Gerdientje: ja, de meeste echtparen/stellen MOETEN allebei werken. En heus niet allemaal voor de dure vakanties, merkkleding en andere luxe dingen. want dat kunnen we nu ook niet betalen. We hebben het niet breed, maar goed genoeg zo. We kunnen een beetje leuk leven. Als ik niet zou werken dan zouden we naar een piepklein huurhuis moeten, zelfs dan kunnen we amper rond komen. Nu hebben we een normale tweeondereenkap-huis, dus niks duurs of groots. Ook geen dure auto of andere dure dingen.
Mijn man heeft een jaar lang 4 dagen gewerkt, hij wilde dit dolgraag (wiepwiep) het liefst wil hij nog minder of zelfs huisman worden. Hij vond het prachtig om voor ons zoontje te zorgen. Helaas konden we het financieel niet redden: hij 4 dagen en ik 3 dagen.
Ik ben onderwijzeres op een basisschool en het zit er voor mij niet in om meer te gaan werken (er is gewoon niet meer werk de komende twee jaar) dus moest hij weer fulltime gaan werken. Dit vond hij heel erg, hij voelde zich erg schuldig tegenover ons zoontje. Toen ons zoontje laatst een weekje niet helemaal in z'n hum was, en veel moest huilen, dacht mijn man dat dat wel eens zou kunnen komen omdat hij die ene dag niet meer voor hem zorgt....Ik moest dat dus echt uit zijn hoofd praten.
Nu, zijn we er allebei nuchter onder: het kon niet anders en daarmee uit.
En wiepwiep, ik ben het helemaal met je eens! Er zijn te veel mannen die het niet eens proberen, die zich er niet eens in verdiepen maar al bij voorbaat roepen dat dat niet kan.
Ik weet niet of je het in de krant hebt gelezen, maar de voorzitter van de stichting (of vereniging?) Huismannen deed zelfs deze uitspraak (wat maar weer getuigd van een echt mannenmacho-uitspraak): ' natuurlijk moet elke man wel even slikken als zijn vrouw de hoofdkostwinner is'....nou, dan vraag ik je, die man kan beter stoppen met z'n stichting als hij, ondanks dat hij huisman is, toch zulke uitspraken doet.
Het bewijst maar weer een de meeste mannen inelkaar zitten......daarom kunnen het natuurlijk nog wel schatten zijn verder.
Maar het is inderdaad nog zó'n rollenpatroon: de man de hoofdkostwinner, de vrouw werkt parttime of niet. Even losstaand van het feit dat je het als vrouw gewoon echt bewust zelf wilt. Veel vrouwen doen het ook automatisch heb ik het idee (niet álle vrouwen, voordat ik weer allerlei over me heen krijg) Het zit ook in de vrouw: het verzorgende en je al snel verantwoordelijk voelen....is ook niks mis mee tot op zekere hoogte. En ach, als je je er goed bij voelt, dan is er dus ook niks aan de hand!
Ik ben zo wel tevreden! Heb een schat van een man, die zich erg verantwoordelijk voelt voor de zorg van ons zoontje, en ook nog voor het huishouden!