Ook ik lees veel herkenbare dingen rondom de kraamvisite. Verschrikkelijk vond ik het. Nou zag ik daar al voor de bevalling tegenop. Iedereen bleef de laatste weken (voor mijn gevoel) "zeuren" of het nog lang duurde en of ik niet van plan was om het snel te laten komen (??!), waarom er nog geen actie was enz. Ik werd hier behoorlijk tureluurs van (ik was nog niet eens 40 weken zwanger!)
Uiteindelijk was het zover, de nacht met weeen brak aan. Doordat het heel slecht ging met mijn kindje is het 's middags in het ziekenhuis geboren, waar we trouwens allebei een kleine week zijn opgenomen. Nou begrijp ik best dat de kersverse opa's en oma's direct willen komen kijken (daarom hebben we ze iets later gebeld, zodat we eventjes tijd hadden met zijn drietjes), maar niet dat ze nog om 23.00 uur 's avonds komen binnenvallen en niet begrijpen waarom je zo moe bent(het ziekenhuis is ong. 10 minuten rijden). Daar begon het al voor mijn gevoel. Vervolgens bij de thuiskomst moest en zou iedereen er ook bij zijn, voor mij veel teveel. Verplicht worden door familie om erbij te komen zitten en gezellig te doen (onder het motto: slapen kan je dadelijk ook als we naar huis zijn...!) ik was helemaal uit mijn doen. Helaas heb ik tijdens de thuiszorgperiode een wisseling gehad van kraamhulp. de eerste beet behoorlijk van zich af en vond dat ik moest rusten en probeerde er ook voor te zorgen dat ik die rust nam. de tweede vond het absoluut onzin dat ik af en toe geen zin had in bezoek of telefoon, letterlijk: "ja ik ben hier niet om de telefoon aan te nemen of bezoek te ontvangen hoor, dat doe je zelf maar". Lekker begripvol! Zeker ook omdat er bij mij nog twee complicaties na de operatie zijn opgetreden waardoor ik nu pas goed aan de gang kan, we zijn inmiddels al een paar maanden onderweg. Gevolg dat de huiskamer vaker vol dan leeg was, boehoe.
Zo herkenbaar is het dan als ik lees dat er bij anderen ook bezoek komt dat "gewoon" blijft zitten, niet ziet dat je moe bent of dat het teveel wordt! Wat ook niet snapt dat er ook nog andere mensen zijn die langs willen komen. Toen de thuiszorg weg was hebben we inderdaad geprobeerd om eea op tijd in te plannen, op twee dagen of avonden in de week een uur en in het weekend een uur voor mensen van veraf. Het idee was geweldig, maar daar houd je de "binnenvallers" niet mee buiten de deur. Grote hopen onbegrip! "Als wij zin hebben om langs te komen, doen we dat", "Hoezo, dadelijk komt de kraamvisite, nou nog?, of "gezellig, zien we die ook nog eens"!! Help. De "tijd"kroon spant een vriend die aangaf "even tussendoor" te komen. Prima dacht ik, maar nee, deze kwam om 18.20 uur en is uiteindelijk gebleven tot 00.45! Geen minuut overdreven! Ik was zo ontzettend boos!! Vond het heel vervelend voor mijn partner, die bleef met dit bezoek opgezadeld, maar ik was kapot en ben met een stom excuus naar bed gegaan. De rest van het bezoek bleef gelukkig niet zo lang zitten als deze, maar 2, 2,5 uur waren absoluut geen uitzondering! Bah!
In mensen wegsturen ben ik geen ster en eigenlijk heb je jezelf er het hardst mee zeggen ze dan, maar het lukt me niet.
Ook zo herkenbaar dat mensen gepikeerd reageren als je twee keer de telefoon niet opneemt. Jij bent ook nooit thuis, of waarom neem je de telefoon nooit op, we hebben het al zo ontzettend vaak geprobeerd, waarom sluit je ons buiten, waarom zijn wij niet welkom en waarom is het zo moeilijk? niemand begreep dat ik graag even wilde proberen te slapen als onze kleine ook sliep, enigszins proberen bij te komen of dat ik aan het voeden was (ik gaf borstvoeding, wat trouwens ook als onzin werd bestempeld), of dat ik de kleine in bad aan het doen was. Als ik de visite (waaronder veel familie) moest geloven moest ik altijd de telefoon bij me hebben, want ze moesten eens voor niets bellen!!
Ons kindje huilde heel veel en na ieder bezoek was het behoorlijk overstuur (overprikkeld zeg maar), waardoor ik ook weer behoorlijk geprikkeld raakte. Nou is het wel zo, dat ik ons kindje niet heel graag uit handen gaf, maar dit had zeker ook te maken met dat hij dan heel onrustig werd, iets wat je wil proberen te voorkomen. Nu zijn we dik 4 maanden verder en is van het weekend het laatste kraambezoek (voor zover ik kan inschatten) geweest. Ben nou ook lichtelijk leeg. Maar voor mijn gevoel begint nou weer alles een beetje van voor af aan, de eerste telefoontjes: "wanneer kan ik eens naar de kleine komen kijken: het is alweer zo lang geleden!!" zijn al binnen....
Moet toegeven dat het ontzettend oplucht dit van me af te schrijven, ook al heeft niet heel het verhaal met dit onderwerp te maken. Ook is het een heel stuk langer geworden dan de bedoeling was, maar als ik het zo teruglees kan ik overal nog een heel verhaal tussenplakken wat me dwarszit...
Bedankt dat ik dit hier even kwijt kon.
Groetjes,
Mamamoi