Kraamvisite

Ben vorig jaar bevallen van de tweede. Bij de eerste was het ook echt een ramp. Maanden lang avonden en weekenden visite. Bij de tweede was ik alweer op het ergste voorbereid en wilde ook iets anders. Hier op het forum las ik toen een goede tip.
Reserveer elke weekend op zaterdag of zondag b.v van 15.00 tot 17.00 en vraag meerdere mensen tegelijk. Geef duidelijk aan dat het van zo tot zo laat is.
De meeste mensen hebben er geen bezwaar tegen.
Zo heb je als het ware kleine kraamfeestjes. We hebben afgesproken, alleen bij uitzondering 's avonds mensen te laten komen omdat die al snel denken: de baby ligt op bed dus alle tijd. Terwijl je ook dan je rust hard nodig hebt.
Maar goed, bij een tweede lopt het al niet meer zo storm dus het viel allemaal wel mee met de visite maar toch ging het op deze manier veel beter.

 
Hee hoi,

Wat een goede topic, met veel herkenning!!! Ik ben eind januari bevallen en er lijkt inderdaad geen eind aan de visites te komen. Als er visite is gedraagt meneer zich super, daarna af en toe complete drama's. Hij is dan uit zijn ritme.

Het irriteerde me ook enorm dat er mensen bij waren die in de 1e weken zo 2 a 3 uur bleven, terwijl we soms in het weekend wel 3 keer visite hadden gepland, er blijft dan weinig tijd voor ontspanning over...

Toch past een kraamfeest niet echt bij ons. Het zou dan te groots worden en daar houden wij niet zo van.

Liefs Lientje
 
hallo,
heel herkenbaar allemaal zeg! 10 weken geleden is onze zoon Fos geboren.
ik wou niet dat het huis vol zat met visite elke dag, maar ik heb een familie die snel beledigd is als je zegt dat het niet echt uit komt en dat we willen rusten! Fos heeft een virale infectie opgelopen van iemand die zo graag wilde komen kijken maar eigenlijk griep had, dat wisten wij ook niet, fos moest 2 dagen in het zieken huis blijven!

Als wij een 2e kindje krijgen, dan nodig ik iedereen gewoon 3 weken na de geboorte uit, zodat weook kunnen genieten van een nieuw leven!

dat opa en oma e tantes en ooms meteen willen kijken snap ik, maar familie leden die je normaalnooit ziet willen de baby als eerste zien!

nou moet ik zeggen dat het nog drukker was dan normal wan wij gingen ook nog verhuizen.
Nu moet ik weer gaan werken en we hebbn eigenlijk nog geen weekeind met zn 3tjes doorgebracht!!

 
Hallo allemaal,

Onze dochter Tess  is op 12 maart geboren.
Na de geboorte en ongeveer nog 4 maanden kraamvisite bij onze zoon Finn in 2005 wisten we dat we dat deze keer anders gingen doen.

Op de kaart gezet dat we 27 april van 2 tot 4 een kraamfeest gaven.
De mensen die dicht bij je staan komen toch wel zo langs, en zo heb je er zelf de hand in wie je wel en wie je niet buiten het feest om over de vloer wil hebben.,

Voor het kraamfeest een springkussen gehuurd, een echte aanrader.
Het was even druk, maar is me erg goed bevallen en zeker een aanrader.
 
Hallo,
Herkenbare verhalen. Ik ben eind December bevallen van een dochter.
We hadden op het kaartje gezet dat we tussen 12 en 3 rusten dat was niet slim maar de volgende keer beter want er waren mensen die dan om 5 over 3 belde en zeiden ow maar de rusttijd is afgelopen. Ik zat die uren alleen maar te tobben met de borstvoeding.
Dus ik had geen rust.
Mensen bleven heeeeel lang zitten  Ik werd er gek van, ik was moe en had last van mn hechtingen.
En de kerst hadden we gelukkig bijna geen visite iedereen had al wat, dat hebben we als heerlijk ervaren. Gewoon een dag met zn drietjes en smorgens kraamhulp.
Er komen nu nog steeds mensen voor kraamvisite dat is echt vervelend.
Dus de volgende keer echt anders  (als er nog een tweede komt)
Geniet allemaal van jullie kleintje het gaat zoooo snel
groetjes mad
 
Toen ik de berichten las over hoe je denkt over kraambezoek. Moest ik gelijk weer denken aan een jaar geleden toen onze meid net geboren was. Op de geboortekaart hadden we heel duidelijk neergezet wanneer we rusten. maar helaas gebeurde het toch dat je rond die tijd visite kreeg en dan zeg je tegen je schoonmoeder dat je dit nu ook niet echt wilde hebben. Er wordt helaas dan ook verwacht dat ze de kleine dan ook vast mogen houden ook als ze net nog maar in bed ligt. later hebben we haar toch gewoon in bed gehouden dan kunnen ze ook zo kijken. Na een half jaar hebben we zelfs nog visite gehad. Als ik weer zwanger zal raken zal ik toch ook gaan denken over een kraamfeest. Dit ook weleens meegemaakt maar is toch ook wel leuk. Je bent er wel gelijk vanaf.
 
In een heleboel dingen herken ik mezelf (gelukkig) niet. Ik ben vlak na middernacht bevallen in het ziekenhuis en een uur later stonden mijn ouders, zusje en schoonouders  al in de verloskamer. Dat wilden we zelf graag. Ze hebben ons dochtertje niet vastgehouden, vroegen dat ook niet en gingen na drie kwarier netjes weer weg. We voelden ons zo trots! Het was dan ook erg emotioneel. Ik ben blij dat we die mogelijkheid kregen van het ziekenhuis.

We hebben nog een week in het ziekenhuis gelegen en daar kwamen alleen onze ouders, broer, zussen en beste vrienden. Mijn man zorgde ervoor dat er niet teveel mensen tegelijk kwamen. Eén bevriend stel kwam onaangekondigd, maar dat hadden we een aantal jaar daarvoor bij hun ook gedaan, dus dat konden we wel waarderen. Als er iemand belde om langs te komen en het zat die dag al vol, dan zei mijn man dat ook. Niet op een onaardige manier, maar meer zo van `ik kan er ook niks aan doen, maar kun je misschien morgen... ´. Dat pikte iedereen.

Het bezoek thuis kwam heel langzaam op gang. En nu nog steeds. Heerlijk is dat! We hebben ook maar één keer per week visite, in de eerste weken hooguit twee of drie. En alles in het weekend, ´s avonds zijn we veel te moe. Hierdoor kunnen we echt de tijd nemen en lekker bijkletsen. Als iemand te lang blijft zitten, zeg ik of mijn man met een grapje dat we ze over een kwartiertje naar huis gaan sturen. Niemand kijkt daar raar van op. En we laten onze dochter gewoon in de wieg liggen op haar kamertje en halen haar niet uit bed voor de visite. We proberen het zo te plannen, dat visite voor of na een (borst)voeding komt. Dan zien ze haar toch wakker. Als ze er zijn tijdens een voeding (want die zijn natuurlijk niet altijd te plannen), ga ik meestal boven voeden. Behalve bij heel goede vrienden, dan blijf ik beneden. Dan zit ikzelf relaxt en drinkt mijn dochter ook prima. Bij mensen die wat verder van me af staan, zit ik minder op mijn gemak en dat merk ik gelijk aan mijn dochter. Na een voeding neem ik Norah dan mee naar beneden en dan kan het bezoek haar even vasthouden. Dat kan, omdat er bijna nooit meer dan twee mensen tegelijk zijn, we maken geen combi-afspraken.

Onze ouders zien we niet als visite, hoewel die ook nooit onaangekondigd langs zullen komen en dan meteen verwachten dat het uitkomt. Meestal bellen ze van tevoren en als ze toch onverwachts voor de deur staan, vinden ze het niet erg als het niet uitkomt, dan gaan ze gewoon weer naar huis. Ik moet er wel bij zeggen dat ze allemaal bij ons in het dorp wonen, dat scheelt misschien.

Met andere woorden, het gaat bij ons nog heel lang duren voordat we iedereen hebben gezien, maar dat vinden we helemaal niet erg! Als je geen kraamfeest geeft, kun je met kraamvisite twee kanten op. Of je propt alles in de eerste weken waardoor je er snel vanaf bent, maar er zelf niet van kunt genieten. Of je zit er lang mee, maar hebt dan ook echt de tijd om uitgebreid over je kindje (en eventueel de bevalling) te vertellen. Een middenweg schiet niet op, want dan heb je wel de nadelen (dus er lang mee zitten en niet kunnen genieten), maar niet de voordelen!

Nou, een lang verhaal, hopelijk hebben jullie er wat aan...!
 
Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat iedereen (of nou ja de meeste) altijd zo negatief doen over de kraamvisite. Bij allebei mijn dochters was het zo dat mijn dochters de hele kraamweek in het ziekenhuis lagen en dat ik thuis was, zonder kraamhulp omdat ik die pas kreeg als de meiden binnen de  8 dagen thuis kwamen. Maar in de eerste weken heb ik helemaal geen visite gehad, omdat iedereen wilde wachten tot de kinderen thuis waren. Terwijl ik juist had gehad dat ik lekker thuis in mijn bedje lag en het huis vol zat met kraamvisite. Mijn kraamtijd bestond uit rennen en vliegen naar het ziekenhuis, nou dat is veel erger dan thuis visite ontvangen hoor!
 
Terug
Bovenaan