December 2022

@pm als je de tijd kunt vinden zou dat heel mooi zijn.
Ik heb er helaas zelf de tijd niet voor op dit moment met extra uren werken en de kinderen.

@pm ze adviseren mij inderdaad ook een aspirine, maar dan omdat ik in mijn eerste zwangerschap met 38 weken ineens een te hoge bloeddruk had, ik heb aankomende woensdag een gesprek met de gynaecoloog hierover. Ik heb niet echt een harde indicatie omdat ik echt pas met 38 weken een te hoge bloeddruk kreeg en mijn zoontje echt prima op gewicht enz was. Dus twijfel nog wel een beetje over de aspirine

@Mar loes:
Wat fijn dat je een goede echo hebt gehad.
Ik ben in week 12 ook met aspirine begonnen. Dit adviseerden ze me vanuit het ziekenhuis omdat mijn bloeddruk regelmatig wat verhoogd is (ben hiervoor ook een tijdje onder controle geweest bij de dokter). Nu is 'ie al lange tijd goed en tijdens de controle maandag zagen ze ook dat 'ie goed was. Maar goed, hij is dus niet altijd goed (geweest). Ook heeft mijn moeder zwangerschapsvergiftiging gehad, wat de kansen ook iets zouden verhogen dat ik het krijg. 
Heb ook een belafspraak gehad en heb ervoor gekozen om ermee te starten. Zover ik heb begrepen zitten er alleen maar voordelen aan. Behalve dan dat ik er nogal eens misselijk van word als ik het 's avonds moet nemen (heb daar 's avonds sowieso wat meer last van). Ze adviseerden me trouwens ook 1 gr calcium te nemen per dag, zou ook de kansen verkleinen en in het ziekenhuis zeiden ze dat ze dat sowieso iedere zwangere zouden adviseren, schijnt voor een hoop dingen goed te zijn. :) 

Hoi iedereen! Leuk om jullie berichtjes allemaal te lezen! Vind het ook leuk om aan te sluiten, ben 23 december uitgerekend!

@pien
Welkom

@juliass
Ja klopt dat er ook calcium bij geadviseerd wordt. Vorig jaar met de zwangerschap van ons zoontje (vorige/tweede zwangerschap) heb ik ook ascal geslikt maar toen hadden ze dat niet geadviseerd terwijl de gynaecoloog nu zei dat dat wel al een aantal jaar beleid is

@mar loes
De prognose is dat in de meeste gevallen voor de 16 weken starten het meest effectief is. Ik denk dat ze daarom toch dat gesprek al aangaan. Hierin is het wel absoluut jou keuze of je het wel of niet wil gebruiken. Het is vooral een advies. Bij twijfel heb je sowieso recht op een second opinion dus je zou altijd nog even met een andere arts hierover kunnen spreken. Wat je ook besluit, het is jouw besluit dus goed!

@twd
Ik was al met het lijstje bezig geweest (op papier). Aankomende dagen zal ik even kijken wanneer het mij lukt om het even te sturen

Ook nog even een update over onze situatie. Misschien kan je aan het tijdstip van dit bericht wel merken dat ik er wakker van lig.

Ik had gisteren een uitgebreide echo. De uitslag was verre van goed.

De blaas van de baby is zeer vergroot (ook groter geworden). Het is voor meer dan 90% zeker dat het kindje na 16 weken zwangerschap droog ligt/komt te liggen omdat er geen vruchtwater zal zijn (omdat de baby niet plast word er geen nieuw vruchtwater aangemaakt). De uiteindelijke levensvatbaarheid van de baby wordt op 5% geschat. Alleen een groot wonder zou nog wat kunnen doen maar de kans dat dat gebeurd wordt geschat op 1% (mocht dat gebeuren dan kan het nog een risico zijn voor de baby met eventuele levenslange dialyse als gevolg)
De blaas van de baby zal uiteindelijk zo groot worden dat er geen plek voor de longen meer is om te groeien.

Met deze afwijking krijgen zowel de baby als mijn lijf niet het signaal dat het mis is. De baby zal dus niet overlijden in mijn buik en ik zal last blijven houden van zwangerschapskwaaltjes. Het hartje zal gewoon door blijven kloppen. Na de geboorte gaat het hartje wel stoppen omdat er geen zuurstof is (omdat er dan niet tot nauwelijks longen kunnen zijn).

Voor nu is het beleid om even helemaal niks te doen (geen grote beslissingen nemen). Volgende week krijgen we een nieuw gesprek/echo.

Ik zal uiteindelijk "gewoon" moeten bevallen. De keus is aan ons hoe of wat/wanneer we dit willen. Ik zou de zwangerschap mogen uitdragen maar dan kan het zijn dat ze toch ingrijpen omdat er een zeer verhoogd risico is voor mijn gezondheid/leven. (Doordat de placenta/navelstreng nog blijven werken maar de baby daar niet op reageert kan dat zeer hoge bloeddruk bij mij veroorzaken waarbij het dus ook gevaarlijk kan worden).

Dit doet echt onwijs veel pijn en veroorzaakt een nieuw rouwproces bovenop het nog verse rouwproces van ons vorig jaar overleden zoontje (ik ontdekte 2 dagen voor zijn geboortedag de zwangerschap, het eerste slechte nieuws dag voor zijn sterfdag en de bevestiging is de dag nadat hij vorig jaar begraven is).

Daar bovenop zit er ook nog een groot verdriet ten opzichte van onze dochter. Zij verlangt gewoon echt naar een broertje of zusje die fysiek aanwezig is. Na het verdriet van onze zoon voelde ik me onwijs kwetsbaar voor deze nieuwe zwangerschap, nu deze mis blijkt is er echt iets geknakt in mij. Ik schat de kans zeer klein dat ik nog een zwangerschap aan zou kunnen maar dat betekent dus ook dat haar hartewens voor fysiek grote zus te zijn geen werkelijkheid zal worden.

Mijn hart is echt in duizenden stukjes en ik lig er wakker van

Terug
Bovenaan