Dreumes september 2019

Wat heerlijk dat jouw meisje al hele zinnen mee kan zingen Anemoontje. Hier lukt dat echt alleen nog met losse woordjes en zinnen aanvullen. Ik vind het wel grappig dat ze ook met losse woorden een heel verhaal duidelijk kunnen maken. Hij was erg onder de indruk van een filmpje dat hij bij opa en oma had gezien. Er zat een vlieg op de neus van een paard. Een ander paard gaf daarom een mep op zijn neus en een koe begon daarom te lachen. Hoor ik 's ochtends in bed: 'bzzzzz paard *tok* koe hahahaha opa'. Moest er echt om lachen. 
 
Wij geven ook uitdeelboekjes met zijn tweede verjaardag, ik vind dat zelf leuk om te krijgen en ook leuk om te geven. We doen er dan iets lekkers bij en je hebt een hartstikke leuke traktatie. 
We hadden vanochtend de 2 jaar afspraak bij het CB (over 1,5 week wordt hij alweer 2!). Had er wat meer van verwacht eigenlijk aangezien we een hele vragenlijst moesten invullen. Uiteindelijk moest hij blokken stapelen, bij een pop aangeven wat welk lichaamsdeel was (ze zei dan bijv. neus en hij moest het aanwijzen) en ze had een boekje waarbij hij had moeten zeggen wat hetgeen was dat ze aanwees. Nou dat laatste gaat bij ons niet op haha, wij hebben een doorverwijzing voor de logopedist op zak. Had al het vermoeden dat dat zou komen. Verder natuurlijk wegen en meten (alweer 12,8 kilo en 88cm). Wel grappig dat ze in het begin gigantisch snel gaan qua groei en dat je nu echt merkt dat je heel lang met kleding doet. Zijn broer zit in drie (soms zelfs twee) kledingmaten kleiner en is 16 maanden jonger...
Hier vallen de driftbuien mee tenzij het om de speen gaat. Dan is het huis te klein, manmanman. Ik weet echt nog niet hoe we het moeten gaan afbouwen. Cold turkey zie ik niet zitten, daarvoor is hij voor mijn gevoel te gehecht. Wij hebben hier niets van een slaapregressie gemerkt. Nog niet in ieder geval. Elke dag is echt hetzelfde tegenwoordig, 1,5 uur in de middag en 19:00 uur naar bed. Ik besef sinds de komst van de tweede wel nog meer hoe fijn dat is want die wil weliswaar ook om 19:00 uur naar bed maar is tussen 04:30 en 05:00 uitgeslapen. Vre-se-lijk..
@Zazousept: wat leuk dat kletsen en het navertellen. Ik kijk echt uit naar die periode! Hij kletst nu wel maar ik herken gewoon geen enkel woord (behalve het eeuwige papa dan ;-)).
@Juffelies: Wat fijn de goede 20-weken echo en leuk nog een zoon! Voor ons is een derde niet uitgesloten (al moet ik er momenteel niet aan denken) maar moest ook even wennen hoor aan het idee van nu geen dochter. Maar die twee samen nu is echt geweldig leuk.
@Uitje: super fijn dat jullie zoontje een tijd zoveel beter heeft geslapen, dat scheelt zo erg en zeker als je zwanger bent! 
 
Wat fijn om die herkenning te horen Anemoontje en Mariekesep! Ik ben heel benieuwd naar ons tweede zoontje. Het gevoel betreft meisje is al wel weer gezakt. Ik merk dat het even moest landen, maar het nu al een stuk vanzelfsprekender is of zo. Ben er al aan gewend ;-)

Mariekesep hier ook een echte spenen fanaat. Vooral met slapen of als hij verdrietig is. Vrienden van ons hebben toen hun zoon 3 was een filmpje door “Sinterklaas” laten maken dat hij hem in zijn schoen mag doen.. dat ging heel soepel. Misschien doe ik tegen die tijd ook zoiets. Durf het voorlopig ook echt nog niet aan.

Onze zoon is volgende week donderdag 2 jaar maar we vieren het aanstaande zaterdag. En nu er zoveel vaccinaties zijn kunnen we het eindelijk echt vieren voor mijn gevoel. Het wordt dus groot feest! Heel veel zin in!!
 
Het moment komt er al bijna aan dat een deel van jullie kleintjes twee wordt! Veel plezier met de feestjes! Hier eind sept, die over een maand pas maar ik vind hem ineens groot worden met sommige dingen. Gaat (korte!) zinnetjes maken en kwam vandaag met zijn potje aangelopen en deed zowaar een plasje. Ik weet niet of het een toevalstreffer was maar hij leek het zo zelf aan te geven. Hoe gaat het bij jullie met zindelijkheid?
Hier geen speen of duim maar hij zuigt nog soms op mijn pink als hij moe is. Ik vind het eerlijk gezegd geen gezicht nu hij al zo groot is maar ik ben allang blij dat hij niet duimt en geen speen heeft dus ik laat het maar even zo ?
Wat vond je ervan dat je bent doorverwezen Marieke? Ik ben zelf logopedist dus ik ben wel benieuwd hoe je dat als ouder ervaart, zo'n doorverwijzing. Is er ook gesproken over het audiologisch centrum of alleen over logopedie?
 
@Juffelies: Dat is wel een goede tip van Sinterklaas. Misschien doe ik het ook wel zo. Voor nu blijft wel de regel, geen speen buiten maar ben een beetje moe gestreden met de regel speen alleen in bed. Misschien maar gewoon beter accepteren en wachten op het juiste moment. Al dacht ik dat dat misschien de reden was van minder spreken maar als ik zo om me heen kijk en hoor is dat niet zo. 
@Zazousept: Ik had het wel zien aankomen. Zijn ontwikkeling qua spraak blijft simpelweg achter. We oefenen veel, houden het leuk, kijken pretletters, proberen veel te lezen (niet zijn hobby) maar het wil niet vlotten. Hij begrijpt alles, voert alle opdrachtjes uit en maakt prima contact, dus het audiologisch centrum was niet nodig. De jeugdarts denkt dat hij wat lui is als het op praten aankomt. Het lukt hem ook zonder dus waarom de moeite doen zeg maar. Ik heb zelf juist een beetje het gevoel dat hij bang is om het verkeerd te doen. Maar we gaan nu kijken of we hem nog wat meer kunnen helpen al is er helaas wel een flinke wachttijd van drie maanden :-(
 
Herkenbaar van de speen, wij waren gisteren bij de tandarts en die vond dat we echt moesten stoppen met de speen. Ze kwam binnen met een speen dus denk dat het daardoor kwam, maar normaal krijgt ze eigenlijk alleen haar speentje bij naar bed gaan. Als ze wakker wordt gooien we speentje en konijn in bed en zeggen fijne dag. Als ze er naar vraagt zeggen we 'die zijn boven' en accepteert ze het. Alleen met ziek zijn ze de speen overdag en dat is ze veel geweest afgelopen tijd dus we hebben nu wel een terugval qua speen en idd drift buien om een speen haha. 
Ik heb echt nog niet de energie om de speen af te leren, misschien als haar broertje geboren is dat we kunnen proberen de speen aan hem te geven en te zeggen speen is voor baby's. Maar heb er een hard hoofd in ;) 

Wij hebben echt even een pechkind de laatste tijd, gisteren viel ze en stuk van haar tand af. Arme kind kreeg pas met 17 maanden eerste tand en nu al weer een kapot? Ik begon zelf pas met wisselen toen ik 8 was dus ben bang dat zij er ook lang op mag wachten. Achja er zijn ergere dingen natuurlijk, maar wel sneu. 
 
Ach wat zielig met dat tandje Liesforum.  Moest het bijgevijld worden oid?
Mariekesept: ik vind dat altijd een beetje een dooddoener dat kinderen lui zouden zijn als ze niet praten. Als een kind iets goed kan willen ze dat ook bijna altijd uit zichzelf laten zien dus als een kindje nog weinig praat ga ik er eerder van uit dat het nog moeilijk is dan dat ik hem als lui zou bestempelen. Snap dat je baalt van de wachttijd maar mijn wachtlijst is wel een jaar ? dus ik vind drie maanden nog wel meevallen!
 
Wij zijn wel toen ze 1 jaar en denk ik 4-5 maanden gestopt cold turkey met de speen en moet eerlijk zeggen dat het echt een verademing is. Eerst zeurde ze best vaak en met een speen was dat over. Het voordeel zonder speen is nu dat ze dus ook nooit meer zeurt en dat was best een verademing. Maar elk kind is anders natuurlijk en pakt het anders op.
 
Terug
Bovenaan