Kraamvisite

Hoi Ankie,

Fijn dat ik eindelijk eens iemand tref, die hetzelfde voelt als ik.
Ons dochtertje is nu 13 weken en ik vind het ook nog steeds moeilijk om haar door anderen vast te laten houden.

Wij gaan bijvoorbeeld op zondag altijd naar de kerk en daar zijn dan een hoop mensen, incl. een aantal familieleden. Ik vind het dan niet nodig dat anderen met mijn kleintje 'aan de haal gaan'. Als mensen haar willen vasthouden, dan komen ze maar een keer op visite, maar ik ben tegen het 'van-hand-tot-hand-gaan'. Ik hoop dan wel stiekem bij sommige mensen dat onze kleine heerlijk ligt te slapen in haar bedje. Als dat dan ook nog zo is, dan krijg ik bijvoorbeeld de opmerkingen: "Heb je d'r niet wakker gehouden voor haar oma?" of "Ligt ze nou al weer te slapen?" of "Volgens mij hoor ik haar. Dan kan ze naar beneden...!"
Ik zou me dan nog schuldig gaan voelen ook en moeten verdedigen waarom ik haar op bed gelegd heb.

Pasgeleden waren mijn ouders bij ons en we gingen aan tafel. De kleine lag heel tevreden in de box te spelen. Mijn moeder was als eerste klaar en stond meteen op om bij de box te spelen en de kleine op te pakken enzo. Dan vraagt ze "mag ze eruit", maar dan heeft ze haar al vast. Het gevolg: ons meisje was heerlijk aan het spelen en wordt daarvan weggerukt en begint natuurlijk na zo'n 5-10 minuten te huilen. Ik wil dan mijn meisje troosten, maar denk maar niet dat m'n moeder haar aan mij geeft. Ik zit op zo'n moment echt met heel kromme tenen!!

Ik wil eigenlijk dat mensen weer normaal tegen ons gaan doen. Dat ze ophouden met dat 'hijgerige' over onze meid. Sommige mensen zouden het liefst de kleine uit je handen kijken. Bij die personen ben ik dan nog veel stijver. Ik zou graag wat relaxter worden, maar ik krijg al kippenvel bij de blik van sommige mensen. Heb jij het ook dat het bij naast familieleden erger is? Ik vind het bijvoorbeeld bijzonder irritant als mijn ouders komen of mijn schoonzusje.


Zijn er nog meer moeders die het ook zo moeilijk vinden en hoe gaan zij ermee om?

Groetjes!
 
Hallo,

Onze zoon is inmiddels bijna 11 maanden oud, maar toen hij geboren is hebben wij op het kaartje gezet dat we rusten tussen 12-15 en na 21.00. Er waren er nog wel die belden tussen de middag, aaaarrrgghhh, maar je leert ook de stekker eruit te trekken. We hebben nog wel lang visite gehad maar niet heel irritant. Of heel veel.
En gewoon van te voren zeggen tot hoe laat ze kunnen blijven, dat werkt wel.
En toen ik nog in het kraambed lag, hadden we afgesproken dat de visite beneden de koffie met beschuit kreeg en boven even naar de mama en de baby mochten kijken. Nou dan blijven ze toch niet langer dan 15 minuten boven. En dat vond ik wel heel lekker.

En dat getrek aan onze zoon, daar kon ik echt niet tegen. Op een gegeven moment waren er   twee familieleden en die moesten en zouden onze zoon vast houden. Hij was net 2 dagen oud en lag heerlijk op mijn buik te slapen. Ze pakten hem gewoon en gingen van alles bekijken, poeh. De nacht erna is hij er heel onrustig van geweest, ook doordat hij gevoed moest worden en zij maar door gingen met bekijken. Wel heel lief maar heel irritant. (mijn man had precies hetzelfde gevoel zei hij later)

Gr Linda
 
Hoi anoniempje 10...
Gelukkig zijn er dus mensen die er net zo over denken als ik....
Bij mijn eigen fam (mn zus ouders en broertje ed..) vind ik het niet erg als  ze onze kleine pakken...maar dat gaat wel in overleg..ze vragen het altijd. Ze kan zich prima zelf vermaken...en   speelt dan ook veel alleen op de grond. Wel onder mijn toezicht..in en rondom het huis moet ik elke dag ook wat dingen doen...kan er niet over uitwijden...want als bekenden dit lezen voel ik me beetje schildig...maar goed...ze speelt dus meestal lekker alleen en vermaakt zich prima..ze is nu 5mnd....Ze huilt nooit behalve als ze honger heeft,dus krijgt ze de fles.....ook alweet ik dat er veel commentaar op is...maar ja als ze honger heeft krijgt ze gewoon...Maar bij mijn ouders word er niks over gezegd...al weet ik wat ze denken....Mij   zus had het er moeilijk mee en vind gewoon als baby huilt moet baby getroost....Dat doet ze dus ook met haar kleine...maar als die van ons huilt,weten gewoon dat ze honger heeft...dr zit geluids verschil in...en die kent de moeder als geen ander uit elkaar....
Laatst moest ik mee van mn schoonmoeder naar haar moeder...en als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan haar...het is mijn slag volk niet....En als ik met mn schoonmoeder mee ging wist ik dat ik er de hle morgen of middag aan vast zat..en ik wil niet dat ze mn kleine vast houd...ik moet dat mens gewoon niet....ze heeft ook nooit naar mijn vriend en zn broertje omgekeken...en de andere klein kinderen waren veel belangrijker....daar hangen ook foto's van in huis...en dat ergert mij..nergens zie je een foto van mijn vriend en zn broertje...vind ik zielig...maar goed...nu moet ik dus op komen draven...ze hadden kleertjes gekocht...dat zal wel weer wat moois zijn...not!!!
Mijn vriend was thuis en het leek me beter om met zn 3,dan hoefden we er maar uurtje te zijn. We kwamen daar aan en De kleine sliep. Ik had haar tussen mn vriend en mij in gezet in de maxi....en elke keer probeerde ze haar wakker te krijgen door naar haar te kijken en tegen dr te praten.....aaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhh
Zegt ze op een gegeven moment dat ze haar hoe dan ook moest vast houden of ze nou sliep of niet. Waarop ik zei dat dat dus echt niet door ging...ik raakte steeds opgefokter....kom nou....als baby slaapt komt er niemand aan.!!!! Maar door dat ik zo opgefokt was,werd ze wakker...dus moest ik haar wel afstaan..ik heb haar aan mn vriend gegeven en die gaf haar aan haar.....erger erger erger!!! bah...en dan gaan ze zo vreselijk dom tegen dr praten....Godzijdank ging ze huilen...en toen was ze opeens niet leuk meer...en mocht ik haar weer....De kleertjes waren trouwens vreselijk!!!! Daarnaast vinden mijn schoonouders heel irritant dat ik niet wil dat er gronings tegen mijn kindje gepraat word. ik vind dat gewoon vreselijk...en ik mag mijn mening hebben en zij natuurlijk ook. Maar dit kindje is van mij en ik bepaal wel dialect of taal ze gaat leren...en zeker geen gronings.... Het is ook bewezen dat kinderen met een bepaald dialect een achterstand hebben met het spreken en schrijven van normaal ABN. Als ze gronings wil leren dan doet ze dat wel met vriendjes en vriendinnetjes...en dat is dan geen probleem...maar heb het liever niet..ik vind het gewoon nergens naar klinken...Sorry voor de mensen die ook gronings praten tegen hun kids... Ik heb er dus al een hekel aan om naar mn schoonouders te gaan.....Ook omdat als ik daar ben,dat er altijd wel een vriendin van haar is...die de baby dan ff moet vast houden,en dat is tot nu toe niet gelukt. Ze huilde een keer heel erg....ze had honger...dus ik ging fles maken en die vriendin wou de kleine uit de kinderwagen halen ik zei dat ze dat maar even niet moest doen,en dat het helemaal niet erg is dat ze even een minuutje huilen...kom nou...dan krijg je van die verwende kleintjes,als ze huilen dat ze dan maar gelijk opgepakt moeten worden....Zelf laat ik haar ook niet huilen hoor...vind het vreselijk,maar soms moet je even,want dan valt ze zo in slaap. Maar dan hoeft een buitenstaander zich er niet mee te bemoeien. Zij hebben hun tijd gehad,nu zijn wij aan de beurt.

X Anke
 
Ook ik heb het kraambezoek als erg verplicht en erg vervelend ervaren.
Er leek gewoon geen einde aan te komen........
Iedereen is ineens vol belangstelling, en dan vooral de mensen die je bijna nooit ziet of spreekt willen het liefst als eerste op de stoep staan.
Voor je naaste familie ben je ineens gezakt naar een tweede plaats; Je kunt hele verhalen vertellen zonder dat maar iemand weet waarover het ging, want"aaaaaah wat lief,ze lijkt sprekend op...." ja, en ik lag daar maar nog helemaal in de kreukels van de bevalling .
Inmiddels is onze dochter ruim 3 maanden en het bezoek is gewoon nog steeds niet voorbij!!!!!!
Wat ik ook super irritant vindt is dat ook werkelijk iedereen aan je kind moet zitten!
Ligt ze net lekker te slapen moet er toch even over d ´r wangetje gewreven worden, of even d ´r handje vasthouden want die zijn toch zo klein en lief.........,met als gevolg dat je slapende dochter weer wakker is , en het nu echt op een krijsen zet, het bezoek gaat weer huiswaarts en jij zit met een onrustig kind!!!!

Wij dachten dat we het goed geregeld hadden met om de dag kraambezoek en niet meer dan twee bezoeken per dag, maar ook broers, zussen en opa en oma ´s wilde het liefst iedere dag op bezoek komen zodat er uiteindelijk weinig tijd voor ons overbleef. Als er een volgende keer mag komen organiseer ik denk ik toch een kraamfeest, je kunt het ook plannen wanneer jij weer een beetje fit bent en zo dus denk ik ook meer van het kraambezoek kunt genieten.
groetjes loetje03
 
Tjongejonge wat een klaagzangen hier over het bezoek. Wij zijn erg blij met ons zoontje (nu 3 maanden) en vinden het juist leuk dat mensen komen kijken!
Ook collega's of oud-collega's die we niet eens een kaartje hadden gestuurd belden dat ze het goede nieuws gehoord hadden en of ze mochten komen.
Tuurlijk, wij zijn gastvrij en vinden het nog steeds leuk!

En dan lees ik dat iemand na wel na vier weken nog bezoek kreeg..
So what! Gezellig toch?

We hadden ook bewust niks op het kaartje gezet van 'wij rusten blabla' en geen kraamfeest van lever het kadootje maar in, kijk maar naar de baby, prop een beschuitje met muisjes naar binnen en opzouten. Wij vinden dat niet normaal en hebben dat dan ook niet gedaan. Ikzelf zal ook niet naar zo'n 'feestje' gaan, ik laat me niet ontbieden!

Wees blij dat het goed gegaan is, een nichtje van me is bevallen van een baby minder dan 1000 gram, voor haar geen kraamtijd en de baby achter glas! Dan heb je echt wat te miepen.
 
Hi dames,
 
Nou nou nou annet, tuurlijk heb je wat te miepen als je kindje achter het glas zit, maar neemt niet weg dat er mensen zijn die dit als een vervelende tijd hebt ervaren.
Ik vind niet dat je hier zo over mag reageren, het is toch goed dat jij dat vindt, en dat jij het wel heerlijk vindt om je kind te laten betasten door mensen die je helemaal niet leuk vindt, of dat je kleintje van hand op hand gaat. Dadelijk mogen wij niet klagen als onze kinderen niet willen eten omdat er kinderen in afrika omkomen van de honger, ja beetje raar niet. Neemt niet weg dat het vervelend is voor je zus, of schoonzus.
 
Ik heb kraamtijd ook gedeeltelijk als een hel gezien, elke keer mensen die een uur in de wind naar de parfum stonken en iedereen die haar maar telkens vast wilde houden, met als gevolg dat de kleine kei overstuur was, toen het bezoek uiteindelijk weer opzoutte.
X
 
Hai Kiekje,

Ik ben het helemaal met je eens. Prima voor Annet dat zij wel de kraamvisite steeds leuk vindt en van iedereen, maar respecteer ook de meningen van degenen die dit niet zo leuk vinden.

xx Nicole
 
Terug
Bovenaan