quote: wiepwiep reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-04-2006 16:34:54&apos

);
Er zijn hier nogal wat dames die het maar over 'moeten' werken hebben... Zijn jllie echt zo vies van werken? Of hebben jullie gewoon nog nooit een echt leuke baan gehad? Vinden jullie het dan helemaal geen probleem dat je dan financiëel afhankelijk bent van je partner of de bijstand? Ik ben opgevoed met het idee dat je jezelf moet kunnen onderhouden en dat zoveel vader als moeder thuis horen te zijn voor de kinderen. Ik heb ook geleerd dat werken en studeren en school leuk zijn. En ik zou echt op mijn hoofd worden geslagen door mijn ouders als ik zou zeggen dat ik mijn financiële onafhankelijkheid zou willen opgeven omdat ik een kind krijg.
Dat kind is net zozeer van mij als van mijn partner. Ik vind het meer dan redelijk dat hij net als ik een dag minder gaat werken straks. (Hij had zelfs nooit met mij een kind gekregen als hij dat niet had gewild.) Je krijgt samen een kind daar hoor je in mijn ogen samen voor te zorgen en financieel aan bij te dragen.
Misschien komt mijn opvatting door een sterke geemancipeerde moeder en vader, maar ik blijf me er toch telkens weer over verwonderen dat zoveel vouwen minder willen gaan werken, ze hoeft immers niet meer want manlief verdient voldoende, en hun partners altijd maar weer met dezelfde rotsmoezen komen dat het in hun werk niet kan. Als het bij ons vrouwen kan, dan kan het ook bij de mannen? Ze moeten er maar eens wat harder hun best voor doen! En mannen kunnen net zo goed voor de kinderen zorgen als vrouwen, maar om een of andere reden praat men daar vrijwel nooit over. Een vreemde vanzelfsprekendheid in mijn ogen...
groetjes,
Wietske
(Die straks 32 uur gaat werken haar kind 3 dagen bij de oppas brengt en wiens vriend hetzelfde doet)
Ik lees deze interessante discussie toevallig mee en kan het net als zovelen niet laten om te reageren.
Ik vind het jammer dat er snel conclusies worden getrokken en er soms weinig begrip is voor andere meningen. Zo vindt Wietske dat zowel man en vrouw financiele- en zorgtaken op zich zouden moeten nemen. Tuurlijk, maar toch alleen als zowel man als vrouw dat ook willen? Als partners een andere keuze maken dan wil dat niet meteen zeggen dat de vrouw min of meer gedwongen wordt om 'thuis te zitten met de kids' en dat manlief 'met rotsmoezen thuiskomt dat minder werken etc. niet kan'. Ik vind het persoonlijk erg mooi dat allerlei variaties mogelijk zijn en dat je zo goed als vrij bent om te kiezen (uitzonderingen daargelaten). Ik lees hier namelijk genoeg over moeders die er ZELF voor kiezen om (tijdelijk) niet/minder te werken om bij hun kind te zijn. Nou, prachtig toch als dat kan? Ikzelf heb een dochter van 9 maanden en vond het heerlijk om de eerste maanden veel bij haar te zijn. Ik werk als invalkracht in het onderwijs en werk max. 2 dagen per week. Mijn vriend werkt 4. Dat hebben we SAMEN besloten (wel zo geemancipeerd...)
Verder denk ik dat er juÃst wel steeds meer gesproken wordt over de zorgtaken die mannen op zich nemen!! Dus begrijp je opmerking dat daar vrijwel nooit over wordt gesproken niet helemaal .
Een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt! Een gelukkige ouder, daar is een kind het meest bij gebaat en ik denk dat je als vader/moeder heel goed zelf weet waar je gelukkig van wordt!
Geniet allemaal van je gezin en de tijd met elkaar !!
Liefs, Miriam
Mama van Sterre, 8,5 maand