Ik ben ook "zo een flessenmoeder" Ten eerste mocht ik geen BV geven omdat ik voor mijn hart medicijnen slik die schadelijk zijn voor mijn kindje dus een keuze had ik zowiezo niet gehad. MAAR...mocht ik wel een keuze hebben gehad dan had ik alsnog geen BV gaan geven. Jij wilt graag weten waarom niet, goed, op de eerste plaats voelde ik mij persoonlijk niet lekker bij het idee en ten 2e (en nu krijg ik de hele wereld over me heen denk ik) ik ben er helemaal niet zo bijzonder van overtuigd dat borstvoeding nog steeds de beste keuze is voor je kindje. Ik zal het zo goed mogelijk proberen te onderbouwen waarom ik dat vind. Inderdaad was 100 jaar geleden borstvoeding kerngezond voor baby's. Wat men nu echter vergeet is dat er in ons huidige milieu ontzettend veel gebeurd is. Denk aan luchtvervuiling welke wij iedere dag inademen. De voeding die wij elke dag nuttigen is daar ook aan blootgesteld, net als alle bestrijdingsmiddelen en groeimiddelen die gebruikt zijn voor ons voedsel. Kleur-geur en smaakstoffen. genetisch gemanipuleerd vlees, vleesdieren die versneld vetgemest worden en ga zo maar door. De gezonde appel is niet meer zo gezond als 100 jaar geleden. Wat gebeurd er met deze afvalstoffen.....juist die slaan wij op in ons lichaam!! Ons lichaam is de bron van de borstvoeding. Borstvoeding wordt gemaakt uit ons bloed en vet, laat nou net alle afvalstoffen daarin zitten!!!! Dat komt dus bij je kindje terecht! De flesvoeding is daarintegen meerdere malen steriel gemaakt waardoor afvalstoffen en bacterien eruit zijn.
Om die zelfde reden (dat ons leefmilieu en voedsel minder gezond is geworden) zijn er hedendag ook veel meer mensen (mannen en vrouwen) die verminderd vruchtbaar zijn. Mijn gynecoloog legde dit zo uit, dat het voornamelijk daardoor komt. Ik spreek uit ervaring, want ik ben een IVFmama. Het heeft op ons hele lichamelijke gestel uitwerking!
Een baby krijgt bij de geboorte voor ruim 3 maanden antistoffen mee van de moeder, een prima voorraadje dus. Mijn dochter is nu 5 maanden is is nog nooit ziek of verkouden geweest, groeit super en is zo vrolijk en tevreden, mijn buurvrouw heeft een paar dagen eerder dan mij een zoon gekregen en die is nu voor de 4e keer ziek, zij geeft nog volledige borstvoeding.... Mijn beste vriendin heeft een zoon van 7 maanden, ook borstvoeding, ook om de havenklap snotverkouden. Mijn inziens omdat hij behalve de goede dingen van borstvoeding ook dus de slechte dingen binnenkrijgt. Ik pas 2 dagen in de week op bij haar met mijn dochter erbij, dus ze wordt ook aan deze ziektekiemen blootgesteld, maar wordt dus niet ziek. Mijn dochter komt iedere dag buiten, lekker warm aankleden en het bos in met de hond, daar krijgt zij haar gezondheid van. Ik ben trots op mijn gezinnetje, sta 300% achter mijn keuze en ben volledig overtuigd van mijn moederschap, we zijn dolgelukkig zo! Laat ik vooropstellen dat ik evenveel respect heb voor BVmoeders, ik val jullie absoluut niet aan!! Dit is gewoon mijn keuze en mijn denkwijze.
Monique, mama van Marit