quote: DaphneDaan reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-01-2007 16:57:16&apos

);
Even reageren op deze reactie:
Daphne,
1. Ik vind het echt erg dat je zo reageert.
Wat je zegt over de moeder die al 21 maanden haar kindje voedt.......?pervers, in wiens belang??
wauw, wat een ongelooflijke veroordeling!
Je bent echt onredelijk.
Dat mag je vinden. Ik vind het echt onnodig om een kind van bijna 2 jaar nog borstvoeding te geven. Een kind van 2 jaar is al helemaal af van de bv als bijvoeding. Gaat iemand dan een kind van 2 jaar nog de borst geven omdat het honger heeft??? Ik vind het belachelijk en onnodig. Een kind van 2 jaar hoort gewoon een boterham te krijgen en geen BV. En daarom vind ik het een beetje eigenbelang (en dan bedoel ik het kind klein houden en bij je houden en ik vind dat je z'n ontwikkeling tegenhoud als je een kindje nog als baby behandeld)
2. En wat betreft de kwaliteit van bv ten overstaan van fvl; Ooit wel eens een boek gelezen, of een krant? Serieus, heb je er wel wat over gelzen ; en niet alleen de achterkant van het pak flesvoeding? Of de reclames in de kinderbladen, zo'n kindje dat flesvoeding krijgt en dan zo'n prachtig aura om zich heen heeft....
Hoe bedoel je iemand veroordelen???? Ik heb zelfs het boek gekocht van LLL en lactatiekundige ingeschakeld en cursus gevolgd. Dus ja ik weet wat ik zeg. Dus daar gaat je veroordeling. Ik zeg toch ook dat BV mss meer antistoffen heeft dan FV, maar verder vind ik dat het identiek is. En daarbij komt dat FV altijd de goede stoffen zitten in de goede verhoudingen en dat is met BV altijd maar de vraag. Je weet nooit zeker of alle stoffen er wel inzitten. In ieder geval niet genoeg vitaminen. Plus als je als BVmoeder iets aparts gegeten hebt of medicijnen slikt kun je dat allemaal aan je kind doorgeven waardoor het kind last kan krijgen van jouw BV.
3. Er is bv die niet voedzaam genoeg is,maar dat komt zelden voor;of de moeder is zelf erg ondervoed; wat in westers land amper voorkomt.
Hoe weet je dat? Heb je daarin een onderzoek gedaan dan?????? Ik heb het nu in mijn omgeving al bij 4 moeders meegemaakt dat het kindje te weinig voeding binnen kreeg omdat de BV niet voldoende was. Dus tja, mijn ervaring is dat BV niet zaligmakend is en heel vaak niet voldoende.
Hoi,
Voor het gemak heb ik de punten waar ik graag op wil reageren maar even genummerd .
1. Door je kindje lang borstvoeding te geven ondersteun je juist zijn immuunsysteem die pas op de leeftijd van zes of zeven jaar volledig is ontwikkeld. Tijdens het voeden vindt er een bijzondere wisselwerking plaats. Het kindje draagt bepaalde bacteriën bij zich (bijvoorbeeld opgepikt bij het kdv of de psz) en die brengt hij door aan de borst te drinken over op de moeder. De moeder gaat antistoffen tegen deze bacteriën aanmaken. Die antistoffen komen in de moedermelk en zo dus ook bij het kindje; de bescherming blijft op die manier altijd up to date. Bovendien werkt de beschermende werking van borstvoeding (zowel voor moeder als kind, neem bijvoorbeeld de kans op borstkanker: Bv.com-bv en borstkanker) beter door naarmate de borstvoedingsperiode langer duurt. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) en UNICEF raden zelfs aan om een kind in elk geval twee jaar borstvoeding te geven en dit advies geldt wereldwijd, dus ook voor de westerse landen. Meer informatie over het hoe en waarom kun je vinden op Bv.com-Een peuter bv geven waarom zou je. Moedermelk bevat nu eenmaal belangrijke stoffen die niet in een boterham of in een beker peutermelk terug te vinden zijn en die je kindje wel goed kan gebruiken.
2. Ja, moedermelk bevat wél alle stoffen (ook de vitaminen) die je baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. En nee, moedermelk en kunstmatige zuigelingenvoeding zijn absoluut niet identiek. Kijk maar eens op Bv.com-De samenstelling van mm; er zijn inmiddels ongeveer 200 verschillende stoffen in moedermelk ontdekt, tegenover ongeveer 50 stoffen die aan kunstmatige zuigelingenvoeding zijn toegevoegd. Het grootste verschil is dat moedermelk een levend product is met levende cellen en dat het antistoffen bevat. Dit is met kunstmatige zuigelingenvoeding niet het geval. De vitamines waar jij op doelt, zijn waarschijnlijk vitamine K en D. Ook hierover is meer informatie te vinden: Bv.com-vitamine D en kindervoeding, Bv.com-Vitamines naast bv. In moedermelk zitten dus de juiste stoffen in de juiste verhoudingen. Dat is met kunstmatige zuigelingenvoeding niet het geval; daar wordt namelijk van de voedingsstoffen een teveel aan toegevoegd, omdat een baby de voedingsstoffen moeilijker kan opnemen uit kunstmatige zuigelingenvoeding. Daarom is er ook een limiet gesteld aan de totale hoeveelheid kunstmatige zuigelingenvoeding die een baby dagelijks mag krijgen, anders is het te belastend voor de niertjes.
3. De kwaliteit van moedermelk is altijd goed. Het borstvoedingsbeleid is echter bepalend; de baby moet goed zijn aangelegd om de borst goed te kunnen leegdrinken, hij moet de kans krijgen om lang genoeg te kunnen drinken en hij moet vaak genoeg aan de borst kunnen drinken. Zo komt hij ook goed aan de vette achtermelk toe, waarvan een baby zo lekker gaat groeien. Wanneer een baby te weinig voeding binnen krijgt is het dus zaak om het borstvoedingsbeleid goed onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen. De juiste informatie en een goede begeleiding spelen hierin een belangrijke rol en daarin dragen de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL hun steentje graag bij.
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk