hallo lieve allemaal,
Laat ik beginnen om Blondje te feliciteren, van harte GEFELICITEERD, wat fijn weer een zwangere onder ons. Was alweer veel te lang geleden. Heerlijk voor je, en precies wat iedereen al schreef, gewoon een verloskundige in je woonplaats uitzoeken ( of daar dichtbij) en een afspraak maken..... heerlijk voor je...
Nou voor mij zit het erop. Vanmorgen om 9.15 uur mijn vruchtwaterpunctie gehad. Ik was enorm gespannen en super zenuwachtig. Hele nacht slecht geslapen je kent het wel ..... vanmorgen met mjin man naar Eindhoven toe. Je krijgt eerst een intakegesprek en dan gaan ze met zeer geavanceerde echoapparatuur de locatie van de baby bepalen, en die lag heel gunstig rechts onder in de hoek. Dus de arts wilde de punctie snel doen omdat dit zo gunstig was. Dus alles ontsmet en dan meten ze precies met de echo waar de naald in moet ( tja, als je het leest is het best eng). En met 2 metingen begon het, naald erin, dat voel je vreemd genoeg helemaal niet, dat is een naald van 20 of 30 cm denk ik zo en dan vruchtwater opzuigen. Al met al duurt het 1 minuut, heel kort, met het opzuigen voel een beetje vreemd gevoel heel diep in je buik. Maar verder eigenlijk ook niets. Hij zei naar 50 seconden ofzo, je hebt voldoende vruchtwater, we zijn al klaar. Naald eruit en blijven liggen.
De hele tijd heeft de assistent de echo erop, dus ze zien precies wat de baby doet en hoe de baarmoeder reageert. De baby lag muisstil in de hoek, ach die snapt er natuurlijk ook niets van wat er allemaal gebeurt.
Dan blijf je even 5 minuten liggen en handelen ze medische dingen af, als het vruchtwater in de juiste buisjes met de juiste stickers. En dan begint de arts aan een uitgebreide echo om te kijken hoe de baarmoeder en vruchtwaterzak gereageerd heeft. De baby was inmiddels weer vrolijk aan het rondspartelen. En je ziet dan een soort 'deuk' op de plaats waar de naald in is gegaan. De arts zei dat dit binnen een paar uur weg is, omdat dat het verwijderde vruchtwater weer is aangemaakt door mijn lichaam.
En dan mag je naar huis, 2 dagen rust in bed of op de bank en deze week niet sporten, springen of zware dingen tillen.
Maandag aanstaande de 20e mag ik bellen voor de uitslag.
Spannende dagen dus, ik duik weer in mijn bedje nu.
tot snel schrijfs weer,
mama van marijn