Hi,
Allereerst wat vervelend voor jullie dat het zoveel stress op heeft geleverd en jullie dit mee moesten maken, je wil natuurlijk het liefst in een keer horen dat alles oké is en je kindje gezond is.
Ik blijf me verbazen over de onduidelijkheid over de nevenbevindingen bij de Nipt test. Wij kregen van onze vk een folder mee waarin heel duidelijk wordt gezegd dat de betrouwbaarheid bij de meeste nevenbevindingen erg klein is en dat dit dus meer een aanwijzing is voor verder onderzoek, maar dat het dus niet meteen betekend dat je kindje deze afwijking daadwerkelijk heeft. Als je je dit van te voren goed beseft is de stress bij eventuele bevindingen ook een stuk minder. Om om deze reden boos te worden op de test vind ik niet helemaal terecht, dit is op dit moment het beste dat ze kunnen bieden, en ik vind juist dat we blij moeten zijn met hoeveel informatie we tegenwoordig kunnen achterhalen. Bedenk ook goed dat wanneer uit verder onderzoek blijkt dat je kindje wél een afwijking heeft (mits met leven verenigbaar) je hier qua (voor)zorg ook beter op in kunt spelen en op voorbereid bent.