Over tijd

Nou, jij bent weer aan de beurt.

Op dit very moment krijgt mijn kleine Noor haar tweede inenting. Cornelis is met de kids naar het CB en ik ben op mijn werk. Ik hoop dat het allemaal goed gaat en dat Noor weer net zo stoer is als bi de vorige prik. Ik ga zo even bellen!

Mijn haar valt met handenvol tegelijk uit. Gelukkig heb ik er genoeg, dus ik loop niet ineens met een pluizenbol. Maar het ziet er wel dramatisch uit, zo'n borstel vol lange zwarte haren.

Ha, Cornelis belde net, de prik zit erin. Helaas was de wijkverpleegkundige wat traag en kreeg Noor de kans om haar sterke beenspieren aan te spannen, wat het prikken niet prettiger maakt. Maar na een paar seconden keihard huilen en rood aanlopen was het weer over. Ze weegt nu 7 kilo en is 63,5 cm lang. Er is geen voedingsadvies gegeven, dus we gaan gewoon door met 5 flessen van 200 cc.

Gaan jullie nog wat leuks doen dit weekend?

Nog even over scrabble: mu is volgens mij ook een Latijnse letter (er begon me opeens weer iets te dagen uit de wis- of natuurkunde). Ik weet alleen niet of je het dan ook zo schrijft. En volgens mijn vader is mu zelfs nog één of andere maat om een grootte aan te geven. Ja ja, je ziet het, er wordt druk over dit soort dingen gediscussieerd bij ons in de familie...

En over het cb; zou je iets doen met een eventueel voedingsadvies? Noor is toch tevreden en slaapt en ontwikkelt zich verder ook goed? Ik ben zelf niet zo superenthousiast over het cb, dus vandaar deze vraag. Ik lees ook veel negatieve verhalen over het cb op het forum op de borstvoedingssite, maar dat heeft dan vooral betrekking op borstvoeding. En als je het zo opschrijft (5x200), wat klinkt het dan veel. Maar Merlijn zal wel ongeveer hetzelfde naar binnen werken. Ik heb echt geen idee. Wel is de borstvoeding perfect op maat voor hem, want hij heeft momenteel zeer weinig poepluiers. Er zit soms wel een week tussen dat hij geen poepluier heeft (maar als het dan zover is, nou, berg je dan maar...).

En ook ik ontdekte deze week bij het haren wassen een boel haren, maar dat kwam waarschijnlijk doordat ik weer eens een `conditioner' gebruikte (antiklit zeiden we vroeger altijd). Ben bang dat het bij mij überhaupt nog op gang moet komen...

Heeft Noor nog last gehad van de prik? Ik vind dat Merlijn er toch best last van heeft gehad. Er zit nog een dikke bobbel op de prikplek en ook op de dag zelf heeft hij toch een tijdje ontroostbaar gehuild (was vorige keer net zo). Wij geven uit voorzorg altijd een paracetamol, maar net als de vorige keer heeft hij er ook nu nog één extra gehad. De volgende keer doe ik dat direct, heb ik al bedacht. Mmmm, een echt stoere jongen is het nog niet ;-).

Wij hebben helemaal geen plannen voor het weekend. Ik vind dat ook wel een keer lekker, moet ik zeggen. Vandaag al een boel huishoudelijke klussen gedaan, dus daar hoef ik me dan morgen niet meer zo mee bezig te houden. Misschien kom ik dan eindelijk weer eens aan borduren toe... Vandaag was ik net fanatiek met de was begonnen (AF was bij mijn ouders en Merlijn sliep), toen een vriendin uitgebreid belde. Tegen de tijd dat we uitgebeld waren, was Merlijn ook weer wakker. Gelukkig houdt hij wel van een videootje op zijn tijd, dus daar heeft hij zich nog een tijdje mee vermaakt. Kon ik eindelijk de gekregen kaartjes voor zijn geboorte uit de kamer verwijderen. Ach ja, ik hoef me nog lang niet te vervelen... Ik voel dan soms ook wel heel even een steek van jaloezie bij de mensen die ik interview, maar om nou te zeggen dat ik zou willen ruilen, NEE, absoluut niet!

Hebben jullie nog plannen voor dit weekend?

Groetjes, Aukelien

Hoi Aukelien,

Ik dacht dat ze op het cb misschien zouden zeggen dat we met fruithap mogen beginnen, maar dat zou wel wat snel zijn. Hoewel er op mijn maartforum al meiden zijn die hun kindjes op stukjes banaan laten sabbelen. Ik wacht nog maar even.
Noor heeft de prik weer prima doorstaan. Paracetamol was niet nodig. Ze heeft 's middags wel drie uur geslapen, dat was lekker rustig voor Cornelis. En vannacht geen enkel probleem. Je zou echt denken dat meiden die vaccinaties beter kunnen hebben dan knullen, hihi.
Vanmiddag deed ze weer zo'n lekkere dut dat ik haar maar heb laten liggen om 13 uur toen het tijd was voor haar fles. Om 14 uur leek ze wel wat trek te krijgen en ging die 200 ml er goed in. Toen om 17 uur een iets kleinere fles gegeven, en nu heeft Cornelis haar net om 19.15 weer een grote gegeven en zo te horen heeft ie haar ook al op bed gelegd!

Onze weekendplannen zijn ook beperkt. Vandaag hebben we lekker thuis gerommeld en klusjes gedaan. Ik zat om 7.15 uur al met Koen in de auto naar de bakker, en om 9.15 nam Cornelis hem mee naar de kapper en daarna boodschappen doen. Vanmiddag is Cornelis nog naar de Gamma geweest om wat d-h-z-spullen te halen, en daarna met z'n allen naar de boerderij voor biologische kaas, scharreleitjes en een cadeautje voor mijn jongste oompje.
Die viert namelijk morgen dat hij en zijn vrouw samen 100 jaar zijn (hij is 54 en zij 46) en daar gaan we wel even naartoe. In Berkel en Rodenrijs is dat. Dan zien we ook meteen een groot deel van de familie (van mijn vaders kant), da's wel gezellig.

We hoorden vandaag van de buren dat de man van wie we dit huis hebben gekocht van de week is overleden. Hij was nog helemaal niet oud, maar wel alcoholist. Hij is dood in zijn bed gevonden, doodsoorzaak: delirium. Toch een gek idee.

Zeg, waarom zou je jaloers zijn op de mensen die je interviewt? Hebben die zoveel vrije tijd?

Groetjes, Esther

Ja, de meesten barsten van de vrije tijd. Dat heeft echter wel een reden, nl. afgekeurd vanwege enorme psychische problemen (psychotisch of schizofreen en alles wat daar op lijkt). Veel van deze mensen balanceren net op het randje van thuiswonen met veel hulp en af en toe een (crisis)opname. Zolang mensen geen gevaar voor de veiligheid van zichzelf of anderen zijn, kunnen ze in principe thuiswonen. Soms heb ik echt geen idee wat ik aantref als ik bij mensen aanbel. Afgelopen vrijdag had ik nog weer iemand met prachtige ideeën over komplotten en weet ik veel wat allemaal nog meer. Hij kon er wel mooi over vertellen, maar het blijft vreemd dat mensen zulke ideeën kunnen hebben en daar ook heilig van overtuigd zijn. De meeste mensen met zulke psychische problemen zijn niet in staat te werken of om relaties te onderhouden. Als ik ze vraag of ze zich wel eens vervelen, antwoorden een boel mensen dat bevestigend. Dus vandaar mijn opmerking. Het lijkt me zo heerlijk om eens echt alles gedaan te hebben wat je nog had willen doen en dan gewoon tijd hebben om echt eens niets te doen. Het zal wel een utopie blijven, vrees ik, de komende jaren...

En wat kan jullie Noor slapen zeg! Valt ze zelf in slaap of heeft ze jullie hulp (nog) nodig? Merlijn slaapt overdag meestal maximaal een uur tussen de voedingen in (en dan zit er ook nog zo'n ruim 4 uur tussen de voedingen...). Tegenwoordig proberen we hem wel zoveel mogelijk in zijn wieg te laten (in)slapen. Voorheen lieten we hem vaak in de maxicosi in slaap vallen, omdat je hem dan nog even kan helpen door wat te schommelen. Op deze manier kost het wel veel meer moeite en moet ik me wel beheersen om hem er niet gelijk weer uit te halen. Hij schreeuwt moord en brand en valt niet uit zichzelf in slaap. Dus zitten we naast zijn wieg te zingen, de speen weer in zijn mond te doen, een knuffelbeest in zijn handen te duwen, en soms zijn handen/armen vasthouden. Dat kan wel een half uur duren, soms, maar wat moet je? Ja, misschien toch laten huilen, maar als hij helemaal over de rooie gaat, lukt het ook niet meer om zelf in slaap te vallen. Soms is hij binnen 10 minuten al compleet over de rooie... Moeilijk hoor. Eén ding scheelt: AF was net zo en dat is uiteindelijk ook helemaal goed gekomen...

Vanmiddag nog naar goede vrienden geweest. Zij is 36 weken zwanger van de tweede (eerste heeft Down), dus een heel spannende periode. Was wel weer erg gezellig. En elke keer zeggen we dan weer: 'dat moeten we vaker doen!'. Ze wonen nog geen 15 km. bij ons vandaan, dus dat is het probleem niet...
Morgen proberen we nog naar andere vrienden te gaan. Daar zijn we ook al weer een tijd niet geweest. Maar we hadden natuurlijk wel een goed excuus...

En over die vorige bewoner van jullie huis: gelukkig is hij niet in jullie huis doodgegaan. Dat idee lijkt me nog erger!

Veel plezier morgen! Groetjes, Aukelien

Ja, tijd voor jezelf, dat duurt nog wel een paar jaar. Ik denk als de kleintjes allemaal naar school zijn dat je af en toe weer eens een paar uurtjes hebt. Maar ja, dat moet er vast eigenlijk weer gewassen of opgeruimd worden. Misschien als ze de deur uit zijn???

Slapen doet Noor overdag in de wandelwagen, die duwen we dan even heen en weer of ik geef haar de pink en dan is ze zo weg. Misschien is dat zelfs eigenlijk wel niet nodig, want zaterdag had ik de wandelwagen met wakkere Noor in het halletje gezet met de deur dicht en ze gaf geen kik en ging gewoon slapen!
's Avonds valt ze bij Cornelis in slaap en die legt haar dan in bed. Dat is rond acht uur. Meestal wordt ze dan nog wel een keer wakker. Dan gaat een van ons ernaast zitten, pink in haar mond of hand op haar borst en dan valt ze meestal snel in slaap. Ook wat dit betreft is ze makkelijker dan Koen...
Koen ligt nu lekker te slapen, die gaat nu zo makkelijk naar bed 's middags! Het scheelt ook dat ik vanmorgen met hem naar het speeltuintje ben gegaan, hij op de fiets en ik lopen, dus hij is lekker moe! En straks hopelijk lekker uitgerust voor het feestje.
Ik zag dat ons spelletje weer over is. De eindboodschap heb ik niet gelezen want die komt op mijn werk. Nog een potje? Ik gun je écht revanche ;-)

Hoihoi,
Ik heb je uitgenodigd voor een nieuw potje!

Koen is ziekjes. Zondag op het feest van mijn oom en tante ging het nog, maar onderweg naar huis begin van de avond was hij alleen maar aan het huilen. En hij heeft een heel zware hoest. Vannacht is hij twee keer uit zijn bed gevallen, zo zielig. Ik ben wel vier keer bij hem geweest. Vandaag overdag ging het wel. We zijn lekker binnen gebleven, soort pyjamadag. Maar na het eten (1 hapje aardappel en 1 hapje yoghurt) was het weer raak met huilen. Ik heb hem onder zwaar protest getempt (38.9) en een paracetamolzetpil gegeven. Toen ik hem in bed had gelegd en al bij de deur stond, zei hij met tranen in zijn stem: "Morgen voel ik me weer beter, dan is het pilletje weg." Dus ik nog maar eens uitgelegd dat hij zich juist door het pilletje beter gaat voelen... Ik hoop dat hij morgen inderdaad goed genoeg is voor het kdv, anders moet ik met hem thuisblijven. Maar misschien kan ik dan thuis wat werken.

Ik heb vandaag grote dingen gedaan! Eindelijk de tandarts gebeld. Moest ook wel, er braken zondag stukjes glazuur van de achterkant van mijn voortand. Ik kijken met mijn spiegeltje, nou, zelfs een leek kon zien dat daar een gat zat. En ik ben zo'n angsthaas als het om de tandarts gaat... Maar toch gebeld vanmorgen, en ik moet vrijdag komen. Ook de dokter gebeld voor een verwijsbrief voor de dietiste. Én voor volgende week maandag een afspraak gemaakt met een dietiste! Ik ben errug trots op mezelf.

Noor doet enorme dutten de afgelopen dagen, heerlijk. Na haar eerste fles vanmorgen, om 7.15, heb ik haar weer in bed gelegd en heeft ze nog tot 10.30 uur geslapen! Daarna alleen nog twee keer een uurtje de rest van de dag, maar da's niet zo gek.

Nog even spelen, doei!

Ha, fijn, dat ik nog een kans krijg op revanche, maar dan moet jij ook een beetje meewerken en niet gelijk beginnen met zo'n hoge score...
Ben inmiddels ook een potje met mijn moeder begonnen, maar we hebben allebei amper twee woorden gelegd en het ligt al bijna muurvast.

En wat goed dat je de tandarts hebt gebeld! Zover ben ik nog niet. Als ik een tandarts op tv zie, zap ik al weg.
En wat betreft die diëtiste: wordt dit je eerste serieuze afvalpoging?
Samen met een vriendin heb ik het al minstens 15 jaar over lijnen, afvallen en alles wat daarbij hoort, maar het is net als met Hanneke Groenteman (ken je dat boek van haar?); elke keer verleg je je grenzen. En als je dan kijkt naar het begingewicht, dan denk ik nu, man, waar maakte ik me toen in vredesnaam druk over? Maar goed, nog steeds zou ik er wel zo'n 10 kg afwillen, maar dat is eigenlijk al jaren zo. Ben slechts één keer erg goed afgevallen, nl. toen wij gingen trouwen. Mensen die mij niet zo goed (of niet zo lang) kennen, herkennen me dan ook amper op de trouwfoto's. Erg toch? Ik heb wel elke week weer goede voornemens, maar daar blijft het ook vaak bij. Ik heb al wel gedacht om voor mijn verjaardag een sportkaart te vragen. Dan heb je misschien weer een goede reden om jezelf lekker in het zweet te werken. Ik ben wel heel benieuwd of een diëtiste (nog) in staat is iets nieuws te vertellen. En het belangrijkste is: motivatie en volhouden.

Onze pogingen om Merlijn in de wieg te laten inslapen, lijken hun vruchten af te werpen. Gisteren sliep hij tot 2 keer toe binnen 5 minuten (zonder veel gedoe) en ook vandaag ging het 2 keer prima! Vanavond duurde het wel weer wat langer, maar dat kwam vooral omdat hij maar bleef maaien met zijn armen. Hopelijk leert hij wel eens om door te slapen. Afgelopen nacht was hij ook weer om 4 uur wakker.
Vanochtend werd ik echt heel raar wakker. Ik droomde dat ik doodging. Het was net of ik buiten mijn lichaam was getreden en naar mezelf kon kijken. Ik wou wel bewegen, maar het ging gewoon niet. Ook voelde ik me heel zwaar en loom. In mijn droom bleef Peter maar schreeuwen en gillen, en ik gilde maar terug dat ik niet dood was, maar dat hoorde hij niet... Echt heel naar dus. Ik was dan ook blij dat ik wakker werd, maar ik had wel moeite om mij weer aan de slaap over te geven. Toch een kwestie van chronisch slaaptekort, denk ik, hoewel het niet zozeer een kwestie is van tekort, maar meer van het telkens onderbroken worden in je slaap (ook al is het maar 30 sec. om even weer een speen terug te duwen).

Hopelijk is Koen morgen weer beter, inderdaad. En maar hopen dat Noor het niet overneemt... Niks aan, als je niet lekker bent. AF heeft vorige week voor het eerst overgegeven. Gelukkig heb ik het niet gezien, maar Peter vond het ook zo zielig voor haar. Zelf reageerde ze nogal laconiek. En toen haar maag weer leeg was, zei ze: 'zo, en nu Floor roosvicee!'. Volgens Peter had ze wat verkeerds gegeten (hoewel we geen idee hadden wat), maar het was 's ochtends om 8.00 uur, voordat ze überhaupt wat gegeten of gedronken had.

Zo, ik denk dat ik voor mijn doen maar eens verstandig ga doen en maar ga slapen...

Terug
Bovenaan