Dreumes september 2019

He dames,
Leuk om wat van jullie te lezen!

Gefeliciteerd Juffielies! Wat een boel dames alweer zwanger. Hier nog geen plannen om snel zwanger te worden.

Fijn Anemoontje dat het nu zo goed bij jullie gaat en jullie iets gevonden hebben voor het slapen. Hoop voor jullie dat jullie nu eindelijk in deze flow blijven.

Prilgelukseptember, wat goed dat jullie zoveel verder hebben gezocht naar een oplossing. En hopelijk is deze therapie dat voor jullie. Krijgt hij dan traumatherapie voor de bevalling? Wat zullen jullie opknappen als het wat beter zal worden.

MariekeSep, hier ook nog bijna geen worden. We lopen hier ook ontzettend achter met praten. De woorden zijn ook maar op 2 handen te tellen. Maar ik vertrouw er wel op dat het goed komt. Lijkt mij heerlijk als hij zich iets beter kan uitdrukken. Tips zijn altijd welkom ZazouSep!

Verder gaat alles hier aardig goed. Hij heeft al anderhalve week de zesde ziekte (waarschijnlijk). Eerst een paar rode bultjes achter zijn oren, daarna een paar dagen 40 graden koorts, en nu al een dikke week zijn hele rug en borst onder de rode bultjes. Gelukkig lijkt hij er nu geen last meer van te hebben. Slapen gaat hier voor ons doen heel goed. Hij slaapt van 19:00/19:30 uur tot 6:30/7:00 uur, en wordt nu nog 1 keer wakker dat we eruit moeten tussen 4 en 5, heel soms 2 keer.
 
@Juffelies: ik had er ook een hard hoofd in hoor, zag het niet gebeuren dat hij netjes op een meerijdplankje ging. Maar het gaat hier oprecht heel goed. Gaat er zelf op zitten of staan en blijft 8/10 keer zitten tot ik zeg dat hij er af mag. Hij weet ook dat zodra we in de speeltuin zijn dat hij er af mag. Voor ons dus echt een prima oplossing. Zitten in de wagen is hier soms écht een strijd.

@Zazousept: tips zijn zeker welkom. Ik probeer het wel echt te stimuleren zonder dat het vervelend wordt (tenminste dat denk ik haha). Alleen heeft hij best een korte spanningsboog. Voorlezen is bijvoorbeeld niet te doen nog. We hebben wel kijk boekjes en dan benoemen we de woorden. Ik praat veel tegen hem en wijs van alles aan om vervolgens te zeggen wat het is (vraag hem ook wat het is maar er komt nog niet vaak een antwoord). Hij kletst wel veel en begrijpt echt praktisch alles wat je zegt. Voert opdrachtjes uit enzo. Ben vooral benieuwd of we hier iets mee moeten of dat het voor hem nog geen prio heeft en het vanzelf komt. Misschien kun je daar iets over delen?

@Majom: “fijn” dat er in ieder geval nog iemand is waarbij het praten wat later op gang komt. Dacht echt even dat ik de enige was. Hopelijk hebben onze kids het op een gegeven moment ook door ;-). Hopelijk is hij binnenkort helemaal van de zesde ziekte af!
 
Wat leuk om inderdaad te lezen hoe het met iedereen gaat en wat er allemaal gebeurd bij jullie.

Ik herken wel veel in de dingen van de mama’s bij wie een tweede op komst is of er al is. Inderdaad, hoe gaan we dat doen met de kinderwagen? Vermoed ook niet dat onze dochter op het meerijdplankje zal gaan staan en met haar loopfiets zie ik ook niet gebeuren. Vaak is ze het halverwege de weg naar de speeltuin al zat en mag ik dat ding dragen.
 
Hier gaat het ook niet ontzettend hard met praten hoor. (Een heeeel enkele keer twee woordjes aan elkaar maar vooral veel losse woordjes en brabbels.)
Het is iig goed te lezen dat je merkt dat hij wel veel begrijpt. Dan kun je het gemakkelijker nog een tijdje aankijken dan wanneer je kleintje ook nog niet zo goed op opdrachtjes reageert. Merk je dan dat hij vooral letterlijke dingen opvolgt (pak je schoenen maar? Waar zie je een luchtballon?) of ook indirecte dingen, bijv naar boven gaan als je zegt dat hij in bad gaat of zijn schoenen pakken als je vraagt: zullen we naar de speeltuin gaan? 


Voorlezen is inderdaad een heel goede ingang maar als hij daar nog niet zo veel aandacht voor heeft kun je kijken of je met andere activiteiten en spelletjes veel korte woordjes kunt herhalen. Ik doe dat bijv met houten dierenfiguurtjes. Ik benoem steeds hoe het dier heet (of laat hem het dier pakken dat ik benoem) en hij brengt het bijv naar de andere kant van de kamer, doet het in zijn bakfiets etc. Zo ben je veel met de woorden bezig zonder dat je steeds vraagt: hoe heet dit? Veel kinderen 'weigeren' om zo op commando te benoemen en je mag er vanuit gaan dat als hij het kan imiteren dat hij dat zeker gaat laten horen. 


Vind je dat je kindje wel goed om de beurt kan doen met jou en goed oogcontact maakt? Imiteert hij de handelingen die jij voordoet in spel? We noemen dit basisvoorwaarden voor communicatie en naast het 'oefenen van woordjes' werkt het vaak goed om hier ook aan te werken. Ik zou het op deze leeftijd vooral lekker relaxed houden nog ,.. zolang er al wel wat woordjes komen en hij van alles begrijpt hoef je je nog niet te veel zorgen te maken hoor. 
 
Mariekesep dat klinkt hoopvol over het meerijdplankje! Fijn om te horen!

Word er bij jullie goed gegeten? Hier gaat het overdag heel goed (fruit, brood etc) maar savonds wordt echt bijna alles geweigerd. Zo jammer, al die tijd zo keurig groentehapjes gemaakt en gegeten, daarna een voorbeeldig kind dat werkelijk alles at en nu... ik ga de strijd maar niet aan maar ik vond het juist zo makkelijk en gezellig dat hij wel zo lekker aan tafel kon smullen ?
 
Liesforum ik snap het wel een beetje hoor! Heel eerlijk gezegd had ik ook een lichte voorkeur voor een meisje, omdat 2 zusjes mij super leuk lijkt? daarbij komt misschien ook dat ik zelf een broertje heb en daarmee niet een fantastische band heb ofzo, we kunnen prima met elkaar maar lopen niet de deur plat bij elkaar en kunnen elkaar zo weken niet spreken. 
Fijn om die tips mbt meerijdplankje/kinderwagen te lezen MariekeSep! Ik ga het tegen die tijd ook even bekijken.
Hier gaat het eten overdag heel erg goed (al het fruit, brood, crackers, beschuit,  yoghurt, alle beleg etc.) Het avondeten gaat redelijk, maar is niet haar favoriete maaltijd van de dag. Ze eet prima, maar niet heel veel en soms doet ze moeilijk. 
 
Wat een hoop zwangere dames, gefeliciteerd allemaal!

De trauma therapie gaat goed. We hebben nu 5 EMDR behandelingen gehad en we zien echt wel verbreding in zijn humeur. Alleen nog niet in het slapen dus dat is jammer.
Het trauma komt vanuit zijn eerste maanden. Hij heeft een aandoening aan zijn strottenhoofd, laryngomalacie. Hierdoor maakt hij flink geluid bij ademen, was op zijn rug liggen niet prettig en verslikte hij zich vaak doordat het klepje niet deed wat het moest doen. De artsen hebben ons altijd verteld dat zijn ontevredenheid en slaapproblemen niet voort konden komen uit zijn laryngomalacie. Wel dus. Hij heeft gewoon zoveel paniek momenten meegemaakt als baby. Hij wilde drinken maar dat lukte niet, wilde slapen maar dat ging niet op zijn rug (vanaf 6 weken op zn buik gelegd), hij werd continu overprikkeld door de geluiden die hij maakte. Hij heeft gewoon veel pijn en onrust gevoeld, waar wij hem niet bij konden helpen. Al dat huilen en dat verdriet zijn tot trauma ontwikkeld. En dat proberen we nu dmv EMDR een plekje te geven.

Hij slaapt overdag +- een uur en snachts van 18.30u tot 05.30u. Die vroege ochtenden ben ik wel zat, al weet ik dat we van ver komen en dat dit al veel winst is. Maar toch. Hij wordt elke ochrend om 05.30u krijsend wakker, we zitten direct rechtop. Geen fijne start van de dag.

Dus resumé, we maken stappen, maar zijn soms gewoon te moe om dat te vieren.

Praten doet hij volgens het boekje denk ik. Hij kletst de oren van je hoofd in onverstaanbare taal, maar echte tweewoordzinnen nog niet. Hij zegt wel flink wat losse woorden, maar ook niet echt bijzonder veel ofzo. Hij kan wel bijna alle dierengeluiden haha, dat vind ik cool. Zijn passieve woordenschat is in ieder geval dik in orde want hij volgt opdrachten super goed op.

Favoriete bezigheid blijft buiten spelen, ook in de stromende regen. Hij kijkt wel steeds vaker tv doordat we zo weinig kunnen en het weer niet meewerkt. Dan gaat hij bij de tv staan en zegt hij 'woef woef'. Dan wil hij Paw Patrol kijken. Verder blijven alle boekjes interessant en schreeuwt hij 'bouw!' als hij met de LEGO wil spelen. Waar spelen jullie kindjes graag mee?
 
Wat heftig prilgeluk, wat zal het voor jullie ook heftig zijn om hier doorheen te gaan. Heel verdrietig om te lezen wat jullie kindje al door heeft moeten maken. Maar wat ontzettend goed dat jullie zo actief aan het doorpakken zijn voor hem. Respect!

Hier word er inderdaad ook graag buiten gespeeld en ook kan hij uren in bad. Verder is het de hele dag met auto’s, tractoren, treintjes, vrachtwagentjes etc. (Vervoersmiddelen zijn het helemaal dus). Ook boekjes lezen doet hij graag. Vooral als ik iets zeg en hij het dan mag zoeken op de plaatjes en aan mag wijzen.. Verder speelt hij vooral door dingen te verplaatsen, onder de bank te verstoppen of door taakjes uit te voeren, ideaal ?
 
Terug
Bovenaan