Forumvriendinnetjes dec -> uitgerekend augustus 2023

Ladies,
ik heb net een heel verhaal getypt. Als ik het plaats komt er te staan dat het geplaatst is, maar het komt niet in dit overzicht. Dus check even met een korter bericht of dit goed gaat. Benieuwd wat er mis gaat.
 
 
Hoi!
ik heb even terug zitten lezen de afgelopen dagen en vind het allemaal erg herkenbaar! De spanning in het begin van "ben ik wel echt zwanger" naar de klachten en onzekerheid naar de eerste echo toe tot aan wat meer zekerheid na de nipt en 13 weken. Die bij mij gelukkig goed waren. 

Ik heb wat mijn zwangerschap veel geluk want heb op wat misselijkheid en maagzuur na niet veel klachten. Tja, mijn Bekkenbodemspieren zijn heel gespannen en dat is wel lastig, hoop dat oefeningen helpen want lees horrorverhalen over vrouwen die daarna echt heel veel last blijven houden van hun bekken. Helaas heb ik wel nierstenen sinds mijn zwangerschap en heb ik chronische migraine. Dit had ik al, maar is helaas niet afgenomen tot nu toe. 10-15 dagen per maand zonder medicatie is momenteel het zwaarste voor me ?
-Paula en Zwindo jullie lopen iets voor op mij, maar ik herken wat je zegt Zwindo. Ik heb dus nog geen buikje en kan hier onzeker van worden. Iedereen zegt; ben jij al bijna 18 weken zwanger? Dat kan toch niet? Ik voel haar ook niet en heb dus nul besef van mijn zwangerschap. Best vreemd dus aangezien het mijn eerste is weet ik niet wat ik moet voelen etc. Ben nu 2 kilo aangekomen en slank dus had wel meer verwacht eigenlijk. Qua kilo's en buik ;) Las ergens in het topic ook dat iemand zich een dino voelde. Ik ben 37.5 als ik bevallen ben en volgens mij de oudste van dit groepje. Maar voel me totaal niet oud hoor dus no worries. Ik ben de dino ?
Nog een paar vragen vanuit mij, het is dus mijn eerste ;) benieuwd of jullie advies hebben.
- welk zwangerschapscursus bevelen jullie aan? Ik volg Nira van Dijk op insta en dat spreekt me wel aan. Zij richt zich heel erg op je informeren zodat je zelf weet wat wel en niet kan, ook of juist niet medisch gezien. Benieuwd of iemand ervaring heeft met haar cursus? 
- Momenteel word er steeds coulanter omgegaan met C en willen ze testen en isolatie gaan afschaffen. Toch wordt voor zwangere nog wel geadviseerd te vacc. ivm risico 3e trimester en evt placentabeschadiging. Ik heb eerder alle vacc. gehad, maar merk dat ik nu twijfel. Ook omdat we niet weten wat het effect is op de lange termijn. Ik wil hier geen discussie uitlokken oid, maar benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. Indien je dit wilt delen.
- ik heb het eerder al aangegeven, maar ik heb tot nu toe een heel vrij leven geleid. Veel reizen, hard werken en veel sociale activiteiten. Een leven dat ingericht is op mijn vriend en ik.  Dat beviel altijd erg goed. Dat maakt het extra spannend dat er nu een kleintje is en soms benauwd me dit heel erg. Herkent iemand dit? Ik heb niets met andere kinderen. Maar hier krijg je wel mee te maken.. 
 
Liefs
 
Ooohhh Florine ik kan je vertellen waarom je bericht niet geplaatst werd! Hier liep ik eerder ook tegenaan. Het komt of door het C woord of vacc of dat samen in 1 bericht. Het lijkt alsof dat geblokkeerd is, heel raar.
Om daar meteen op te antwoorden heb ik er heel bewust voor gekozen in okt de vacc te nemen. In de hoop snel zwanger te zijn, en dan alsnog beschermd te zijn. Ik wilde nl liever geen vacc tijdens de zwangerschap, al raden ze dat volgens mij nog steeds wel aan.
Nemen jullie trouwens de kinkhoest vacc met 22 weken? Dit heb ik bij beide andere zwangerschappen wel gedaan en ga ik nu weer doen.
Wat betreft zwangerschapsklasjes, yoga etc. Ik heb bij de eerste een samen bevallen cursus gedaan, van geloof ik 10 sessies waarbij ook je partner mee ging. Ik vond dit leuk en leerzaam, goeie voorbereiding op de bevalling en elke keer een massage van je man hahaha. Ik ben later ook bij zwanger fit geweest, nou wat een ellende was dat!!! Misschien lag het ook aan het groepje op dat moment maar het was echt niks voor mij. De manier van sporten niet, maar ook de hele setting niet.
Bij de 2e zwangerschap wilde ik zwangerschapsyoga doen maar dat is hier niet echt in de buurt en vind het ook best prijzig. Na de 2e zwangerschap heb ik pilates gedaan omdat ik bekken /rug klachten had,tijdens de zwangerschap en daarna. Dit heb ik ruim een half jaar gedaan... Moet zeggen dat het nu nog oké gaat met mijn rug /bekken maar het is wel een kwetsbaar punt. Wat dat betreft zou het denk ik wel goed zijn maar ik kan dus geen zwangerschapspilates hier in de buurt vinden en yoga is volgens mij toch net anders. Daar ben ik niet zo het type voor haha! Dus wat doe ik nu.... NIKS ? Nja achter de 2 kinderen aan rennen dus dat is ook een sport op zich.
Nou ik heb het vanmorgen aan gedurfd op de weegschaal te gaan staan aangezien ik morgen naar de verloskundige moet en ze het dan vraagt. Ahummm.. Ruim 6 kilo nu met bijna 16 weken ? aan de andere kant was ik met beide vorige zwangerschappen tussen de 20-25 kilo aan gekomen dus het verbaast me op zich niet..
Na de zwangerschap maar weer op dieet ? wil toch ooit weer terug naar de 70 kilo ? alhoewel ik voor mijn zwangerschappen ook 76kilo woog maar goed, ben toen gaan afvallen voor mijn bruiloft en woog toen 68,dat vond ik toch een stuk mooier ?
 
Dankje Pandalover. Daar kwam ik achter dus vandaar de C en afkorting naar Vacc ;) Klopt, wordt nog steeds geadviseerd maar twijfel dus zelf ook.. maar weet niet zo goed waarom. Vooralsnog denk ik. We zijn kerst en carnaval (woon in Brabant ;)) goed doorgekomen dus komt vast wel goed. Maar dat is wellicht wat naïef. 

Ik heb eigenlijk nog niets gehoord of gelezen over Kinkhoest. Wanneer en door wie word je hierover geadviseerd? In principe zou ik zeggen; ja?
Ik sport normaal 3x per week en doe aan yoga. Heb me nu ingeschreven voor zwangerschapsyoga en Pilates. Was laatst op zo'n proefles, maar voelde heel ongemakkelijk. Al die vrouwen met buik keken me aan zo van wat kom jij hier doen. ? Dit wordt trouwens soms vanuit je aanvullende verzekering vergoed. Ik heb dat bewust uitgezocht dus krijg dat nu helemaal betaald. Maar wil daarnaast ook nog zolang mogelijk blijven sporten eigenlijk. Qua cursus moet ik dus nog even kijken.. 
Tja, qua aankomen is dat toch voor iedereen verschillend. Zolang je maar gezond eet en beweegt toch. Ik merk dat ik wel moet wennen dat ik nu zwaarder word. Ben altijd best veel met mijn gewicht bezig en die mentale knop moet nog even om. 


Ik had vanochtend een check in het ziekenhuis vanwege mijn nieren en de kleine weer even zien zwaaien. Was toch wel fijn na een paar weken radio stilte.. dat is het voordeel van een 4 wekelijkse check in het ziekenhuis haha. Geen zorgen nog dus om geen buik.. die komt vast vanzelf. 


Weer een lang bericht ? Maar opvang zag ik ook voorbij komen. Ik heb me aangemeld toen ik een zwangerschapstest in m'n handen had, maar kan pas 6 maanden na de bevalling terecht. Bij alle opties. Dus moet nog even kijken hoe we dat gaan oplossen. Ga waars na 3 maanden weer aan het werk. Idem voor Kraamzorg. Bij verschillende partijen afgewezen. Nu bij VDA, maar zij geven al aan Max 3 uur te kunnen bieden per dag ivm zomer en drukte.. bizar hoeveel baby's er in het Brabantse land geboren worden ?
 
 
Froetie Heerlijk dat je man je lekker regelmatig masseert, als ik het die van mij zou vragen zou hij het ook zo doen. Hij begin alleen over een paar weken met een opleiding dus dacht eens even onderzoeken of zo'n zwangerschapsmassage niet iets is om dan eens in de zoveel tijd straks mezelf even mee te verwennen.
Paula'tje ben heel benieuwd hoe je Powermama les is, het klinkt inderdaad heel erg leuk!
FlorineN De een is onzeker over een te grote buik en de ander weer over een te kleine buik. Het is eigenlijk bijna nooit goed haha. 's ochtends is mijn buik echt nog meer een opgezette foodbaby buik, maar nu in de middag begint het al echt meer op een baby buik te lijken. Qua zwangerschapscursus ik heb gewoon in mijn regio gezocht op cursussen en uiteindelijk voor een ingeschreven. Vind een fysieke cursus wel erg fijn. Ik heb ook mijn EHBO voor baby's en kinderen gehaald een paar weken geleden. Dit omdat ik ditzelf gewoon fijn vond om te hebben. Mijn broertje en ik hebben beide last gehad van breath holding spell, ofwel je houdt dan je adem in als je boos, verdrietig, etc. bent en kan dan flauwvallen. Dus wilde daar ook gewoon wat handvaten voor hebben mocht onze kleine dit ook hebben. Voor ontspanning en beweging heb ik mij voor een zwangerschapsyoga cursus ingeschreven. Als dit bevalt ga ik misschien nog bij een andere yoga studio waar ze reguliere zwangeschapsyoga klassen hebben misschien nog wel verder losse lessen volgen.
Qua C en vac, ik heb geen enkele gehad. Eerst was ik zwanger en mochten zwangere niet. Na de zwangerschapsbeeindiging, wilde ik een afspraak gaan maken, maar kreeg ik C. Ik was toen nagenoeg niet ziek. Alleen heel erg moe en geur en smaak verlies. Toen heb ik geen vac meer gehaald. Ik denk zo'n half jaartje geleden voor de 2e keer gehad, toen wel meer een ziek gevoel gehad spierpijn, moe en verkouden. Ook daar weer snel van hersteld. Ik ben zelf nog een beetje voorzichtig in de lange termijn effecten van de vac. Mijn lichaam heeft het virus tot nu toe steeds goed weten aan te vechten zonder blijvende schade, dus probeer vertrouwen te hebben in mijn lichaam. kinkhoest overweeg ik wel om te doen.
Over dat vrije leven. Ik denk ook dat het grotendeels te maken hebt met hoe je er zelf instaat. Ik heb een collega die hebben net hun 5e kind gekregen en gaan over een paar maanden op wereldreis met het hele gezin. Dus ook met baby van net geen jaar. Ik moet er zelf niet aan denken, maar ik denk wel dat er heel veel mogelijk is.
Pandalover Als ik de kilo's die ik ben afgevallen in het begin en de kilo's die erbij zijn gekomen optel kom ik ook op 5 kilo uit. Ik denk dat er 3 kilo van in mn borsten zitten, hahaha. Ik heb nu ook gewoon mijn focus gezet op nu proberen zo gezond mogelijk te leven, maar vooral lekker te genieten. Dan na de zwangerschap weer lekker aan de bak om helemaal in shape te komen. Mijn doel is ook weer rond die 70 uit te komen. 
 
 
@Paula: Ah, de echte Dino gevonden ? Née hoor, ik dacht eerder nooit kinderen te willen of niet voor mn 40ste, maar door die migraine die steeds erger werd en het verplicht tijdelijk moeten stoppen met medicatie is dat in een stroomversnelling geraakt. En nu vind ik het spannend en kijk ik ergens ook wel uit naar het anders stellen van mijn prioriteiten. Een verandering in je leven, waarbij je idd het avontuur houdt! Zeg ik nu; misschien word ik wel een oppermom en wil ik alleen maar thuis zijn. Dat zou ook prima zijn. 
 
Wat betreft die migraine, lang verhaal en alles geprobeerd, enige wat enigszins iets doet is CGRP remmers, maar dit mag niet voor of tijdens de zwangerschap. Dus ik kijk uit naar de bevalling ;) en hoop in elk geval dat het nog wat minder wordt. Heb het idee dat dit de laatste weken wel al ietsje beter gaat. Liefste geef ik ook borstvoeding, maar mag ook niet met medicatie dus we gaan het zien. Dat icm niersteenkolieken maakt mijn zwangerschap wel zwaar. Terwijl ik me verder goed voel. Dus daar ben ik dan maar dankbaar voor ;) En blij dat ik ook een flexibele baan met veel vrijheid heb. De afgelopen maanden heb ik veel niet kunnen werken en dat was naast fysiek ook mentaal erg intens. 
 
Qua kinkhoest dus ook nog niets gehoord. Miss bij mijn volgende controle? Dan ben ik 21 weken. 
 
Voel jij al iets? Je loopt iets voor op me en bent de eerste, maar ik nog niet. Soms een wat scheterig gevoel van binnen. Maar waars zijn dat gewoon m’n darmen ? ik denk dat ik ook maar thuis ga sporten, kan ik die gewoon laten gaan ;)
 
Ik herken ook wat je eerder zei over die stappen zetten in de zwangerschap. Zo heb ik nog niets voor de baby (blijf ook baby zeggen ondanks dat ik weet dat het een meisje wordt) of mezelf gekocht. Ergens ben ik daar nog niet klaar voor ofzo, omdat het nog zo onwerkelijk voelt. Denk dat iedereen daarin zijn eigen stappen zet. 
 
Je had het ook over KDV, zoals gezegd is dat hier een drama dus bijzonder dat jij “zo laat” nog ergens terecht kunt. Mijne gaat ook na 3 maanden naar de opvang. 3 of 4 dagen per week. Hoe ga jij dat doen? Lijkt me extra spannend alleen! En wat kut dat dit niet gewenst alleen is.. 
 
Lees ook nog over vakanties. Als het goed genoeg gaat wil ik graag nog 2 weken weg. Normaal gaan wij een paar maanden ver op reis, dus ben een beetje zoekende wanneer en waar ik heen wil. Met een dikke buik rondreizen hoeft voor mij ook niet en 12 uur vliegen ook niet. Maar in april/mei moet je al redelijk ver weg voor mooi weer. 
 
@gebruiker104: geen idee waarom je hier een account aanmaakt om overal commentaar op te leveren. Ik denk niet dat dit voor jou of ons iets toevoegt. Ik besteed er zo al eigenlijk teveel aandacht aan. 
 
@froetie; lees dat je veel last hebt van je bekken. Wellicht spuit 11 hier, maar doe je al oefeningen via bekkentherapie? Zowel ontspannings- als kracht oefeningen doe ik. Weet niet of ze me heel veel helpen, maar kan ook geen kwaad denk ik. 
 
@Zwindo; krachttraining kun je prima weer oppakken hoor als je dat zelf zou willen. Zeker als je dit doet bij zo’n clubje speciaal voor zwangeren. Maar ook in de sportschool. Gewoon zoals eerder, maar minder zwaar en intensief. Je mag eigenlijk alles gewoon doen behalve rechte buikspieren en niet teveel buiten adem raken. Ik denk dat dit voor jezelf mentaal , maar ook voor de bevalling heel fijn kan zijn. Maar alleen als je t echt wilt natuurlijk, yoga is ook heerlijk. 
 
EHBO wil ik idd ook gaan doen! 
 
All; tips voor kleding? Ik ga er toch aan geloven. Denk dat veel rokken en jurkjes wel gaan passen in de zomer, maar wil eigenlijk wel een fijne broek gaan kopen en wat shirts. Liefst gewoon fysiek in een winkel (??). Dus tips zijn welkom. Al voelt het awkward zon broek te passen/kopen terwijl het nog niet nodig is. Merk wel dat m’n gewone broeken gewoon niet meer zo fijn zitten.
 
De volgende keer houd ik het korter.
 
Ik reageer binnenkort even wat uitgebreider, maar vind het bijzonder dat vrijwel niemand nog info heeft gehad over de kinkhoest vacc? Het kan vanaf de 22e week en hoe sneller hoe beter.
Ik probeerde een link te plaatsen maar blijkbaar werkt het allemaal weer niet. Of door de link of doordat het woord vacc erin zit. 
In ieder kan je kijken op de website van rijksvacc.programma en dan 22wekenprik.
Ik had deze link via een folder van de verloskundige!
 
Terug
Bovenaan