is het nou echt zo slecht roken tijdens je zwangerschap

Ik vind dat er wel heel hard gereageerd en geoordeeld wordt. Je moet er niet vanuit gaan dat een vrouw die moeite heeft om te stoppen, meteen onverantwoordelijk is of slecht voor haar kind zorgt. Ook vind ik de opmerking "domme vraag" pas echt dom. Deze meid gooit haar vragen ten minste open. Er zijn er genoeg die het onderwerp uit de weg gaan en gewoon doorroken.
Zelf kwam ik er tijdens mijn eerste zwangerschap pas na 3 maanden achter. Je raadt het al, dus gewoon doorgerookt. Ben toen ik het wist, wel direct gestopt.
Mijn kind was ruim 8 pond en ik ben heeel snel zwanger geraakt.

Toch is dit geen pleidooi om wel te roken. Want ik heb veel stress (en schuldgevoel) gehad, toen ik eenmaal wel wist dat ik zwanger was. Ook heeft mijn dochtertje een kaaskiesje. Niet zo ernstig, maar in mijn achterhoofd knaagt het toch.... Zou het daar aan liggen???? Ik zou iedereen dus aanraden om te stoppen. Hoewel het niet per se erg slecht hoeft te zijn om 1 of 2 sigaretten te roken, is het natuurlijk gewoon beter om het niet te doen. En laten we eerlijk zijn, iedereen die verslaafd is geweest, weet dat je jezelf dit wel voorhoudt, maar wie houdt het echt vol?
Ik ben nu zwanger van de tweede. Dit maal is het gepland en heb ik dus ook niet meer gerookt. (ook daarvoor niet). Wat mij rust geeft, is dat als het kindje nu klein of licht ofzo is, ik in ieder geval weet dat ik er alles aan gedaan heb om het de beste voorwaarden te geven om te groeien. En dat is gewoon heel belangrijk!

en dames, niet zo hard oordelen. Kom op zeg, alsof iedereen hier de braafheid zelve is.

hahaha gezellig hier. Ik ga toch ook nog even meedoen. Ik hou wel van een pittige discussie, maak je borst maar nat. Nee hoor, geintje. Ik hou wel van een discussie, maar ik hou er niet van als we elkaar dom en  egoistisch gaan noemen.

Maar het antwoord op je vraag is natuurlijk gewoon JA, het is heel erg slecht zelfs. Daar hoeven we het niet over  te hebben, lijkt me. Die verhalen van de vriendin van de vriend van de  buurvrouw  of de achternicht van mijn tante bladiebla.  Die verhalen zeggen mij helemaal  niks.  Het is gewoon slecht, punt.  Sommige mensen  horen nu eenmaal wat ze willen horen.

Ik ben zelf een ex-roker en weet het eea van verslavingen en ik durf te beweren dat het helemaal niet zo moeilijk is om te stoppen. Het is heel simpel een kwestie van discipline en wilskracht. Dat stoppen stress met zich meebrengt en dat het daarom beter zou zijn om door te roken, geloof ik niet. De stress van het stoppen is tijdelijk en bovendien  vind ik  die stress te handelen ( ik spreek uit ervaring ).
Ik begrijp mensen die door roken tijdens een zwangerschap niet. Zeker omdat ik zelf weet wat het is om eraan verslaafd te zijn, kan ik echt oprecht zeggen dat ik het niet begrijp. Kom op zeg, geef jezelf een schop onder je kont en gooi die troep gewoon weg. Het is een keuze!

Zo, nu een bakkie koffie halen ( zeker ook slecht, dan maar thee  ) en kijken hoe jullie hier op reageren.

Zo meiden wat een discussie zeg hier op dit topic, maar ik wil effe reageren

roken is natuurlijk nergens goed voor, en het is ook niet goed voor een ongeboren baby, maar weten jullie wat net zo erg is al dan niet erger voor een ongeboren baby en dat is hoge bloeddruk,

Ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten, en ik vind het al helemaal niet kunnen dat er mensen zijn die zeggen dat een rokende moeder geen kindje waard is, dit is een hele harde uitspraak en vind ik gemeen, het is natuurlijk heel erg als je een miskraam krijgt als je volgens alle regels leeft, maar dat geeft je toch niet het recht om zulke uitspraken te doen, dat is mijn mening

Jullie hebben het over dat er infarcten in de placenta komen van het roken en dat de placenta los kan raken door het roken,
Maar ik heb dus niet gerookt en mijn zoontje was heel erg klein bji zijn geboorte en is met 39 weken gehaald omdat mijn placenta aan het loslaten was en na de geboorte van mijn placenta zaten daar heel veel infarcten in, dus vandaar dat ik al eerder schreef dat bloeddruk waarschijnlijk nog erger is dan roken, En wat jullie hebben neergezet over het roken en wat er dna kan gebeuren , dat heb ik gehad en dat zonder dat ik ooit een sigaret heb opgestoken,
Meiden maak jullie niet zo druk over het onderwerp, denk liever aan je bloeddruk haha
en zo denk ik erover

okee ik ga hier toch nog een x op reageren ....

A) waarom word de vraag   gesteld??? wil men de mening van ander mensen horen ?, terwijl ze eigenlijk t antwoord toch wel weten!?

B) ieder heeft zn eigen mening!!! en die moet je kunnen uiten vind ik .....

C)okee   ik heb net een miskraam gehad   maar had t mij 2 jaar geleden gevraagd en ik zou t zelfde zeggen hoor....jij wil zwanger worden en jij bent verantwoordelijk voor jou kindje..jij wil voor jou kindje het beste!! en je weet ook dat hoe dat moet!!niet roken niet drinken etc.
en ik ken de voorbeelden  :er krijgen heel veel mensen longkanker die nooit roken etc etc.
maar de bewijzen zij er gewoon!! roken en baby's   is gewoon slecht!! en dat t soms ook goed gaat .....gelukkig wel....

nou was ik volgens sommige in mijn vorige stukje heeeeel hard   maar ieder zijn eigen mening ..ik vind als jij /jullie gaan voor een kindje dan moet je er alles voor over hebben om te zorgen dat dat kindje een goede startkrijgt....
gezond eten   niet roken geen alcohol etc iedereen weet wat daar mee bedoelt word volgens mij...[mijn mening]

en ik zeg dit echt niet omdat ik nu een miskraam heb gehad want   ja die miskraam is   nou eenmaal zo....als er iets mis is   met t vruchtje dan grijpt je lichaam [gelukkig] in... ! dat is de natuur....en dat moet nou eenmaal zo...

maar   ieder zijn eigen mening   en iedereen moet vooral doen voor hun kindje wat  zei denken dat t beste is voor hun kindje...maar je kan mij niet vertellen dat als je maar een paar sigaretten per dag rookt!! dat dat beter is als ALLE stress..van t stoppen.???want je vergiftigd je kindje...........
want als je stopt met roken na2 a 3 weken is de verslaving over en is t gewoon wilskracht.....

maar nog een x !!!!! ieder voor zich   en je mag alles zelf weten he..,maar meningen daar word op forums om gevraagd   en die worden dan gegeven ..
en dan kun je ze niet leuk vinden ....maar shit happens...
en dit bedoel ik niet lullig ...

lilian

Hallo,

Ik hoor hier eigenlijk niet want ben nog niet zwanger maar, wil toch ff reageren. Wat een gejammer hier zeg !!!! Ik ben het ook met bambi eens, kijk eens naar ons op het zwanger worden forum .......bij een hoop van ons gaat het allemaal niet zo snel. Wees blij dat jullie zwanger zijn en rook niet. Tjonge dat heb je toch wel voor je eigen kindje over!!! Begrijp echt helemaal niet dat dit een punt van discussie moet zijn. Ik zit nu in ronde acht en heb een hele hoge bloeddruk door omstandigheden. Mijn ha vnd het beter dat ik nu niet zwanger raak omdat dit gevaarlijk voor mij kan zijn maar zeker voor een ukkie. Geen haar op mn hoofd die er nu aan denkt om zwanger te raken, hoe erg ik ook baal. Zou het mijn kind niet aan willen doen !!!! Is het zo erg om die negen maanden niet te roken ....... Sorry maar, word hier echt niet goed van hoor. Wens jullie een fijne zwangerschap toe.....

Happy

Hé meid
Ik weet dat het moeilijk is om te stoppen maar het is toch echt beter voor je kindje
Ben zelf 9 weken zwanger en ben ook gestopt voor mij is dit juist een stok achter de deur om te stoppen. Je mag straks toch bijna nergens meer roken.
Ik weet wel mijn moeder heeft ook gerookt tijdens de zwangerschap maar het is toch echt niet goed dit wil je je kindje toch niet aandoen?
sterkte ermee

En van die hele sadyle (Degene die deze topic heeft geopend) hoor je nu helemaal niks meer van...
Toch iemand die dit probeert uit te lokken???!!

Ik zou het leuk vinden eens een discussie over roken te lezen die niet polariseert, maar waar we uiteindelijk dichter bij komen en wat meer begrip voor elkaar kweken. Nu graaft iedereen zich in en wordt het een loopgravenoorlog. Ik heb wel wat vragen voor beide groepen:

Voor de rokers: geloof je in de wetenschappelijke onderzoeken die naar dit onderwerp zijn gedaan? Een wetenschappelijk onderzoek is natuurlijk wel betrouwbaar, maar er zullen gelukkig altijd mensen zijn die niet getroffen worden door de gevolgen van een bepaald iets. Bijvoorbeeld: er zijn onderzoeken waarin wordt gesteld dat vrouwen die een anticonceptiepil hebben gebruikt, een grotere kans hebben op kanker. Dat wil dus niet zeggen dat iedereen die ooit de pil heeft geslikt, kanker krijgt. Gelukkig maar. Hetzelfde geldt voor de onderzoeken met betrekking tot roken tijdens de zwangerschap. Natuurlijk zal niet iedereen direct de negatieve gevolgen van roken aan den lijve ondervinden. Maar maakt dat het wetenschappelijk onderzoek dus onbetrouwbaar?

Voor de niet-rokers? Kun je je verplaatsen in mensen met een verslaving? Wat voor verslaving dan ook? Gedrag wat wordt vertoond bij verslavingen komt vaak neer op: de waarheid niet onder ogen willen zien, feiten ontkennen, jezelf vergelijken met iemand anders waardoor het allemaal wat minder erg lijkt, de positieve gevolgen van het stoppen niet onder ogen willen en kunnen zien en de negatieve gevolgen vergroten, om jezelf te rechtvaardigen enz. Heel veel mensen hebben een verslaving. Voor de een is dat roken, voor de ander eten, werken, te veel sporten, drugs, chocolade enz. Niet een van deze mensen zal graag zijn eigen verslaving onder ogen willen en kunnen zien. Mensen met een verslaving help je niet door die persoon te veroordelen, volgens mij. Hoe dan wel? Als ik dat wist, was ik nu vast milionair geweest!

Terug
Bovenaan