quote: Ivy reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-01-2007 14:08:52&apos
);
Hoi Yvonne,
Je hebt het inderdaad helemaal juist, dat ik geen prettig gevoel heb bij bv-organisaties. Ik heb contact gehad met meerdere lac.des. en bij welke organisaties die allemaal hoorden weet ik niet, in ieder geval ook eentje van La Leche of zoiets.
Wat me tegen staat, is dat bv zo ontzettend de hemel ingeprezen wordt terwijl de problemen rondom bv (pijn, uitputting etc.) een beetje verdoezeld worden. Onder het mom van:je moet even doorzetten en dan wordt het geweldig, het zijn opstartprobleempjes, bijna alle vrouwen kunnen het geven. Heb altijd het idee dat de negatieve aspecten van bv, die er soms wel degelijk zijn, onder het tapijt worden geveegd. Dat irriteert me, omdat ik naar mijn gevoel geen zin heb in een reclamespotje, maar aan duidelijke en vooral eerlijke info die alle kanten belicht en niet enkel de positieve.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat bv voor veel vrouwen een prachtige ervaring is, maar waarom worden die vrouwen waarbij dat niet het geval is, niet juist ingelicht? Die schrikken zich over het allemeen een hoedje als ze er achter komen hoe verschikkelijk bv ook kan zijn. Ik ben me in ieder geval wel rotgeschrokken.
Zoals al eerder is geschreven, bij de bevalling heb ik geen kik gegeven of traan gelaten, tijdens de bv zat ik letterlijk zo hard te gillen, dat mijn baby's het ook op een brullen zetten.
Wat me daarnaast nog dwars zit aan (sommige) lac.des. is dat ze niet luisteren naar je voorgaande ervaringen en dus altijd met zo'n zelfverzekerde air binnenkomen van: ik heb de oplossing! Vervolgens beginnen ze hetzelfde verhaal te houden wat je na drie kids echt al honderd keer gehoord hebt.
Ik vind dat ze de ruimte die ze laten voor vrouwen waar het dus echt niet bij gaat, minimaal is. Ze gaan er altijd zonder meer vanuit dat jij niet bij die groep hoort. Daardoor moet je keer op keer uitleggen dat je dus wel tot die groep behoort. En dan nog, geloven ze je niet en moet jij hun daarvan gaan overtuigen. Kun je begrijpen als je dat na drie bevallingen maanden moet doen, dat je een beetje genoeg krijgt van lac.des. of zal ik zeggen de lopende reclamespotjes voor bv. Klinkt wat grof weet ik.
Weet je wat het is, ik heb een tijd in PR/voorlichting gezeten en daar leerden wij de positieve aspecten zo goed mogelijk naar voren te halen en de negatieve aspecten wel te noemen, maar niet op te laten vallen (in teksten dus) en dat herken ik in de info over bv. en dat is mijn inziens fout. Hierdoor worden veel moeders onnoddig onzeker gemaakt.
Goed, ik hoop dat je me een beetje begrijpt. Klinkt misschien verbitterder dan ik het voel hoor en dit verhaal is ook niet naar jou persoonlijk gericht. Maar je vroeg het, vandaar.
Ivy
Hoi Ivy,
Ik kan me je gevoel wel voorstellen, maar ik vind het wel erg jammer dat alle organisaties achter de zorgverleners waar je mee te maken hebt gehad over één kam worden geschoren. Een lactatiekundige is namelijk iets heel anders dan een leidster van Borstvoedingorganisatie LLL of een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De laatste twee organisaties zijn vrijwilligersorganisaties. Leidsters en contactpersonen zijn dus vrijwilligers, die met hun eigen borstvoedingservaring als basis een opleiding hebben gevolgd via hun organisatie en wetenschappelijk verantwoorde informatie geven over borstvoeding. De juiste informatie en het moeder-tot-moedercontact staan hierbij centraal. Een lactatiekundige is iemand die zich beroepsmatig met borstvoeding bezighoudt. Ze heeft een HBO-opleiding hiervoor gevolgd en een diploma gehaald; een lactatiekundige kan een eigen praktijk hebben en geeft intensieve begeleiding bij borstvoeding waarvoor consultkosten in rekening worden gebracht. In tegenstelling tot een LLL-leidster of een VBN-contactpersoon heeft niet elke lactatiekundige zelf borstvoeding gegeven. Sommige ziekenhuizen hebben een lactatiekundige in dienst, die een moeder in het kraambed kan begeleiden. Ook bieden steeds meer kraamzorginstellingen lactatiekundige hulp aan; deze is voor leden vaak gratis.
Je voelt je door geen van de zorgverlener gehoord en serieus genomen en het is begrijpelijk dat dit je erg dwarszit. Je zou kunnen overwegen om een klacht bij de betreffende instellingen/organisaties neer te leggen? Jij kunt op die manier je verhaal kwijt; bovendien geef je op die manier een duidelijk signaal af bij de andere partij, zodat zij waar nodig hun beleid kunnen verbeteren. Als zij niet weten wat er fout gaat en waar dat precies gebeurt, kunnen zij er immers ook niets aan veranderen... En we zien inderdaad vaak dat borstvoeding tijdens de zwangerschap volop wordt gepromoot (door de verloskundige, door het ziekenhuis of door een kraamzorginstelling), maar dat een juiste informatievoorziening en de begeleiding na de bevalling spijtig genoeg vaak te wensen overlaat. Eventueel kun je ook via de Stichting Zorg voor Borstvoeding laten weten, wat je van de begeleiding vindt die jij bij borstvoeding hebt gehad: ZvB-vragenlijst (even een klein eindje naar beneden scrollen).
Ik heb niet uit je berichten kunnen afleiden of je destijds ook informatiebijeenkomsten over borstvoeding hebt gevolgd, die regelmatig door zowel LLL als de VBN worden georganiseerd? Tijdens die bijeenkomsten wordt namelijk wel degelijk aandacht besteed aan borstvoeding in de praktijk, dus ook aan eventuele minder leuke situaties waar je mee te maken zou kunnen krijgen. Vaak zijn er gelukkig goede oplossingen voor, dus ook die dragen we tijdens de bijeenkomsten aan. Mocht jouw ervaring met de informatiebijeenkomsten van de borstvoedingorganisaties anders zijn, koppel dit dan gerust terug naar de betreffende organisatie. Alleen op die manier kan een beleid waar nodig worden verbeterd.
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Hoi Yvonne,
Je hebt het inderdaad helemaal juist, dat ik geen prettig gevoel heb bij bv-organisaties. Ik heb contact gehad met meerdere lac.des. en bij welke organisaties die allemaal hoorden weet ik niet, in ieder geval ook eentje van La Leche of zoiets.
Wat me tegen staat, is dat bv zo ontzettend de hemel ingeprezen wordt terwijl de problemen rondom bv (pijn, uitputting etc.) een beetje verdoezeld worden. Onder het mom van:je moet even doorzetten en dan wordt het geweldig, het zijn opstartprobleempjes, bijna alle vrouwen kunnen het geven. Heb altijd het idee dat de negatieve aspecten van bv, die er soms wel degelijk zijn, onder het tapijt worden geveegd. Dat irriteert me, omdat ik naar mijn gevoel geen zin heb in een reclamespotje, maar aan duidelijke en vooral eerlijke info die alle kanten belicht en niet enkel de positieve.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat bv voor veel vrouwen een prachtige ervaring is, maar waarom worden die vrouwen waarbij dat niet het geval is, niet juist ingelicht? Die schrikken zich over het allemeen een hoedje als ze er achter komen hoe verschikkelijk bv ook kan zijn. Ik ben me in ieder geval wel rotgeschrokken.
Zoals al eerder is geschreven, bij de bevalling heb ik geen kik gegeven of traan gelaten, tijdens de bv zat ik letterlijk zo hard te gillen, dat mijn baby's het ook op een brullen zetten.
Wat me daarnaast nog dwars zit aan (sommige) lac.des. is dat ze niet luisteren naar je voorgaande ervaringen en dus altijd met zo'n zelfverzekerde air binnenkomen van: ik heb de oplossing! Vervolgens beginnen ze hetzelfde verhaal te houden wat je na drie kids echt al honderd keer gehoord hebt.
Ik vind dat ze de ruimte die ze laten voor vrouwen waar het dus echt niet bij gaat, minimaal is. Ze gaan er altijd zonder meer vanuit dat jij niet bij die groep hoort. Daardoor moet je keer op keer uitleggen dat je dus wel tot die groep behoort. En dan nog, geloven ze je niet en moet jij hun daarvan gaan overtuigen. Kun je begrijpen als je dat na drie bevallingen maanden moet doen, dat je een beetje genoeg krijgt van lac.des. of zal ik zeggen de lopende reclamespotjes voor bv. Klinkt wat grof weet ik.
Weet je wat het is, ik heb een tijd in PR/voorlichting gezeten en daar leerden wij de positieve aspecten zo goed mogelijk naar voren te halen en de negatieve aspecten wel te noemen, maar niet op te laten vallen (in teksten dus) en dat herken ik in de info over bv. en dat is mijn inziens fout. Hierdoor worden veel moeders onnoddig onzeker gemaakt.
Goed, ik hoop dat je me een beetje begrijpt. Klinkt misschien verbitterder dan ik het voel hoor en dit verhaal is ook niet naar jou persoonlijk gericht. Maar je vroeg het, vandaar.
Ivy
Hoi Ivy,
Ik kan me je gevoel wel voorstellen, maar ik vind het wel erg jammer dat alle organisaties achter de zorgverleners waar je mee te maken hebt gehad over één kam worden geschoren. Een lactatiekundige is namelijk iets heel anders dan een leidster van Borstvoedingorganisatie LLL of een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De laatste twee organisaties zijn vrijwilligersorganisaties. Leidsters en contactpersonen zijn dus vrijwilligers, die met hun eigen borstvoedingservaring als basis een opleiding hebben gevolgd via hun organisatie en wetenschappelijk verantwoorde informatie geven over borstvoeding. De juiste informatie en het moeder-tot-moedercontact staan hierbij centraal. Een lactatiekundige is iemand die zich beroepsmatig met borstvoeding bezighoudt. Ze heeft een HBO-opleiding hiervoor gevolgd en een diploma gehaald; een lactatiekundige kan een eigen praktijk hebben en geeft intensieve begeleiding bij borstvoeding waarvoor consultkosten in rekening worden gebracht. In tegenstelling tot een LLL-leidster of een VBN-contactpersoon heeft niet elke lactatiekundige zelf borstvoeding gegeven. Sommige ziekenhuizen hebben een lactatiekundige in dienst, die een moeder in het kraambed kan begeleiden. Ook bieden steeds meer kraamzorginstellingen lactatiekundige hulp aan; deze is voor leden vaak gratis.
Je voelt je door geen van de zorgverlener gehoord en serieus genomen en het is begrijpelijk dat dit je erg dwarszit. Je zou kunnen overwegen om een klacht bij de betreffende instellingen/organisaties neer te leggen? Jij kunt op die manier je verhaal kwijt; bovendien geef je op die manier een duidelijk signaal af bij de andere partij, zodat zij waar nodig hun beleid kunnen verbeteren. Als zij niet weten wat er fout gaat en waar dat precies gebeurt, kunnen zij er immers ook niets aan veranderen... En we zien inderdaad vaak dat borstvoeding tijdens de zwangerschap volop wordt gepromoot (door de verloskundige, door het ziekenhuis of door een kraamzorginstelling), maar dat een juiste informatievoorziening en de begeleiding na de bevalling spijtig genoeg vaak te wensen overlaat. Eventueel kun je ook via de Stichting Zorg voor Borstvoeding laten weten, wat je van de begeleiding vindt die jij bij borstvoeding hebt gehad: ZvB-vragenlijst (even een klein eindje naar beneden scrollen).
Ik heb niet uit je berichten kunnen afleiden of je destijds ook informatiebijeenkomsten over borstvoeding hebt gevolgd, die regelmatig door zowel LLL als de VBN worden georganiseerd? Tijdens die bijeenkomsten wordt namelijk wel degelijk aandacht besteed aan borstvoeding in de praktijk, dus ook aan eventuele minder leuke situaties waar je mee te maken zou kunnen krijgen. Vaak zijn er gelukkig goede oplossingen voor, dus ook die dragen we tijdens de bijeenkomsten aan. Mocht jouw ervaring met de informatiebijeenkomsten van de borstvoedingorganisaties anders zijn, koppel dit dan gerust terug naar de betreffende organisatie. Alleen op die manier kan een beleid waar nodig worden verbeterd.
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk