Kraamvisite

Hoi mama's

Ik ben nieuw hier! Ik heb een zoontje van 4 weken. En ik las jullie verhalen over kraamvisite! Ik heb een hele leuke kraamtijd gehad met veel visite en heel veel mooie cadeaus je weet soms niet hoe je moet reageren! Maar soms baalde ik wel. Had ik een gezin een kaart gestuurd (met wat oudere kinderen) dan kwam dat hele gezin appart zodat ik 3x visite had van dat ene gezin! Ik had op het kaartje gezet "bezoek vinden wij fijn, maar mag dat tijdens de kraamdagen zijn, OF op ons kraamfeest. Maar ja dat lezen ze niet en ik geef ook duidelijk aan, aan de mensen die dus al geweest zijn dat het kraamfeest alleen voor degene is die niet tijdens de kraamdagen konden komen, want anders ben ik bang dat ze dubbelop komen! Alleen hele goede vrienden en ouders en broers/zussen komen (kunnen ze lekker helpen haha). Kraamfeest is best onpersoonlijk ik weet het ze kunnen de kleine alleen bewonderen in de wagen en dat is het. Ik heb zo'n grote familie en heb weinig contact met ze en heb echt geen zin om steeds een afspraak te maken om langs te komen.Hebben we gelijk een familie reunie!
Mijn man heeft kameraden die nog vrijgezel of verkering hebben die zitten ook niet te wachten op bevallingsverhalen! Aan de ene kant zie ik erg tegen het kraamfeest op, ik weet niet hoe druk het wordt, maar aan de andere kant lijkt het me heel gezellig! Ik ga de boel gezellig versieren zet de drank en hapjes op de tafel en ze kunnen zich uitleven. En voor de kinderen maak ik een knutsel en speelhoek in de garage! Ik hoop dat het goed komt!
Heeft iemand nog een praktische tip wat betreft het kraamfeest! Of nog leuke ideeen!
Groetjes Esther
 
Hoi Esther,

Misschien heb je wat aan de volgende tips/adviezen van mij. Wij hadden zondag een kraamborrel en dat was echt een succes. Wat ik leuk vond is een klein boekje waar iedereen wat in kan zetten. De mannen zijn daar niet zo heel goed in, maar de vrouwen over het algemeen wel. Ik heb het boekje rond laten gaan en gevraagd er wat in te zetten. Dat vond ik heel erg leuk. Iedereen zet er iets liefs in over de kleine en zo weet je altijd nog wie er geweest zijn en er staan leuke wensen in... Ik had een leuk boekje van Diddle..
Bij binnenkomst hadden wij kleine borrelglaasjes gevuld met pina colada cocos (blauw), een klein beetje voor de kleur, aangevuld met 7up. Ook had ik foto's liggen, zodat mensen die konden inzien (van de eerste weken enzo).
En bij vertrek kreeg iedereen een snoepzakje mee met daaraan een kaartje met een fotootje van onze zoon en een tekstje (bedankt voor jullie komst). Simpel op de computer te maken, afgedrukt op fotopapier.
Vlak voor de kraamborrel had ik mijn zoon flink gevoed (bv) en gezorgd dat hij sliep en toen in de kinderwagenbak, beneden op tafel gezet. Hij sliep als een roos. 1 of 2 keer wakker geweest, maar met een speentje en even lekker op mijn arm, was het erg goed te doen!!!!

Ik hoop dat je hier misschien iets mee kunt!
Heel veel plezier.

Liefs,
Dan76
 
Hoi,

Mijn kleine is nu 2w2d en ik baal ook van de visite. Er komen mensen langs die je normaal gesproken niet ziet. En ook mijn schoonmoeder vind het ineens nodig om elke keer op de stoep te staan. Het is hartstikke leuk die kadootjes maar dat hoeft van mij ook helemaal niet. En inderdaad er staat op he kaartje tot 20.30 uur en mensen vinden het toch nodig om na die tijd te bellen of toch langer te blijven hangen. Van mij hoeft het allemaal niet hoor. Ik weet wel het is goed bedoeld, maar het is alleen maar vermoeiender voor mij. Bij een evt. tweede komt er denk ik een kraamfeest, dan heb ik al die mensen niet hele dagen over de vloer.

Ook mensen die denken te komen als de drukte voorbij is. Nou voor mij begint de drukte nu pas. Nu is de kraamhulp weg en mijn man gaat weer aan het werk. Nu moet ik het zelf dus maar zien op te lossen.

Nee voor mij hoeft het allemaal niet. Als je het voorheen niet nodig vond om langs te komen, dan hoeft het voor mij nu ook niet.

Groetjes Natasja
 
Hoi
Ik heb afgelopen week een kraamfeest gehouden, en het was super gezellig we hebben super veel cadeautjes gehad! De meeste zijn nu geweest op een paar na, maar dan is het ook echt afgelopen!
Groetjes Esther
 
Ik begrijp heel goed wat je probleem is...(uitleg onderaan deze tekst)
maar eerst:
Je doet net alsof alle andere mensen het probleem zijn. Het probleem heb je zelf gecreeerd.(en dat bedoel ik helemaal niet lullig, maar gewoon eerlijk)

1: Mensen vinden een baby heel aantrekkelijk! Dus als jij een kaartje stuurt kan je verwachten dat men langs wil komen. Dat heet interesse vanuit de mensen naar jouw baby. En het is ook een soort etiquette verplichting!
2: Op het babykaartje heb je vast iets neergezet over als men op visite wil komen, en anders staat er zeker wel je telefoonnummer bij. Mocht je geen visite willen, zet dat dan ook op het kaartje. Je kan het  kaartje  zelfs anders laten drukken, eentje voor intimiti en voor alle anderen een simpel kaartje met alleen de tekst geboren en verder niks.
3: Als je niemand wil laten langskomen gewoon zeggen dat je het zat bent!   Waarom moeten we altijd met een ander zijn/haar gevoelens rekening houden. Jij bent net bevallen en jij hebt het zwaar. Als ze dat niet begrijpen is het hun probleem. (laat ze zelf maar eens een kindje op de wereld zetten, dam snappen ze het wel!)

Het probleem is dat je jezelf moet aanpakken! Dan maak je ook jezelf weer gelukkiger  EN DAT IS HET BELANGRIJKSTE DAT ER IS!!!!!!!!!
 
Ik snap heel goed wat je zegt, want ik was ook zo in het begin nadat mijn kindje was geboren. Mijn kindje heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen en ik 10 dagen. Daar ben ik al de fout in gegaan en heb al veel te veel visite gehad in het ziekenhuis. Dat breekt je. Ik was zelf ook veel te naief!   En dan hadden wij al op het kaartje niks over visite neergezet, heel simpel alleen geboren, en alleen onder het adres het mobielnummer van mijn man neergezet omdat ik  thuis niet gebeld wilde worden  en dat hij erbij was als de visite kwam dus met zijn 2en het bezoek ontvangen.
ondanks dat:Na 6 weken was ik het zat  en heb ik het rigide aangepakt. Ik begreep dat ik ondanks alles zelf de oorzaak was van het probleem en toch niet iedereen te vriend kan houden. Nu durf ik nee te zeggen, en leg het ook even uit. Als ze het niet snappen weet je gelijk wat je aan de mensen hebt.
Nee zeggen vind ik zelf nog steeds het moeilijkste wat er is, maar ben er wel een stuk rustiger van geworden. Omdat ik zelf weer mijn dag in kan delen en niet afhankelijk ben van wanneer men wil langskomen.

Wat betreft het werk als men daar echt heel geinteresserd is: Een kennis van mij  is tegen het eind van haar zwangerschaps verlof zelf met haar kindje naar het werk gekomen, iedereen heeft het kindje gezien en kunnen bewonderen. (zo kan je ook zelf beinvloeden hoe lang je blijft)

Dus Succes en gewoon voor jezelf opkomen!!
 
Wat heerlijk herkenbaar allemaal! Ik werd er ook helemaal gek van op een gegeven moment. Inderdaad vage kennissen en mensen die je uit fatsoen een kaartje hebt gestuurd maar niet echt  op bezoek wilt hebben. Als ik zelf een kaartje ontvang ga ik ook niet altijd op bezoek, dat is helemaal afhankelijk van hoe goed ik de mensen ken. Een kaartje terug sturen is toch ook prima!
Inmiddels is mijn meisje 10 weken en eindelijk wordt het minder. Nog steeds is niet iedereen geweest maar ik vind het prima zo! Ik overweeg sterk om de volgende keer voor een kraamfeestje te kiezen. Jammer dan dat men het onpersoonlijk vind maar ik vind een fijne rustige kraamtijd het allerbelangrijkste!
 
Ik herken het probleem van krisje ook niet. Ik heb het als superleuk ervaren al die aandacht. Iedereen belde netjes van te voren en ik maakte dan ook afspraken die mij uitkwamen (!!). Ik had om de dag visite. Dus een avond wel en dan een avond niet. Verder had ik ook vaak twee stellen tegelijk. (Ook al kende die elkaar soms niet eens). Maar als het te druk werd was dat voor mij de oplossing. Ik heb niemand gehoord die dat bezwaarlijk vond. Ook ging vrijwel iedereen netjes op tijd weer weg. We hebben alleen twee vriendenstellen (die elkaar wel kende en geen kinderen hadden) op een zaterdagavond om twaalf uur weggestuurd. Ik heb toen gezegd dat ik erg moe was en naar bed ging. En voila men begreep de hint. Inmiddels heeft een stel van hen ook een baby en ik hoorde ze al klagen dat de mensen lang bleven (hahahaha) Dus als ze het toen misschien vervelend vonden zullen ze nu wel begrijpen waarom we dat zeiden.
Wel vond ik het erg vervelend dat mensen mijn meisje perse vast wilden houden en ook niet terug gaven (!!!) Dat zou ik nu denk ik anders doen. Je hoeft je baby echt niet aan iedereen te geven en als jij vind dat het genoeg is gewoon zeggen !!! Een geboortefeest is niet mijn ding. Toevallig heb ik er gisteren een gehad en voor de gasten was het idd erg gezellig. Maar voor de nieuwbakken papa en mama denk ik wat minder. Je moet zo'n feest nl. van te voren plannen en je weet natuurlijk nooit hoe jou kindje het gaat doen. Voor het zelfde geld krijg je een huilbaby en ben je zelf nog niet fit genoeg, maar je feestje moet dan wel door gaan. Ik zou zeggen plan de visite zoals je het zelf het beste uit komt en als het te lang duurt kun je ook  afspreken dat je man er wat van zegt.
Veel succes allemaal !!!
 
Terug
Bovenaan