keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

Hoi Yvonne!

Het volgende stuk had ik ergens op teletekst gelezen. Ik snap ook heus wel dat via de navelstreng alle goede en slechte dingen van moeder naar kind gaan en ook wel dat dat via bv niet (altijd) het geval is. Mijn uitspraak was dan ook niet serieus bedoeld (zie de rest van die alinea)

Groetjes,

Ingrid

p.s. ga vooral door met je adviezen hier op het forum. Ik denk dat het echt een aanvulling is en dat velen (waaronder ook ikzelf) er al veel aan hebben gehad

LONDEN/AMSTERDAM - Vrouwen die tijdens de zwangerschap zware stress ondergaan, krijgen minder intelligente baby's. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van het Imperial College in Londen, zo meldde de Britse krant The Times zaterdag.

Het IQ van kinderen van stressmoeders ligt gemiddeld tien punten lager dan dat van andere kinderen. De wetenschappers nemen aan dat het verschijnsel te maken heeft met stresshormonen van de moeder die ook het ongeboren kind bereiken via de gemeenschappelijke bloedbaan.

quote: Ptra reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-01-2007 15:58:24'));

Ik vroeg me alleen af waarom zij steeds het laatste woord wil, ook bij vrouwen die echt na enorm veel pijn en moeite toch maar zijn gestopt met borstvoeding. Die vrouwen zijn er al echt niet blij mee, laat staan dat iemand nog gaat hameren op dat het wel goed had kunnen gaan áls....etc.

Hoi,

Mijn motivatie om te reageren heeft helemaal niets te maken met "het laatste woord willen". Het draait allemaal om de juiste informatie. Neem bijvoorbeeld dit topic; dit topic is helemaal doorspekt met onjuistheden over borstvoeding. Er lezen misschien wel moeders mee, die wél van plan zijn om borstvoeding te gaan geven. Ik zou het ontzettend spijtig vinden als deze moeders met een verkeerd beeld over borstvoeding verder gaan en aan zichzelf gaan twijfelen: "Mijn melk bevat straks misschien niet genoeg voedingsstoffen". "Met mijn melk vergiftig ik mijn baby". "Er zijn zoveel moeders die tepelkloven krijgen, dan krijg ik het vast ook".
Iedereen is vrij om zijn of haar eigen keuzes te maken. Maar het is wel belangrijk, dat die keuze is gebaseerd op de juiste informatie. Alleen dan kun je immers een weloverwogen keuze maken.

Moeders die na enorm veel pijn en moeite toch maar gestopt zijn met borstvoeding kunnen daar erg verdrietig om zijn. Alle contactpersonen van de VBN zijn zelf ook moeders die borstvoeding geven of hebben gegeven. Zij weten dus als geen ander wat het geven van borstvoeding met je kan doen; onze belangstelling is oprecht, welgemeend en recht uit het hart en wij vinden het ontzettend belangrijk om de gevoelens van die moeder te erkennen. Wanneer een moeder haar verhaal op dit forum plaatst, neem ik aan dat zij graag reacties wil. Anders zou ze haar verhaal voor zich houden, toch? De juiste inhoudelijke informatie over borstvoeding kan voor een moeder verhelderend werken; ze kan aan de hand daarvan zelf misschien wat beter inschatten wat er precies fout is gegaan, wat weer kan helpen om het uiteindelijk een plekje te geven. Misschien gaat ze er met andere moeders in haar buurt over praten. En had ze eerder wellicht gezegd dat het geven van borstvoeding mislukt was omdat ze bijvoorbeeld te kleine tepels heeft (in feite zeg je dan dat het de schuld van de moeder is, want daar mankeert wat aan), dan kan ze nu vertellen dat zij niet goed is geholpen met het aanleggen en niet de juiste informatie heeft gekregen. Die andere moeder kan daar ontzettend bij gebaat zijn; zij zal daardoor misschien wel veel alerter zijn op deze details. Dan zijn er nog de moeders die op dit forum meelezen en op die manier weer waardevolle informatie oppikken, juist omdat er in reactie op een borstvoedingsprobleem  goede informatie wordt gegeven.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

quote: YvonneZ reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-01-2007 22:52:43'));
dan kan ze nu vertellen dat zij niet goed is geholpen met het aanleggen en niet de juiste informatie heeft gekregen.   Dan zijn er nog de moeders die op dit forum meelezen en op die manier weer waardevolle informatie oppikken, juist omdat er in reactie op een borstvoedingsprobleem  goede informatie wordt gegeven.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hihi,

Toch het laatste woord hebben hè?
En toch nog even melden dat het waarschijnlijk wel goed had kunnen gaan áls...

Ptra

Hoi

Ik had mezelf eigenlijk voorgenomen om niet te reageren op bv/fv discussies, maar helaas ik kan me weer niet inhouden

Ik heb hier al een paar keer gelezen dat moeders die bv geven niet alles mogen eten.Zouden deze vrouwen iets specifieker kunnen zijn? Ik geef bv, eet alles, en geef pas 9 maanden probleemloos bv.

Een moeilijke bevalling hoeft niet altijd te zeggen dat bv onmogelijk is. Ik heb een keizersnede gehad, heb 5,5 liter bloed gekregen en ben op de ic belad. Daar kon ik niet voeden, dus nog een dag langer gewacht ook. Het kwam moeizaam op gang, maar voor mij was dit wel een hele opsteker. Ik kon tenminste iets voor mijn mannetje betekenen, aangezien ik hem nieteens op ko pakken.(voor ik weer mensen over me heen krijg: ik zeg hier niet mee dat iedereen die een zware bevalling heeft gehad bv kan/wil geven)

Nog iets: vitamines..ik geef Tristan geen vitamines meer. In het begin heb ik wel vit. k gegeven, maar d geef ik allang niet meer. Waarom niet? Omdat het niet nodig is. Het is een advies van het cb om het te geven, en net zoals zo ongeveer elk advies van het cb, kun je deze ook naast je neerleggen. Tristan krijgt al genoeg vitamine d binnen.
En dan nog, dat je vitamines bijgeeft wil niet zeggen dat bv niet goed is, de fles zit vol van toevoegingen, dan zou dat helemaal niet goed zijn wel?

Als laatste(het wordt een warrig verhaal zo, sorry daarvoor) waarom haar vraag niet puur uit interesse kunnen vragen? Ik heb vaak zat gesprekken met vriendinnen die allemaal de fles geven over het hoe en waarom, de voors en tegens, en dan gaat het er toch iets rustiger aan toe dan hier, het kan dus echt wel interesse zijn hoor. ja, ook ik ben benieuwd waarom mensen meteen al kiezen voor de fles, helaas zijn er maar weinig mensen hier die dat normaal kunnen zeggen. Vind je dat anderen dat niks aangaat? Prima, maar post dan gewoon niet.

Groetjes
Marijke

Marijke, ik ben het helemaal met je eens.  
Ik geef nu ook 9 mnd bv en vind het helemaal top!   Nu zijn er mensen die zeggen dat bv niet goed is. Nee, wij drinken melk van de koe. Dat is toch bedoelt voor kalfjes ???? Niet voor mensen ??   Dan is dat toch ook niet goed ?

Hey Marijke,

Ik kan het er ook goed met mijn vriendinnen over hebben, zonder dat het gesprek oververhit raakt, maar weet je waarom?
Zij respecteren mijn keuze, ze kennen mij, en weten wat mijn drijfveer is.
Hier kan je praten als brugman, maar iedereen heeft zijn oordeel al klaar, en doet net of het ze interesseert, maar dat is hier allemaal uiterlijke schijn.
Dat is het verschil.
Ik zeg niet dat het niemand iets aan gaat, maar je moet verder kijken in iemand zijn leven.

Ik heb echt wel bewondering voor degenen die bv geven, en ik zal het ook zeker niemand afraden, maar het blijft iemands persoonlijke keuze.

groetjes mamarovileur

Volgens mij heeft dit onderwerp inmiddels een record gevestigd voor wat betreft de hoeveelheid reacties!

Ik zal er nog eentje aan toevoegen en dan hou ik het ook maar voor gezien, het blijft een discussie zonder einde he!

Ik blijf erbij dat wij als moeders het allerbeste met onze kindjes voor hebben en wat het beste dan is, daar blijft het verschil van mening. Dat moet geen halve burgeroorlog veroorzaken toch?

Er zijn honderden sites waarin  allemaal onderzoeken  waar de  enorme voordelen van BV worden omschreven, zo zijn er ook deskundige onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat BV hartstikke goed is, maar echt niet zo extreem veel beter is dan de flesvoeding. Zie bijvoorbeeld het wetenschappelijk onderzoek wat 26 jaar lang gedaan is in NieuwZeeland. Daar wil ik dan ook graag mijn rol in deze discussie mee afsluiten.
Onderzoek Nieuwzeeland

Zie ook:

onderzoek Nederland

Niet om het laatste woord te hebben, niet om de BVmoeders in het harnas te jagen, maar om aan te tonen dat er ook onder de Wetenschappelijk Deskundigen ook verschil is in bevindingen. Overigens zal je ook op de site lezen dat de mevrouw die de vereniging van Yvonne mede heeft opgericht ook terug komt op haar mening dat BV echt veel beter is en ook zij geeft toe dat het verschil echt niet zo groot is als wordt gesuggereert.

Lieve BV en FV mama's, laten we gewoon lekker doen waar wij  ons zelf  en onze kindjes het goed bij voelen!  

Van mijn kant ook nog 1 reactie.
Omdat deze discussie mij ontzettend bezig houdt heb ik er vannacht weer over nagedacht toen ik niet kon slapen.

Tijdens mijn zwangerschap twijfelde ik heel sterk of ik wel borstvoeding wilde geven.
Ik ben toen op zoek gegaan naar voorlichtingsavonden maar kwam alleen avonden tegen die gingen over borstvoeding. Ik was juist op zoek naar een avond waar ze me de voors en tegens konden laten zien zodat ik een overwogen keuze kon maken.

Ik heb uiteindelijk telefonisch contact gehad met een mevrouw van de Borstvoeding Natuurlijk Vereniging en een heel gesprek met haar gehad.
Ik kon me toen en nu ook  niet van de indruk ontrekken en dat merk ik ook aan Yvonne op dit forum dat zij de borstvoeding als een walhalla betitelen en dat het zo mooi en intiem is om aan je kindje te kunnen meegeven.

Ik begon me toen voor te stellen dat mijn kleine iedere dag een aantal uren aan mijn borsten zat te zuigen, dat ik in het openbaar daar echt te preuts voor ben en dus moet kolven. Ik schatte in dat ik me dan net een melkkoe zou gaan voelen.
NEE, ik voelde me er niet prettig bij en zag het mezelf niet doen.
Dus ik ga voor de fles.....
Als ik vriendinnen zie die in het openbaar hun borsten ontbloten en de baby aanleggen ben ik keer op keer blij dat ik hiervoor niet heb gekozen.

Ik zie op dit moment veel voordelen van de flesvoeding.
Onze kinderen hebben sneller een ritme, je weet wat je kleine binnenkrijgt, mijn man kan de kleine ook een fles geven, ik hoef me geen zorgen te maken dat ik op tijd kolf omdat anders mijn borsten op knappen staan. Ik leg Thijmen in de wagen neem een fles en poeder mee en kan overal hem voeden zonder dat ik gek word aangekeken.
Moet ik nog even doorgaan?

Groetjes Marieke
Mama van Thijmen

Terug
Bovenaan