is het nou echt zo slecht roken tijdens je zwangerschap

Ik heb zelf 14 jaar anderhalf pakje sigaretten per dag gerookt. Ik ben 3 jaar geleden gestopt omdat ik zelf gezonder wou gaan leven en ben van de een op de andere dag gestopt. Na de 2e poging is het uiteindelijk gelukt.

Het is heel moeilijk om zo maar te stoppen want roken is echt heel erg verslavend. Als je stopt met roken wordt de stress groter, je kan je niet concentreren en je voelt je echt heel erg k*t. Maar het is wel een kwestie van willen en doorzetten!!!!!! En een kindje lijkt mij de beste motivatie.

Roken is slecht voor je eigen gezondheid maar ook die van je ongeboren kind. Het gaat heel vaak goed bij meiden die roken maar het kan ook heel erg fout gaan en dan bedoel ik een miskraam. Een kindje kan ook met die verslaving geboren worden en die moet dan gelijk afkicken. Dat is echt heel erg zielig.

Ik zal niet zeggen wat je moet doen of niet moet doen maar denk aan het risico wat jij en je kindje loopt door wel te roken. Niet alleen jij krijgt weinig zuurstof maar je kindje ook! Als je rookt moet je ook met de gevolgen leven die het kan hebben!

Mijn advies: Probeer echt te stoppen. Het is heel erg moeilijk maar het is echt te doen. Vraag je omgeving om je te stimuleren en te helpen. En als je zin krijgt in een sigaretje ga dan stofzuigen of de ramen lappen of in de tuin aan het werk. Afleiding werkt echt heel erg goed. ga desnoods een beetje snoepen. Je komt toch al wat kilo's aan door de zwangerschap dus een paar kilo meer maakt ook niet meer uit. Wanneer de baby er is kan je alles weer wegsporten!

Veel succes!

quote: patricialut reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-02-2008 17:44:16'));

quote: bambi82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('01-02-2008 17:21:07'));

ja ook ik wil even reageren, NATUURLIJK is het slecht voor je tijdens de zwangerschap.
soms worden er toch wel erg domme vragen gesteld hier hoor.
En ik begrijp ook niet dat je dit van te voren niet had kunnen bedenken voor je dit topic opende.

ik heb ook gerookt zon 12 jaar denk ik, een maand voor ik zwanger raakte ben ik gestopt. Want dat is namelijk GEZONDER. en met het idee van het vergiftigen van me eigen kindje, nee dank je, dat voelt indd niet als een goede moeder.

iemand haalde de woorden uit me mond en heb het in een eerder topic ook al eens gemeld ( en kreeg toen ook flink comentaar) rokende zwangere beoordelen als slechte moeder. tja ik zie dat ook wel zo, maar weet nu wel dat een ieder voor zich zelf moet bepalen wat ie doet.

ik kan er gewoon niet bij dat iemand moedwillig en met zijn volle besef een hijs van een sigaret kan nemen, zonder aan je kindje te denken.

De nog rokende zwangere verkeren ook indd allemaal in staat van ontkenning en zullen zeker feller reageren, omdat ze het gevoel hebben zichzelf te moeten verdedigen, nou dat hoef je helemaal niet, je zou je eerder moeten schamen. en zeker niet reageren, want daar lok je natuurlijk een reactie mee uit.

iedereen zeurt dan, ja maar me gyn of me vk zegt dat het beter is voor de stress. ONZIN. als jij je kindje 9 maanden lang aan hevige stress blootstelt, ja dat is indd niet zo gezond. Maar de stress van het niet roken duurt enkele weken, totdat de verslaving weg is en de nicotine volkomen verdwenen. ik denk dan tja wat is nou 3 wk op een zwangerschap. alles voor de gezondheid van je kleine he.

en elke keer dat je dan een sigaret wilt nuttigen dan pak je maar wat anders. dik word je toch dus wat kunnen die extra kilo's je dan nog schelen. echt waar , als je maar wilt, dan kan alles.

maar goed, ik heb ook moeten leren dat ene ieder zijn eigen beslissingen maakt in het leven. ik oordeel wel over de rokers, maar veroordeel je er niet op. Ik hoop alleen wel dat je met je zelf kan leven als je kind daatwerkelijk wat blijkt te mankeren en dat komt dan door het roken, vergeef je jezelf dat ?

en weet je waar de rokers ook even aan moeten denken, aan al die lieve meiden op het zwanger  WORDEN forum. Waarvan het bij sommige niet zo wil lukken. Dit moet onwijs zeer doen dat er hier word gekibbeld over het wel of niet roken tijdens je zwangerschap, terwijl die meiden allemaal hopen op een zwangerschap. echt waar rokers je moeten je  dood schamen

genoeg woorden er aan vuil gemaakt, had een onwijze kutdag en voel me nu een stuk beter,
succes allemaal.

gr. Bambi

nou bambi dan wil ik tog even op jou reageren slaat nergens op dat laatste stukje wat je zegt want ik weet zeker dat veel van de zwanger worden pagina ook gewoon rookt hoor dus wat je zegt is gewoon DOM GELUL sorry

sorry maar ik vind dat bambi toch wel erg gelijk heb!
je heb het heel goed omschreven hoor en ik ben het zeker met jou eens bambi!!!

mier

Dit is toch helemaal geen punt van discussie?? Roken tijdens zwangerschap en/of in de buurt van kinderen zou bij de wet verboden moeten worden!!

(Ongeboren) kinderen  hebben hier nl. geen keuze in en worden gedwongen hun gezondheid op te offeren. Het is toch van de zotte dat  je wettelijk verplicht bent je kind in een autostoeltje te vervoeren, maar roken tijdens de zwangerschap/in hun omgeving mag gewoon!!! Denk es na met die aangetaste grijze celletjes...

In mijn ogen bestaat er GEEN gegronde reden! GEEN!!! De rokers kunnen hier zoveel  goed proberen te praten en voorbeelden noemen als ze willen, dat doen ze alleen om hun eigen schuldgevoel af te zwakken. Ga eens voor de spiegel staan, kijk jezelf recht in de ogen en probeer dan oprecht te zeggen dat je geen egoïst bent als je rookt tijdens je zwangerschap. Kun je dat?

het is maar net hoe je jezelf erbij voelt!!

ik heb bij mijn zwangerschap gerookt,minimaal 5 sigaretten op een dag,mijn kindje mankeert niets,maar het roken laten is natuurlijk beter,maar ik weet hoe moeilijk dat dat is!!

een vriendin van mij,(was toen ook zwanger) zat alleen maar te zeuren dat roken slecht is en bla die bla die bla.
haar kindje heeft astma en zit aan de puffers,dus ja!

ik vind dat ieder voor zich zelf mag en lkan bepalen wat zij wil,het is jou leven en jou kind.

xxx

Haha ik wil ook even mee doen. Heb zelf ook zo,n 12 jaar gerookt en ben er in een keer mee gestopt. Moeilijk ja maar, ik wou het graag. Ben het helemaal met Bambi eens. Rokers reageren altijd heel erg fel omdat ze zich moeten verdedigen  maar dat doen mensen met een verslaving altijd.

Ook vind ik dit een domme vraag van welke planeet kom je.  En belachelijk dat een vk zegt als je maar niet meer rookt dan 7 sigaretten per dag. Is natuurlijk wel makkelijk om je daar dan weer achter te schuilen. Kun je lekker door paffen.

Nou meiden die willen gaan stoppen succes! en jullie kunnen het echt als je maar echt wil.

Oja vond het wel ver gaan om te zeggen dat iemand geen goeie moeder zou zijn als  je rookt dat kun je van een afstand natuurlijk nooit zeggen.

Liefs Linda,

Mijn ogen vallen er bijna uit bij het lezen van die vraag... Ik weet  niet in welke grot de schrijfster van deze vraag de afgelopen 100 jaar heeft gewoond maar dit weet elk kind nog te vertellen.

Mariel Croon in haar boek Babyboom:
Roken is een vruchtbaarheidskiller, get tast de eicellen aan, het halveert je maandelijkse kans om zwanger te worden (!) en is bijzonder schadelijk voor  je kind in wording....
Roken in de zwangerschap verhoogt de kans op een miskraam, een te kleine baby, babysterfte, longproblemen bij het kind, en bij meisjes ook op vruchtbaarheidsproblemen later  in het leven. En aangezien je pas weet dat je zwanger bent als het vruchtje minstens 2 weken is, moet je stoppen als  je zwanger wilt worden.  
Dat geldt ook voor mannen, roken tast het zaad aan.

Je kunt toch wel zonder als je aan de toekomst van je kind denkt?  Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben hoor!!!

quote: lilian30 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-01-2008 16:52:36'));

HOE DOM KAN JE ZIJN???

de onderzoeken zijn er!!! en ze zeggen allemaal tzelfde....JE JEIGEN KINMET ROKEN VERGIFTIG JE DJE!!, JE HEBT GROTE KANS OP GROEIACHTERSTAND!!ETC.ETC.

Nou als je rookt als je niet zwanger bent   dat vind ik nog redelijk normaal.{?} maar JIJ wil zwanger worden   JIJ wil t BESTE voor je kindje!!!JIJ zou je leven geven dadelijk als t geboren is om hem nhaar te beschermen!!Maar DAN DURF JE NU TE VRAGEN OF ROKEN TOCH MISSCHIEN NIET ZO!!!! ERG IS!!!?????????

sorry hoor ...maar mensen die zo dom zijn en gewoon niet de feiten onder ogen willen zien en MOEDWILLIG HUN EIGEN KIND VERGIFTIGEN!!!!!!DIE ZIJN GEEN KINDEREN WAARD!!!!

ik was zwanger van mijn tweeling jongens   en die werden met 24 weken geboren [vroeggeboorte..] en nu was ik 12 weken zwanger en zagen we vandaag op de echo dat t vruchtje gestopt was met groeien   met negen weken!! vette pech dus ...de natuur greep in deze x....maar ik mag wel zeggen dat als mensen zulke stomme!!! vragen stellen als jij[en nog wat andere met je] dat ik je zeg dat je geen kind waard bent!!!!

lilian

Dit is natuurlijk een reactie uit pure emotie, omdat je een miskraam hebt. Heel begrijpelijk.
Ik kan me ook slecht inleven in rokende mensen (heb nooit gerookt). Het schijnt zelf als je al jaren gestop bent, dat de verloskundig nog steeds aan je placenta kan zien of je ooit gerookt hebt.
Maar, ik denk dat het gewoon niet eenvoudig is om te stoppen, want het is een verslaving!!!!   Mensen die dat wel kunnen hebben makkelijk praten ntuurlijk.
Toch, zou ik het ook niet op mijn geweten willen hebben. Het idee dat je nooit weet of een kwaal (zoals exzeem of astma of CPTD) nou door jouw rookgedrag komt of niet.....

Ja sorry hoor maar moeten we het hier nou echt nog over hebben!!!!
Als ik een zwangere zie met een sigaret in de mond dan griezel ik echt!!!!
Ik vind dat echt niet kunnen!!!!
Ook als je trouwens kleine kindjes hebt vind ik dat je niet in huis kan roken!
Een zwangerschap is zo iets bijzonders het is zo'n wonder, je hoeft er bijna niets voor te doen het enige dan is gezond eten en niet drinken en roken als je dat al niet kan laten vind ik dat echt heel   erg triest!

Terug
Bovenaan