlange proces van zwangerraken, de uitkomst straks 'ineens' een baby is. OMG. haha! 
Wij hebben een curus van een halve dag gedaan (van fijn zwanger geloof ik), die kon gelukkig nog fysiek dat vond ik toch fijner dan een digitale. Ik moet eerlijk zeggen dat er voor mij niet zoveel nieuws voorbij kwam want ik heb me jarenlang ingelezen, maar vond het fijn dat mijn vriend het ook allemaal even hoorde en dan van een ander i.p.v. dat ik vier uur lang mijn kennis met hem ging delen ;)  

Qua boeken heb ik alleen het boek van Ouders van Nu: van baby tot peuter gekocht. Daar heb ik een stuk in gelezen en werd er wel rustiger van. Ga hem er van de week weer eens bijpakken. 

De eerste spulletjes zoals kleertjes kocht ik na de termijnecho (met 11 weken), de meeste grote dingen pas na de 20weken echo. Behalve de kinderwagen, die kwam toen via een collega voorbij en kon ik goedkoop overnemen. Sowieso is bijna niks nieuw bij ons haha! 

Met hoeveel weken krijg je de volgende echo? Is dat de uitgangsecho bij het ziekenhuis? (die kregen wij met 8 weken) 

Fysiek gaat het inmiddels wel weer iets beter, maar moet het nog steeds erg rustig aan doen. Werken doe ik voorlopig nog niet, evenals mijn zoontje tillen (bij teveel inspanning zie ik heel snel sterretjes). 

@Zwindo, Wij waren nog niet klaar met spulletjes regelen toen we met bijna 33 weken een dreigende vroeggeboorte hadden en dat was wel even stressvol, dus ik zou aanraden om vanaf de termijnecho serieus te gaan orienteren en na de 20 weken echo de grote dingen vrij snel te gaan regelen (denk babykamer, autostoel, kinderwagen) tenzij je het eerder natuurlijk al tegenkomt zoals Bo-Belle. Wij hebben ook veel tweedehands gekregen, zoals een heleboel kleertjes die wij vroeger zelf hebben gedragen. 
Ik heb zelf vanaf 14 weken een cursus zwangerschapsyoga gedaan, maar het eerste bevestigde coronageval kwam bij mij pas de dag voor de uitgerekende datum, dus toen kon en mocht natuurlijk alles nog gewoon fysiek. Achteraf had ik misschien wel meer willen leren over borstvoeding vantevoren. Ook deed ik mee met een centering pregnancy groep, allemaal vrouwen die ongeveer tegelijk uitgerekend waren en dan met toenemende frequentie bijeenkomsten waarin allerlei onderwerpen besproken werden. 

Qua boeken had ik me eigenlijk vrij weinig ingelezen, na de geboorte hebben we 'Oei, ik groei' gekocht en die lezen we nu nog met de leeftijd mee. Verder hebben we 'het boek waarvan je wilde dat je ouders het gelezen hadden' gekregen, al denk ik dat die vooral fijn is als (een van) jullie opgegroeid zijn met weinig emotionele support vanuit jullie ouders. Ik moet zeggen, na de bevalling hadden wij beide geen idee hoe we een baby vast moesten houden, maar daar heb je een verloskundige/kraamzorg voor en dat leer je echt in no-time door het te zien en proberen, vanuit een boek lijken me dat soort dingen toch lastig. 

Tnx meiden voor jullie tips!
Bo-Belle Ik heb dinsdag de 2e echo dan zou ik misschien net 9 weken zijn of nog net ietsje eerder. Vandaag ineens wat last van mijn onderrug en wat lichte krampen onderin mijn buik. Wat mij aan een kant wat onzeker maakt, maar aan de andere kant is het misschien juist ook wel iets goeds omdat het betekend dat alles aan het groeien is. Dus probeer me daar vooral aan vast te houden. 
Elsie Joy gelukkig gaat het alweer ietsje beter. Hopelijk voel je, je snel weer de oude. Goed dat je nu ook even niet werkt en je rust pakt. Ik ga even de titels van de boeken die je hebt doorgegeven opzoeken. 
Ik heb zelf wel al fit zwanger besteld en gelezen, omdat ik wel zoveel mogelijk wil proberen te blijven doen tijdens de zwangerschap. Heb ook een 9 maanden boekje besteld om foto's en verhaaltjes per fase op te schrijven, maar heb er tot nu toe nog niet in durven schrijven. Heb mezelf voorgehouden om dat wel na de volgende echo te gaan doen als die goed is.

Ja jeetje, het is ook nogal wat ElsieJoy! Hoop dat je goed de tijd kan nemen om weer aan te sterken en snel weer jullie kleine man kan optillen :) 
Het boek waarnaar jij verwijst heb ik laatst toevallig ook gekocht, en ik heb inderdaad niet zo'n fijne, liefdevolle jeugd gehad waardoor ik het een interessant boek vind om te lezen! Het is wel zware kost en door de titel had ik eigenlijk wat lichters verwacht ;) 
In plaats van het Oei ik groei boek heb ik de app, die is wat summierder maar voor mij prima. Het is meer een naslagwerk voor mij als mijn dochter ineens een beetje een lastige periode heeft. Dat klopt 9 van de 10 keer met de beschreven sprongetjes dus hier is het vooral ter bevestiging. Het andere boek dat ik kocht was om mezelf een beetje houvast te geven qua slaap/eetritme. Naja, dat was eigenlijk onzin haha want baby's doen over het algemeen maar wat die eerste weken ;) Maar het stelde me wel gerust om e.e.a. gelezen te hebben weet ik nog. 

En, bij mij kwam op een gegeven moment het besef: je hoeft niet meteen álles te weten. Je kan je along the way óók inlezen. Bovendien gaat je baby zeer waarschijnlijk geen boek / schema volgen én wist ik van mezelf pas wat voor soort moeder ik zou zijn, toen ze er eenmaal was. Ik wist van het bestaan van Veilig Samen Slapen bijvoorbeeld, maar had nooit gedacht dat het iets voor mij zou zijn... en nu doe ik niets liever haha! Het is misschien wel fijn om te weten dat er opties zijn, en dat je vooral 'moet' doen wat bij jullie past en goed voelt. Echt, je rolt er vanzelf in! 

Zwindo, heel herkenbaar, ok heb veilig bevallen van Beatrijs Smulders gelezen, echt een heel fijn boek!! Daarnaast deed ik zwangerschapsyoga helaas daar geen puftechnieken geleerd, die puftechnieken heb je wel echt nodig dus lees je daarover in zou ik zeggen of volg online een cursus daarin. 
Kinderkamer was bij ons rond de 24 weken klaar, achteraf gezien was ik daar erg blij mee, aan het einde van mn zwangerschap was lopen een ding en had ik niet zoveel zin om eruit te "moeten"  ik had de basis staan en kon me toen focussen op wat leuke dingetjes bestellen. Zou het de volgende keer net zo doen, maar das ook iets wat je moet kijken wat bij je past;) 

Hier alweer 2 weken verder na de bevalling, genieten volop, hier en daar wel eens wat onzeker wanneer de kleine man moet huilen door darmkrampjes, ik vergeet de tijd overdags, wat deed ik hiervoor??? Haha  dagen worden ingevuld door de kleine en soms zit ik om 1 uur nog in mn badjas zonder make up op mn hoofd.    Leven is echt ineens zo anders maar op een positieve manier!  Genieten echt intens van alle kleine dingen. 

Terug
Bovenaan