Hey meiden,
Linda; Jeetje balen zeg! Lijkt me inderdaad een goed plan om dinsdag eens even een goed gesprek aan te gaan met je gyn.
Sterretje; We hadden afgelopen nacht wel samen kunnen kletrsen, ik heb ook weer enorm slecht geslapen, bah. Maar goed, vandaag gewoon rustig aan doen. Jij vroeg volgens mij hoe dat kan dat het nierbekken iets vergrot is. Blijkbaar komt dat heel vaak. Vroeger kregen die kindjes na de geboorte weleens koorts, omdat ze door die vergroting eerder een urineweg infectie oplopen, omdat er wat urine achter kan blijven als het nierbekken niet goed samentrekt. Vandaar dat ze het nu goed controleren zodat ze die kindjes na de geboorte al antibiotica kunnen geven. Ik hoor echter ook wel vaak dat het op de echo niet opgemerkt wordt en dat ze er pas na de geboorte achterkomen. Op zich dus fijn dat ze het nu hebben gezien en blijkbaar gaat het bij 9 van de 10 kindjes vanzelf weer over (of nog in de zwangerschap of na de geboorte). Het nierbekken ontwikkelt zich dan gewoon nog verder. De norm om dus wel of geen antibiotica na de geboorte te geven ligt bij 5 mm, bij ons was de hoogste meting 6,3 mm, dus dat valt nog wel mee als je weet dat het soms ook richting de 10 mm kan gaan (dan word je trouwens al wel doorgestuurd hoor). Het lastige is ook dat die niertjes moeilijk te meten zijn, aangezien ze natuurlijk al steeds in werking zijn. Als het kindje bevoorbeeld net gedronken heeft is zo'n meting ook alweer anders en kan dus al hoger uitvallen.
Maar goed ik hoor over 2 weken wel wat het advies van de VK is, misschien nog een echo of toch straks ter preventie antibiotica geven. Ik hoop alleen dat ik dan niet perse in het ziekenhuis hoef te bevallen....
Bambi; Gaan jullie de meubeltjes voor de kinderkamer vandaag ophalen? Oh hier is nog steeds niks te bekennnen van de babykamer.....
Jacqy; Wij hebben geen katten..........
April