ik word een thuisblijfmoeder en ben het zat me te verdedigen!

dag dames,

grappig  dat iedereen's situatie weer anders is: van thuisblijfmoeders tot full-time-werkende moeders en alles er tussen in.
het mooie is ook dat er geen goed of fout of beter of slchter is.
het enige dat telt is dat je je kindje heel veel liefde geeft en dat je zelf goed in je vel zit. op welke manier dat gebeurt en of je voor quality-time  of altijd thuis gaat maakt daarbij niet uit. kinderen pikken namelijk vooral emoties op en als die positief zijn voelen ze zich fijn en ontwikkelen ze zich goed.

ook de discussie wat zwaarder zou zijn vind ik eigenlijk niet relevant.
als thuisblijfmoeder heb je altijd je kinderen om je heen en ben je dus  altijd aan het werk. maar als werkende moeder heb je wanneer je thuis komt uit je werk en in het weekend ook gewoon je kinderen om je heen en werk je thuis dus gewoon verder.
de conclusie is dus gewoon dat  alle moeders eigenlijk altijd aan het werk zijn, al dan niet gedeeltelijk buitenshuis.
hoe zwaar het precies is hangt van zoveel dingen af (wat voor baan en voor hoeveel uur per week, helpt je man veel of weinig mee, hoeveel kinderen heb je, zijn je kinderen gezond, ben jezelf gezond, etc.), dat je daar geen standaard antwoord op kunt geven.

ik werk zelf bewust 75%  (3 dagen van 9 uur)  terwijl dit financieel niet zou hoeven. maar ik geniet ervan om nog iets met mijn (academische) opleiding te doen en ook houden de sociale contacten op mijn werk en de gesprekken me scherp en midden in de maatschappij.
tegelijkertijd geniet ik daardoor extra van de 4 dagen die ik met mijn zoontje doorbreng en heb ik dan juist extra zin en energie om voor de 100e keer hetzelfde boekje te lezen of alweer de eendjes te voeren. ik denk dat dat anders zou zijn als ik dat 7 dagen per week zou doen.
om op de dagen thuis zoveel mogelijk tijd in mijn zoontje te kunnen stoppen heb ik veel huishoudelijke taken uitbesteed. zo wordt er schoongemaakt en gestreken en worden de boodschappen elke week bezorgd. ik weet het, totaal overdreven en pure luxe allemaal, maar ik haal meer voldoening uit de tijd met mijn zoontje en uit mijn werk en dan uit poetsen of boodschappen doen. op deze manier 'verlies' ik geen tijd aan dingen die ik niet belangrijk vind.
maar ik besef ook dat ik een luxe positie verkeer en dat niet iedereen een keuze heeft, of dat mensen een andere keuze maken dan ikzelf.
zolang jij en je kinderen daar goed bij voelen, vooral doen!!

overigens heeft mijn eigen moeder (en vader) altijd fulltime gewerkt (vrij bijzonder in de jaren '70/'80) en mijn zusje en ik zijn nooit iets te kort gekomen, ondanks alle kritiek die mijn moeder van de buitenwereld kreeg.  
zowel mijn moeder als mijn vader  maakten 's avonds en in het weekends zo bewust tijd voor ons en we kregen zoveel liefde en aandacht dat ik vanuit het diepst van mijn hart kan zeggen dat ik me geen betere jeugd had kunnen wensen!
ik kan alleen maar hopen dat ik mijn zoontje net zo'n gelukkige jeugd kan geven, maar het zal nog moelijk worden dat te evenaren...

iedereen veel plezier met haar eiegen keuze!

groetjes,
mama in amsterdamzuid

hallo dames

ik zal wel een hoop gezeik over me heen krijgen maar moet toch even reageren. ik heb een zoontje van 14 maanden en vanaf dat hij 7 maanden was ben ik weer aan het werk gegaan.
ik was van plan thuisblijfmoeder te blijven maar de muren kwamen op me af en ik kon mijn baan terug krijgen dus dat heb ik gedaan.

ik word zo ziek van de thuisblijfmoeders die lopen te zeuren dat ze zich constant moeten verdedigen en vervolgens de werkende moeders tot op de grond toe af kraken.

kom op mensen get a life.

ook doen ze alsof ze het zo ontzettend veel  zwaarder hebben ze moeten de hele dag voor hun kinderen zorgen en het huishouden doen nou dames ik moet naast mijn werk het huishouden draaiende houden en voor mn kind zorgen dus de thuismoeders hebben daar veel meer tijd voor dan een werkende moeder lijkt mij. en dan maar zeggen dat ze geen vrij of weekend of vakantie hebben !! wanneer heb ik dat dan?? als ik niet op mn werk zit heb ik ook geen vrij want dan moet ik door mn huis heen, boodschappen spelletjes spelen met mn zoontje.

ik weet hoe het is als je de hele dag thuis bent en hoe het is om aan het werk te zijn. en geloof me als je de hele dag thuis bent heb je veel meer tijd dan wanneer je er een baan naast hebt.

en trouwens is het voor een kind helemaal niet verkeerd om eens naar een oppas te gaan wij hebben een hele goede gastouder met meerdere kindjes dan leert hij dat ie niet altijd als eerste aan de beurt is en dat ie speelgoed moet delen. en meer van dat soort dingen

en is het misschien wel es bij je opgekomen dat de maatschappij op dit moment zo in elkaar steekt dat de moeder ook aan het werk is en dat dat dus normaal is. en dat het daardoor logisch is dat mensen vragen wanneer je weer aan het werk gaat, en dat ze daarmee alleen maar intresse tonen.

dus in het vervolg niet meer zeuren hoe zwaar het wel niet is om geen werk te hebben en niet meer zeggen dat werkende moeders het makkelijker hebben omdat ze hun kinderen lekker kunnen "dumpen" (zoals dat genoemd wordt) want waar thuisblijfmoeder de hele dag de tijd voor hebben moeten de werkende moeders allemaal doen op de moemnten dat ze niet aan het werk zijn!!!

Goedenavond allemaal,
daar ben ik ook weer. Er moet me even wat van het hart. Ik heb dit onderwerp geopend met de bedoeling ervaringen uit te wisselen over reacties die je krijgt, tussen werkende en thuisblijf moeders. Het is helemaal niet de bedoeling om elkaar te veroordelen, er is voor beide keuzes wat te zeggen en je moet kiezen wat bij jou past.

@Juppie Ik ben een beetje geschrokken van je reactie en vraag me af of je alles rustig hebt gelezen.
Volgens mij worden op dit topic geen moeders, thuisblijf of werkend, afgekraakt. Er worden meningen gegeven. Ik reageer nu even op een paar van je stellingen. Want het raakt me dat jij zo geraakt bent door een onderwerp wat ik geplaatst heb. (zullen de hormonen wel zijn)
Dat het zwaarder is om thuis te zijn of niet, wordt eigenlijk in het midden gelaten.
Er wordt hier volgens mij niet gezegd wat beter of slechter is voor het kind, mijn mening: je moet doen wat goed voelt en hoe jij de leukste moeder voor je kind kun zijn. Voor mij is dat als thuisblijfmoeder.
Er wordt niet alleen gevraagd, wanneer ga je weer aan het werk, daar zou ik ook geen probleem mee hebben, maar als je zegt dat je thuis blijft komt er gelijk een andere, soms kwetsende, opmerking.
En er wordt niet gezegd dat de kinderen ergens worden gedumpt. Ik neem aan dat niemand zijn kind ergens dumpt. Je brengt je kind bij mensen die je vertrouwd, en die het beste met je kind voor hebben.

Ik hoop dat je mijn reactie begrijpt, en dat ik je niet tegen mij in het harnas jaag, want dat is absoluut niet mijn bedoeling.
groetjes Baukje

Hoi Babs,

Ik snap jouw reactie meteen!!!
Ik vindt het alleen maar erg slim dat jullie daar rekening mee hebben gehouden.
Ik zou het ook wel graag willen alleen voor ons kan het dus echt niet omdat wij dat niet hebben gedaan!!
Ik vindt het echt super dat je die keus hebt kunnen maken en na kan gaan leven...
Geniet er gewoon lekker van!

Liefs Sas

Lieve mama's,

Jeetje wat een heftige reacties allemaal. Ik snap niet waarom mensen zo heftig reageren. Je staat toch achter je eigen keus, of je nou werkt of niet. en zolang je er zelf achter staat, zijn zulke reacties overbodig..  Het één is absoluut niet minder dan het ander. Het gaat erom of jij gelukkig bent met de situatie waarin jij zit, want dat is het beste voor jouw en je kind.
Meiden geniet van je zwangerschap en laat iedereen in zijn waarde!

Tja wij verkeren ook niet in de financiele positie dat ik het werk kan laten liggen. Zou ik ook niet willen, maar ik wil eigenlijk ook geen seconde van mijn kind missen... Voordat ik zwanger raakte werkte ik als nanny bij 2 verschillende gezinnen. Ontzettend leuk werk, maar helaas mocht ik na mijn verlof de kleine niet meenemen. En om nou oppas voor mijn kind te regelen terwijl ik op de kinderen van andere werkende ouders pas, dat vond ik een beetje raar :)

Tijdens mijn verlof kreeg ik de vraag van 2 verschillende buren of ik op hun kind(eren) wilde passen. Toen ontstond het idee om als gastouder te gaan werken, dat doe ik nu fulltime. Dus eigenlijk ben ik een fulltime werkende thuisblijfmoeder haha. Nou het bevalt prima hoor, het is wel druk, want in plaats van 1 heb ik ineens 3 of 4 kinderen van verschillende leeftijden rondlopen.

Maar goed, zo kan het ook dus.

Groetjes, Yvette
7 wk

Meid, wees blij dat je niet persé moet werken maar er bewust voor kunt kiezen lekker de eerste tijd van je kleine te genieten. Er zijn zoveel vrouwen die zeggen het heerlijk te vinden om te werken maar die diep in hun hart liever ook de vrije keus hadden gewild. Wat is heerlijker dan financieel niet afhankelijk te hoeven zijn van parttime werken. En je kunt alitjd weer gaan werken... ik geef je groot gelijk dat je zegt even niet te willen werken... zo kun je goed wennen aan je kleine en alle stapjes zelf het eerst meemaken... zoiets wil elke moeder denk ik wel. In onze maatschappij is het bijna raar als je zegt lekker thuis te blijven bij je kindje. Wat ik eigenlijk  vreemder vind is dat je tegenwoordig bijna in de financiele positie gemanouvreerd wordt dat je MOET werken. Al is het maar één dag, zoals ik dat moet. Iedere moeder wil toch zelf die keus maken, wie wil nou niet de zelf bewust de keus maken WEL/NIET te gaan werken. Geniet ervan... heel veel vrouwen kunnen deze keuze niet maken omdat ze heel hoge eisen stellen aan hun leven of omdat ze gewoon moeten omdat het te weinig binnenkomt. Heel veel vrouwen zullen jaloers op je zijn....

@Ikke mama. Je sluit je bericht af met dat we iedereen in zijn waarde moeten laten. Sorry, maar dat lees ik totaal niet in jou bericht terug! Geweldig dat je thuis blijft bij je kinderen maar je doet net alsof andere moeders niet toe willen geven dat ze  MOETEN werken en dus thuisblijfmoeders afkraken. Meid, kijk om je heen, luister naar anderen en neem aan dat werkende moeders soms toch echt WILLEN werken. Ik heb ook de overtuiging dat ik geen kinderen voor de oppas baar en wil ook bij mijn kind zijn maar dat is wat IK wil in MIJN situatie dus voor een ander kan dat weer heel anders zijn. Maak je uitroep waar en RESPECTEER de keuze van een ander.

@Juppie. Meid wat een agressie zeg. Ben je zo gefrustreerd? Dit topic was volgens mij nou net NIET bedoeld om andere moeders de grond in te stampen maar blijkbaar heb jij daar een ander idee over. Het is heel jammer dat je thuisblijfmoeder wilde zijn maar dat dat achteraf toch niet bij je past. Dat geeft toch niet? Iedereen maakt zijn eigen keuze hierin. Voor jou is het dus heel goed geweest dat je na 7 maanden weer aan het werk bent gegaan. Ben blij voor je dat je je in deze situatie veel beter voelt.

Terug
Bovenaan