Hoi,
Daar ben ik weer en dit keer wil ik reageren op Yvonne.
Ik heb al vaker jou stukjes over bv gelezen en vind het heel knap dat je altijd zo rustig en niet-beschuldigend bent, maar...........
Waar ik me dus eigenlijk een beetje aan stoor bij bv-organisaties, cb, huisarts etc. is dat ik elke keer (al gedurende 6 jaar) precies hetzelfde verhaal te horen krijg. Dat bijna elke vrouw bv kan geven en dat mislukken te maken heeft met het bv-beleid. Desondanks heb ik van alle cb, alle lactatiedeskundige en huisartsen nog nooit vernomen waarom het bij mij dan niet ging, waarom het helse pijn deed zodat ik lag te gillen als een speenvarkentje en waarom er in mijn borsten blijkbaar ontzettende ontstekingen vormden (en begin nou niet van:dan wordt de borst niet goed/effectief leeg gedronken, de lac.des. stonden er voortdurend met hun neus op).
Elke keer kreeg ik weer een andere deskundige die het varkentje wel even zou wassen. Elke keer kwamen ze met hetzelfde verhaal binnen: je zult wel verkeerd aanleggen, je zult de baby wel niet vaak genoeg laten drinken, je zult wel niet genoeg van drinkhouding wisselen etc. etc. En elke deskundige moest na een tijdje toegeven dat ik goed aanlegde, de baby(s) goed hapte, ik geen tepelkloven had die de pijn veroorzaakten, wel wisselde van houding etc.
Maargoed, mijn vraag is dus, hoe kan het dan dat mijn borsten vol ontstekingen zaten (zonder overigens een dag koorts te hebben gehad, lees eerder geschreven stukje over de inkapselingen). En nu kom ik dus bij wat me stoort, dat bv-organisaties er zo prat op gaan dat iedereen het kan, dat er geen ruimte is voor moeders waarbij het dus echt niet gaat. Hierdoor kweek je in mijn ogen onzekere moeders met schuldgevoelens (heb daar zelf trouwens absoluut geen last meer van, maar na de geboorte van mijn eerste zat het me behoorlijk dwars, heb er inmiddels drie, dan wordt je iets makkelijker).
Goed, het is volgens mij een nogal warrig verhaal geworden, maar sinds ik het zelf destijds zo moeilijk heb gehad, zou ik graag andere eerste-keer-moeders daarvoor behoeden.
Ik vind gewoon dat er meer ruimte zou moeten zijn voor moeders die niet kunnen, maar ook die niet willen.
Ivy