Hoi Dames,
Omdat ik gisteren maar die orthomoleculair diëtist ben geweest om klachten van PCOS te gaan verminderen (en op de langere termijn misschien zelfs de vruchtbaarheid & cyclus) en veel hier wel benieuwd naar waren dacht ik, ik doe even een berichtje.
Ik heb een super fijne intake gehad. Hierbij werd er gekeken naar mijn eetpatroon, bijzonderheden qua gezondheid in het verleden, allerlei vitamines en mineralen d.m.v. bio resonatiemeting, bloeddruk, gewicht enz.enz. Ik heb geen overgewicht maar heb hele goede adviezen gekregen. Het blijkt nu inderdaad dat ik 100% insuline resistent ben zoals de meeste vrouwen met PCOS. Ik heb advies gekregen voor bepaalde supplementen die ik ga nemen en advies gekregen in voeding. Het gaat vast nog lastig worden denk ik. ? Maar het komt er op neer dat ik op deze manier moet gaan eten;
- Eiwitrijke voeding zoals bijv eieren, vlees en vis. (3 eieren per dag is bijvoorbeeld geen probleem)
- Veel ongezouten en ongebrande noten & zaden
- 1 stuk fruit per dag
- Veel groentes (ongeveer 500 gr. Per dag)
Koolhydraten dus zoveel mogelijk overslaan (in ieder geval niet in de vorm van brood) zoete aardappel mag bijv. Wel omdat dit een langzame koolhydraat is en onder de groente valt. Zuivel in principe het liefst zo min mogelijk. Maar bijv. Bij het ontbijt kan je prima een bakje volle kwark met noten, rozijnen, kaneel & agavesiroop eten.
En zoveel mogelijk en ook veel goede vetten in je voeding. Zoals roomboter, olijfolie en kokosolie.
De diëtiste verwees zelf steeds naar de "oertijd". Dus onbewerkte dingen eten, niet uit pakjes en zakjes (kruiden mogen natuurlijk wel) En dingen eten die je dus tegenkomt in de natuur + genoeg water drinken.
Ik heb een kookboek meegekregen die door meerdere orthomoleculair diëtisten zijn samengesteld en heb net brocollibrood gemaakt. Erg lekker, en een goede manier om veel groentes en eiwitten binnen te krijgen. Zijn totaal geen moeilijke recepten ofzo! Maar besef me heel goed dat het nog wel pittig gaat worden en vind dat ik zo nu en dan best eens iets ongezonders mag als ik me grootendeels maar aan deze methode houd. (Een beetje volgens de 80/20 regel).
Ben heel benieuwd wat het voor me gaat doen!
Lekker lang verhaal haha. ? Groetjes!