keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

Ik kom hier ook nog even terug, na het lezen van alle reacties over fles en borst. Het maakt een hoop los. Wat ik me afvraag is waarom Kikkertoto deze vraag hier heeft gesteld. Als je het aan moeders vraagt krijg je vaak reacties van vrouwen die teleurgesteld zijn of al een bewuste keuze gemaakt hebben en vinden dat die gerespecteerd moet worden. Wiedes dat je de halve wereld over je heen krijgt.
Ik kan er niks aan doen Kikkertoto, ik krijg de indruk dat jij en nog een aantal dames hier, proberen flesmoeders ervan te overtuigen dat ze beter borst hadden kunnen geven. Helaas pindakaas, daar valt nu niks meer aan te doen. Als je wil dat meer vrouwen bewust voor de borst gaan kiezen kun  je zo'n topic beter op het zwanger (zijn of worden) forum plaatsen en daar dames informeren over hoe geweldig het is om borstvoeding te geven.

Het lijkt me hartstikke goed dat allerlei instellingen de borstvoeding promoten als uit onderzoek blijkt dat dat de beste voeding is die je kan geven. Maar doordat het nu zo'n hype lijkt te zijn, voel je je als moeder de eerste weken al direct mislukt als het je niet lukt. En als het je dan weken later hier nog eens gevraagd wordt, dan voel je je direct aangesproken.

Yvonne om even in te gaan op kritiek op bvinstellingen. Ik heb een informatieavond gevolgd van jouw vereniging. Na mijn borstverkleining ging ik er altijd vanuit dat ik geen borstvoeding zou kunnen geven. Toen in week 20 al mijn borsten gingen lekken ben ik toch maar eens naar zo'n info avond gegaan. Er werd me een stapeltje folders aangesmeerd en gezegd dat het me vast ging lukken. Er was 1 dame die zei: nou het zal haar wel veel moeite gaan kosten toch? Maar daar werd niet op ingegaan en mijn verwachtingen dat het zou gaan lukken waren hoog.
De verloskundige, huisarts, consultatiebureau, iedereen zei: doen meid, dat kan je! Tot dat mijn kleine ukkie te ver onder haar geboortegewicht kwam en ik me gek kolfde en voedde. Als ik haar niet aan de borst had was ik wel aan het kolven. Ik werd echt radeloos. Ik wilde het zoooo graag zelf doen. Toen ik het uiteindelijk zelf heb opgegeven en alleen nog ben gaan kolven en de rest bijvoeding heb gegeven (ik spaarde met 8x kolven op een dag maar 1 flesje voor mijn kleine) werd ik ineens met de nek aangekeken door alle mensen die me bijgestaan hadden toen ik bv wilde geven. Er was welgeteld 1 verloskundige die me zei dat ik gelijk had en dat het lang niet altijd lukt na een borstverkleining.
En elke keer als ik bij het cb kwam vroegen ze wat ik gaf: borst of fles? Ik was echt in staat met koeieletters op het dossier te schrijven hoe het zat. Ik was er zelf zo verdrietig over, dat heeft me echt een paar maanden gekost om er vrede mee te hebben.
Toen ik zwanger was van de tweede had ik besloten het toch weer te proberen. In ieder geval te gaan kolven zodat er toch wat naar binnen zou gaan. Helaas verloor ik veel bloed met de bevalling en was mijn manneke 9,5 pond. In het ziekenhuis zeiden ze: als je bv kiest, moet je bijvoeden. Gezien mijn conditie en dat hij dan al direct een flesje ernaast kreeg zag ik het niet meer zitten en heb meteen tot de fles besloten. En dit keer was ineens iedereen het met me eens (?????). Ik heb hem 3 keer aangelegd, in het ziekenhuis meteen na de bevalling, dat intieme moment pakt niemand me af. En daarna toen ik na 3 dagen vreselijke stuwing had, toen heb ik het hem weg laten drinken. En nog eens toen hij een paar weken was, omdat hij ontroostbaar huilde. Het voelde raar want je geeft geen voeding, maar troost.

Nu hoor ik geen enkele instantie over waarom ik fles heb gekozen. Misschien dat er in deze regio (Almere) in de tussentijd dan toch een en ander veranderd is. Maar ik vind het erg triest te lezen dat nieuwe moeders zoooo onzeker gemaakt worden als hun bv niet van een leien dakje loopt en ze voor fles kiezen.

Misschien meer dan nodig verteld, maar het is ook wel lekker om een keer mijn verhaal te vertellen.

Groetjes
Wasabi!

Weet je wat mij ook erg raakt?
ivm ondergewicht heb ik mijn kinderen fv gegeven, en ik heb mijn tweede kindje, na een zwangerschap van 39 weken en 4 dagen verloren.Tijdens mijn zwangerschap van mijn jongste, en na de bevalling kreeg ik vaak de opmerking van totaal vreemden zelfs, dat ik maar beter bv kon gaan geven, anders zou ik dit kindje ook verliezen!!!!!
Vinden jullie dat dan ook zo?????
Dan denk ik dat jullie wel een beetje kunnen begrijpen, waarom ik zo reageer, als er weer eens een keer zo'n discussie geopend wordt.
Mensen proberen je een schuldgevoel aan te praten als je geen bv geeft!
En als je al een kindje bent verloren, trek je je dat veel sneller aan!
Houdt dus aub op met die vooroordelen, want je weet nooit van tevoren wat er in iemand omgaat, en wat ze hebben meegemaakt.
Laat iedereen in zijn waarde, en kijk alleen naar jezelf.
Als jij bv wil geven, doe dat dan lekker, maar laat iemand die fv geeft ook in zijn waarde.

@mamarovileur, vreselijk dat je een kindje hebt verloren, maar dat heeft toch absoluut   niets met bv te maken? Ik snap niet dat mensen zo'n opmerking kunnen maken over jou en je jongste, vreselijk!

dan mijn verhaal/mening: van te voren dacht ik dat ik door mijn ingetrokken tepels problemen zou krijgen met bv. Toch wilde ik het proberen, omdat het me heel mooi en intiem leek en omdat ik vroeger zelf veel eczeem heb gehad (baat het niet, dab schaadt het niet tenslotte). De eerste dag weigerde mijn dochter, en in onze onwetendheid hebben we haar 's avonds, toen ze vreselijk overstuur was, een flesje gegeven van 60cc, waarvan ze 40 heeft gedronken, We wisten wel dat ze een dagje zonder kon, maar ze was zo overstuur, was vast honger dachten wij.. Na de 40 cc sliep de ze hele nacht en s ochtends hoorden we van de kraamhulp dat ze best zonder had gekund en dat we maximaal 10cc hadden mogen geven. Oeps...  Ze heeft er niets aan overgehouden in ieder geval, behalve dan dat ze nog steeds een hele smakelijke en stevige eter is.  
De volgende dag pakte ze opeens de borst en vanaf dat moment ging het vlekkeloos, zonder tepelhoedjes en andere enge dingen . 2-3 dagen stuwing gehad en in het begin was het een klein beetje pijnlijk, (verwaarloosbaar), gewoon even wennen. Tussendoor kolfde ik de eerste paar dagen om het op gang te brengen. 1 keer op 1 borst tepelkloven gehad, een paar dagen alleen gekolfd op die borst en weg was het.
Alles ging dus enorm makkelijk, dus ik heb tot 6 maanden bv gegeven.
Vanaf een maand of 2,3 hebben we haar wel 's avonds een flesvoeding gegeven, daar sliep ze toch beter op. Toen ik na 3,5 maand weer aan het werk ging deed ik alleen de voedingen die ik 'live' kon doen, de rest was fles. Kolven wilde ik niet op mijn werk, dat vond ik teveel gedoe. Bovendien weigerde ze gekolfde melk die ingevroren was geweest, dus een voorraad aanleggen was niet te doen. Soms had ik om 3 uur 's middags flink harde borsten, maar het kon net zonder kolven. Ik heb maar 2 keer even wat afgekolfd omdat ik anders ging lekken.
Ik heb besloten om gewoon door te gaan en maar te zien wanneer te stoppen. Bij mij was het na 6 maanden, toen ik merkte dat ze steeds de tepel losliet, als ze aan het drinken was. Er zat gewoon te weinig in, mijn borsten voelden leeg aan (al zegt dat niet veel) en ze had duidelijk nog honger. Ik vond het jammer om te stoppen, omdat het zo'n gezellig moment was, maar vond het aan de andere kant ook wel mooi geweest.

Moraal van dit verhaal: eigenlijk geen, gewoon mijn verhaal :)

Maar toch even: ik ben een kind uit de jaren 70, de tijd waarin bv werd afgeraden en fv de nieuwe norm was. Dit verandert gewoon elke paar jaar. Er staat weer een nieuwe deskundige op en dan is opeens fv toch weer beter. Een een paar jaar later toch weer bv. Mijn moeder snapte ook niet dat ik doorging met bv toen ik ging werken, leek haar lastig. Kan ik me voorstellen, zij gaf ons van het begin af aan de fles. Het maakt ook allemaal niet uit, of je nu borst of fles geeft, alle kinderen worden er groot mee. Meer weerstand met borst zal wel, maar of ik anders geen eczeem had gehad vroeger? Je weet het toch niet.
Laten we nu maar gewoon blij zijn met de mogelijkheid van fv als je bv niet wilt of kunt. En vooral blij zijn met onze eigen keuze! Die maak je met je gevoel dus is altijd goed. Een vriendin van mij heeft een week enorm zitten klooien, ze gaf bloed ipv melk en was een week na de bevalling onder haar oude (al erg lage) gewicht doordat ze helse pijnen leed met de bv. Ik was eerder gestopt...

groetjes, ellen

hoi,
Ik wil ook even reageren, ik geef fv en ik heb geen 1 dag bv geprobeerd.....waarom niet? Dat gaat niemand wat aan en ik ben daarom zeker geen antwoord verontschuldigd. Gek word ik ervan als iemand vraagt; geef je borstvoeding? En ik zeg nee dan kijken ze je meteen raar aan. Ik heb daarom besloten om geen verantwoording te geven. Ik vraag toch ook niet aan moeders die wel bv geven waarom ze dat doen.
Laat iedereen toch in haar waarde.

Gr. Mickey

Ik snap ook niet waarom fvmoeders zichzelf steeds moeten verdedigen.
Ik word er gek van. Deze vraag dan:

"Voed je hem zelf?"

"Ja! Ik voed hem zelf... met de fles!"

Het schijnt dat je alleen fv mag geven in geval van uiterste nood ofzo? Als de borstvoeding niet lukt? Dan is het wel een optie?

En waarom wil een deskundige als YvonneZ toch steeds het laatste woord hierover krijgen?
Om je gelijk te halen in deze oeverloze discussie? Of om vrouwen bij wie de borstvoeding met pijn en moeite toch nog mislukt is zich nog lulliger te laten voelen?
Het lijkt me handiger om voorlichting te geven aan vrouwen die ontzettend graag bv willen geven in plaats van hier allerlei fvmoeders een schuldgevoel te gaan zitten aanpraten.
Ik snap ook wel datje het vast niet zo bedoelt allemaal en dat je alleen het beste voor hebt met onze kindertjes maar ik voel me gewoon een beetje belazerd.

In ieder geval heb ik hier nog geen schrikbarende berichten gehoord over het mislukken van flesvoeding... En over pijn bij het geven van flesvoeding, over flesontsteking, over zieke ondervoede flesvoedingbaby's en over kindertjes en gefrustreerde moeders waarbij de flesvoeding mislukt...

Ptra

Borstvoeding is het beste voor je kindje. Wat een vette onzin zeg...... Kinderen met de fles worden toch ook groot? Erg frappant dat van van alle babietjes die ik ken (7 op dit moment), degenen die borstvoeding krijgen allemaal al een keer ziek zijn geweest!! En de babietjes op flesvoeding niet!!!! Zal wel weer toeval zijn zeker...... Wat nou antistoffen?? En waarom denken we altijd ALLEEN maar aan de babietjes!??? Is de moeder niet meer belangrijk??? Nee, ga lekker een paar weken aanklooien; onzeker zijn of je kleintje wel genoeg krijgt, kolven, ongemakken hebben enz. Waarom zou je? Het is voor je kleintje net zo belangrijk dat jij als mama lekker in je vel zit!! Geef lekker de fles; je weet precies wat je kleintje binnenkrijgt!!!

LANG LEVE DE FLESSENMOEDERS!!!!

Misschien moet ik maar een vereniging gaan opstarten "Flesvoeding Natuurlijk"

(zo, dat is eruit....)

groeten,
Kipling26  

hallo,

Dit is een reaktie op het stukje van Ptra.

Je moet mij toch eens uitleggen hoe het komt dat  je een schuldgevoel kan krijgen over iets waarvan je overtuigd bent dat je het goed doet.
Dan ben je kennelijk toch niet zeker van je zaak.

En dan die belachelijke aanval op Yvonne, zij geeft advies en het is aan jou om het te lezen of niet. Het is geen mening die ze op wil leggen maar puur theoretische kennis, juist omdat er zoveel misverstanden bestaan over de kwaliteit van fv versus bv.
Ik heb nog nooit gelezen in een reaktie van Yvonne dat zij iemand bekritiseert of het beter wil weten. Laat staan het laatste woord wil hebben.
En als er onwaarheden worden verteld, mag daar best een reaktie op komen van iemand die het uit kan leggen met goed beargumenteerde antwoorden.

Om maar te zwijgen over het laatste stukje wat jij benoemt over flesontsteking e.d.
Te belachelijk voor woorden!
Leg jij me maar eens uit waar de koemelkallergie vandaan komt en alle andere allergieën die bij flesvoeding om de hoek komen kijken.

Sorry hoor, maar ik laat me teveel meeslepen door deze discussie die begonnen is met een hele normale nette vraag van kikkertoto.
Het zullen mijn borstvoedingshormonen wel zijn...

groetjes Linda

quote: Kipling26 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-01-2007 15:18:59'));

Misschien moet ik maar een vereniging gaan opstarten "Flesvoeding Natuurlijk"

(zo, dat is eruit....)

groeten,
Kipling26  

Flesvoeding natuurlijk? Dat is het 'm nou net... flesvoeding is het tegenovergestelde van een natuurlijk product. Misschien is flesvoeding cultuurlijk een betere naam voor je nieuwe vereniging. Wens je veel succes!

Terug
Bovenaan