Hoi lieve ontzettend sterke dames! Ik heb al jullie verhalen gelezen, voor de dames die inmiddels zwanger zijn, van harte gefeliciteerd met jullie wonder! En de dames die in het IUI traject zitten, ontzettend veel succes gewenst!
Ook wij zijn een tijdje (inmiddels 2,5jr) bezig met onze kinderwens. In deze maand start onze eerste IUI. Ik ben pas met de Chlomid begonnen (50mg). Hier zat ik ontzettend tegenop, omdat het gewoon troep is eigenlijk. Aan de andere kant heeft het heel veel vrouwen wel weer geholpen. Over 2 weken mag ik een echo maken, dan kunnen we het verdere verloop bepalen.
Ik moet zeggen dat ik er in eerste instantie wel moeite mee had. Het feit dat ik misschien wel nooit een eigen kindje in handen zou hebben. Dat ik nooit zal weten op wie het dan zou lijken. Nooit de warmte en liefde zou kunnen geven of terug zou kunnen voelen. Het allerergste vond ik dat ik mijn partner niet kon geven wat hij het allerliefste wilde. Maar ik denk dat het moeilijkste was de druk die ik ervaren heb. Enerzijds van mijn man die elke maand hoopvol was en elke keer vroeg naar mijn menstruatie. Anderzijds de de enorme sociale druk van buitenaf en onbegrip. Wellicht ligt het aan mij culturele achtergrond, maar wat zijn mensen (met name vrouwen) ongepast nieuwsgierig en lomp (soms zelfs vals). Corona is wat dat betreft ook een zegen, minder sociale contacten en daarmee meer privacy. Mensen vragen continu naar een zwangerschap, als je bijvoorbeeld ontzettend zin hebt in pannenkoeken ineens. Dan gaat meteen de roddel dat je zwanger bent. Als je een beetje aangekomen bent of je buik een beetje is opgezet omdat je PDS hebt, ben je meteen zwanger. Ook de vragen die je krijgt: "wanneer gaan jullie nou aan kinderen beginnen". Niet wetend wat mensen allemaal door moeten maken. Niet wetend dat niets in dit leven vanzelfsprekend is. Niet wetend dat een persoon misschien wel door een hel gaat na 8 miskramen. En wellicht is die persoon op dat moment zwanger en wordt haar de kans ontnomen om het op haar tijd en manier te vertellen. En het komt altijd voor bij gelegenheden, dus niet tijdens 1 op 1 gesprekken. De interpolondervragingen, de roddels en continu het onderwerp van gesprek zijn was ik zo zat, dat ik die mensen ontweek.
Ik kon niet eens verder met mijn leven omdat deze mensen gewoon een blok aan mijn been waren. Ik wist wel wat ik aan ze had. Helemaal niks. Ik ben gezegend met het feit dat ik gelovig ben. Ik ben ervan overtuigd dat als er iets goeds in zit en het voor mij bestemd is, het ook zo zal zijn. En als het niet voor mij is bestemd, zit ook daar iets goeds in voor mij. Dat vertrouwen heb ik. Ik praat er verder ook met niemand over. Met mij zus heb ik er een tijd geleden over gehad, maar die snapt er helemaal niks van. Tijdens de hele emotionle rollercoaster werd continu alles goedgepraat. Mocht me niet even rot voelen met het slechte nieuws. En dan na te gaan dat ik totaal geen emo-mens ben. Daarnaast werden er soms ongepaste opmerkingen gemaakt die voor mij pijnlijk waren.
Mijn partner ervaart het allemaal op een hele andere manier. De enige met wie ik het erover heb is God. Klinkt gek, maar het zijn echt goede gesprekken. Geen oordeel. Geen geroddel. Geen goedgepraat. Alleen maar opluchting en begrip. Verder ben ik gesteld op mijn privacy en door gebrek aan vertrouwen in mensen heb ik het ook niemand kunnen vertellen. Mensen zullen ongetwijfeld hun vermoedens hebben, maar ze durven het nu niet meer te vragen.
Sorry voor mijn geklaag. Maar het voelt voor mij dat ik eindelijk mensen heb gevonden die mij begrijpen, die weten hoe het is en die in hetzelfde schuitje zitten. En jullie verhalen geven wel steun en positiviteit! Dat is wel weer motiverend. Moet eerlijk bekennen nadat ik het eenmaal had geaccepteerd dat het voor mij ook niet meer hoefde. Ik kan er ook niet meer emotioneel worden. Het is wat het is en het ligt buiten mijn invloedsferen. En omdat ik niet weet of ik er over 5jr ook zo over denk, wil ik in ieder geval nu er alles aan gedaan hebben om geen spijt ervan te krijgen.
Ik wens eenieder van jullie een voorspoedige zwangerschap en een gezond en stralend wondertje! Liefs