is het nou echt zo slecht roken tijdens je zwangerschap

hoi lotje,

zoals jij het omschrijft klinkt het heel goed en zeker logisch, vooral je stukje tegen de niet rokers over een verslaving.

maar als je dit topic  goed heb gelezen zul je merken dat de meest felle reacties en daar behoor ik zelf ook bij van de EX rokers af komen. wij EX rokers weten heel goed dat roken een verslaving is en de meeste zullen echt wel een poging hebben gedaan om te stoppen.
Maar zoals andere me voor gingen. wanneer het om je eigen kind gaat, dan MOET je gewoon kunnen stoppen en ik vind het gewoon laf als die wilskracht er niet is. als je het niet kan opbrengen voor je eigen kind, voor wie dan wel.

Roken blijft gewoon een probleem en dat word in deze maatschappij alleen maar erger. steeds meer rookverboden worden er opgelecht. en ik hoop dat er binnen korte tijd ook een wet komt m.b.t. tot roken tijdens de zwangerschap of in de buurt van baby's/kinderen.

iedereen zou dit moeten kunnen. ik snap ook niet dat het zoiezo een punt van discussie moet zijn. Welke moeder heeft dit nou niet over voor zijn kind ? die zit duidelijk in de ontkenningsfase die bij de verslaving hoord, maar g.v.d ik kan er echt kwaad om worden.

kan mij het schelen dat me moeder vroeger rookkte tijdens haar zwangerschap van mij en me zusje of waar we als kleine kinderen bij waren. Dat was vroeger en toen was er gewoon nog niet bekend wat er nu bekend is. dat is indd weer iets om je als roker achter te verschuilen. vroeger werden er ook gezonde baby's geboren, ja tuurlijk, maar daar gaat het helemaal niet om.
Het gaat om nu en om de gezondheid van JOU kindje, daar kan je zelf voor bepalen of je het gezond op de wereld wil zetten of alvast met een goede afvaltweg op de longen.

jou keuze, niet de mijne.

gr. Bambi

ff een vraagje mag je wodka als je zwanger bent een aantal glazen per dag mag toch wel ja ok geen hele fles haahahahahhaahahahhaah domme meid dat is toch hetzelfde??!! ze wilde gewoon een vette discussie starte en vervolgens niks meer laten horen maargoed die zal wel niks te doen hebben groetjes nellie

zo lekkere pittige toestand hier.
ik vind de vraag ook niet erg snugger overkomen, want ok, de feiten liggen er. ROKEN IS SLECHT.... en ja mijn moeder heeft bij mij hele zwangerschap gerookt en ik was gezond, tante truus rookte niet en had te klein kindje bla bla, tegenwoordig weten ze meer dan toen!
zelf ben ik nu 14 weken zwanger en heb ook de eerste 9 maand stiekem gerookt, het  waren een paar hijsjes per dag, maar toch... ik kon het niet laten. en dat heeft niks te maken met EEN SLECHTE MOEDER zijn, of niet het beste voor je kind willen. het is een verdomde slechte gewoonte die bij mij niet 1x uit mijn systeem was. nu ben ik er  overheen en rook niet meer.    maar de mensen die zo heftig reageren en zeggen dat die moeders hun kind niet waard zijn.... oh oh denk na voordat je zulke dingen zegt....
ik wil geen nieuwe discussie maar: moeten er dan ook een  maximum gewicht voor vrouwen komen die zwanger willen raken, ivm verhoogde kans op hoge bloeddruk en andere narigheid? ik vind dat iedereen dit voor zichzelf mag beslissen. diep van binnen weten de rokende moeders ook wel beter, maar niet iedereen is even sterk om de laatste te roken.

hallo,

wil ook graag reageren op deze topic.
ben zelf eind dec. gestopt met de pil en ook met roken!!!
ik vind dat als je weet dat je graag zwanger wilt worden je ook moet stoppen met roken!
rookte zelf al een jaar of 14, 30!! sigaretten per dag!!
van de 1 op andere dag gestopt,want ik heb gewoon nu in mijn hoofd dat ik hoop snel zwanger te worden. natuurlijk heb ik af en toe mijn momenten dat ik het even moeilijk heb.na het eten enz...maar dat ik nou zo'n stress van het niet roken heb?nee helemaal niet!!!
ik wil gewoon een gezond kind op de wereld zetten!(iedereen wil dat)maar als ik daar een steentje aan bij kan dragen.heb er alles voor over!!
kijk...als je na de bevalling weer wilt gaan roken prima,wel buiten dan he?
ik vind het gewoon egoistisch dat je durft door te roken tijdens een zwangerschap!!!!

suus

Ik kwam hier alleen maar ff kijken voor een ander topic en dacht ach laat ik is ff verder neuzen. Nou daar word ik dus niet vrolijk van he maar eigenlijk heel erg verdrietig. En dat is niet omdat er zoveel mensen tegen rokende moeders zijn hoor, maar dat sommige mensen gewoon durven zeggen dat je geen kind waard ben als je rookt. Iedereen maakt zijn eigen keuzes en ieder moet dat voor zichzelf weten.
Zelf heb ik een gezonde dochter van dalijk 4 jaar. Toen ik zwanger werd van haar rookte ik ook een pakje per dag. Ben gaan mindere toen ik erachter kwam en heb geprobeerd om te stoppen. Helaas lukte dat echt niet en ben ik in het ziekenhuis terecht gekomen. Doordat ik erg gestrest was ging het niet goed met mijn ongeboren kindje. In overleg met mijn vk en gyn ben ik toen weer gaan roken ongeveer 5 sigarette op een dag en het ging weer prima met mijn ongeboren kind. Mijn ongeboren kindje groeide goed en deed het ook goed. Mijn zwangerschap was geweldig en tot het laatste moment heb ik me eigen goed gevoeld. Ik ging nog met mijn vriendinnen dansen toen ik op allerdag liep zo goed voelde ik me. Wel was ik ruim 30kilo aangekomen. Mijn bevalling was ook erg goed en alles was goed met mijn kindje. De score was al gelijk 10. Ze had een goed gewicht en je kon aan de placenta niet zien dat ik gerookt had. Dat zegt dus ook wel wat. Mijn dochtertje is nooit ziek of verkouden.
Mijn nichtje en vriendin waren wel allebei gestopt met roken toen ze erachter kwamen dat ze zwanger waren en hun kindjes zijn dus altijd ziek of verkouden. Ook hebben hun kinderen bronchites en/of astma. Ik wil hiermee echt niet zeggen dat roken goed is maar wat er nu allemaal gezegt word vind ik dus niet kunnen. We moeten wel respect hebben voor elkaar!!
Mensen die roken zijn echt geen slechte moeders hoor en ook geen egoiste!!!!
Groetjes

Hoi Patricia,

Jij doet het ook, jezelf verdedigen..ook al zeg je van ik wil hier niet mee zeggen dat... maar wat wil je er anders mee???
Het is gewoom slecht klaar..
Kan me echt niet voorstellen dat er zoveel rokers zijn die zeggen dat ze het moeten en dat ze het nodig hebben, je moet anders denken!
Als je elke daf denkt dat je die sigaret nodig hebt, heb je die ook nodig!!
Maar als je tegen jezelf zegt nee ik ga ervoor, ik doe het niet! Ik pak wel wat anders, leer je ook anders te denken.
Je moet daar even doorheen..de strijd met jezelf.
Vin het echt zoooo raar dat mensen zeggen ja ik moet roken want anders krijg ik stress en dat is ook niet goed voor mn kindje.. tja dat zal wel bij het ontkennen horen!
Je gaat zoeken naar excuses!
want wat met de mensen die ook stress hebben maar die niet roken? Moeten die dan maar een sigaretje opsteken omdat ze dan hun stress verliezen??

Jij wilt een baby en je weet tegenwoordig dat het beter is om niet te roken als je zwanger wilt raken!
Als iemand jou nu had gezegd. je mag zwanger raken..,maar dan mag je de hele zwangerschap niet je sigaretje aanraken, kan je dit niet, krijg je ook geen kindjes.. dan had je ook gezegd, ik stop meteen want ik heb geen keuze ik wil graag kindjes of nie??

Alle rokers moeten het zelf maar weten, maar houd alsjeblieft je excuses voor je! zeg
Ik ben zelf ook altijd een roker geweest dus ikweet echt wel waar dit over gaat.

XXX

Zo er wordt weer veel voor GOD gespeelt in dit topic.
Wie zijn wij om zo over mensen te oordelen? We weten
allemaal dat roken ongezond is net zoals zoveel dingen.
Maar om te oordelen dat zo iemand geen kinderen mag
krijgen gaat wel erg ver. De enigste die beslist of wij een
kind mogen krijgen is Onze Lieve Heer, Moeder Natuur.
En niet en of andere zwaar gepikeerde vrouw !
Er zijn zoveel dingen die je niet mag tijdens de zwangerschap
en naar mijn idee wordt het vaak zwaar overdreven.
Het is anders toch een wonder dat de mens nog bestaat!
Oordeel niet zo gauw over een ander zou ik zeggen!
Roken is tegenwoordig een schande maar drugs enz. mag
wel? Daar zijn we weer heel makkelijk in. Drank en drug
richten 10 x zoveel meer schade aan dan roken.
En onthoud dit een tevrede roker is geen onrust stoker!

Nou dat vorige bericht slaat ook totaal nergens op! Net of God beslist of jij zwanger mag raken of niet. Als jij verslaafd ben aan tabak of drugs of alcohol dan maak jij de kans op zwangerschap minder, niet God. Dan heb je het aan je eigen domme foute verslaving te verwijten, en echt niet aan God hoor.

Terug
Bovenaan