Ervaringen nevenbevindingen NIPT test

Ik heb dit gesprek met mijn vk gehad. Zij gaven ook aan dat als je kiest voor nevenbevindingen ze vaak niet weten welke stoornis of handicap er bij die nevenbevindingen hoort. Je zou je dus heel veel zorgen maken of je zwangerschap beëindigen, terwijl je niet weet of de afwijking überhaupt ooit tot uiting gaat komen. Ik heb daarom gekozen om de nipt te doen zonder nevenbevindingen. 
 
Dag Marjo
Hoe is het bij jullie afgelopen?
Ze hebben via nipt test ook een mogelijke chromosoom 7 afwijking gevonden.
Gisteren vruchtwaterpunctie gehad en na echo's vermoeden ze dat het in de placenta zal zitten. 
Ik hoop dat dit voor jou het geval was? We zijn zo bang voor het verdict..
 
Wij hebben de nipt plus nevenbevindingen laten doen, bij ons geen bijzonderheden. Toch vond ik het persoonlijk wel fijn om de nevenbevindingen erbij te doen, in zeldzame gevallen kan dit ook zaken als kanker bij de moeder aan het licht brengen. Ik vind het juist een geruststellende gedachte dat ik nu weet dat er (zo goed als zeker) zowel bij mij als moeder als bij mijn kind geen bijzonderheden zijn.  Ik ken mensen die er pas op late leeftijd achter kwamen dat ze een erfelijk syndroom had(echt ernstige) door de nipt, dus ik zie er ook echt voordelen van in!! 
Maar kan me voorstellen dat bij een slechte uitslag dit juist veel onrust brengt! Ik wens de topicstarter een goede zwangerschap en hoop voor jullie dat jullie kindje gezond mag zijn! 
 
Hi, 
Allereerst wat vervelend voor jullie dat het zoveel stress op heeft geleverd en jullie dit mee moesten maken, je wil natuurlijk het liefst in een keer horen dat alles oké is en je kindje gezond is.
Ik blijf me verbazen over de onduidelijkheid over de nevenbevindingen bij de Nipt test. Wij kregen van onze vk een folder mee waarin heel duidelijk wordt gezegd dat de betrouwbaarheid bij de meeste nevenbevindingen erg klein is en dat dit dus meer een aanwijzing is voor verder onderzoek, maar dat het dus niet meteen betekend dat je kindje deze afwijking daadwerkelijk heeft. Als je je dit van te voren goed beseft is de stress bij eventuele bevindingen ook een stuk minder. Om om deze reden boos te worden op de test vind ik niet helemaal terecht, dit is op dit moment het beste dat ze kunnen bieden, en ik vind juist dat we blij moeten zijn met hoeveel informatie we tegenwoordig kunnen achterhalen. Bedenk ook goed dat wanneer uit verder onderzoek blijkt dat je kindje wél een afwijking heeft (mits met leven verenigbaar) je hier qua (voor)zorg ook beter op in kunt spelen en op voorbereid bent. 
 
Wij hebben ook een nipt met nevenbevindingen gedaan. Ik wil ook graag zeggen dat dit een positieve ervaring is geweest! Je weet dat als je een test gaat doen dat er iets uit KAN komen, maar vergeet niet dat het ook gewoon goed kan zijn. Ik heb op maandag de test gedaan en vrijdag al een uitslag. Luister naar je gevoel!
 
Ik heb het nooit gedaan. Bij beide zwangerschap niet. Nu er derde aan komt doe ik het ook niet. Maar volgens mij heeft het ook mee te maken hou oud je bent. Hoe oudere je bent is er grotere kans op afwijkingen 
 
[quote quote=10347603]Hi, Allereerst wat vervelend voor jullie dat het zoveel stress op heeft geleverd en jullie dit mee moesten maken, je wil natuurlijk het liefst in een keer horen dat alles oké is en je kindje gezond is. Ik blijf me verbazen over de onduidelijkheid over de nevenbevindingen bij de Nipt test. Wij kregen van onze vk een folder mee waarin heel duidelijk wordt gezegd dat de betrouwbaarheid bij de meeste nevenbevindingen erg klein is en dat dit dus meer een aanwijzing is voor verder onderzoek, maar dat het dus niet meteen betekend dat je kindje deze afwijking daadwerkelijk heeft. Als je je dit van te voren goed beseft is de stress bij eventuele bevindingen ook een stuk minder. Om om deze reden boos te worden op de test vind ik niet helemaal terecht, dit is op dit moment het beste dat ze kunnen bieden, en ik vind juist dat we blij moeten zijn met hoeveel informatie we tegenwoordig kunnen achterhalen. Bedenk ook goed dat wanneer uit verder onderzoek blijkt dat je kindje wél een afwijking heeft (mits met leven verenigbaar) je hier qua (voor)zorg ook beter op in kunt spelen en op voorbereid bent.[/quote]
Hier sluit ik me bij aan..
 
Terug
Bovenaan