keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

Ik heb gekozen voor fv en ik sta er nog steeds achter. Waarom flesvoeding?
Ik voel me daar prettiger bij. BV geven tegen mijn zin, dat leek me geen goed idee.

groetjes Jama

Even weer reageren op Kikkertoto.
Ik geloof niet dat ik heb gezegd dat jij geen pijn heb gehad. Ik heb alleen gezegd dat jij niet de pijn van een ander kan invoelen. Je kunt dus nooit zeggen dat hoe erg de pijn ook is, je drie maanden altijd wel kan halen. Goed lezen dus.
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat er nu precies rottig overkomt in mijn stukjes (heb ze nog even overgelezen). Ik heb namelijk helemaal niks tegen bv en ik heb niks tegen fv. Heb ook niks tegen bv die lang doorgaan, moet iedereen lekker zelf weten. Ergens heb ik wel beschreven waarom vrouwen die fv geven vaak zo fel reageren, daarbij staat een beknopte weergave van hoe kritiek daarop vaak overkomt. Staat nergens dat JIJ zo denkt, dat bedoelde ik ook niet.
Wat me inderdaad wel irriteert is als er gegooid wordt met onderzoeken die niet met naam genoemd worden of met gemiddelde lengte van bv-geven met inbegrip van landen waar je niet anders kan. Dus dat je wat irritatie in mijn stukjes vond, dat klopt.
Maar laat maar weten welke passages je gekwetst hebben, dan leg ik ze graag even uit.
Ivy

Ik ben ook "zo een flessenmoeder" Ten eerste mocht ik geen BV geven omdat ik voor mijn hart medicijnen slik die schadelijk zijn voor mijn kindje dus een keuze had ik zowiezo niet gehad. MAAR...mocht ik wel een keuze hebben gehad dan had ik alsnog geen BV gaan geven. Jij wilt graag weten waarom niet, goed, op de eerste plaats voelde ik mij persoonlijk niet lekker bij het idee en ten 2e (en nu krijg ik de hele wereld over me heen denk ik) ik ben er helemaal niet zo bijzonder van overtuigd dat borstvoeding nog steeds de beste keuze is voor je kindje. Ik zal het zo goed mogelijk proberen te onderbouwen waarom ik dat vind. Inderdaad was 100 jaar geleden borstvoeding kerngezond voor baby's. Wat men nu echter vergeet is dat er in ons huidige milieu ontzettend veel gebeurd is. Denk aan luchtvervuiling welke wij iedere dag inademen. De voeding die wij elke dag nuttigen is daar ook aan blootgesteld, net als alle bestrijdingsmiddelen en groeimiddelen die gebruikt zijn voor ons voedsel. Kleur-geur en smaakstoffen. genetisch gemanipuleerd vlees, vleesdieren die versneld vetgemest worden en ga zo maar door. De gezonde appel is niet meer zo gezond als 100 jaar geleden. Wat gebeurd er met deze afvalstoffen.....juist die slaan wij op in ons lichaam!! Ons lichaam is de bron van de borstvoeding. Borstvoeding wordt gemaakt uit ons bloed en vet, laat nou net alle afvalstoffen daarin zitten!!!! Dat komt dus bij je kindje terecht! De flesvoeding is daarintegen meerdere malen steriel gemaakt waardoor afvalstoffen en bacterien eruit zijn.

Om die zelfde reden (dat ons leefmilieu en voedsel minder gezond is geworden) zijn er hedendag ook veel meer mensen (mannen en vrouwen) die verminderd vruchtbaar zijn. Mijn gynecoloog legde dit zo uit, dat het voornamelijk daardoor komt. Ik spreek uit ervaring, want ik ben een IVFmama. Het heeft op ons hele lichamelijke gestel uitwerking!

Een baby krijgt bij de geboorte voor ruim 3 maanden antistoffen mee van de moeder, een prima voorraadje dus. Mijn dochter is nu 5 maanden is is nog nooit ziek of verkouden geweest, groeit super en is zo vrolijk en tevreden, mijn buurvrouw heeft een paar dagen eerder dan mij een zoon gekregen en die is nu voor de 4e keer ziek, zij geeft nog volledige borstvoeding.... Mijn beste vriendin heeft een zoon van 7 maanden, ook borstvoeding, ook om de havenklap snotverkouden. Mijn inziens omdat hij behalve de goede dingen van borstvoeding ook dus de slechte dingen binnenkrijgt. Ik pas 2 dagen in de week op bij haar met mijn dochter erbij, dus ze wordt ook aan deze ziektekiemen blootgesteld, maar wordt dus niet ziek.  Mijn dochter komt iedere dag buiten, lekker warm aankleden en het bos in met de hond, daar krijgt zij haar gezondheid van. Ik ben trots op mijn gezinnetje, sta 300% achter mijn keuze en ben volledig overtuigd van mijn moederschap, we zijn dolgelukkig zo! Laat ik vooropstellen dat ik evenveel respect heb voor BVmoeders, ik val jullie absoluut niet aan!! Dit is gewoon mijn keuze en mijn denkwijze.

Monique, mama van Marit

Hoi Monique,

Ik kan me wel vinden in je denkwijze!
Ook ik ben een bewuste flesmoeder en heb de borstvoeding geen kans gegeven.
Ik kon me er niet in vinden en heb van te voren gezegd; daar begin ik niet aan!
Ook Thijmen is nog nooit ziek geweest, hij is nu ruim 15 weken.....
(Wel na de inenting maar dat tel ik dan niet mee)

Groetjes Marieke

quote: moniqueS reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-01-2007 13:19:17'));

mijn buurvrouw heeft een paar dagen eerder dan mij een zoon gekregen en die is nu voor de 4e keer ziek, zij geeft nog volledige borstvoeding.... Mijn beste vriendin heeft een zoon van 7 maanden, ook borstvoeding, ook om de havenklap snotverkouden. Mijn inziens omdat hij behalve de goede dingen van borstvoeding ook dus de slechte dingen binnenkrijgt.

Hoi Monique,

Dit is dus precies hoe borstvoeding niet werkt. Sterker nog, als je je kindje borstvoeding geeft worden de effecten van gifstoffen door moedermelk zelfs verkleind. Bovendien is kunstmatige zuigelingenvoeding eigenlijk gewoon aangepaste koemelk en ook koeien slaan gifstoffen op in hun lichaam, die uiteindelijk in de melk terechtkomen en dus ook in kunstmatige zuigelingenvoeding. Alleen mis je dan de bijzondere eigenschappen van moedermek zoals ik hierboven noemde. Daar komt nog bij dat kunstmatige zuigelingenvoeding  geproduceerd, bewerkt en ingepakt moet worden en dat is  dan weer  belastend voor het milieu. Meer wetenschappelijk onderbouwde informatie over toxines en babyvoeding kun je vinden op Bv.com-toxines en babyvoeding, Bv.com-dioxinen en pcb's  en Bv.com-Mileuvoordelen van bv.

De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geeft ook een brochure over dit ondewerp uit (brochure 10; moedermelk en het milieu); deze is te bestellen via VBN-brochures.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi YvonneZ,

Ik heb de sites die je noemde gelezen, Op 1 site werd flessenvoeding benoemd als medicijn, dat gaat me echt te ver. Voor de rest kan ik er niks mee. Ik blijf bij mijn redenatie over borstvoeding. Ik kijk naar de praktijkvoorbeelden, ik blijf het zeggen, de baby's zijn onze beste graadmeters en zoals ik al eerder gezegd heb zijn in mijn omgeving er meer (gezondheids en stabiliteits)problemen met borstgevoede kinderen dan flesgevoede kinderen.

Toch wilde ik jou ook nog een vraag stellen, ik kom hier en daar en ook op deze site moeders tegen die borstvoeding geven en roken. (sommige zelfs ook tijdens de zwangerschap) Er is wetenschappelijk vastgesteld dat de schadelijke stoffen van roken direct in de moedermelk (al dan niet in enigzins afgebroken vorm, het blijft een ernstige vergiftiging) terecht komt. Wat ik niet begrijp is dat instanties zoals bijvoorbeeld het CB deze moeders aan blijven moedigen om door te gaan. Hoe kan men in deze situatie volhouden dat borstvoeding beter is dan flesvoeding? Het is alom bekend dat roken  bijvoorbeeld enorm afbreuk doet aan je vitamine en mineralenvoorraad en dus ook de kwaliteit van de moedermelk erg omlaag haalt, los van alle andere gezondheidsrisico's. Wat is hier jouw standpunt over?

Daarnaast wilde ik je bedanken voor je reactie, ik weet dat je pro-borstvoeding bent en je daar hard voor maakt en toch geef je mij, ondanks dat  ik dat dus niet ben, een  respectvolle reactie.  

groetjes Monique, mama van Marit 26-08-2006

Eigenlijk heb ik heel erg moeten lachen toen ik dit onderwerp las. Wat kan voeding toch een hoop discussie opleveren.

Zelf geef ik nu inmiddels 9 weken borstvoeding en ik ben heel blij dat ik dat heb kunnen doen. Inderdaad er zijn veel mensen die het proberen maar bij wie het gewoon niet lukt.

Aan de andere kant zijn er ook veel mensen die het niet proberen. Zelf begrijp ik dat ook niet helemaal, daarom was ik wel erg geinteresseert in de reacties van meiden die kiezen voor fv. Jammer dat dat nu eigenlijk niet heel erg naar voren komt in deze discussie.

Wat er volgens mij gevraagd werd was, waarom de een kiest voor bv en de ander van fv. Dus niet zo zeer of de een beter is dan de ander. En ik had ook niet het gevoel dat het veroordelend bedoeld was naar welke partij dan ook.

Zoals gezegd geeft ik nu 9 weken borstvoeding en ik ben daar blij om. Maar ik zie borstvoeding zeker niet als iets hemels. Zeker de eerste weken was ik erg onzeker of Stijn wel genoeg binnenkreeg en ja ik vond het heel vermoeiend dat ik in eerste instantie de enige was die het kon geven en ja echt altijd prettig vind ik het niet. Waarom ik er dan toch voor heb gekozen en voorlopig nog door wil gaan? Als ik alle berichtgeving naast elkaar leg overheerst bij mij toch het gevoel dat er in bv stoffen zitten die ze helaas niet kunnen nabootsen met fv. Wat voor mij een punt was dat mij echt over de streep getrokken heeft is dat er een reclame op tv was van een fv fabrikant ( weet niet meer welke) en zelfs die gaven aan dat bv de beste start voor je kleintje is ( hun woorden, wil echt niemand veroordelen) en toen had ik zoiets van: okee als zelf een bedrijf dat eigenlijk hun product wil verkopen en eraan wil verdienen aangeeft dat zij het beste alternatief zijn, dan moet bv toch echt wel het beste zijn.

Niet om nu weer verder de discussie op te rakelen, want dat heeft toch geen zin, iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig waarom meiden kiezen voor bv en kiezen voor fv. Dus niet elkaar veroordelen, gewoon waarom een keuze is gemaakt. Net als je zou kunnen vragen waarom het ene kindje luiers van pampers krijgt en de andere van de kruidvat en een derde van Huggies.

Groeten Carina

Terug
Bovenaan