Kraamvisite

Hallo,

Ook ik ben nieuw hier.  

Ik herken het probleem van Krisje zelf niet, tenminste ik zag er voor de bevalling al enorm  tegen op om al die visite thuis te ontvangen en drukke weekenden en/of avonden. Dus hebben wij gekozen voor een "Babyborrel".

Ik kan niet anders zeggen dan dat het  echt super was.  Ik heb het 6 weken na mijn bevalling heb ik de Babyborrel gehouden. Voor mijn bevalling heb ik alles geregeld, zoals locatie (was gewoon thuis),  drank en salades en borrelgarnituur. Ik had er ook een tijd bijgezet en ik moet zeggen men hield zich daar aardig aan. De laatste gingen om 17.30 uur weg en het was tot 17.00 uur.  

Bij een eventuele tweede kindje zou ik het weer op die manier doen.

Misschien een handige tip voor een ieder.  
 
Ben zelf net drie maanden zwanger en ben er ook geen voorstander van om maandenlang aan de kraamvisite vast te zitten.  Daar zie ik echt tegenop. Met alle goedbedoelde ongevraagde adviezen en dan hebben we het nog niet over de "plakkers". Zelf ben ik er een voorstander van om 2 of 3 dagen per week 1 dagdeel te reserveren voor kraambezoek. Ofwel de middag ofwel de avond. Zeker in de eerste weken.    

Een tip die ik van mijn zusje heb gekregen is om de geboortekaartjes ook pas na een paar dagen te versturen. Dan heb je even een adempauze voordat de kraamvisite begint.
 
hoi,...

ik heb een dochtertje van drie maanden.ik heb 1week in het kraamhotel  gelegen. Een week voor mijn uitgerekende datum heb ik mijn hele huis laten opruimen door een hulpje zodat als ik thuis kwas lekker kon genieten van de keine, eindelijk thuis aangekomen kreeg ik bezoek ik ging ervan uit dat na een kopje thee/koffie en beschuitje men al genoeg had, maar nee hoor ik heb 1week na mijn bevalling al staan koken in de keuken. Ik vind het wel leuk als er iemand langs komt de kleine bewonderen en gezellig wat drinken maar toch niet blijven eten. Voor mij hoeft het echt niet kraambezoek. Ik wil gewoon uitrusten en genieten van de kleine als ik thuis kom van het kraamhotel.

liyana
 
Hallo,

Ik begrijp je volkomen. Mijn dochter is nu 6 weken en het grootste gedeelte is al geweest. Het ergste vond ik ook dat mensen gewoon uren blijven plakken en of je nou zit te gapen of niet ze trekken zich er gewoon niks van aan. Als je op kraamvisite gaat blijf je toch niet langer dan een half uurtje.
 
Hallo, ik herken het helemaal. Ons zoontje is inmiddels 11 maanden en voordat ik ging bevallen had ik hier ook bewust over nagedacht. In de kraamtijd kwam helemaal niemand en daarna hebben we het zelf met een agenda in weten te dammen tot 1 visite door de week en 1x in het weekend. Dat was mans genoeg....en inderdaad wat komen er veel mensen waar je eigenlijk nooit wat mee te maken hebt.

Sterkte
Patty
 
het is heel herkenbaar. Bij ons eerste zoontje werden wij ook helemaal gek en je blijft maanden in de visite zitten zonder dat je je nieuwe ritme weer op kan pakken. Nu is ons 2e zoontje geboren en hebben wij volgende week een kraamfeest ideaal, we kunnen nu lekker wennen aan ons nieuwe leven met 2 kids.

Ik denk ook dat het voor veel vrouwen een taboe is om te zeggen dat je geen zin in de visite hebt. Maar je moet wel want de mensen snappen het toch nooit, je doet het nooit goed dus denk maar lekker aan jezelf.
 
Mini-kraamfeesten; super leuk!

Het valt  me op dat het houden van een kraamfeest vaak een negatieve lading heeft, terwijl dit helemaal niet hoeft! Tenminste, zo is onze ervaring bij het geven van een drietal mini-kraamfeesten!

Onze kleine is inmiddels 6,5 week. We hebben ervoor gekozen om de ooms en tantes (met evt. neefjes en nichtjes) uit te nodigen voor een mini-kraamfeest. We hebben namelijk nogal een grote familie en zagen het niet zitten wanneer iedereen om de beurt zou komen.  We hebben een drietal data (incl. tijdstip 15.00 - 18.30 uur, achteraf kun je gerust van 16.00 - 18.30 uur doen)  genoemd met de vraag om ons bij voorkeur even te mailen (of evt. bellen) wanneer men wilde komen (zo kun je de drukte proberen te verdelen). De uitnodiging hadden we los ingestoken bij het geboortekaartje. Ook bij ons een aantal reacties dat je het gevoel kreeg dat men het idee van een kraamfeest niet zo aanstond. We hebben toch doorgezet en achteraf zijn al die mensen die vooraf niet zo te spreken waren over het idee, het meest enthousiast ook nog! De families werden leuk gemixt (werd als zeer positief ervaren!) en per keer was het aantal bezoekers  zodanig dat je voldoende tijd had voor de baby, voor een praatje en voor het laten zien van kinderkamertje, kadootjes en eerste foto's etc.

Wel verstandig; per keer hulp inschakelen voor het schenken van koffie/thee, beschuit  e.d. We hadden een soort high tea georganiseerd met allemaal lekkere hapjes op een leuk aangeklede tafel en e.e.a. versierd (voordeel; de versiering buiten en de kaartjes hangen allemaal al. Een bloemetje erbij, wat ballonnen o.i.d. en klaar!). Zo kreeg het bezoek helemaal het gevoel dat ze welkom waren en niet alleen maar uitgenodigd waren  'om er maar vanaf te zijn'. En zo zagen wij het ook zeker niet!
Het is ons zo goed bevallen dat we - mocht er nog eens een tweede kindje komen - we ook voor bepaalde vriendengroepen en bijv. voor collega's van het werk een dergelijk mini-kraamfeest zouden organiseren (gewoon data en tijdstip plannen!). Mocht er onverhoopt iemand niet kunnen, dan kan diegene altijd nog apart komen, toch?!

Redenen  dat we niet voor 1 kraamfeest hebben gekozen; ten eerste heb je dan niet voldoende tijd om persoonlijke aandacht te geven  aan alle  bezoekers (helemaal als ze van ver komen lijkt het me als bezoeker ook niet leuk dat je alleen gedag hebt kunnen zeggen en een kadootje hebt kunnen geven; dat waarschijnlijk nog onuitgepakt is aan het einde ook!). Ten tweede zouden wij de bezoekers niet thuis kunnen houden en naar een speciale locatie moeten (en je bijv. niet het kinderkamertje kunt laten zien).

Je moet doen wat bij je past, maar ons is dit erg goed bevallen! Succes ermee!

ps. de zondagmiddag is een tijdtip gebleken waarop de meesten gewoon konden komen!
 
Jemig ben ik dan een van de weinigen die het heerlijk vonden? Mijn visite hield zich keurig aan de regels en ik plande maar 1 bezoek per dag.
Nu moet ik zeggen dat ik helemaal gek van cadeaus krijgen ben.... ;-)
 
Terug
Bovenaan