Over tijd

Hoi Esther,

Ik zie net dat het ècht al weer een eeuwigheid geleden is dat ik hier wat schreef. Is geen onwil, maar het lukt me af en toe echt niet momenteel.

Merlijn heeft inderdaad zijn tweede tand ook al gekregen. En bij het cb was hij 9220 gram zwaar en 70 cm. Hij zakt nu in de curves... Hij krijgt nu elke dag een fruithap (uit een potje; dat hebben we met AF nooit gedaan...) en ook zijn we begonnen met wat groente, maar dat laatste vindt hij helemaal niets. Hij kijkt heel moeilijk en doet zijn mond gewoon niet open. Af en toe zit hij zelfs te kokhalzen. Ik ga dan wel twijfelen of hij echt al groente mòet hebben of dat we het over een paar weken ook nog wel kunnen proberen. Nou ja, vandaag wat appelmoes door de wortels geroerd en dat ging wel een beetje. Danoontje vindt hij ook nog niets. Mijn broer at toen hij klein was ook helemaal geen groenten en fruit; alleen maar appelmoes. Ik hoop niet dat Merlijn in dat opzicht op hem lijkt. Verder gaat het slapen de laatste tijd weer heel moeizaam. Hij wordt toch altijd wel één keer per nacht wakker en vaak tussen twee en drie uur. Erg vermoeiend.

AF is qua zindelijkheid zo'n beetje op hetzelfde nivo als Koen. Ik weet niet of Koen zelf al aangeeft als hij moet plassen, maar dat doet AF nog niet. Nou ja, soms, maar dat houdt nog niet over. Dat is de volgende stap bij de zindelijkheidstraining (en ons beloningsplan met stickertjes). Ze vindt het echt geweldig om nu echt ondergoed aan te hebben. Toch erg leuk om een kind met zoiets simpels al zo blij te zien.

Hoe was het bij de diëtiste? Viel het mee/tegen? Sport je er ook bij? Ik let ook al een tijdje op de hoeveelheid snoep die ik verorber, maar dat heeft wel effect op mijn gewicht. Ben nu zo'n 5 kilo onder het gewicht voordat ik zwanger werd. Mensen in mijn omgeving beginnen ook steeds vaker opmerkingen te maken. Het kost me tot nu toe ook niet zo heel veel moeite. Daarnaast krijgt Merlijn nog steeds borstvoeding, dus dat kost ook nog wel wat calorieën. En ik heb nog steeds plannen om het sporten weer op te pakken, maar voorlopig blijft het bij plannen. Ik heb zelfs al plannen opgevat om met mijn schoonzus te gaan trainen voor de Nijmeegse vierdaagse. Ik heb het in 2000 ook geprobeerd, maar na één dag ben ik afgehaakt omdat ik iets van 18 blaren had. Ben benieuwd of het wat wordt met onze training. Heb er nog een hard hoofd in...

En Sietske is sinds 3 weken bij ons in huis. Het gaat met ups en downs. Ze is niet meer naar NY geweest en heeft het daar erg moeilijk mee (gehad). Achteraf was ze toch liever via NY naar Nederland gekomen, maar ja, achteraf is het altijd makkelijk. Nu dient zich echter het volgende probleem aan, want op 11 oktober loopt haar visum af. Als zij dan niet terug is in Australië mag zij het land niet in. Wij vinden het niet verantwoord als zij terug gaat, maar zelf is ze er nog niet over uit. Ze onderneemt in elk geval (nog) geen stappen om ook daadwerkelijk terug te gaan. Afwachten maar weer.

En hoe is met Cornelis afgelopen? Is er al wat over bekend? En is het dan nog zo goed met de kids en ook jouw werk te combineren?
Ik heb a.s. donderdag een gesprek met iemand over een nieuw project. Hopelijk gaat het door, want dan is de kans ook heel groot dat ik een vast contract ga krijgen bij de RUG. De meeste mensen werken allemaal op projectbasis bij ons. Dus in dat kader zou het geweldig zijn als ik een vast contract ga krijgen. Maar goed, voorlopig loopt mijn tijdelijke contract ook nog niet af, dus ik maak me nog echt geen zorgen.

En over borduren... mijn geboortetegel is zo goed als af. Ik ben over een klein stukje echter nog niet 100 % tevreden, dus daar moet ik nog even mee aan de slag. Verder is het toch wel mooi geworden. Mijn oma heeft beloofd de lijst te zullen betalen, dus dat is ook weer een prettige bijkomstigheid.
Maar jij bent dus ook al heel ver! Zou het je lukken om nog eens wat te scannen? Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd. Volgens mij is het knap ingewikkeld wat jij aan het maken bent...

En ik mezelf trouwens erg overwonnen... Ik ga woensdag naar de tandarts. Ik zie er als een berg tegenop en heb er de afgelopen nacht zelfs al over gedroomd... AF gaat ook mee, dus ik hoop niet dat zij de angst in mijn ogen ziet, als ik daar in die stoel zit te bibberen. Wordt vervolgd...

Groetjes, Aukelien

Ha die Aukelien,

Wat goed dat je naar de tandarts gaat! Misschien helpt het wel dat AF erbij is, dan móet je je wel beheersen. Heel veel succes.

Ik zal inderdaad proberen om mijn borduurtje eens te scannen. Ik heb er nu alweer een paar weken niet naar omgekeken, met de vakantie had ik het wel mee maar niks gedaan. Misschien na de verjaardagsdrukte van deze week (Koen wordt morgen drie).

Cornelis heeft vandaag de bespreking met zijn mogelijke werkgever van de assessment. Het is erg spannend, want de conclusie van de onderzoekster was dat hij wel geschikt is voor de functie waarop hij had gesolliciteerd, maar niet voor de functie waarnaar ze hem willen laten doorgroeien. Dus het is afwachten wat de werkgever met die info doet.

Bij de dietiste was het feest. Ik was in negen weken weer zeven kilo afgevallen. Ik was helemaal verbaasd. Nu in totaal dus 10 kg kwijt. Sporten doe ik niet, ben wel meer gaan fietsen. Naar het station en terug. Tien minuutjes. ahum. Maar al die beetjes helpen blijkbaar toch. En ik heb helemaal niet het gevoel dat ik op dieet ben. Ik neem echt wel een koekje of een chipje. De dietiste zei trouwens dat ze liever had dat ik chips snoepte áls ik snoep, dan chocola. Tja, van chocola krijg je vooral trek in méér chocola...
Wat goed joh, vijf kilo lichter dan voor je zwangerschap. En zo te horen ook niet met superveel moeite. Zo hoort het ook. Dan blíjft het er ook af.

Noor is wel erg dol op groente. Vooral een worteltje en aardappel door de zeef met een beetje Blue Band om het smeuiig te maken. Zij was vorige week op het CB trouwens 8.700 kg en 67 cm lang. Ik zie wel dat ze echt een ander figuurtje heeft dan Koen. Dat was (en is) zo`n buikig kereltje. En Noor heeft echt een meidenfiguurtje, met een taille en zo, haha. Zo schattig.

Ik had op Marktplaats geadverteerd voor maillots, en daar is nu een emailcontact uit gegroeid met een meid uit Almere. Zij heeft een dochter van Koens leeftijd en een zoontje van 9 maanden, dus we gaan kleding ruilen. Grappig he? Ze komt waarschijnlijk volgende week naar Amersfoort met haar spullen.
Het lijkt me ook leuk om jullie weer eens te zien, maar Leens is zo ver! Ik heb wel van de week de foto ´s van ons bezoekje naar je opgestuurd. In elk geval in een envelop gestopt, in de hoop dat cornelis hem zou posten...

Ga nu gauw weer aan de slag, ben op mijn werk. Knuffels voor de kids en tot de volgende!

Hey die Esther,

gefeliciteerd met Koen. Drie alweer! Gaat toch wel snel, hè? Wat heeft hij gekregen?

En hoe is het met Cornelis en zijn bespreking afgelopen?

Wat geweldig van jou! Al 10 kilo eraf! Zie je het zelf? Kunnen anderen het zien? Voel je je beter? Zet je door?

Mijn tandartsbezoek is gelukkig ook weer achter de rug. Helaas mag ik volgende week weer heen. Ik had één gaatje, maar daar had hij mij twee jaar geleden al op gewezen. Maar nu moet ik er dus eindelijk aan geloven. Ik heb nog even ter sprake gebracht of het ook mogelijk was dat hij eerst mijn tandvlees wat zou voorverdoven, voor het spuitje er in ging, maar daar wilde hij niets van horen. Hij had dat spul niet in huis en ging het ook niet speciaal voor mij aanschaffen. Hij heeft wel beloofd om heel voorzichtig het prikje te plaatsen. Verder zag mijn gebit er gelukkig goed uit en heb ik ook geen beginnende gaatjes meer. AF vond het maar niks bij de tandarts. Die was zo verschrikkelijk bleu... Uiteindelijk mocht hij toch nog even in haar mond kijken, toen ze bij mij op schoot zat. Nou ja, het was ook om te wennen en de tandarts had ook wel eens kinderen waar hij helemaal de kans niet kreeg om ze in de mond te kijken. Dus wat dat betreft heeft AF het prima gedaan.

En onze kids kunnen jouw knuffels goed gebruiken! Ze hebben allebei waterpokken. Merlijn zit er van top tot teen onder en bij AF ontdekten we vanmorgen de eersten. Merlijn is er echt naar van. Gisteren was ik eindelijk zo ver dat ik ze beide kids vòòr 21.00 uur in bed had (Peter was er niet), maar ik heb de hele avond heen en weer gelopen naar zijn kamer. Hij heeft vannacht dan ook bij ons in bed geslapen. Dit ging wel redelijk, moet ik zeggen. Ik had er in elk geval weinig last van. Peter had volgens zijn zeggen slecht geslapen hierdoor. Het ziet er ook wel heel zielig uit bij hem, moet ik zeggen. Hopelijk gaat het bij AF meevallen.

Ik wens je nog een prettige dag vandaag en tot gauw weer.

Groetjes, Aukelien

Koen is net van de waterpokken af en Noor heeft ze nu. Zou dit nou virtuele besmetting zijn? Maar zielig is het wel ja, voor die kleintjes.

Het valt mensen inderdaad wel op dat ik ben afgevallen. Niet extreem, maar ach ik heb wat minder kinnen en zo, hihi.

Ik moet nog even wat doen voor Cornelis op de compu, andere keer meer.

Vanmiddag weer bij de dietiste geweest. Er was weer anderhalve kilo af. Is erg weinig in vier weken, maar meer dan ik had durven hopen want ik had de lijnteugels wel erg laten vieren...

Hey Esther,

dat afvallen gaat toch prima?! Je bent dan misschien niet zo veel afgevallen, maar je bent in elk geval afgevallen en niet bijgekomen! En als je weet waar het aan ligt, dan kun je toch prima tevreden zijn? En afgezien daarvan sta je ook wel eens stil in gewicht tijdens het afvallen en als je zèlfs dan gemotiveerd kan blijven, dan gaat het toch hartstikke goed?! Gewoon doorgaan, lijkt mij!

Lang niet geschreven, verder. Jij ook niet, trouwens.

De tandarts is gelukkig al lang weer achter de rug. Achteraf viel het reuzemee, maar dat is altijd zo. Vantevoren weet ik dat ook wel, maar het is puur de angst voor de pijn. Ik had nog twee lelijke plekjes net op de rand van mijn tandvlees en één van die plekken heeft hij gelijk ook aangepakt. Het was niet nodig vanwege cariës en hij raadde mij het ook niet echt aan (puur cosmetisch, vond hij), maar ik ben blij dat ik het heb gedaan (de verdoving zat er toch al in, dus dan maar zoveel mogelijk in één keer doen). Maar goed, voorlopig ben ik er weer af.

Hoe is het bij jullie verder met de waterpokken gegaan? Merlijn zat er onder en helaas heeft hij wel wat littekentjes overgehouden in zijn gezicht. Ik hoop dat ze toch nog een beetje wegtrekken, maar ik vrees met vreze... Hij is er vreselijk humeurig van geweest, en dat heeft ook wel heel lang geduurd. Afgelopen week was hij ook nog steeds jengelig, en toen ontdekte Peter opeens twee witte plekjes in zijn mond. Waarschijnlijk waren het aften, en dat schijnt inderdaad vreselijk zeer te doen. Sinds 3 dagen wordt hij weer een beetje gezelliger (gelukkig). Nu moet hij weer leren om door te slapen. Elke nacht wordt hij nog wel 3 à 4 keer wakker. Echt slopend. Meestal helpt het als ik hem zijn speen weer in zijn mond stop, maar niet altijd. En als we hem laten jammeren, wordt AF ook wakker, maar soms proberen we het toch maar weer. We zijn er nu achter dat het helpt om hem toch maar in de kinderwagen te leggen. Hij staat dan pal naast mij en als ik mijn hand dan bij zijn gezicht hou, valt hij vlot weer in slaap. Ik zal er nog wel even bijzeggen dat hij niet de hele nacht in de kinderwagen ligt, hoor. Àls het gebeurt, dan is het al wel tegen 5.30 uur. Dan slaapt hij nog zo'n anderhalf uur in de kinderwagen en dan voed ik hem weer. Ik twijfel soms wel of ik hem gelijk niet zal voeden, maar ik ben bang dat dàt dan weer zo'n gewoonte gaat worden. Nou ja, zo blijf je wat aan het proberen.
Zijn vorderingen: zitten kan hij nog net niet zelf, maar hij rolt al wel door de hele kamer heen (en terug). Ook is hij gek op liedjes met bewegingen, zoals het bekende maneschijnliedje. Hij begint gelukkig ook iets meer te eten, maar groente krijgen we er echt niet in. Wel stukjes peer, stukjes soepstengel en soms wat danoontje en ook af en toe wel wat roosvicee uit een tuitbeker. Melk (poedermelk) uit de fles vindt hij helemaal niks en pap kon hem ook nog niet zo bekoren. Ben wel blij dat hij wat meer variatie verdraagt, want binnenkort moet ik voor mijn werk naar Amsterdam. Eerst één dag en in december waarschijnlijk een hele week. Dat wordt dus op en neer reizen, want dat is voor mij geen reden om met de borstvoeding te stoppen. Ik heb al voorgesteld dat Peter met de kids een hotelletje in A'dam zouden boeken, maar dat vond hij maar een belachelijk idee. Nou ja, het is nog niet zover. Er is gelukkig ook nog geen datum bekend. Dat is heel vaak zo binnen de onderzoekswereld; voordat projecten eenmaal daadwerkelijk van start gaan... Volgens mij was voor dit project de planning om een jaar geleden al te beginnen, kun je nagaan.

Hoe is het met Cornelis zijn sollicitatie afgelopen? Peter heeft nog steeds niets, maar komt nog wel steeds goed uit, momenteel, ook in het kader van mijn zus. Zij is nog steeds bij ons en begint deze week met therapie. Hopelijk krijgt we weer wat houvast en grip op haar leven.

Bij vlagen zit ik ook heel veel op markplaats. 'k Heb er afgelopen week een puzzel gekocht (3000 stukjes) en gisteren kreeg ik hem in huis. Ik ben er nu net achter dat hij 80 bij 120 cm is en dat dat wel heel erg groot is. We weten dan ook nog niet zo goed, waar we dat op moeten doen. Waarschijnlijk wordt het de eettafel in de kamer; die gebruiken we bijna alleen als opstalplaats. Ik vraag me wel af waar we in vredesnaam aan beginnen... Maar ik ben op dit moment ook een beetje zat van het borduren en aan foto's inplakken heb ik ook nog niet zoveel zin. Wel krijgen we gelukkig weer wat meer tijd 's avonds. AF lag er meestal tegen 21.00 uur in en Merlijn was gelukkig ook zover, maar vanaf morgen (in het kader van de wintertijd) willen we zorgen dat ze er uiterlijk om 20.00 uur liggen. Moet lukken, want het is wel erg fijn om 's avonds het gevoel te hebben nog wat voor jezelf te kunnen doen, hebben we ervaren.
Mijn borduurwerk heb ik inmiddels weggebracht om te laten inlijsten en is volgende week klaar. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Ik zal dan (eindelijk) eens wat scannen!

Nou, tot zover maar eventjes. Ik zal eens zien of de film al afgelopen is (Die Hard). Daar waren Sietske en Peter naar aan het kijken, maar ik ben niet zo'n filmfanaat.

Nog een prettig weekend verder!

Groetjes, Aukelien

Heee, leuk om weer eens uitgebreid te lezen hoe het bij jullie gaat allemaal.
Noor heeft, net als Merlijn, ook erg lang en erg veel last gehad van de waterpokken. Er zitten nog wel wat littekentjes op haar lijfje, maar ik heb goede hoop dat die nog wel wegtrekken. Gelukkig had ze in haar gezicht bijna niks.

Hier ook moeizame nachten, eigenlijk al een paar weken. We moeten er op een nacht meestal wel een keer of vijf uit om haar speentje weer in haar mond te stoppen. En soms is dat niet genoeg, dan moet ze echt even op de arm omdat er nog een boer of wind of hoestbui dwarszit... Wat je zegt: slopend. We hopen hard op betere tijden. Wel fijn is dat ze er vanavond om 19 uur allebei in lagen en stil waren.

Wat grappig dat Merlijn de hele kamer door rolt! Noor heeft nu sinds een week het schuiven achteruit ontdekt. En vanmiddag zat ze in de box toch bijna op handen en knieën! Ze is erg handig geworden in zich ronddraaien als ze op haar billen zit, dus ze kan in de box overal bij. De bodem zal binnenkort wel naar beneden moeten want ze begint geïnteresseerd te raken in de rand.

Je hebt natuurlijk gelijk dat een beetje afvallen beter is dan niks afvallen of aankomen. Maar afgelopen zaterdag heb ik even heel gek gedaan en een hele zak sinterklaasschuim opgesnoept. Pfff, ik lag daarna echt in suikercoma, ben niks meer gewend! Zondag heb ik de goede draad weer opgepakt en vandaag is ook goed gegaan. Op naar 13 december, dan is het weer weegdag.

Cornelis z'n sollicitatie is toch niks geworden. Hij is weer druk bezig met solliciteren hier in de regio. We hebben nu iets van: misschien moet hij maar wat minder uren gaan werken (wel een vaste baan ergens) dan ga ik wat meer werken. Is financieel ook wel aantrekkelijk. Maar goed, zodra er echt nieuws is op dat front hoor je het. Heeft Peter wel al weer zin om te gaan werken, of vindt hij het wel best zo?

Ik ben ook even helemaal gekapt met borduren, ik weet niet, gewoon niet zo'n zin meer. En moe. Ik lig er 's avonds vaak al om 21 uur in. En dan slaap ik meteen!

Succes met je zusje, ik hoop dat de therapie wat voor haar doet.

Tot de volgende!
Esther

Terug
Bovenaan