Over tijd

Nou, daar ben ik eindelijk weer! Woensdagmiddag en gisteren ziek geweest. Ik kon gisteren amper slikken... Ben gelijk maar naar de dokter gegaan en heb nu een penicilinekuur (pilletjes). Ik had me al helemaal ingesteld op een injectie omdat ik niet kon slikken, dus volgens mij zat ik daar een beetje stom te kijken, toen ze zei dat ik pilletjes kreeg... Maar goed, het helpt wel. Ik voel me al weer een stuk beter. Nog wel last van koorts, wat hoofdpijn, een loopneus en de holte onder mijn oog, maar in vergelijking met gisteren een wereld van verschil. Ik had Merlijn ook meegenomen, want die had net zo'n droge hoest als Noor. En mijn nichtje die vorige week op bezoek was, kende een kindje met kinkhoest, dus ja, je snapt het al. Toch maar meegenomen voor de zekerheid, maar de dokter heeft niet eens in zijn keel gekeken. Op basis van mijn omschrijving wist ze al genoeg. Hij kucht wel wat minder, maar nou begint hij weer met een snotneus...

Gisteren had ik dus erg weinig gegeten en gedronken. Ik was wel wat bang dat Merlijn daardoor tekort zou krijgen, maar hij had genoeg plasluiers en vroeg ook niet vaker om voeding als anders. Het zal dus wel meevallen. Vandaag de tekorten maar weer een beetje wegwerken.

Hoe was het afgelopen maandag bij de diëtiste? Hoe gaat zo'n gesprek? En wat is je doel?

Merlijn heeft zich gisteren voor het eerst omgedraaid. Ik was net aan het filmen geweest, had ook nog 2 foto's gemaakt en net toen ik het fototoestel weglegde en ik weer naar hem keek, lag hij op zijn buik. De grapjas...

En nog even over mijn verjaardag. Peter had zich voor het eerst sinds jaren echt uitgesloofd. Hij maakt nl. wel eens foto's met de digitale videocamera, maar eigenlijk doen we daar nooit wat mee. Maar nu had hij ze allemaal op de computer gezet, uitgeprint en ingelijst. Dus ik kreeg een grote lijst met allemaal fotootjes van Anne-Floor en Merlijn. Erg leuk! En vooral de moeite die hij heeft gedaan, vond ik geweldig. Hij was donderdag nl. al aan het knutselen en ik mocht vooral niet binnenkomen (het leek wel sinterklaas). Verder heeft hij nog een sportabonnement voor mij gekocht (een 10-rittenkaart), want in ons dorp zit een fijne sportschool, waar je niet aan bepaalde lesuren vastzit. Je kan er fitnessen en meedoen aan allerlei lesuurtjes met muziek, bijv. steps, aerobics en B.B.B. (billen, buik, benen). Aan dat soort dingen doe ik altijd mee, want je wordt dan een uur keihard afgemat. Bij fitnessen heb ik meer het idee dat je jezelf moet vermaken. De sportschool gaat eerst nog 4 weken dicht en dan tegen het eind van augustus zal ik de draad weer eens een beetje oppakken. En verder ook een prima dag gehad. Peter zijn nichtje is weer hier geweest te logeren. Maar AF vond het maar niks. Bij alles zei ze: 'Nee, mag niet!', als nichtje H. iets wou doen met of voor haar. Erg irritant; zo kennen wij ons kind normaal helemaal niet. Nichtje H. mocht zelfs niet naar Merlijn kijken... Nou ja, het zal wel weer een fase zijn. Zo heeft ze wel vaker last van vreselijke huilbuien (net echt, maar ondertussen). Gisteravond ook nog. Peter vindt het dan moeilijk om door te zetten (ze moest op bed, maar wou nog van alles en nog wat doen), maar op den duur was ik het zat en heb ik maar eventjes doorgepakt. Ze was tijdens het tandenpoetsen ook nog strontvervelend, maar kennelijk zag ze toen in dat het allemaal toch niets hielp en bond toen in. Toen kon ik haar gelukkig toch op een positieve manier naar bed brengen, want je kind huilend op bed leggen, dat vind ik helemaal niks. Maar ja, ze moet wel leren dat wij bepalen hoe het gaat en zij niet. Dus dan liever maar een paar keer 'ruzie', als dat ze continu over onze grenzen heengaat. Had ik al verteld dat ik 4 jaar in de kinderpsychiatrie heb gewerkt? In de leeftijdscategorie van 2 tot 6 jaar. In dat opzicht heb ik wel een boel ervaring opgedaan, waar ik toch wel veel vruchten van kan plukken.

Morgen is mijn vader jarig. Hopelijk heeft hij dan een beetje een goede dag en met heel veel geluk gaan wij zondag de ballontocht maken (ik denk het niet, gezien de verwachtingen, maar positief blijven denken).

Ik wens jullie een goed weekend en tot gauw 'schrijfs'. Groetjes, Aukelien

Hoihoi,

hier is net noodweer uitgebroken, bij jullie ook? Ik hoop dat het morgen beter is en dat jullie eindelijk de lucht in kunnen. In elk geval gefeliciteerd met je vader!

Met de diëtiste heb ik het gehad over mijn eetgewoonten, en inderdaad mijn streefgewicht. Ze zei dat ik al heel trots mag zijn als ik over een tijdje tien procent minder weeg. Dan schijnt het gezondheidsrisico van mijn overgewicht meteen al veel kleiner te zijn. Ik heb de afgelopen dagen opgeschreven wat ik eet, en dat moet ik dinsdag naar haar opsturen. Maandag over een week hebben we weer een afspraak, dan gaan we kijken of ik ben afgevallen en of mijn eetpatroon moet worden bijgesteld.

Wij zijn vandaag naar vrienden in Rijswijk geweest. Met Wilma ben ik al sinds de lagere school bevriend, dus al bijna dertig jaar. Zij en haar vriend hebben bewust geen kinderen, maar ze vinden die van ons wel erg leuk. En Koen en Noor waren ook op hun charmantst vandaag, ik was heel trots op mijn schatjes!
Eind van de middag waren we weer thuis en hebben we een zwembadje voor Koen buiten gezet. Daar heeft hij twee uur in zitten spelen, dus die ging daarnet helemaal afgemat naar bed. En Noor had vandaag overdag niet zoveel geslapen, Cornelis heeft haar net na haar laatste fles wakker in bed gelegd en ze is stil, wat een luxe! Ben benieuwd of ze zichzelf (en ons) vannacht weer rond middernacht en tegen de ochtend wakker hoest, want dat was de afgelopen twee dagen het geval...

Mijn moeder belde van de week met een superaanbod: Koen mag twee nachtjes bij haar logeren! Dus vrijdag a.s. komt mijn tante hem met de trein halen (die heeft vrij reizen). En Noor mag bij een oom en tante van mij in Doorn logeren, dus die brengen we zaterdagmiddag weg. En dan gaan wij een nachtje in een hotel slapen! Zonder kids! Ik heb net de bevestiging gehad van een hotel in Emmen, daar
hadden ze een voordelige lastminute aanbieding. Zondagochtend halen we dan Koen op en daarna Noor.
Ook heeft mijn moeder toegezegd dat ze voor onze trouwdag een nachtje wil komen oppassen, waarschijnlijk komt ze dan samen met mijn tante. We zijn op zondag 22 augustus 4 jaar getrouwd. Maar we gaan dan zaterdag 21 heel luxe in het Atlantic Hotel in Kijkduin zitten, met zeezicht! Onze eerste date was namelijk een wandeling van het Stille Strand naar Kijkduin, hihi. Heerlijk om naar uit te kijken. Want ik ben dol op mijn kindjes, maar even zonder is ook wel erg fijn.

Morgen zouden we naar de verjaardag van Koens vriend Rijk gaan, maar de jarige heeft waterpokjes dus dat doen we maar niet. Voor de kinderen zou het niet zo erg zijn om het te krijgen, maar Cornelis en ik hebben ze zelf nooit gehad en je schijnt er als volwassene behoorlijk ziek van te kunnen worden.

Ook weer eens de groetjes aan je man & koters, Esther

Hoi Esther,

op het moment dat jij zaterdag schreef over het noodweer, was dat bij ons net geweest. We zaten bij mijn ouders in de keuken te eten, maar we konden misschien nog maar 25 m. naar buiten kijken (ze wonen op een boerderij met vrij uitzicht...). Het was net of er iemand met een tuinslang de ramen aan het wassen was. We hadden daar zo'n 20 mm water in 5 min. Zelfs mijn vader zei dat hij zich niet kon herinneren ooit zo'n regenbui te hebben meegemaakt... Wel konden we het goed zien aankomen. Mijn vriendin uit Zeeland was aan het barbequeen, toen ineens de pleuris uitbrak. Ook heb ik het al een keer bij hun meegemaakt. Het ene moment scheen de zon en het andere moment brak de hemel open. Toen was er bij hun braderie in het dorp, maar het was net als in de film: iedereen stoof uit elkaar. Binnen 20 seconden waren we compleet doorweekt. Wel spectaculair, maar ook wel erg griezelig.

Ben je nu ook al 'bewuster' aan het eten, nu je het op moet schrijven? En smokkel je wel eens met opschrijven?

En lekker hoor, om er even tussenuit te zijn! Jullie crossen zo het hele land door. Maar het scheelt natuurlijk dat je al heel centraal in Nederland woont. Voor ons is alles ver... En voorlopig gaan wij nog nergens heen zonder kids. Merlijn is nog veel te afhankelijk van mij. Wel hoop ik nog in de vakantie een paar daagjes weg te gaan. We hebben wel van een aantal mensen het aanbod gehad om bij hun op de camping langs te komen en als het mooi weer is (met zachte nachten), dan gaan we dat ook doen. Eén stel gaat naar Noord-Holland, een ander stel gaat naar Brabant en Peter zijn ouders gaan misschien nog naar Ameland waar wij ook welkom zijn. En dan kunnen we natuurlijk altijd nog naar Zeeland! Dus, kom maar op met dat mooie weer! Ik kan heel makkelijk met mijn werk schuiven, dus we kunnen in principe ook elk moment vertrekken, mocht het zover komen.

En volgens mij zijn jullie de enige twee volwassenen die ik ken die nog nooit waterpokken hebben gehad! Maar hoe zit het qua weerstand en waterpokken of heeft dat in dit opzicht geen verband met elkaar? Bij ons in de buurt gingen begin dit jaar de waterpokken rond, en voor AF was het misschien inderdaad wel goed geweest als ze er mee in aanraking was gekomen, maar omdat ik toen nog zwanger was, zag ik het zelf helemaal niet zitten. Je weet maar nooit wat voor effect dat heeft... (vond iedereen in mijn omgeving).

Van mijn lichamelijke klachten ben ik weer bijna af. Ben wel blij dat ik direct een kuur had gekregen. Nog wel snotterig, maar in vergelijking met hoe ellendig ik mij woensdagavond en donderdag voelde, is dit maar peanuts. Had ik vorige week eindelijk de benodigde invoerfile gekregen, kon ik er niets mee. Vandaag drastisch de schade ingehaald en heel veel kunnen doen. Morgen verder. Dan gaat AF de hele dag naar mijn ouders en Peter is hier voor Merlijn. Dan kan ik ook eens even mijn werkruimte weer opruimen. In Groningen doe ik dat altijd aan het eind van mijn werkdag, maar thuis is dat toch anders...

De ballontocht is weer uitgesteld, vanwege regen en onweer. Nou ja, met een beetje geluk gaan we a.s. donderdag. Wordt vervolgd.

En wat heb je weer mooie woorden met veel punten kunnen leggen bij scrabble. Met mij wordt het verder niks meer. Alleen nog maar rotletters. Maar goed, na 3-0 voor jou, kan het natuurlijk altijd nog 3-4 of meer voor mij worden...

Groetjes, Aukelien

Hoihoi,

Vergat ik je nog helemaal te feliciteren met Merlijns omdraaien! Dat is vlug hoor, zeker voor een kerel van zijn postuur. Maar waarschijnlijk is hij ook gewoon heel sterk. Noor is ook druk bezig, maar het lukt haar nog niet helemaal zelf. Ze ligt op haar zij, en moet dan een duwtje krijgen. Ik denk dat ze nog een dag of twee nodig heeft. Of een week. Je weet het toch nooit.

Je vroeg of ik bewuster eet nu. Ja, toch wel. Ik hoef nu niet meer op te schrijven, dat hoefde maar een week en dat verslag heb ik maandag naar de dietiste opgestuurd. Maar ik blijf toch maar noteren, want het heeft voor mezelf ook een signalerende werking. En de afgelopen twee dagen zijn best goed gegaan. Wist jij dat in fritessaus zoveel minder calorieën zitten dan in mayo? Zelfs minder dan in margarine! Ik ben benieuwd of en hoeveel ik maandag ben afgevallen...

Ik zag in de krant dat volgende week de echte zomer begint, dus dan gaan jullie lekker wat daagjes weg? Ik verheug me ook al op onze vakantie in september, dan zitten we een weekje in Oostkapelle. En we gaan ook nog bij vrienden langs die de hele maand op een villa in Bergen aan Zee passen. Ja, genoeg leuke dingen in het verschiet. Bij mij ligt dan altijd het gevaar op de loer dat ik vergeet te genieten van het 'nu', ken je dat? Terwijl nú ook heel bijzonder is, zo'n hele dag tutten met twee van die lieve kindjes. Ik zal er later vast met weemoed aan terugdenken, als Koen een scooter wil en Noor een fout vriendje heeft ;-)

Heb je lekker je werkkamer opgeruimd? Ik hou ook erg van een opgeruimde werkplek, mijn bureau is altijd leeg en schoon op het eind van de dag. Degene die tijdens mijn z-verlof op mijn plek had gezeten, had voordat ik terugkwam de boel zelfs met glassex gepoetst, zo lief, haha.

Ik ga nog even op mijn forumpjes kijken. Tot de volgende. En hopen dat je morgen eindelijk opstijgt!

Jaaaahhh! We zijn gisteren de lucht in geweest! En het was echt fantastisch! Met 10 man plus de ballonvaarder in één rieten mandje aan een ballon; je houdt je hart vast als je er over nadenkt, maar op het moment dat je erin stapt, ben je al dat soort gedachten kwijt. We stegen naast de boerderij van mijn ouders op en zijn richting Friesland gevaren. Iedereen vond het geweldig. Het enige 'minpuntje' was dat het wat heiig was; anders hadden we ook nog een schitterend uitzicht over het Lauwersmeer en Schiermonnikoog gehad. Maar goed, iedereen wil volgend jaar wel weer, dus ik denk dat het er nog wel eens weer van komt. Maar een echte aanrader! Het grappige is dat je helemaal niet het gevoel hebt dat je aan een ballon bungelt. Het mandje is superstabiel en ook in de lucht ga je heel rustig vooruit. En beneden zie je dan alles in het klein; net Madurodam, vonden we. De kids waren bij mijn ouders. AF had het prima naar haar zin gehad, maar met Merlijn was het wat minder gegaan. Had veel gehuild en amper geslapen. Toen wij weer bij mijn ouders waren, was hij nog helemaal aan het nasniffen. Wel zielig, maar ja, niets aan te doen. AF was er ook helemaal verdrietig van geweest, zei ze later in de auto. Maak jij je daar geen zorgen over, als je de kinderen elders onderbrengt? Misschien een foute vraag op dit moment, want Koen is al uit logeren en Noor gaat vandaag ook...

En wat de vakantie betreft: ik weet het nog niet. Gisteren toen we thuiskwamen, stond één van Peters beste vrienden op het antwoordapparaat... ze waren bestolen tijdens hun vakantie in Tsjechië van hun auto nota bene. Ze hadden even een boodschapje gedaan in een dorpje in de buurt en kwamen terug: auto weg. Nou, dan sta je raar te kijken. Maar de kans is erg groot, dat Peter ze gaat ophalen. Maar dat hangt nog van allerlei dingen af, want dat zou betekenen dat ik een weekje alleen ben met onze lieverdjes en onze hond en nog een logeerhond. Plus ik moet natuurlijk ook nog wat werken en ik kan hier niet zonder auto. Daarnaast heeft Peter natuurlijk een grote auto nodig om daarheen te gaan en hun met al hun spullen op te halen. Ik had al uitgezocht hoe ze met de trein terug konden gaan, maar dat was geen optie gezien al hun spullen. Ze zijn nl. niet lid van de ANWB en hebben bij hun verzekering geen recht op vervangend vervoer. Wel op een onkostenvergoeding die net zo hoog is als de kosten van openbaar vervoer. Op zich vind ik het wel best dat Peter ze ophaalt, maar dat ik mij vervolgens in allerlei bochten moet wringen, vind ik dan weer wat minder. Sterker nog, daar baal ik als een stekker van. Nou ja, eerst het idee maar even een weekendje laten bezinken...

Ik leef meestal bij de dag. Natuurlijk heb ik wel wat (vage) plannen over de toekomst, maar ik zie altijd wel hoe het komt. En wij hebben altijd wel de achterliggende gedachte dat je alles wat je nú kunt doen, ook moet doen. Niet leuke dingen uitstellen tot later, want je weet nooit of er een later zal zijn. In dat opzicht was die ballonvaart nog één van mijn wensen om te doen. Een parachutesprong staat ook nog op mijn lijstje, maar de drang om dat te gaan doen, is niet zo hoog. Verder heb ik eigenlijk geen wensen (meer), behalve natuurlijk lang en gelukkig leven met mijn man en kindertjes.

Probeer je je daar wel eens een voorstelling van te maken, van hoe onze kids over 15 jaar zijn? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen. Ik kan me niet eens voorstellen dat AF over twee jaar naar school gaat. Vrienden van ons hebben al kinderen die nu naar groep 3 (klas 1) gaan. Die kinderen lijken al zo groot en wijs, terwijl ze aan de andere kant ook nog zo ontzettend veel moeten leren... Ik ben echt heel benieuwd hoe het 'later' allemaal gaat. En vandaag waren onze jongste spruitjes ook al weer 4 maanden. We zeiden deze week nog dat we ons nog amper kunnen voorstellen dat Merlijn er niet was. Gek, hoe snel dingen allemaal weer vanzelfsprekend zijn.

Morgen krijgen we een logeerhond voor twee weken en zondag is Peter jarig en voor die tijd moeten we nog wel even het huis door, dus het weekend is wel weer ingevuld. Het weer lijkt goed te worden, dus dat is mooi. Vandaag heb ik nog zo'n anderhalf uur met AF gefietst, helemaal over de dijk met uitzicht op zee. Op die dijk lopen allemaal schapen en af en toe moet je over wildroosters fietsen of door hekjes gaan. Erg mooie route. Ook vandaag was het wat heiig, maar Peter had deze week diezelfde route gefietst en kon toen Schiermonnikoog makkelijk zien liggen... Kunnen jullie ook gauw vanuit de stad de natuur in?

Veel plezier in Emmen dit weekend! Gaan jullie nog naar de dierentuin (eigenlijk zonde zonder kids, lijkt me)? Maar ik zit net te bedenken dat jullie zelf een dierentuin o.i.d. hebben in A'foort. Wij kennen Emmen nl. alleen maar van de dierentuin. Vorig jaar zijn we een midweek vlakbij Emmen op vakantie geweest. Het was toen erg leuk om daar een beetje door de bossen te fietsen. Verder toen een dagje dierentuin gedaan en een dagje Exloo (kabouterland + schaapskooi). Echte kinderactiviteiten, dus. Nogmaals, veel plezier!

Groetjes, Aukelien

En nog gefeliciteerd met weer een overwinning! Deze keer was je ook wel echt oppermachtig!

Gefeliciteerd met Peters verjaardag!
En gaaf dat jullie ballon hebben gevaren, het klinkt echt super.

Tja, de logeerpartij was niet zo'n succes. Ik heb er net een column over geschreven, ik geef wel een seintje als ie op Babywijzer staat. Maar in het kort: we hebben Noor moeten ophalen zaterdagavond en thuis geslapen...

Ik betwijfel het. Mevrouw was zaterdag vanaf halfvier ontroostbaar, toen besefte ze blijkbaar dat papa en mama en Koen er niet waren. Ik heb ernstige twijfels over ons uitje in augustus...
Mijn column staat inmiddels op www.babywijzer.nl, maar nog niet op de homepage dus je moet even doorklikken via ´columns ´. Hij heet Uit logeren.

Terug
Bovenaan