keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

quote: moniqueS reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-01-2007 10:49:44'));

Zie bijvoorbeeld het wetenschappelijk onderzoek wat 26 jaar lang gedaan is in NieuwZeeland. Daar wil ik dan ook graag mijn rol in deze discussie mee afsluiten.
Onderzoek Nieuwzeeland

Zie ook:

onderzoek Nederland

Niet om het laatste woord te hebben, niet om de BVmoeders in het harnas te jagen, maar om aan te tonen dat er ook onder de Wetenschappelijk Deskundigen ook verschil is in bevindingen. Overigens zal je ook op de site lezen dat de mevrouw die de vereniging van Yvonne mede heeft opgericht ook terug komt op haar mening dat BV echt veel beter is en ook zij geeft toe dat het verschil echt niet zo groot is als wordt gesuggereert.

Hoi Monique,

Op deze sites zat ik al te wachten .

M.b.t. je link naar "onderzoek Nederland" is het goed om te weten dat de meneer van de Rijksuniversiteit Groningen, de heer Sauer, op de loonlijst staat van Numico, een grote kunstvoedingsfabrikant (bron: Tuchtcommissie Gezondheidszorg-Naamlijst met nevenfuncties). Aan zijn  uitspraken m.b.t. borstvoeding  zou ik dus niet veel waarde hechten. De mevrouw die wordt genoemd als mede-oprichtster van de VBN is bij  mij helemaal niet bekend. Ik moet dan ook tegenspreken dat zij bij de oprichting van de VBN betrokken is geweest. Bovendien wordt de site die het betreffende artikel heeft geplaatst en bovendien concludeert, dat moedermelk dus niet de bescherming biedt tegen het ontwikkelen van allergieën zoals eerder aangenomen, zwaar gesponsord door kunstvoedingsfabrikanten. Daardoor zijn veel uitspraken die door deze sites over borstvoeding worden gedaan niet betrouwbaar en niet juist.

Nog even over het onderzoek zelf; in de groep 'borstvoeding' zaten (ook) kinderen die kunstmatige zuigelingenvoeding hebben gekregen en dus zegt dit onderzoek niets over exclusief borstvoeding zoals ze claimen. Dit bericht gaat overigens over het onderzoek in Nieuw-Zeeland, over de eerste link die je geeft en deze rammelt aan alle kanten...  Een duidelijke uitleg over deze  wetenschappelijke misser kun je lezen op ZvB-Wetenschappeljke misser in de Lancet. Dit is een link naar een recenter onderzoek: Psycholoog.net-Bewijs voor gunstige effecten van bv.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

quote: Marieke Bos reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-01-2007 11:03:45'));

Van mijn kant ook nog 1 reactie.
Omdat deze discussie mij ontzettend bezig houdt heb ik er vannacht weer over nagedacht toen ik niet kon slapen.

Tijdens mijn zwangerschap twijfelde ik heel sterk of ik wel borstvoeding wilde geven.
Ik ben toen op zoek gegaan naar voorlichtingsavonden maar kwam alleen avonden tegen die gingen over borstvoeding. Ik was juist op zoek naar een avond waar ze me de voors en tegens konden laten zien zodat ik een overwogen keuze kon maken.

Ik heb uiteindelijk telefonisch contact gehad met een mevrouw van de Borstvoeding Natuurlijk Vereniging en een heel gesprek met haar gehad.
Ik kon me toen en nu ook  niet van de indruk ontrekken en dat merk ik ook aan Yvonne op dit forum dat zij de borstvoeding als een walhalla betitelen en dat het zo mooi en intiem is om aan je kindje te kunnen meegeven.

Ik begon me toen voor te stellen dat mijn kleine iedere dag een aantal uren aan mijn borsten zat te zuigen, dat ik in het openbaar daar echt te preuts voor ben en dus moet kolven. Ik schatte in dat ik me dan net een melkkoe zou gaan voelen.
NEE, ik voelde me er niet prettig bij en zag het mezelf niet doen.
Dus ik ga voor de fles.....
Als ik vriendinnen zie die in het openbaar hun borsten ontbloten en de baby aanleggen ben ik keer op keer blij dat ik hiervoor niet heb gekozen.

Ik zie op dit moment veel voordelen van de flesvoeding.
Onze kinderen hebben sneller een ritme, je weet wat je kleine binnenkrijgt, mijn man kan de kleine ook een fles geven, ik hoef me geen zorgen te maken dat ik op tijd kolf omdat anders mijn borsten op knappen staan. Ik leg Thijmen in de wagen neem een fles en poeder mee en kan overal hem voeden zonder dat ik gek word aangekeken.
Moet ik nog even doorgaan?

Groetjes Marieke
Mama van Thijmen

Hoi Marieke

ik denk dat deze reactie nou precies is waar kikkerfoto naar zocht toen ze haar vraag opende. Eindelijk een antwoord zonder bv aan te vallen, gewoon een stukje over jouw beweegredenen en het is fijn te lezen dat je dit zo op kon schrijven.
Het is immers echt waar dat sommige mensen borstvoedende moeders in het openbaar gek aan kijken maar daar wil ik nu niet eens op ingaan want  dat is weer een ander onderwerp dat al aan bod is gekomen op een ander forum.

quote: Marieke Bos reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-01-2007 11:03:45'));

Van mijn kant ook nog 1 reactie.
Omdat deze discussie mij ontzettend bezig houdt heb ik er vannacht weer over nagedacht toen ik niet kon slapen.

Tijdens mijn zwangerschap twijfelde ik heel sterk of ik wel borstvoeding wilde geven.
Ik ben toen op zoek gegaan naar voorlichtingsavonden maar kwam alleen avonden tegen die gingen over borstvoeding. Ik was juist op zoek naar een avond waar ze me de voors en tegens konden laten zien zodat ik een overwogen keuze kon maken.

Ik heb uiteindelijk telefonisch contact gehad met een mevrouw van de Borstvoeding Natuurlijk Vereniging en een heel gesprek met haar gehad.
Ik kon me toen en nu ook  niet van de indruk ontrekken en dat merk ik ook aan Yvonne op dit forum dat zij de borstvoeding als een walhalla betitelen en dat het zo mooi en intiem is om aan je kindje te kunnen meegeven.

Ik begon me toen voor te stellen dat mijn kleine iedere dag een aantal uren aan mijn borsten zat te zuigen, dat ik in het openbaar daar echt te preuts voor ben en dus moet kolven. Ik schatte in dat ik me dan net een melkkoe zou gaan voelen.
NEE, ik voelde me er niet prettig bij en zag het mezelf niet doen.
Dus ik ga voor de fles.....
Als ik vriendinnen zie die in het openbaar hun borsten ontbloten en de baby aanleggen ben ik keer op keer blij dat ik hiervoor niet heb gekozen.

Ik zie op dit moment veel voordelen van de flesvoeding.
Onze kinderen hebben sneller een ritme, je weet wat je kleine binnenkrijgt, mijn man kan de kleine ook een fles geven, ik hoef me geen zorgen te maken dat ik op tijd kolf omdat anders mijn borsten op knappen staan. Ik leg Thijmen in de wagen neem een fles en poeder mee en kan overal hem voeden zonder dat ik gek word aangekeken.
Moet ik nog even doorgaan?

Groetjes Marieke
Mama van Thijmen

Hoi Marieke

en dit is nou precies een antwoord die kikkerfoto wilde horen toen ze haar vraag stelde lijkt me. Geen gemene dingen over borstvoedende moeders, geen verdediging waar niet om gevraagd werd, maar gewoon een stukje over jouw beweegredenen voor jouw bewuste keuze. Bravo.

En ik vind het inderdaad niet kunnen om een kind met 21 maanden nog aan de borst te hebben!!!! Voor wie z'n plezier doe je het dan??? Belachelijk gewoon en pervers. Bah

om hier toch even op terug te komen.

pervers? waarom vind je dat ook van aapje dat bij zijn moeder aacn de borst drinkt?
Een tip ga maar nooit op vakantie naar een zogenaamde 3e wereld land want daar zie je dan te veel van wat jij pervers noemt.
Jammer dat je er zo overdenkt  het WHO advies is nog altijd minimaal 2 jaar borstvoeding.

ik doe het voor het plezier van mijn dochter die een ware borstverslaafde is, ik zou haar veel verdriet doen als zij niet meer mag drinken bij mij. Die grote lach als ze mag gaan drinken. Voor mijn eigen plezier? nee ik doe het voor mijn dochter.

Dat mag je vinden. Ik vind het echt onnodig om een kind van bijna 2 jaar nog borstvoeding te geven. Een kind van 2 jaar is al helemaal af van de bv als bijvoeding. Gaat iemand dan een kind van 2 jaar nog de borst geven omdat het honger heeft??? Ik vind het belachelijk en onnodig. Een kind van 2 jaar hoort gewoon een boterham te krijgen en geen BV. En daarom vind ik het een beetje eigenbelang (en dan bedoel ik het kind klein houden en bij je houden en ik vind dat je z'n ontwikkeling tegenhoud als je een kindje nog als baby behandeld)

Hoi,

Ik begrijp niet waarom veel mensen denken dat als je een kindje langer de borst geeft dat ze dan meteen denken dat ze daarnaast niks anders krijgen. Ook mijn dochter krijgt brood, eet met de pot mee, krijgt fruit en fruitsap. Een kind van bijna 2 wordt geadviseert 300ml melk binnen te krijgen. Dan maakt dat niet uit of dat geproduceert wordt doot het eigen ras, de mens (waarvan ik denk dat dat beter is) of dat die melk geproduceert wordt door een koe, een geit of een schaap. Of wil jij vertellen dat je kindje geen zuivel meer krijgt als hij/zij bijna 2 jaar is.

Je geeft echt niet de borst omdat een kindje honger heeft. Dan krijgt ze van mij iets te eten.
Ik houd mijn dochter niet tegen in de ontwikkeling, ze krijgt nog een paar keer per dag de genegenheid en geborgenheid van haar moeder als ze aan het drinken is. Daarnaast krijgt ze ook veel knuffels en kusjes als ze niet drinkt of getroost wil worden.
Eigenbelang om mijn dochter klein te houden. Waarom zou ik haar klein willen houden, ik vind dreumesjes en peuters veel leuker dan baby's. Een kindje de borst geven is niet het zelfde als dit kindje als een baby behandelen. Vanmorgen heeft ze nog op het potje gepoept, daar ben ik heel blij om. Mijn dochter geniet heel erg aan de borst, ze vind het heel erg lekker. Daar ben ik blij om ik doe er dan ook alles aan om haar een voeding te geven die vrij is van de stoffen waar zij helaas allergisch voor is.

Maar goed als jij het belachelijk vind dan is dat aan jou, dat is jouw mening en die mag je hebben maar ik wil je daarbij alleen even wijzen dat je beweegredenen om deze mening te hebben niet kloppen.

Een kind van 2 jaar is al helemaal af van de bv als bijvoeding

deze zin vond ik nog wel grappig sinds wanneer is melk bijvoeding. Tot het eerste jaar is melk de hoofdvoeding alles daarnaast is bijvoeding daarna spreek je over een volwaardige voeding voor je dreumes waar melk een onderdeel van is nl 300ml per dag

Yvonne Z,

JIJ vindt misschien dat het ontkracht is maar ik niet. Flesvoeding is gewoon van prima kwaliteit, punt uit. Hoe kun je nu denken dat een mens die van nature afvalstoffen en antistoffen bij zich heeft, dat dat niet slecht voor het kind zou zijn. Nogmaals, er zijn (wetenschappelijke!) onderzoeken die anders zeggen. Borstvoeding is niet slecht, dat zeg ik niet, maar echt niet (veel) beter dan flesvoeding.

F.

Terug
Bovenaan