Januari 2020 Baby

@calathea dat lijkt me heel akelig als dat gebeurd. Tegen ons zeiden ze idd dat ze er wel eens in kunnen blijven hangen en als je dan ff in t gezicht blaast schrikken ze en halen ze weer een teug adem. Was dat ook zo of was het heftiger? Je voelt je zo machteloos en radeloos vind ik. Daar heb ik zoveel moeite mee.
Ach gerum had hij last van krampjes of iets? Zeker 's nachts is het zo lastig wat je moet doen. Zelf ben je ook moe en dan krijg je hem niet rustig. 
Ik heb volgens de kraamzorg wel een aambei maar geen last van (behalve als ze met de thermometer aan de slag gaan?) dus dat valt gelukkig mee. 
Ik heb voor ik zwanger werd heel erg lopen zoeken naar de juiste anticonceptie. Uiteindelijk uitgekomen op een spiraal . Die heeft er niet heel lang ingezeten omdat we toen een kinderwens kregen. Ik denk dat ik daar wel naar terug wil. Dat beviel me het beste.
@ons eerste kindje wel fijn dat hij al een ritme probeert te zoeken. Zet je 's nachts ook de wekker of wacht je tot hij zelf wakker wordt?
Ze zien volgens mij zwart wit las ik ergens van de week, maar hoeveel afstand.. geen idee. Begint hij jullie al te volgen? 
Met mij gaat het met ups en downs. Veel last van de hechtingen, kraamtranen, vermoeidheid, stuwing sinds vannacht. Ik zit voor mn gevoel op een roze donderwolk. Ik lig heel veel in bed, mag nog niet naar beneden. Kan zelf niet in bed gaan liggen met de kleine omdat ik me niet fatsoenlijk kan verplaatsen met de hechtingen. Dus hij moet dan weer aangegeven worden. Al met al vind ik het heeeel erg zwaar en ben ik zo blij als de nacht voorbij is. 
Hoe gingen jullie om met visite van vader en/of moeder? Mijn moeder wil iedere dag langs komen, dat doen we dus niet. Van de week was ze er toen we hem voor het eerst in bad gingen doen en ipv dat ze naar huis ging, ging ze er mooi bij staan kijken zonder te vragen. Achteraf baal ik daar heel erg van en had ik dat met z'n 3en willen doen. Mijn moeder is heel erg met haar eigen bubbel bezig en niet met ons. Die had moeten vragen of het goed was dat ze bleef of gewoon moeten gaan. En ik had er gewoon wat van moeten zeggen, maar dat durfde ik op dat moment niet meer bang om haar gevoel te kwetsen. Maar het is mijn gezin en niet dat van haar! Nu denk ik steeds terug dat ze er bij was bij het 1e badje (ik hecht aan de meest stomme dingen heel veel waarde)
@ellytje en heeft het harde geluid wat los gemaakt?? Of vind hij het allemaal nog wel prima??

@Calathea jeetje kan me voorstellen dat je erg schrikt! Heftig zeg.. heeft hij dat vaak? Vind het wel fijn dit soort zaken te lezen zeg, handige voorbereiding zo. Geeft niks dat je per ongeluk op mij had gereageerd, ik vind dit forum ook erg ongebruiksvriendelijk op mobiel.
Met mij gaat het lichamelijk prima, maar mentaal vind ik het erg zwaar. Dat komt nog niet eens door mezelf maar doordat ik iedere dag van een stuk of 10 personen de vraag krijg of er al een kindje is, of ik al oefen weeën heb, harde buiken etc. Eerst was het nog belangstellend en nu is het ook meer bezorgdheid. Ik weet dat het lief bedoeld is, maar het is zo confronterend om iedere keer weer te moeten antwoorden dat er niks gaande is. Hier op het forum heb ik er overigens geen last van haha vind juist zo lief dat jullie er nog naar vragen. Ik ga voor mezelf uit dat ze gaan inleiden op vrijdag. Mocht hij dan eerder komen dan is dat mooi meegenomen. Nog maar 4 daagjes dus!
@Klaasjee vind het zo vervelend om te lezen dat je je soms rot voelt. Heel normaal overigens, met deze enorme verandering en dan ook nog eens een langzaam lichamelijk herstel. Je zit dan beetje opgesloten in je lichaam en geest, kan me dat helemaal voorstellen. Tot wanneer heb je kraamhulp? Probeer iedere dag te denken aan de kleine dingetjes die beter gaan. Misschien heb je vandaag al iets minder last van je hechtingen, of ging het slapen iets beter etc. Zo focus je je op de verbeteringen ipv op de dingen die je nog niet kunt. Verder snap ik dat je je irriteert aan het feit dat je moeder ervan uit gaat dat ze overal bij mag zijn. Ook al komt het waarschijnlijk allemaal veel harder en heftiger bij je binnen dan dat dat normaal had gedaan. Dat gevoel van dat het badjes moment nu soort van verpest is gaat wel weer over. Er komen nog 100 badjes momenten die je samen met je man of alleen samen met je kindje gaat beleven. Komt helemaal goed. App je mama dat je merkt dat je graag even alleen met je gezinnetje wil zijn, niks ten nadele van haar, maar dat je merkt dat het anders mentaal te veel is voor je, zo vroeg in de kraamweken. Jij bent echt het allerbelangrijkst op dit moment, denk aan jezelf! 
Heel veel sterkte meid, het komt echt allemaal goed zodra je je lichamelijk wat beter gaat voelen.

Voor wat betreft anticonceptie ga ik denk ik in eerste instantie voor condoom. Dit deden we ook al zo'n half jaar voordat we voor een kindje gingen. Dit wilde ik graag omdat ik eerst aan de pil zat en daarna een spiraal had. Toen kreeg ik veel haaruitval etc en dat kon aan de hormonen liggen dus vandaar helemaal gestopt. Dat was ook handig met de achterliggende gedachte ooit wel zwanger te willen worden. Dan was ik al vroeg helemaal afgekickt van de hormonen zegmaar. Ik vind het een vervelend idee om wel weer hormonen binnen te krijgen. Dus eerst condoom, en dan ga ik even onderzoek doen naar die spiraal zonder hormonen (is dat de koper spiraal?). Wellicht dat dat een optie is.

@Ellytje: kan het me helemaal voorstellen! Op een gegeven moment ben je er klaar mee. Hoop dat je nog een beetje afleiding kan vinden, mentaal! Dat kan veel ontspanning geven. En anders heerlijk online allerlei extra dingen voor de baby bekijken. Ik heb de laatste week ook weleens heel bot terug gestuurd naar mensen... als het geboren is, hoor je het vanzelf! Niet echt aardig misschien. Maar soms was ik helemaal klaar met die vriendelijke berichten of het al begonnen was enzo. En ik had ook geen idee of het begonnen was en hoe het voelde.
@Calathea: oh nee, zo'n nacht is echt niet fijn. Hopen dat je de slaap dan nog in kan halen. Dan is er ook echt niets goed hè op zo'n moment. 
@Klaasjee: hoe is het nu met je? Voel je je wel gesteund, lichamelijk dan met alles? Die aambei heb ik dus ook. Gelukkig hadden we een kraamverzorgster die een oorthermometer bij mij ook goed genoeg vond;-) heb je veel last van koorts? Visite van ouders... denk dat het in mijn situatie beetje anders was. Mijn moeder, zusje en broertje zijn elke dag onaangekondigd geweest. Maar dat vond ik niet erg. Mijn moeder heeft onze zoon ook de eerste keer in bad gedaan, toen was hij 5 dagen. En het was de dag van het condoleren. Nu doet mijn moeder hem nog wekelijks in bad. Ook voor afleiding en verwerking van het overlijden van mn vader. Ik denk dat het ook belangrijk is, wat voor band jullie met je moeder hebben. Mijn schoonouders wonen heel ver weg, dus mijn ouders waren ouders voor ons allebei. Dus voor ons was het vanzelfsprekend dat mijn moeder ook iedere dag kwam. (Ook al zou mn vader toen nog geleefd hebben) een keer waren we heel moe en toen hebben we ook even een berichtje gedaan dat we heel moe waren, dus dat we liever hadden dat ze een andere keer kwamen. 
Onze zoon komt nu om de 3-4 uur en we voeden hem ook op verzoek. Doen er ook niet moeilijk over als hij een keer zn flesje niet leegdrinkt. We houden ongeveer in de gaten hoeveel hij binnenkrijgt. En of hij genoeg plast en poept. Snachts komt hij nu om de 4 of 4,5 uur. Dus dat is heerlijk!
@ mamamia en Klaasjee: hoe gaat het voeden bij jullie?

@onseerstekindje haha ik zou idd ook zo graag terug willen sturen 'Ja hij is idd al 3 weken geleden geboren. Thanks for asking?' Maargoed ik probeer maar iedere keer lief en begripvol te reageren. Het duurt nu echt niet lang meer. Dit weekend heeft mijn vriend goed zijn best gedaan om me te vermaken. Lekker gaan wandelen, bios, ergens wat drinken etc. Echt ons laatste weekend samen gevierd.
Jouw situatie is idd heel anders dan de normale. Fijn dat jouw moeder steun kan vinden bij de kleine...zo'n babytje werkt dan heel helend en relativerend. Fijn dat dat voor jou ook gewoon goed voelt. Zo kun je het samen met je familie allemaal verwerken. Vind trouwens dat jij er zo nuchter en verstandig over praat. Voel je dat ook echt zo of heb je ook nog wel inzinkingen? 

Heerlijk zo'n vriend! Moet je van genieten hoor. Ja, precies! Zulke dingen zijn leuk om te doen!! 
Soms heb ik ook een inzinking hoor. En dan huil ik! Alleen probeer dan altijd weer mn verstand te laten spreken. En als ik dan naar ons wondertje kijk dan voel ik me gelukkig. Ondanks het grote gemis. Maar ik heb de troost dat mn vader het nog bewust geweten heeft. En daar houd ik me aan vast. 
Ik heb soms meer dat ik onzeker ben of ik het allemaal wel goed doe en of ik wel een goede moeder en partner kan zijn!!

@onseerstekindje echt zó veel respect voor je! Huilen is natuurlijk altijd een goede uitlaatklep. Inderdaad heel fijn om vast te houden aan de gedachte dat hij het heeft mee kunnen maken. Waarom ben je onzeker over je kwaliteiten als moeder en partner? Over 'het goed doen' is denk ik iedereen onzeker in zo'n nieuwe positie. Zolang je je best doet en je je kindje liefde geeft is dat alles wat telt. ❤ je bent een topmoeder en partner, dat weet ik zeker!

Oh zie dat ik mn bericht niet had geplaatst gisteren.
@ellytje kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Als hij voor de 40 weken komt dan overkomt het je en nu is het gewoon wachten. Ben even kwijt wanneer je naar de gyn mocht. Was dat nou morgen? 

Lief dat je vriend je zo bezig houdt! En leuk om samen nog even dingen te doen. Echt voor de laatste keer samen! Ik heb wel echt met je te doen hoor? Duim zo voor je dat het snel mag gebeuren. En dat iedereen je ff met rust laat! Lief bedoeld, maar als je aan t wachten bent..

@ons eerste kindje ik krijg veel steun van mijn vriend en de kraamhulp. Lichamelijk moet ik gewoon rustig aan doen. Zouden vanmiddag eindelijk naar beneden gaan om te lunchen, ging het weer helemaal mis met het geven van de fles. 

Wat mooi dat de kleine man z'n grote troost is voor jou moeder. Ik bewonder echt hoe je hier mee omgaat. Het is ook goed dat hij jou juist positieve kracht geeft. Dat je juist ondanks alles vol trots naar hem kan kijken dat is hartstikke goed!

Ik zit er mentaal echt helemaal doorheen. Ik slaap bijna niet en kan bijna alleen maar huilen. Ik had een heel ander idee bij een kraamweek. Dat je echt op een roze wolk zit en lekker de kleine aan iedereen laat zien en vasthouden, maar het voelt compleet het tegenovergestelde.. als ik nu terug zou kijken op mijn kraamweek vind ik die nu echt niet leuk. Hoop dat de komende dagen beter gaan zodat we nog echt even kunnen genieten. 

Voeden gaat nog niet goed. Vanmiddag weer een golf over gegeven net na het voeden en vanavond ook weer. Tussendoor spuugt hij ook nog wat. Hij boert ook niet helemaal goed en dat moet hij wel echt gaan doen. Hij slaapt het beste rechtop bij ons op de borst. Maar hij moet ook gewoon in bed kunnen liggen. Het bedje staat ook al scheef. Meer kunnen we niet doen

We hebben nu afgesproken dat we maar om en om voor de kleine gaan zorgen zodat de ander toch kan slapen.

Meteen toch een update: we hebben geslapen vannacht!! Woehoeee hij heeft het mega goed gedaan! Heb inmiddels mega last van stuwing en de hechtingen, maar voel me mentaal toch een stuk beter!

Terug
Bovenaan