Wat Vervelend Espen dat je zoveel klachten ervaart. Dat moet niet makkelijk zijn deze ronde. Ook rot voor je dat je je in het ziekenhuis niet gehoord voelt, dat is wel erg belangrijk om zo’n traject door te komen.
Ik lees je vaker schrijven dat je het moeilijk vindt om dingen met je man te delen. Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Toch denk ik dat het goed is om ruimte te maken voor je gevoel en hem daarin mee te nemen. Ik vind dit in het begin ook heel lastig, zeker omdat mijn man heel stabiel is in z’n emoties en erg optimistisch. Dat is enorm fijn, maar soms is het ook fijn als je dezelfde emoties ervaart en elkaar kan tonen. Mij luchtte de lastige gesprekken uiteindelijk heel erg op.

Heb je ooit overwogen om met iemand te gaan praten (praktijkondersteuner of psycholoog). Ik ervaar dit als heel prettig. Iemand die onpartijdig is en los staat van de hele medische molen. Ik ga in ieder geval voor je duimen deze ronde!
Ha,
Bedankt voor je lieve reactie. Klopt, het is misschien beter om hem hierin mee te nemen. Maar de pest is, dat ik soms gewoon echt stilte krijg als reactie. Als hij er “niks” mee kan dan krijg ik gewoon geen antwoord. Zelfs niet als ik zeg: het zou fijn zijn als je reageert als ik iets vertel, vraag of aangeef. Misschien dat ik hem nu een beetje afschilder als een lul, dat is hij totaal niet. Maar hij is gewoon echt niet te porren voor dit soort gesprekken. Tot een paar jaar geleden praatte hij nooit over z’n gevoel. Ook niet voor mij. Dat doet hij sinds anderhalf jaar wel. Nog vaker dan ik, haha! Dus ik moet ook niet teveel willen denk ik. Echter ziet hij wel hoe de vlag erbij hangt, hij laat merken dat hij me “ziet” als ik ergens last van heb. Ook wanneer ik zenuwachtig ben of stiekem behoefte heb aan een saucijzenbroodje na een ziekenhuis bezoek. Ik hoef dan niet eens iets te zeggen. Die gebaren omarm ik dan ook absoluut. Misschien moet ik ook respecteren dat hij niet over alles wil praten..
dan is zo’n gesprek met een psycholoog of praktijkondersteuner helemaal niet zo’n gek idee.

Al kan ik bij een vriendin of hier ook wel een beetje m’n ei kwijt.

Hey Espen, wat rot dat je er zoveel klachten van hebt . Denk dat een heel belangrijk onderdeel van dit hele proces is dat je je serieus genomen voelt door de artsen en dat ze echt maatwerk proberen te leveren en dan ook kijken naar je klachten.
En idd even schakelen als ze over IVF beginnen ipv IUI. Maar je zegt ook van, ik wil alles proberen voor een kindje. Ik wil niet zomaar over alles heen stappen, begrijp me niet verkeerd, maar misschien dat juist direct overstappen op IVF voor jullie juist betere kansen geeft en dat het proces minder zwaar is dan "10 x de IUI" en hopen dat het zaad steeds goed genoeg is om mee te doen, als je begrijpt wat ik bedoel. Voor je man maakt het uiteindelijk geen verschil toch? (Ik heb niet heel veel kennis van IVF nog hoor dus als het niet klopt, verbeter me gerust). Vooral jij moet het lichamelijke ondergaan? In ieder geval; heel veel sterkte komende dagen. Hopelijk zakken je klachten wat weg. (En is het raak natuurlijk, met deze iui poging!!). Liefs!
Ha, je hebt gelijk. Ik heb daar ook aan gedacht, ik denk ergens ook dat ivf beter is. Het is voor hem inderdaad niet echt anders. Al heeft de gynaecoloog toch nog even gebeld en aangeven dat we nu op 1.5 mil zaten en 1 miljoen de grens is. De vorige keer zaten we kennelijk onder de grens maar is de iui toch doorgegaan.
Morgen is het twee weken na de 3e iui.
Vandaag maakte een collega kenbaar dat ze zwanger is. Vet leuk! Ben echt super blij voor haar. Maaar ik kon wel janken.

Goedemorgen,
Ik ben nieuw hier✨ Na 2 zwangerschappen ben ik moeder van een engel en inmiddels een puber bengel. Lange tijd was het goed voor ons, maar het is echt waar wat ze zeggen… ze worden TE snel groot. Mijn man ervaarde hetzelfde en toen besloten we er 3 jaar geleden voor te gaan. Ik heb na het corona vaccin een onregelmatige cyclus gekregen, heel irritant. Na een bezoek aan de gynaecoloog primolut te hebben gekregen heeft mijn lichaam zich hersteld. Niet lang daarna was ik zwanger, bij de eerste echo zag de gyn de embryo te laag zat en ons voorbereide op een miskraam. Ondertussen zagen we het hartje flikkeren. Helaas is er toch een miskraam opgetreden, balen… maar tegelijk ben ik ook nuchter, liever zo dan een kind die niet volledig gezond is. Hoe verdrietig ook… Na deze zwangerschap bleef het uit met de positieve testen. We zijn in Leiderdorp geweest en daar kwam uit dat mijn hypofyse nauwelijks werkt. Dat zou dus weleens de boosdoener kunnen zijn. Gezien mijn leeftijd konden ze ons alleen hormonen geven en moesten we het daarmee op de natuurlijke manier proberen. IVF viel door mijn leeftijd en lage waardes voor hun af. Wij zijn voor een second opinion naar het UZ Gent gegaan. Daar is naast mijn hypofyse probleem na een hysteroscopie gebleken dat ik ook nog eens adenenomyose heb. Wat je verminderd vruchtbaar maakt en het innestelen bemoeilijkt. IVF zou voor mij juist geschikt zijn, juist met mijn waardes. Ik heb dus geen grote reserves voor een grote oogst, maar wat er is moeten we optimaal benutten. In sept zijn we begonnen met hormonen, pergoveris in mijn geval. Uiteindelijk was er maar 1 eitje dat goed meegroeide en hebben we last minute besloten om voor iui te gaan, het was pas onze eerste keer met hormonen en elke cycli is anders… dus onze ivf poging nog even uitstellen. Helaas is die IUI niet gelukt en werd ik zwaar ongesteld… afgelopen vrijdag hadden we een evaluatie gesprek in Gent en zouden nieuwe behandelplan maken. Bij de echo bleek ik vanuit mijzelf 2 follikels te hebben die bijna gingen springen, de gynaecoloog is hierop ingesprongen door de s’avonds de ovitrelle te spuiten en gister heb ik de IUI gehad. Het zou een droom zijn die uitkomt als dit het is is. Zoniet, starten we zsm weer op met hormonen voor ivf… ik heb geen tijd… mijn klokje tikt
Poh, wat een verhaal! Welkom en ik hoop dat de iui lukt! Anders natuurlijk de ivf.

Ah! Nou houd ons op de hoogte!!

Ik zit qua timing beetje zelfde. Had gisteren/vandaag ongesteld moeten worden. Het is er nog steeds niet en ik word er gek van. Test gedaan uiteraard, maar niet positief. (Ja als ik echt mega ga zitten turen dan denk ik een "schaduw" te zien. Maar goed die telt niet.) Ik ben dan dus ergens zelfs ook nog bang van, stel nou dat het opeens wel raak is, en het gaat weer snel mis, ben ik dan de plek voor IUI kwijt... terwijl ik ook eigenlijk het traject natuurlijk niet in wil, maar het is al 2,5 jaar en nog steeds geen zwangerschap (ja 1x, 1,5 jaar geleden, suuuuperkort)/kind. Dus ik wil nu het liefste duidelijkheid. Een hele dikke streep, of ongesteldheid.
Afgelopen dagen voelde ik het voor mn gevoel ook heel erg aankomen (depri natuurlijk), maar dan zakt dat ook weer af en voel ik geen buikpijn meer enzo, alleen wat net boven mn liezen, een soort van. Dus ik maak mezelf ook helemaal gek. (Overigens zit ik nu 12 dpo, ik heb altijd een later ei (lh piek was op dag 15 in de avond gestart), en dan wel op dag 27 of 28 ongesteldheid.
Nou, afwachten maar weer!
Dit is echt zo herkenbaar. Hoe is het nu? En wat is die studie precies waar je aan deelneemt? Ik heb er nog niet eerder van gehoord namelijk. :)

Dit is echt zo herkenbaar. Hoe is het nu? En wat is die studie precies waar je aan deelneemt? Ik heb er nog niet eerder van gehoord namelijk. :)
Hey Espen, ook even in reactie op je andere berichtjes. Ook heel herkenbaar van de aankondigingen "zwangere collega/vriendin/familielid". Tuurlijk zijn we blij... maar we gunnen het onszelf ook. En zouden willen dat het allemaal niet zo moeilijk is nu . Ik heb inmiddels ook mensen waarbij de tweede bijna komt, terwijl we al even lang "ervoor gaan". Heel dubbel allemaal. Sommige periodes kan ik het ook niet opbrengen om dan intensief contact met die vriendin te hebben (heel oneerlijk, zij kan er ook niks aan doen), maar dan is het te confronterend. En andere periodes dan gaat dat weer wat beter. Maar moeilijk blijft het wel. Blije buik foto's op social media etc. Supermooi, maar ook moeilijk.
Voor het contact met je vriend/man, heel mooi dat hij in ieder geval er al meer over praat en ook jou laat zien dat je gezien wordt! Weet hij wat je van hem zou willen? Als je vraagt om een reactie? Ik ben er ooit achter gekomen met mijn vriend dat hij blijkbaar geen 'hints' snapte en ik naar hem moest uitspreken wat ik nodig heb op dat moment. Echt letterlijk: als ik dit en dit doe, dan voel ik me zo, dan vind ik het heel fijn als: je zo en zo reageert of me een knuffel geeft. (Soms willen we gewoon even een knuffel toch en geen inhoudelijke reactie). Dat heeft bij ons in ieder geval geholpen, want hij wilde er graag voor mij zijn, maar wist niet hoe. (En als ik het zo lees denk ik dat jouw man daar hetzelfde in staat!).

Ik heb gister (woe) om 23 uur de ovitrelle moeten spuiten en heb dan vrijdagochtend de eerste iui. Spannend. Ik ben erg vermoeid van alles en ook veel hoofdpijn. Heb ook meer rust genomen afgelopen dagen en wat meer verlof ingezet qua werk. De lumo studie begint dan op de 2e of 3e dag na de iui. Dan moet ik 2x per dag vaginale capsules inbrengen met progesteron. Kan zijn dat ik in de placebo groep zit, dat krijg je niet te weten. Maar ze onderzoeken of het toevoegen van progesteron leidt tot een hogere kans op zwangerschap. Ze verwachten dat het wel degelijk verschil kan maken, alleen weet je dus niet of je een placebo krijgt .

Wij zitten in het traject in Gent, heb 13 okt een iui gehad en moest vanaf de 14de elke ochtend 2 capsules progesteron vaginaal inbrengen. Dit is hun beleid… nu wachten wachten wachten… haast niet te doen hoop zo dat het deze keer raak is, zo niet gaan we door voor ivf/icsi… sterkte allemaal✨

Hey Espen, ook even in reactie op je andere berichtjes. Ook heel herkenbaar van de aankondigingen "zwangere collega/vriendin/familielid". Tuurlijk zijn we blij... maar we gunnen het onszelf ook. En zouden willen dat het allemaal niet zo moeilijk is nu . Ik heb inmiddels ook mensen waarbij de tweede bijna komt, terwijl we al even lang "ervoor gaan". Heel dubbel allemaal. Sommige periodes kan ik het ook niet opbrengen om dan intensief contact met die vriendin te hebben (heel oneerlijk, zij kan er ook niks aan doen), maar dan is het te confronterend. En andere periodes dan gaat dat weer wat beter. Maar moeilijk blijft het wel. Blije buik foto's op social media etc. Supermooi, maar ook moeilijk.
Voor het contact met je vriend/man, heel mooi dat hij in ieder geval er al meer over praat en ook jou laat zien dat je gezien wordt! Weet hij wat je van hem zou willen? Als je vraagt om een reactie? Ik ben er ooit achter gekomen met mijn vriend dat hij blijkbaar geen 'hints' snapte en ik naar hem moest uitspreken wat ik nodig heb op dat moment. Echt letterlijk: als ik dit en dit doe, dan voel ik me zo, dan vind ik het heel fijn als: je zo en zo reageert of me een knuffel geeft. (Soms willen we gewoon even een knuffel toch en geen inhoudelijke reactie). Dat heeft bij ons in ieder geval geholpen, want hij wilde er graag voor mij zijn, maar wist niet hoe. (En als ik het zo lees denk ik dat jouw man daar hetzelfde in staat!).
Ik begrijp jullie met reactie op vrienden en familieleden. Zo heb ik afgelopen weken ook meegemaakt. Mijn familie weet wat wij doen en ze zijn heel begripvol maar van de week vertelde mijn broer dat ze ook willen stoppen met de pil en dachten ze al dat het zo ver was en ik was stik jaloers. Helaas was het niet zo en vond ik het stiekem toch fijn dat het niks was maar voel me er wel schuldig door. Want ik gun het hun ook.
Heb vandaag de 11e dag echo gehad en rechts zat er eentje van 16. Zaterdag kijken ze opnieuw en hebben we alvast de iui ingepland voor maandagochtend. Mijn vriend vraagt zich hele tijd af waarom het maar 1 eitje is elke keer. Ik zelf heb geen idee hierover maar hoeveel eitjes hebben jullie? Vandaag ook voor het eerst meegemaakt dat het werk niet zo flexibel is als ik zelf. Frustrerend vind ik het.

Terug
Bovenaan