Eisprong na Clomid

Inaa, welkom! Fijn dat je snel geholpen kan worden! Krijg je nu dan clomid omdat je een lange cyclus hebt?
Ik krijg met clomid 50 een veel kortere cyclus, ik ga van 38-40 dagen (voor m'n zwangerschappen zelfs geen eigen cyclus) naar 27-28 dagen. Ik mag ook maar 1 dominant eitje hebben, overstimulatie is iets wat mijn gyn ten alle kosten wilt vermijden. Ik krijg ook utrogestan voorgeschreven, dit moet ik nemen na m'n eisprong om het bms dikker te maken (want clomid heeft als mogelijke bijwerking dat je bms minder goed kan opbouwen). Hopelijk zie je dinsdag toch al een verschil!

Dank je wel, ChaCha! Ik krijg Clomid voor mijn onregelmatige cyclussen met tussentijdse bloedingen. Na het stoppen met de pil lukte het mijn lichaam om wat voor reden dan ook niet om mijn cyclus op te pakken. De twee maanden voordat ik aan Clomid begon, leek mijn cyclus zich een beetje te reguleren. Daarvoor had ik nieteens een duidelijke menstruatie, enkel tussentijdse bloedingen, dus het was praktisch onmogelijk om een cyclus te herkennen - laat staan een NOD. Meestal begon mijn cyclus goed, maar na de eisprong begon ik na ca. 6 à 7 dagen al bruin bloed te verliezen in redelijk grote hoeveelheden. Gelukkig (!) kon ik de afgelopen twee maanden mijn menstruatie onderscheiden van al dat bruinverlies, dus kon ik met Clomid beginnen zonder eerst Provera of Primolut in te nemen. Geluk bij een ongeluk denk ik maar. 
Persoonlijk dacht ik al die tijd dat er iets mis was met mijn progesteronwaarde, omdat de bloedingen steeds vlak na de eisprong begonnen. Maar de ronde voor Clomid mocht ik eindelijk een bloedonderzoek doen en daaruit bleek dat ik juist een goede eisprong had (terwijl tijdens het bloedonderzoek, 7DPO, al een quasi-menstruatie gaande was). Heel raar allemaal! Dus eigenlijk heb ik Clomid om twee redenen gekregen: om regelmaat te krijgen in mijn cyclus en om (hopelijk) het bruinverlies zo vroeg in de luteale fase tegen te gaan. Of het werkt, zien we hopelijk in de aankomende drie weken. Moet er natuurlijk wel eerst een eitje gaan groeien!
Sinds mijn 1e echo is er wel nog een nieuw mysterie ontstaan, nl. hoe ik van gemiddeld 6 follikels per eierstok (echo eind januari) naar gemiddeld 14 ben gegaan! De echosopiste benadrukte meerdere keren dat het er wel 'erg veel' zijn en dat het zou kunnen duiden op PCOS. Zeker icm met het feit dat er op CD10 nog geen dominant eitje was. Ze zou het in het teamoverleg gooien en er volgende keer op terugkomen. Heel gek allemaal, dan heb ik zoiets: als je he tniet wil uitleggen hou dat soort info dan voor je :). Ik ben al zo onrustig van mezelf!
Heeft een van jullie wel eens een eitje van ca. 10mm op CD10 gehad die uiteindelijk wel doorgroeide? Want als ik de echoscopiste mag geloven, dan kan ik de hoop nu al opgeven. Ik neem trouwens 50mg, weet niet of dat iets uitmaakt? 
Pff, ik ben ook zo onervaren haha.

Ik heb in maart ook een ronde clomid gehad waarbij m'n lichaam niet reageerde. Ik heb dan een echo gehad op cd13, follikel was 16mm op 13, wat volgens mij ongeveer overeen komt met jouw eitje op cd10 (als je wat terugrekent). Op cd18 was dit dan wat gegroeid en uiteindelijk toen op cd22 eisprong gehad. Dus het kan zeker, maar dan zal het meer een natuurlijke eisprong zijn dan de clomid die z'n werk doet.
Kunnen ze voor de diagnose pcos dan geen bloedname doen? Bij mij is het vastgesteld op echo, de typische kralenkrans op je eierstok, en na bloedname (insulineresistentie, testosteron,...). Dan ben je toch al zeker hé! Mss kan je eens vragen naar utro om je luteale fase te verlengen? Het feit dat je zo vroeg al bloedverlies hebt, wilt volgens mij zeggen dat je bms begint af te breken en je eitje dus niet kan innestelen. Utro is extra progesteron, mijn lf is er echt wel veel langer door. Dit ondersteunt je lichaam gewoon een beetje. 
Het voordeel van de 50mg is, is dat je nog altijd een hogere dosis kan nemen als je lichaam niet reageert. Ik heb enkel nog maar 50mg genomen en altijd gereageerd (behalve in maart dan).
Baarmoederslijmvlies is echt elke maand anders, meestal rond de 11mm, vorige maand zelfs 16mm. In maart was dit 9mm, voor mijn gyn te dun.

@Inaa: Welkom! Ik begin altijd rond cyclusdag 10 met de ovulatietesten. Spannend of de meting dinsdag meer positief nieuws brengt! 

Willen jullie even met mij mee kijken naar mijn ovulatietesten? Ik voel me zo rot... Ik hoopte echt vandaag een piek te zien, maar het streepje is veel minder dan gisteren. Ik ben bang dat het weer niet is gelukt en dat ik gisteren valse hoop had. 

https://ibb.co/vcWS0Mp

@ChaCha Goede tip van de Utrogestan! Ik ben bang dat je gelijk hebt wat betreft het afbreken van het bms, dus als het deze ronde weer gebeurt ga ik het meteen aankaarten bij de gyn. Ik denk dat zij haar hoop nu heeft gevestigd op dat Clomid het probleem wel zal 'oplossen', maar ik heb mijn twijfels. Het zou te mooi zijn om waar te zijn - zeker nu mijn eisprong weer gewoon lekker laat gaat komen.
Oh, wat zou ik het fijn vinden om ook cycli van 27-28 dagen te hebben! Denk je dat Clomid een 'inwerktijd' heeft? Waardoor het na de 1e ronde uiteindelijk wel goed werkte voor jou? 
En wat een mooi bms heb jij! Kunnen sommigen van ons alleen van dromen? En is jouw bms dan vanaf het begin van je cyclus al dikker of zijn dat de metingen van tijdens/na de eisprong? De echoscopiste deed echt alsof mijn 4,5mm op CD10 catastrofaal dun was. Maargoed.. dinsdag afwachten dus.
@Kirsten Dank je wel! Ik heb even een blik geworpen op je ovutesten en ik denk zelf dat je volop in je vruchtbare periode zit en tegen je piek aan. Maar er zit volgens mij nog geen piek tussen. Bij mij lopen ze ook op dezelfde manier op, dus ik verwacht je piek morgen eigenlijk wel.

@Inaa: Hopelijk groeit je bms gewoon mooi mee en is het dinsdag een stuk dikker! Volgens mij is het niet zo dat clomid een inwerktijd heeft. Mijn gyn zegt dat de eerste ronde het sterkst is en dat je lichaam immuun kan raken als het aan het medicijn gewend raakt. 

Bij mij heeft 50 mg helaas niks gedaan, en nu zit ik dus op cyclusdag 14 van mijn nieuwe ronde clomid met 100 mg dit keer. 

Ik dacht zelf gisteren ook dat mijn piek nog moest komen, maar vandaag was de teststreep veel lichter dan gisteren. Ik ben dus bang dat de piek niet meer gaat komen. 

Inaa, ik heb in totaal 5 rondes clomid achter de rug, de 6e nu bezig, sinds vorig jaar januari. Februari 2019 voor het eerst, had een mooie cyclus van 28 dagen. Maart 2019 zwanger, maar in juni moeten afbreken wegens niet levensvatbare afwijkingen. Augustus terug clomid en onmiddellijk zwanger, maar dit is dus ook niet goed gelopen. Uiteindelijk van die zwangerschap half januari schoon verklaard en dan had ik plots wel spontaan een cyclus, maar dus altijd langer (laatste was 40d ongeveer). Dus terug clomid gestart in maart, geen reactie, en dan kwam Corona. In mei dan terug clomid gestart, opnieuw mooie reactie maar jammer genoeg niet raak. Dus uiteindelijk heb ik van de 5 rondes maar eentje niet gereageerd, en die was lekker in het midden?. Dus geen idee hoe dit komt!

Mijn bms wordt telkens gemeten bij de follikelmeting op cd12. Maar het bouwt op hoor! Op cd2 had ik superdun vorige maand, wat normaal is door je menstruatie. Dus het kan zeker nog aangroeien en utrogestan geeft dan dat extra duwtje.
Kirsten, om hoe laat test je meestal? Mss heb je je piek tussen de 2 testen in gehad?

Terug
Bovenaan