Ervaringen nevenbevindingen NIPT test

Ik heb de test wel laten doen met nevenbevindingen. Bij ons kwam er niets uit, alles was goed. Inmiddels 26 weken zwanger. Wij waren wel gerustgesteld na de test. 20 weken echo duurt wel erg lang vonden wij, zeker als er trisomie 13 of 18 wordt vastgesteld.

Hallo Anne Janne
hoe is het bij jullie afgelopen?heb namelijk hetzelfde te horen gekregen en zit nu dus in volle onzekerheid?en afwachting!20 aug krijg ik de vruchtwaterpunctie....
groetjes Joyce

Wij hebben de test niet gedaan, ivm de redenen die al genoemd zijn. T is een kansrekening en een punctie zou ik niet laten doen. Ook zou ik het niet laten weg halen... Nu 18 weken zwanger. 20 weken echo doen we wel. Nipt had voor ons dus geen toegevoegde waarde. Sterkte voor iedereen in de stress door een verkeerde uitslag. Hoop dat alles uiteindelijk goed blijkt te zijn. 

Zou willen dat ik jullie verhalen eerder had gelezen....
zit nu te wachten op de uitslag en mijn partner wilde graag de nevenbevindingen weten. Ik twijfelde maar heb ingestemd. De info die je krijgt mbt nevenbevindingen is minimaal en vaag.

Hoi,
Nieuw hier. Inge, 37 jaar en 14 weken zwanger van een 2e kindje. Gisteren ook uitslag gehad met aanwijzing voor Trisomie 18. Morgen naar het UMCG. 
Joyce, is er iets uitgekomen bij jou?

Hallo Dames,Ik wil mijn verhaal delen over de NIPT drama...tot 23 weken in onzekerheid geleefd dankzij fout positieve NIPT. Wij zijn vaak gebruikt als studiekonijntjes omdat het laboratorium de uitslagen voor verder onderzoek of publicaties gebruikt en wij blijven met trauma.Ik had hoog risico om de combinatietest en toen de NIPT was goed voor de trisomie maar er wel een deletie gevonden, zeiden zij. De baby zou veel afwijkingen hebben zoals microcefalie enz. Wij waren in shock! Onzeker over een vwp en ik wilde eerst mijn baby op 3D zien liefst alle mogelijke afwijkingen uitsluiten. Dat deed ik volgende dag bij een goede 3D praktijk, waar alles leek in orde. 3D en 2D echo liet een prachtig meisje zien zonder open gehemelte, hazenlip, open rug, holoncephalie of ontbrekende voetjes of handjes. 2-3 weken later kregen wij een GUO, deze was perfect en ook de 20 weken echo liet geen afwijkingen zien. Uiteindelijk met 20 weken hebben wij toch besloten om een vwp te doen, het zou veiliger zijn vanaf 20 weken. Ik lag ook een week in bed daarna...Komende 3 weken niemand belde mij, geen uitslag niks te horen. Ik was bang maar uiteindelijk belde ik Klinische Genetica en zij hadden de uitslag net binnen, het duurde 3 weken want zij hadden alle mogelijke tests gedaan omdat zij niet konden geloven dat mijn baby gezond is.....Het bleek niet goed te zijn in de moederkoek en mijn baby had dit gelukkig hersteld. Ik was zo veel gelukkiger zonder geen enkele test!! Nu moest ik tot 6 we na de bevalling op een 100% uitslag wachten of alles idd goed was.Groeten, 

Hier een afwijkend bericht van het overgrote deel van de gegeven meningen: Wij hebben in maart een NIPT laten doen met nevenbevindingen en daar ben ik, ondanks de uitslag, blij om. Uit de test  kwam een mogelijke afwijking op chromosoom 4. Na vruchtwaterpunctie bleek dit helaas bij het kindje te zitten. Ons kindje zou zwaar gehandicapt zijn en nauwelijks kwaliteit van leven hebben. Op de GUO waren duidelijke markers zichtbaar. Met 18 weken hebben we besloten de zwangerschap af te breken. Een hele heftige beslissing maar een beslissing waar we tot de dag van vandaag nog steeds achterstaan.Inmiddels ben ik 28 weken zwanger van een (hopelijk) gezond meisje. We hebben in het begin van de zwangerschap wederom een vruchtwaterpunctie laten doen: een NIPT was geen optie dit keer.Ondanks de onzekerheid die we hebben moeten doorstaan ben ik blij dat we uiteindelijk een keuze hebben gehad, hoe moeilijk die ook is geweest.

Hallo allen, Wat fijn om jullie ervaring te lezen van de NIPT met nevenbevindingen! Ik ben vandaag 15 weken zwanger en heb vorige week de uitslag van de NIPT + nevenbevindingen gehad. De volgende ochtend zaten we in het Sophia kinderziekenhuis. Een ontbrekend stukje op chromosoom 7 is gezien. Een  vruchtwaterpunctie staat volgende week op de planning. Als het in ons kindje zit, dan is het zwaar gehandicapt en de vraag is of het levensvatbaar is. Het werd zelfs zo geschetst dat het zwaarder gehandicapt zou zijn dan wanneer het kindje downsyndroom zou hebben. Hoezo nevenbevindingen?  Ik ben ongerust en onzeker. Dit ons eerste kindje en we zijn erg lang bezig geweest. Ik lees veel herkenbare verhalen, maar helaas niet altijd hoe het is afgelopen. Hier ben ik wel erg benieuwd naar.@gebruiker10101817 wat een verdrietig bericht, maar respect voor wat jullie hebben doorstaan en  de keuzes die jullie hebben gemaakt!  Groet, Marjo 

Terug
Bovenaan