Kraamvisite

Kraamvisite!!! bah!

Leuk om je kleintje te laten zien hoor, en idd we waren ook zo blij als wat!
Maar de volgende keer gewoon een kraamfeest!!

Ook gewoon zelf koken, en niet heel de dag je schoonfamilie over de vloer, het was goed bedoeld, maar het heeft tot grote irritatie bij mij gezorgt!

En idd, we komen maar even....jah jah!!

 
@ Elise
Ik wist de eerste dagen ook niet zo goed raad met mezelf: hormonen?? Waardoor ik graag wist wie er van te voren kwamen, dan kon ik me daar op instellen. Anders raakte ik een beetje van de kook. Iedereen was gewend even binnen te kunnen vallen, maar daar kon ik ineens niet meer tegen.
Dus volgende keer een kraamfeest en naastefamilie(ouders, broefrs/zussen) kunnen wel komen. Dan houdt het voor ons een stuk aangenamer!
 
Ik begrijp die negativiteit niet, ik vond het juist heerlijk die gezelligheid, aandacht en cadeaus. En ik begrijp de teleurstelling van jellie27 heel goed., Ik had bij de tweede ook het gevoel dat er minder mensen kwamen, maar gelukkig nog genoeg! En ook maanden na die tijd nog, leuk! Nog voor de tweede er was keek ik met weemoed terug op de kraamtijd, die gezelligheid al die kaartjes en cadeautjes, dat was toen echt voorbij, mijn jongentje werd groot en baby was voorbij.

Mensen geniet toch van je kindje, ze komen jouw wondertje bewonderen, wees blij met elkaar!

Janine
 
Tjonge zeg wat een boel mensen die negatief over kraamvisite denken!
Wij zijn in november 2007  ouders geworden en hebben bewust géén kraamfeest gegeven.
Hebben hier zelf een nare bijsmaak van gekregen bij kennissen van ons; hadden echt het gevoel van, nou lever het cadeautje maar in en vermaak je vooral met de andere gasten maar niet zozeer met ons...dat wat je met zorg hebt uitgekozen en waarvan je zo benieuwd bent wat ze ervan vinden wordt pas uitgepakt nadat iedereen weg is (want daar zijn de kersverse ouders véél te druk voor)  en als je geluk hebt krijg je er na een week ofzo nog een reactie op! Je bent oprecht geïnteresseerd in moeder, vader en kindjelief maarja die spreek je amper want je wilt niet lomp interupperen in een reeds lopend gesprek.. gedesillusioneerd keer je dan maar weer huiswaarts!

Nee voor ons geen kraamfeest maar gewoon "geplande visite, strakke tekst op het kaartje, psychologisch onderbouwd dus in het belang van de ander;

"Wilt u Kyan komen zien, bel dan even anders slaapt hij misschien"

Werkte perfect en natuurlijk hadden ook wij wel mensen die zichzelf onder en boven de wet wilde stellen, maar daar ben je zelf wel bij hoor!!
Onze trucs;
- tijdens slaap- en voedertijden bel eraf en telefoon (s) uit
- met humor bereik je meer dan met een chagrijnig gezicht; aan hardnekkige zittenblijvers vroegen we bv of we ze mochten bellen die nacht om de fles te komen geven ofzo.
Of, doe je de lamp uit als je zo weggaat? dan gaan wij vast slapen want het is om 03.00 uur vannacht weer flesjes tijd voor ons..

Nóóit gedoe over gehad! Het is de toon die de muziek maakt.....

Ik heb misschien makkelijk praten, ben bevallen zonder hechtingen en was met een week weer in de supermarkt te vinden met de wandelwagen maargoed.
Wat betreft de mensen die verwachtten een fles te mogen geven daar waren wij gauw klaar mee; ons ventje spuugde heel erg en dat zagen ze gauw genoeg dus dat deden we gewoon het liefste zelf. Ook hiervoor geldt weer; het is de toon die de muziek maakt..

Ik vind dat we een ding  niet moeten vergeten; mensen zijn geïnteresseerd in je gezinsgeluk met wat voor een achterliggende gedachte dan ook. Moeder Natuur zorgt voor hormonen die je een goede moeder maken die waakt over je kleintje. Maar je kunt niet van Moeder Natuur verwachten dat je vistite ook even opgevoed wordt, dat zul je toch echt zelf moeten doen!  En tja sommige moeders hebben dusdanig last van de hormonen dat wat de visite ook doet, het toch nooit goed genoeg is!

Moet wel zeggen dat nu ik zovéél negativiteit lees over kraambezoeken, ik toch met een ander gevoel op visite ga...Wie weet kom ik ook wel bij zo iemand die absoluut niet zit te wachten op mijn bezoekje! Terwijl  wij toch nooit lang blijven en altijd netjes bellen van te voren...

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Ga je zelf nog wel met plezier op kraamvisite?? Dan wil je toch ook graag weten hoe het met paps en mams en het kleine hummeltje gaat? Of boeit jullie dat niet (meer)?

Let wel iedereen recht op zijn eigen mening maar sommige reacties vind ik wel héél erg negatief hoor...

Groetjes Saskia
 
Ik schrik ook wel een beetje van alle negatieve ervaringen die ik hier lees!

Al denk ik dat het er maar net aan ligt wat voor bevalling je hebt, en wat voor vrienden / familie je hebt.

Toen ik beviel van mijn jongste dochter vorig jaar, hebben wij gewacht met ouders op de hoogte te stellen tot een uur of 7.30 (ze is om vier uur midden in de nacht geboren) Het is dan wel een domper als je eigen ouders niet opnemen. Gelukkig kwamen ze wel gelijk, samen met mijn schoonouders die ochtend op visite. Onze zussen kwamen gelijk die middag en avond. Leuk! Mijn schoonmoeder heeft de eerste dag voor ons gekookt (dat kan mijn man echt niet) en de dagen erna deed mijn kraamhulp dat, of kwam mijn schoonzus met een opwarmertje.

Wij vonden juist dat het heel stil was de eerste week. Onze vrienden en kennissen wilden ons juist met rust laten, terwijl wij zelf wel zin hadden in de kraamvisite. Pas na de eerste week begon de visite een beetje op gang te komen.

Ik heb eigenlijk 1 negatieve ervaring eraan overgehouden.  Kennis van mijn man kwam onaangekondigd langs. De bv lukte totaal niet, en Eline zat maar te krijsen. Ik werd er helemaal gek van. Hij komt binnen, ploft op de bank neer. Vraagt amper hoe het met baby en mij is, en begint gelijk een of ander wauwelverhaal over weet ik veel wat. Toen ben ik naar boven gegaan en ben heel  boos geweest. Zo boos dat mijn oudste kwam kijken wat er aan de hand was, hormonen ook denk ik. Ik zat maar te huilen. De volgende dag zei hij tegen de juf, toen ze vroeg hoe het met de baby en mama was: Papa zit alleen maar beneden bier te drinken met zijn vrienden. En helpt mama helemaal niet. Dat was natuurlijk niet zo, mijn man heeft de grootste moeite gehad om die kerel de deur uit te werken. Maar heeft wel koffie aangeboden, wel zo fatsoenlijk.

We hebben hem hier naderhand wel op aangesproken, dat je niet zomaar 's avonds binnen kan wapperen bij mensen die net drie dagen een baby hebben gekregen. En dat enige interesse in moeder en kind ook wel gepast is.

Hij heeft zijn leven gebeterd, want er zijn nu meerdere kinderen in de omgeving geboren, en daar belt hij netjes en neemt zelfs cadeau mee.

Verder alleen maar leuke ervaringen gehad. Dat we zelfs eigenlijk zoiets hadden van , gaan jullie nu weer weg?
 
Wat jammer dat er zoveel mensen de kraamvisite zo negatief ervaren.
Na de bevalling moest ik nog twee dagen in het ziekehuis blijven, omdat mijn ijzergehalte in het bloed te laag was. Toen zijn alleen de ouders, peettantes en mijn eigen peettante op bezoek geweest.
Toen we weer thuis waren is het de eerste week ook erg rustig geweest. Dit vond ik zelf erg prettig. Ik had een behoorlijke knip gehad en dus ook aardig wat hechtingen. Kon dus weinig zelf, heb ook nog veel boven in bed gelegen.
Wij hadden bewust op het kaartje geschreven wanneer de rusttijden waren en ook dat ze even moesten bellen voor een bezoekje. Wij hadden met z'n tweetjes afgesproken dat we zeker twee avonden in de week geen bezoek wilden. Gewoon dan lekker alleen met onze kleine meid. De eerste week hebben we dan ook bewust   geen bezoekjes gepland en daar had ook iedereen begrip voor. Van onze vriendengroep zijn er een aantal op bezoek gekomen en we hebben gewoon een avond georganiseerd voor met onze vrienden een beschuitje te eten. De rest van het bezoek was erg gezellig. Mensen bleven niet te lang hangen en anders konden we ze met een opmerking best duidelijk maken dat ze naar huis moesten.
Ik heb het als heel prettig ervaren en je hebt inderdaad ook de tijd voor de mensen die je wonder komen bewonderen.
Bij een tweede zou ik het zeker weer op deze manier doen.

Groetjes anninas



 
Hoi Allemaal,

Ook ik ben erg geschrokken van alle negatieve verhalen hier over kraamvisite, ben blij dat er gelukkig ook nog positief wordt gereageerd.
Zelf kan ik hier nog niet over mee praten aangezien ik nog moet bevallen, maar heb juist erg veel zin in de kraamvisite om vol trots onze dochter straks te laten zien aan iedereen...
Als de bevalling niet zoals gepland loopt kan ik me voorstellen dat je er even geen behoefte aan hebt nog... Maar misschien dan eerst alleen familie en als je eraan toe bent dan de vrienden?

Ik sluit me op alle fronten helemaal bij sas95 aan. Met een vriendelijk woord bereik je veel meer en met een grapje tussendoor óf het vriendelijke verzoek aan het bezoek dat het voor jullie en de kleine bedtijd is...
ook vind ik het een heel goed idee om een agenda naast de telefoon te leggen en daarop dagen en tijden te blokken dat je met elkaar wilt zijn...
Iemand reageerde ook dat misschien de ouders er de 1e of zelfs eerste 2 dagen misschien wel niet bij zou mogen om hun kleinkind te bewonderen, daar schrok ik ook wel van... Dat lijkt mij een enorme teleurstelling voor de opa's en oma's maar goed dat is iedereen zijn eigen keus, al zou ik hier zelf nooit zo voor kiezen...

Een kraamfeest geven en dan iedereen tegelijk ontvangen in 2 uurtjes vind ik ook heel erg onpersoonlijk. Het voelt dan inderdaad alsof je even je cadeautje af kan geven en jezelf maar mag gaan vermaken met het andere bezoek, want tijd voor een persoonlijk gesprek zal er dan niet bij zijn...

Meiden we zijn er allemaal zelf bij en moeten er zelf iets leuks van maken, ons wondertje tonen is natuurlijk fantastisch en hoe we dit allemaal doen blijft iedereen zijn eigen keus...

Ik wens iedereen heel veel plezier met hun kraambezoek en hoop op heel veel positieve verhalen hier nog ...

Groetjes Elmoo

 
Ook ik sluit me bij bovenstaande aan. Idd werkt het echt goed om te vragen of mensen eerst willen bellen. Wij vonden het goed te doen. En het is toch erg leuk als je zoveel enthousiasme krijgt?
Mijn ervaring was ook dat het zich best wel verspreid. Dichtbijstaande familie en goede vrienden komen snel, en anderen wachtten iets langer. Zo hebben wij de laatste kraambezoek gehad vlak voor de kleine 5 maanden was. De eerste weken zijn misschien wat druk maar daarna komt het heel verspreid en is elk bezoek weer een feestje.
 
Terug
Bovenaan