keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

quote: Ivy reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-01-2007 14:08:52'));

Hoi Yvonne,
Je hebt het inderdaad helemaal juist, dat ik geen prettig gevoel heb bij bv-organisaties. Ik heb contact gehad met meerdere lac.des. en bij welke organisaties die allemaal hoorden weet ik niet, in ieder geval ook eentje van La Leche of zoiets.

Wat me tegen staat, is dat bv zo ontzettend de hemel ingeprezen wordt terwijl de problemen rondom bv (pijn, uitputting etc.) een beetje verdoezeld worden. Onder het mom van:je moet even doorzetten en dan wordt het geweldig, het zijn opstartprobleempjes, bijna alle vrouwen kunnen het geven. Heb altijd het idee dat de negatieve aspecten van bv, die er soms wel degelijk zijn, onder het tapijt worden geveegd. Dat irriteert me, omdat ik naar mijn gevoel geen zin heb in een reclamespotje, maar aan duidelijke en vooral eerlijke info die alle kanten belicht en niet enkel de positieve.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat bv voor veel vrouwen een prachtige ervaring is, maar waarom worden die vrouwen waarbij dat niet het geval is, niet juist ingelicht? Die schrikken zich over het allemeen een hoedje als ze er achter komen hoe verschikkelijk bv ook kan zijn. Ik ben me in ieder geval wel rotgeschrokken.
Zoals al eerder is geschreven, bij de bevalling heb ik geen kik gegeven of traan gelaten, tijdens de bv zat ik letterlijk zo hard te gillen, dat mijn baby's het ook op een brullen zetten.

Wat me daarnaast nog dwars zit aan (sommige) lac.des. is dat ze niet luisteren naar je voorgaande ervaringen en dus altijd met zo'n zelfverzekerde air binnenkomen van: ik heb de oplossing! Vervolgens beginnen ze hetzelfde verhaal te houden wat je na drie kids echt al honderd keer gehoord hebt.

Ik vind dat ze de ruimte die ze laten voor vrouwen waar het dus echt niet bij gaat, minimaal is. Ze gaan er altijd zonder meer vanuit dat jij niet bij die groep hoort. Daardoor moet je keer op keer uitleggen dat je dus wel tot die groep behoort. En dan nog, geloven ze je niet en moet jij hun daarvan gaan overtuigen. Kun je begrijpen als je dat na drie bevallingen maanden moet doen, dat je een beetje genoeg krijgt van lac.des. of zal ik zeggen de lopende reclamespotjes voor bv. Klinkt wat grof weet ik.

Weet je wat het is, ik heb een tijd in PR/voorlichting gezeten en daar leerden wij de positieve aspecten zo goed mogelijk naar voren te halen en de negatieve aspecten wel te noemen, maar niet op te laten vallen (in teksten dus) en dat herken ik in de info over bv. en dat is mijn inziens fout. Hierdoor worden veel moeders onnoddig onzeker gemaakt.

Goed, ik hoop dat je me een beetje begrijpt. Klinkt misschien verbitterder dan ik het voel hoor en dit verhaal is ook niet naar jou persoonlijk gericht. Maar je vroeg het, vandaar.
Ivy

Hoi Ivy,

Ik kan me je gevoel wel voorstellen, maar ik vind het wel erg jammer dat alle organisaties achter de zorgverleners waar je mee te maken hebt gehad over één kam worden geschoren. Een lactatiekundige is namelijk iets heel anders dan een leidster van Borstvoedingorganisatie LLL of een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De laatste twee organisaties zijn vrijwilligersorganisaties. Leidsters en contactpersonen zijn dus vrijwilligers, die met hun eigen borstvoedingservaring als basis een opleiding hebben gevolgd via hun organisatie en wetenschappelijk verantwoorde informatie geven over borstvoeding. De juiste informatie en het moeder-tot-moedercontact staan hierbij centraal. Een lactatiekundige is iemand die  zich beroepsmatig met borstvoeding bezighoudt. Ze heeft een HBO-opleiding hiervoor gevolgd en een diploma gehaald; een lactatiekundige kan een eigen praktijk hebben en  geeft intensieve begeleiding bij borstvoeding waarvoor consultkosten in rekening worden gebracht. In tegenstelling tot een LLL-leidster of een VBN-contactpersoon heeft niet elke lactatiekundige zelf borstvoeding gegeven. Sommige ziekenhuizen hebben een lactatiekundige in dienst, die een moeder in het kraambed kan begeleiden. Ook bieden steeds meer kraamzorginstellingen lactatiekundige hulp aan; deze is voor leden vaak gratis.

Je voelt je door geen van de zorgverlener gehoord en serieus genomen en het is begrijpelijk dat dit je erg dwarszit. Je zou kunnen overwegen om een klacht bij de betreffende instellingen/organisaties neer te leggen? Jij kunt op die manier je verhaal kwijt; bovendien geef je op die manier een duidelijk signaal af bij de andere partij, zodat zij waar nodig hun beleid kunnen verbeteren. Als zij niet weten wat er fout gaat en waar dat precies gebeurt, kunnen zij er immers ook niets aan veranderen... En we zien inderdaad vaak dat borstvoeding tijdens de zwangerschap volop wordt gepromoot (door de verloskundige, door het ziekenhuis of door een kraamzorginstelling), maar dat een juiste informatievoorziening en de begeleiding na de bevalling spijtig genoeg vaak te wensen overlaat. Eventueel kun je ook via de Stichting Zorg voor Borstvoeding laten weten, wat je van de begeleiding vindt die jij bij borstvoeding hebt gehad: ZvB-vragenlijst  (even een klein eindje naar beneden scrollen).

Ik heb niet uit je berichten kunnen afleiden of je destijds ook informatiebijeenkomsten over borstvoeding hebt gevolgd, die regelmatig door zowel LLL als de VBN worden georganiseerd? Tijdens die bijeenkomsten wordt namelijk wel degelijk aandacht besteed aan borstvoeding in de praktijk, dus ook aan eventuele minder leuke situaties waar je mee te maken zou kunnen krijgen. Vaak zijn er gelukkig goede oplossingen voor, dus ook die dragen we tijdens de bijeenkomsten aan. Mocht jouw ervaring met de informatiebijeenkomsten van de borstvoedingorganisaties anders zijn, koppel dit dan gerust terug naar de betreffende organisatie. Alleen op die manier kan een beleid waar nodig worden verbeterd.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

quote: Phira reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-01-2007 15:14:14'));

Hoi Yvonne, ik heb heb me ook vaak afgevraagd waarom er alleen maar glorie-verhalen over bv rondgedeeld worden bij bv-organisaties. Ik was tijdens mijn zwangerschap geheel overtuigd, Iederen kan het, altijd genoeg, blabla. Maar helaas was dat niet zo. En ik hoor ook van veel moeders om mij heen dat het niet zo ging. Ik heb geen moment spijt van de bv die ik geef en sta 100% achter de stelling dat bv het beste is voor mijn kind, maar misschien kun jij als contactpersoon eens in de organisatie prikken dat het wel van een koude kermis thuiskomen is als je vol enthousiasme begint en het gaat niet vanzelf.
Liefs Phira

Hoi Phira,

Kun je iets specifieker zijn? Is dit de ervaring die je hebt met de informatiebijeenkomsten van één van de borstvoedingorganisaties? Zo ja, bij welke organisatie is dat geweest? Heb je na de bevalling nog weer contact gehad met de betreffende organisatie?

Aan MoniqueS, ik vind jouw opmerking dat geen enkel zoogdier langer bv geeft dan 6 maanden een beetje dom en ongeinformeerd. Ten eerste duurt het voor een mensenkind veel langer om volgroeid te raken. Ten tweede zijn er verschillende groepen zoogdieren die minstens een jaar bv geven. De mens ontwikkelt zich het langzaamst omdat de hersenen zo ontzettend ontwikkeld zijn, en mede daarom is o.a. bv nodig voor een langere periode dan bij andere zoogdieren. Bovendien gaat het bij een twee-jarige allang niet meer alleen om de voedingswaarde maar ook om een vorm van troost en geborgenheid. Hoeveel kinderen tot een jaar of vier zie je wel niet met speentjes rondlopen of een flesje melk voor het slapen gaan, of de hele dag door met een flesje sap uit hun mondje hangen? Als deze kinderen daar niet te groot voor zijn, waarom is een kindje van twee dan wel te groot voor bv? Sommige moeders geven dit tegen deze tijd ook in de vorm van afgekolfde melk, anderen geven nog wel 'live' de borst en dat moeten ze lekker allemaal zelf weten.
Mijn tweede is nu bijna elf maanden en eet heel goed en drinkt naast bv ook sap. Maar ik ga nog lang niet stoppen. Ik ben net ziek geweest en zij heeft het niet gekregen dankzij mijn antistoffen. Mijn oudere dochter van bijna vier werd wel ziek (die heeft 'maar' zes weken volledig bv gehad) en ik heb haar wat afgekolfd melk te drinken gegeven als experiment en ze werd veel sneller beter dan andere keren.

Je kan niet beweren, dat je kind niet ziek is geworden omdat je borstvoeding geeft.
Mijn dochter geef ik van het begin af aan flesvoeding, en ze is nog nooit ziek geweest.
Mijn man en ik hebben fikse buikgriep gehad, mijn oudste dochter ook, maar mijn jongste dochter niet,
Toch knap he? Zonder borstvoeding!

je jongste dochter heeft waarschijnlijk nog antistoffen van voor de geboorte en is nog redelijk beschermd. Mijn oudste heeft minder lang bv gehad en werd in het eerste jaar vaker ziek dan mijn tweede kind, en ook erger. Ikzelf ben een flessenkind en ben niet erg vaak ziek geweest.

Oja, nog een vergelijking: vooruitgang is niet altijd verbetering. Neem bijv, ivf, geweldig dat het bestaat, maar je gaat dat toch niet verkiezen boven de natuurlijke wijze totdat blijkt dat de natuurlijke wijze niet werkt. Zo zie ik borstvoeding en flesvoeding. Ik ben met de eerste pas op flesvoeding overgegaan toen bleek dat (door verkeerd advies en slechte begeleiding) de bv niet werkte. Ben zielsgelukkig dat het de tweede keer wel goed gelukt is (met heel veel doorzettingsvermogen). Dit is mijn mening en wil die niemand opdringen.

oh mamarovileur, ik beweer wel dat in dit geval mijn kind niet ziek is geworden omdat ik bv geef. Ik had het namelijk eerst en dus kreeg zij via mijn melk mijn antistoffen binnen en die had ze dus al in haar lijf tegen de tijd dat ik haar aan kon steken. Ze is heus weleens ziek geweest van iets dat ik niet zelf had, ik zeg helemaal niet dat het elke keer werkt en voor alle infecties.

hoi,

Allereerst respecteer ik wat je zegt en jouw mening omtrent borstvoeding. Ik denk er alleen anders over. Ik heb bij mijn dochter flesvoeding gegeven en ook bij mijn tweede begin ik niet aan borstvoeding. Flesvoeding is gewoon van erg goede kwaliteit vandaag de dag. Het verschil tussen borstvoeding en flesvoeding is allang niet meer zo groot, er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat flesvoeding zelfs beter is omdat daar geen afvalstoffen inzitten die de moeders van nature ook bij zich dragen, maar deze worden uiteraard niet of nauwelijks gepubliceerd in een land waar flesvoeding vaak not done is.
Iedereen moet gewoon doen wat hem/haar het beste lijkt. Voor mij is dat flesvoeding. Ik zie precies wat ze binnenkrijgt en de verhoudingen kloppen allemaal precies en ik weet dus dat ze alles binnen krijgt wat ze nodig heeft. Ik bekritiseer niemand die kiest voor bv, waarom zou ik.. maar waarom zou dat wel omgekeerd zo zijn?!

Groetjes F.

quote: F reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-01-2007 08:25:42'));

Het verschil tussen borstvoeding en flesvoeding is allang niet meer zo groot, er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat flesvoeding zelfs beter is omdat daar geen afvalstoffen inzitten die de moeders van nature ook bij zich dragen, maar deze worden uiteraard niet of nauwelijks gepubliceerd in een land waar flesvoeding vaak not done is.

Hoi,

Deze onderwerpen zijn op pagina twee ook al aan bod gekomen en tevens ontkracht: Bv/kv-pagina twee.

Terug
Bovenaan