even voorstellen.

Snif Snif  Wat LIEF dank je!!!

Het gaat nu wel weer iets beter met me gelukkig!!

Ik denk dat het voor anderen soms erg moeilijk is om met ons om te gaan, je vind het alleen maar leuk voor een ander om te zien dat iemand zwanger is en ik wil het zelf idd toch ook wel weer heel graag ook al zie ik er ook  wel tegen op. Een vriendin van mij zei vandeweek dat het volgend jaar babyboom wordt (zei is nu zelf na jarenlang oefenen eindelijk zwanger en ik denk dat ze er nu ook gewoon heel erg op let) Ze somde een aantal namen op van vrouwen die nu zwanger zijn en dan jij en nog iemand die er ook bij zat en het ook wel wil ook nog even kunnen ze gezellig  samen spelen, en toen noemde ze een naam van een kindje wat ongeveer 6 weken na Merle* geboren is dat die dan de oudste is en toen stak dat wel zo en toen heb ik ook gelijk gezegd ja en nog een wat ouder engeltje die over ze waakt! Ze keek me echt zo aan van ow jee wat heb ik nu weer gezegd vond het ook wel sneu voor haar maar ja Merle is als eerste geboren en is in mijn ogen gewoon de 'oudste'   (sorry voor het vage taalgebruik maar ik weet niet zo goed hoe ik het anders uit moet leggen, ik hoop dat je het snapt)

Ik heb in de afgelopen tijd ook wel een aantal gedichten gemaakt met behulp van andere gedichten als ik eenmaal een begin heb lukt het me wel (ik ben niet zo'n dichter) Vandaag heb ik het volgende op hyves gezet (niet echt een gedicht):

ik denk dat het voor anderen soms moeilijk is om met mij om te gaan. Als ik ineens ergens met betraande ogen sta, kan dat twee dingen betekenen: of ik wil graag met iemand praten want ik heb verdriet, of ik wil juist even niet aangesproken worden want dan ga ik weer huilen. Hoe weet je dat? Hoe ga je om met iemand die zo'n onvoorstelbaar verdriet heeft? En hoe confronteert het je eigen kwetsbaarheid, vooral wat je kinderen betreft? Sinds 29-08-2008 ben ik moeder en sinds 30-08-2008 ben ik ‘moeder van een overleden kind'. En dat lijkt met dikke letters op mijn voorhoofd geschreven te staan. Mensen benaderen mij niet meer spontaan, zijn op hun hoede, denken na voordat ze iets zeggen, of lopen mij straal voorbij. Dit geldt gelukkig niet voor iedereen. Ik probeer open te zijn, ik draag geen zwarte zonnebril en schaam me niet voor mijn rooddoorlopen ogen. Gelukkig zit dat in mij en lukt het me nu weer redelijk om mezelf zijn. Hoewel ook voor mij geldt dat ik in een situatie terecht ben gekomen waar ik volstrekt geen ervaring mee heb en waar geen draaiboeken voor bestaan. Maar voor mij is het een realiteit die vierentwintig uur per dag aanwezig is. No Escape. Ik moet er iets mee doen, ik doe dus maar wat mijn gevoel me ingeeft, en adviseer anderen om dat ook te doen. Doe wat je denkt dat goed is. En wees niet teleurgesteld als dat niet precies is waar ik op een bepaald moment behoefte aan heb. Het feit dat je iets doet, al is het slechts een klopje op mijn schouder, telt. Een eventuele afwijzing is nooit persoonlijk bedoeld. En onthoudt een ding ik ben ongeloofelijk trots op Merle* (iedereen is toch trots op zijn kind) en ik praat graag over haar!

hoi Wendy,

Wat je zegt: het is voor anderen soms moeilijk om met ons om te gaan. Dat stuk wat je op hyves hebt gezet geeft het precies goed weer!

Vooral de mensen die net wat verder van je weg staan,  kunnen soms  moeilijk  inschatten hoe je je voelt. Zij zien je en denken: o jee, dat is die vrouw die haar kindje verloren heeft, wat moet ik nu zeggen of doen?
Terwijl ik dan denk: hallo, ik ben meer dan dat! En ja, het is een deel van mijn leven, en het  zal nooit meer over gaan. Maar dat betekent niet dat het mijn hele leven zal bepalen. Wij zoeken naar de voor ons beste weg om er mee om te gaan, om het 'een plekje te geven' (heb eigenlijk een hekel aan die uitdrukking), en dat gaat het ene moment beter dan het andere, maar we redden het wel.
En ik ben niet zielig!!!!!  

Wow, als ik nu terug lees wat ik net heb getypt, klinkt het best boos/vijandig, maar zo bedoel ik het niet. Ik weet wel dat iedereen het goed bedoelt, en het ís ook gewoon moeilijk.....
En er zijn ook heel veel mensen (de meeste eigenlijk) die ons wel (proberen te) begrijpen en aan wie we veel steun hebben.  
Dus misschien ligt het ook wel een beetje aan mezelf, dat ik denk (bang ben) dat die mensen dat denken (kun je me nog volgen?!?).

En Merle* zal inderdaad altijd de oudste blijven! Ik begrijp je heel goed! Voor ons zullen onze meiden altijd blijven bestaan, ook al zijn ze niet meer hier!
Misschien hebben ze elkaar daarboven ook wel gevonden en doen ze gezellig tikkertje ofzo
Zei een kind op school ook, toen dat zusje overleed: nou kan ze wel met het kindje van juf Anita spelen....zo lief!

Ik ga nog even lekker shoppen!

tot de volgende keer maar weer!

Lieve mama van Floor*en mama van Merle*,

Wat zijn jullie twee dappere vrouwen. Ik heb een paar van jullie verhalen gelezen en merk dat jullie heel veel steun aan elkaar hebben. Ik heb niet alles gelezen want dat vind ik nog een beetje moeilijk. Wel herken ik veel dingen die ik gelezen heb van jullie verhalen. Mijn naam is Petra. Ons zoontje Xiano is op 24-12-2008 (eerste kerstdag) overleden. Ik was toen 38 weken zwanger. Op 27-12-2008 is hij geboren om 01.33uur. Hij woog 3225 gram en was ongeveer 50cm lang. Direct na de geboorte zagen wij een knoop in zijn navelstreng. De knoop was zo strak aangetrokken dat de bloedtoevoer is gestopt. Verder was Xiano een perfect kindje. We hebben meer dan 100 foto`s van onze kleine man. Als ik die bekijk dan kan ik het nog steeds niet geloven. Vinden jullie het goed dat ik af en toe met jullie mee schrijf? Jullie hebben mij zonder het te weten al heel veel steun gegeven.

Liefs Petra

@ Petra

Jeetje meid wat een verhaal, en nog maar zo kort geleden... Het lijkt me zo moeilijk dat je nog moet bevallen als je weet dat je kindje niet meer leeft... Hoe doe je zoiets, denk ik dan! Natuurlijk mag je meeschrijven, ik hoop dat het jouw ook een beetje helpt!

@ Anita

Haha mijn vriend zei laatst hetzelfde alleen hij noemde verstoppertje!! Lekker geshopt vrijdag??
Ik begrijp heel goed wat je als eerste schreef ik ben (Wij zijn)    ook niet zielig en ik ben meer dan de moeder van een overleden kindje het is wel een deel van mij en dat zal ook altijd zo blijven maar ik ben toch ook echt nog wel dezelfde als voordat merle er was/is!

Liefs Wendy mama van Merle*

Hoi Petra,

Tuurlijk mag je meekletsen! Ik vind het ook fijn om m'n verhaal te doen en te horen/lezen hoe anderen dingen beleven, dus van harte welkom!
Wij hebben ook zoveel foto's, fijn hè! En dat je het niet kan geloven, dat heb ik af en toe ook nog steeds. Soms lijkt het zelfs alsof het niet gebeurd is, alsof het nog net zo is als voor de geboorte van Floor*.
Is Xiano ook  jullie eerste kindje? En ben je ook gewoon bevallen?

@ Wendy: heb heerlijk geshopt. uitverkoop hè, dus we kunnen er weer even tegen.
Ziet er naar uit dat ik morgen ong. word (voel dat altijd goed aankomen), dus nog even en dan gaat voor ons de eerste ronde in. Spannend...., maar ook wel weer leuk.

en dat je inderdaad nog wel dezelfde bent als hiervoor, zo zie ik het ook.   (in alle boeken die ik heb gelezen staat juist: "je zult nooit meer dezelfde zijn als hiervoor", daar was ik het al steeds niet mee eens...)
Er is geen stukje van mezelf weg, er is juist een stukje bijgekomen.
Dacht alleen gisteren wel: eerst werd ik altijd geleefd, had het zo druk. en nu ik part-time werk moet ik echt even wennen en m'n tijd opnieuw indelen, weer 'zelf' gaan leven. Maar dat komt ook wel goed!

Wat hebben jullie eigenlijk met de baby-spullen gedaan? Bij ons staat het kamertje er gewoon nog, voor de volgende... de kinderwagen hebben we even bij mijn ouders gestald, die hebben meer ruimte dan wij.
Van de ene kant wel handig bij een volgende: we hebben alles al. maar aan de andere kant vond ik dat juist ook wel weer leuk, al die spullen uitzoeken.

Fijne avond nog en tot de volgende keer!

groetjes Anita, mama van Floor*

@ Mar1975 Dank je!

@ Anita Wij hebbben alles nog zo staan als voor de geboorte van Merle* Het bedje is nog opgemaakt en dat laat ik denk ik ook gewoon nog zo, alhoewel ik er ook wel eens over denk om het af te halen. Idd ik vond het ook erg leuk om alles te kopen maar heb toch nog wel een aantal dingen die ik nieuw wil hebben voor een volgend kindje. We hebben voor Merle* een aantal dingen gebruikt waar haar geurtje helemaal aanzit dat ga ik dus echt niet wassen en voor een volgende gebruiken dat leg ik bij haar spulletjes neer (we hebben vanuit het ziekenhuis nog een deken meegekregen die door moeders is gemaakt  die een overleden kindje hebben en we hebben alle luiers die ze om heeft gehad en de slangetjes die ze gebruikt hebben voor haar ook meegekregen.) Als de volgende een jongetje wordt dan moet ik ook andere kleertjes hebben want  we wisten  voor de bevalling al  dat  het  Merle* was! Ik wil het bij een volgende zwangerschap weer weten en mijn vriend weet het nog  niet hij zei eerst nee en nu  twijvelt hij. Wisten jullie ook dat jullie een  meisje kregen??
Kan me voorstellen dat je je tijd weer opnieuw in moet delen ja, ik werk net zoveel  als voor de bevalling maar ja dat was al geen 40 uur dus heb daar niet zoveel last van heb alleen wel eens gedacht jeetje het leven gaat ook weer gewoon door heel raar!

Ik ga deze week denk ik ook nog even shoppen ik heb veel kleding met een buik erin  en aangezien ik toch nog niet zwanger ben en er idd uitverkoop is! Weet alleen nog niet wanneer ik zou nl even met een vriendin gaan.

xxx Wendy  

@ Mar1975: bedankt!

@ Wendy:

Wij wisten nog niet of we een jongen of een meisje zouden krijgen, dus de (paar) kleertjes die ik heb, kunnen voor allebei. Die heb ik allemaal wel in een curver-bak gedaan, om ze stof-vrij te houden.
En de kleertjes die ons Floor* aan heeft gehad, die hebben we in haar 'doos' zitten. Net als het dekentje uit het ziekenhuis (hadden wij ook een gekregen). Helaas hebben wij de kleertjes wel moeten wassen, omdat die een beetje vies waren geworden. Dus de geur van ons Floor* is er wel uit.
Dat vond ik wel heel bijzonder: in de eerste paar weken kon ik haar af en toe echt nog ruiken! dan zei ik tegen mijn man: ruik jij dat ook? maar die rook niks. zo apart!

Ze hebben in  het ziekenhuis ook hand- en voetafdrukjes gemaakt, en een plukje haar afgeknipt en dat allemaal geseald. In het begin wilde ik dat dan wel lospeuteren of knippen, om nog even aan de haartjes te ruiken, maar nu niet echt meer.

Wij weten nog niet of we bij een volgende zwangerschap willen weten of het een jongen of een meisje wordt. In eerste instantie zei ik: bij een volgende zwangerschap wil ik alles weten en ook het combinatie-onderzoek laten doen (hebben we de vorige keer niet gedaan). Maar nu weet ik het niet zeker. Bovendien wil mijn man het eigenlijk niet weten.
Soms denk ik: wat nou als we een jongen krijgen? ik weet alleen hoe het is om een meisje te krijgen... en als we een meisje krijgen, zal ik dan niet steeds aan ons Floor* moeten denken? Ach, we zien wel wat we doen als het zo ver is!

Voor onze meiden:

Waar je ook bent
Ik zou het niet weten
Niet in tijd of afstand te meten
Maar ik heb je bij me
Diep in mij
En daarom ben je steeds dichtbij!

liefs Anita

Terug
Bovenaan