Kraamvisite

Onze dochter is 6 mei geboren en heeft bijna 2 weken in het ziekenhuis gelegen. Wij hadden vooraf al besloten dat we niet maandenlang kraamvisite wilden ontvangen. We hebben gelijk op het geboortekaartje vermeld dat we een kraamfeest hielden op zaterdag 1 juli van 14.00 uur tot 17.00 uur en dat diegene hierbij was uitgenodigd.
Het was die dag heel mooi weer, dus hebben we overal parasols neer gezet wat statafels, tuinmeubels voor mensen die wilden zitten. We hebben de boel mooi versierd met ballonnen en vlaggetjes. Moeder/schoonmoeder, zus/schoonzussen,enz. hebben gezorgd voor de koffie/thee met beschuiten, hapjes en drankjes. Ik heb mijn dochter zelf steeds vast gehouden, zodat de visite haar kon bewonderen.  Naaste familie en vriendinnen komen een andere keer wel op bezoek en kunnen haar dan vasthouden.
Ook hadden we een speelhoekje voor de kinderen gemaakt met een opblaasbaar zwembadje waar mijn zus constant bij was om op te letten.
Ik had nog nooit een kraamfeest meegemaakt en dus geen voorbeeld. Daarom was het voor mij extra spannend. We  hebben alleen maar positieve reacties gehad en iedereen vond het een geslaagde middag.
Ik heb ook veel reacties gehad van vrouwen die zeiden dat als dat hadden geweten het ook zo gedaan zouden hebben toen hun kinderen nog klein waren.
 
Hallo dames.

In de kraamtijd hadden wij gelukkig een geweldige kraamhulp die overdag heel goed de tijd bewaakte.
Ik was de eerste week bedgebonden en merkte dat daardoor de visite korter bleef.

We zijn nu 8 weken verder en hebben nog steeds visite. Nu bakenen wij het heel goed af en spreken wij niet meer dan 3 visites af, zodat we zelf rust hebben, maar de kleine ook.

Ook wij vinden het onvoorstelbaar hoe lang en laat sommige mensen blijven en helaas zijn wij ook niet de helden om mensen weg te sturen.

Ik denk dat wij voor collega's de volgende keer wel een kraamfeest geven. Ik alleen al heb 32 collega's die allemaal komen. Sommigen in groepjes maar ook een flink aantal alleen.
Merk nu dat ik het super attent vind van al die mensen maar het nu eigenlijk ook wel genoeg vind.

Groetjes
 
Hallo meiden,
Ik ben hier nieuw maar wilde toch even mee reageren.
Onze jongste zoon is nu bijna 5 weken oud en onze oudste net 3 jaar. Hier ook de lieve kraamvisite met een enorm bord voor het hoofd. Mensen die idd rustig tot 2300 blijven zitten enzo. Mensen die rustig gaan bellen om 1400 terwijl op het kaartje staat dat we rusten tussen 12-15. Mensen die het gek vinden dat ze om 1400 nog niet welkom zijn..... Daarbij heeft de kraamvisite ook niet een fijn effect op onze oudste. Die veranderde na veel visite in een menselijke stuiterbal. Als ik dit geweten had hadden we zeker een kraamfeest gegeven!
 
Onze zoon is op 20 december j.l. geboren.
Wij hebben het geluk dat mensen tot op heden nog vooral druk zijn met de feestdagen. Het bezoek komt nu langzaam aan op gang. Maar wij houden hier 1 a 2 bezoekjes per keer aan. en dan een 'smorgen en een 'smiddag, 's avonds sowieso niets, de avond is voor ons drietjes.
En het klopt inderdaad dat er gevallen zijn die blijven plakken en blijven hangen waarbij je gelukkig als a.s. moeder je altijd nog kunt ontrekken door het ventje te gaan voeden. In de hoop dat de visite dat begrijpt, alhoewel er natuurlijk altijd gevallen blijven met een onwijs bord voor de kop.
 
Ik vind dat er wel een hoop gemopperd wordt over de kraamvisite. Zelf weet ik nog niet hoe het is, omdat ik nog niet ben bevallen, maar het lijkt mij dat je het vooral zelf in de hand hebt.

Je kunt toch prima tegen je bezoek zeggen na een uurtje oid dat je graag wilt rusten? Volgens mij ligt het vooral aan jezelf als je toelaat dat bezoek tot 12 uur 's avonds blijft zitten. Je kunt echt wel (zonder dat het onbeleefd is) zeggen om een uur of 21:30: "joh, ik vind het super gezellig dat jullie er zijn, maar ik wil eigenlijk graag naar bed. Want ik heb mijn rust echt nodig."
Dat is toch helemaal niet raar om dat te zeggen? Iedereen weet dat het vermoeiend is om een ukkie te hebben die ook nog 's nachts gevoed moet worden.
En anders moet je partner maar een soort overbezorgd zoiets roepen. Als de visite dat raar of ongastvrij vindt, ligt dat aan de visite en niet aan jezelf.
Mij lijkt de visite heel gezellig. Mijn zus woont in Canada, daar is kraamvisite helemaal niet gewoon. Dan komt er eigenlijk niemand op bezoek. Nou, dat lijkt me dus ook saai.
Volgens mij is het belangrijkste dat je zelf aangeeft wat je hebben kunt en daar moet de visite het gewoon mee doen. Ik vind het een beetje dom om hier te gaan lopen schelden op kraamvisite, terwijl je zelf je grenzen niet bewaakt.

Maar goed, het is nog niet zover bij ons, dus wie weet baal ik er straks ook wel van, van al die vage kennissen die ineens langskomen... ;-)

Grtz,
 
Kraamvisite zou verboden moeten worden! Hihi, grapje. Maar ik heb wel nare herinneringen aan mijn kraamvisite. Ik was om 6.37 bevallen en om 11 uur stond het bezoek aan het bed in het ziekenhuis en dit terwijl ik mijn baby net voor de eerste keer in mijn armen had. Nou, dit bezoek duurde tot 22uur! (allemaal verschillende mensen)
Nu moet ik er wel even bij vertellen dat ik in Spanje woon en het hier gebruikelijk is dat de mensen meteen de eerste dag op het ziekenhuis komen.
Ik vond dit echt heel vervelend! Ik heb van de eerste momenten samen met mijn man en onze baby niet echt kunnen genieten.
Toen ik eenmaal thuis was (de dag erna) hebben we twee weken lang nonstop bezoek gehad. Van smorgens tot savonds.
In je kraamtijd ben je erg moe en heb je alleen oog voor je baby en ik vind dat je dan alle tijd moet hebben om van haar te kunnen genieten.
Ik weet nu dat als ik weer een baby krijg ik tegen iedereen ga zeggen dat ik niemand ik het ziekenhuis wil en de eerste 2/3 dagen geen bezoek thuis wil hebben en dat raad ik iedereen ook aan!
 
hallo mama's.
ik was even wat researh doen voor mijn werk en kwam zo op dit forum. ik wil jullie wel wat tips geven voor de visite. want ik heb veel ervaring opgedaan door mijn werk.

- zet op het geboorte kaartje: vistite vanaf half 11 en half 4. dan heb je de ochtend alle tijd voor jezelf en de baby, en na half 4, heb je rustig kunnen slapen en voeden. ook blijven de mensen dan niet zo lang, want na een uurtje is het weer tijd om te eten of te koken.
- als je weet dat je veel vrienden en familie hebt, plan dan een kraamfeest in. het scheeld veel tijd en energie. het is 1 dagje vermoeiend ipv 4 weken mensen elke avond over de vloer.
- plan anders 2 of 3 dagen voor bezoekjes. vaste dagen/avonden. zodat er tijd voor jullie over blijft.
- stuur echt de visite na 9 uur savonds weg. want de volgende dag ben je gebroken en je hebt nog even met je man en kindje.

succes ermee...groetjes nursie
 
Ik vond het (en vind nog steeds) echt helemaal niks al die mensen die dan ineens willen komen. De meesten zie je anders ook nooit.
Onze dochter is nu bijna 3 maanden oud. In het begin (ongeveer de eerste anderhalve maand) kwam er bijna niemand, terwijl mijn man in die periode vrij veel thuis (hij werkte kortere dagen en heeft ook nog 4 weken vakantie gehad) was.
Nu is hij weer full-time aan het werk en wil graag genieten van zijn weekenden en nu denkt ineens iedereen dat ze nog een keertje willen komen.  Ik zit er helemaal niet op te wachten als ik eerlijk ben. We hebben op deze manier helemaal geen tijd meer voor onszelf.
Wij hebben dus ook maar ingevoerd dat er 1 halve dag per weekend visite mag komen en verder zoeken ze het allemaal maar lekker uit.
 
Terug
Bovenaan