quote: Elisa_29 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-08-2008 17:00:50&apos
);
Hallo allemaal,
Ik ben bijna twee maanden geleden 's avonds laat bevallen. De volgende ochtend stond er al een buurman/vriend onaangekondigd voor de deur (m'n man wimpelde hem gelukkig af), waren zwager, schoonzus met druk (stoeiend, roepend en aan mijn gitaar rammend) neefje over de vloer en wilde er een compleet gezin met twee nog drukkere mannetjes langs komen. Tevens wilden mijn ouders die 's nachts al even mochten kijken weer langs komen om te filmen(??). Ik voelde me heel labiel en en mijn bv moest natuurlijk nog op gang komen. Nu hebben we een appartement met maar een verdieping dus kon ik niet rustig boven gaan liggen of zo. Ik heb deze eerste dag als heel storend ervaren. Ik had nergens een rustpunt na een toch wel heftige thuis bevalling. Na een paar dagen hebben we een bezoekstop ingelast. Ik was van ellende twee dagen tussendoor gestopt met bv. Gelukkig kon ik er later die week weer mee beginnen dankzij een hele goede kraamhulp. Toch blijft de gedachte aan het lompe gedrag van sommige mensen aan me knagen. Mijn moeder bv. die het andere fam. leden kwalijk neemt dat zij me 'gek gemaakt hebben' de eerste week zodat zij de kleine gelijk niet meer mocht zien. Of een goede vriendin van mijn man die voordurend belde of (zelfs onaangekondigd) langs kwam om dingen te lenen die al helemaal niks met de geboort te maken hadden en laatst tegen mij zei: " Goh, je was wel labiel he, die eerste weken. Het ging bijna de verkeerde kant met je uit...!" Duidelijk iemand zonder kinderen dus en no clue at all! Nu weet ik wel dat ik door hormonen me natuurlijk anders dan anders voelde in die periode. Ik was ook heel angstig als bv de telefoon ging. En had mijn mobieltje de eerste 2 weken op stil staan.
In ieder geval, als ik ooit weer beval dan wil ik de eerste week niemand zien en de eerste dag (of twee) ook geen ouders. Dat klinkt misschien gereserveerd of zelfs kil, maar ik weet nu dat ik me door die hormonen van na de bevalling heel rot voel en de roze wolk en bijbehorend bezoek pas na een week of twee kan waarderen.
Bijna twee maanden later komt er nog regelmatig iemand op bezoek en nu geniet ik er erg van. Ik voel me weer de oude en kan op mijn gemak mijn bevallingsverhaal vertellen. Soms vind ik het zelfs jammer als ze dan weer na een uurtje weg gaan.
Zijn er meer meiden die vlak na hun bevalling erg last hadden van de hormonen en erg neerslachtig waren en/of zelfs bijna mensen schuw? (Normaal ben ik erg van de gezelligheid en hoe meer zielen hoe meer vreugd.)
XX Elisa
hallo elisa,
ik snap dat je zegt bij een 2e wil ik de eerste dag niemand zien of zelfs 2 dagen, maar naar mijn mening kun je toch de opa en oma van je kind niet weigeren de 1e of 2e dag?? het is hun kleinkind. ik snap dat je tegen broers, zussen en vrienden zegt deze week even niet, maar je eigen ouders??? daar schrik ik wel een beetje van. ik heb met een zus gehad die dit ook besloot en ik kan je vertellen dat haar (schoon) ouders dit niet in dank afnemen. wij als zussen vonden het niet erg maar mijn moeder was er wel een beetje van de mik van, ze was OMA geworden en mocht haar kleinkind niet zien. en voor haar schoonmoeder idem. het blijft natuurlijk je eigen keuze maar als je dan een keer om oppas of iets anders verlegen zit, nou sorry maar dan worden zulke dingen wel weer gebruikt tegen je en dat wil je niet. mijn zus heeft omdat ze dat toen besloten had nog vaak moeten horen en we zijn nu al 4,5 jaar verder. ondertussen hebben meer van mijn zussen kinderen en ja daar mochten ze wel direct heen.
ik zal wat betreft ouders daar nog maar eens over nadenken of je hun echt de 1e dag niet over de vloer wil hebben.