Over tijd

Het was niet echt genieten vanmorgen, ik had een dip van jewelste. Wilde het liefst weg, weg, weg! Stomme man, stomme kinderen... De rommelige afgelopen nacht zal daar zeker debet aan zijn geweest. En ook een beetje een hormonenkwestie misschien. Cornelis is met de kids toen een blokje om gegaan, ik heb koffie gezet en ben in de tuin gaan zitten met mijn stomme borduurwerk. Toen ze een uurtje later met rode wangen van het voetballen terugkwamen, voelde ik me al wat beter. En zij ook.

Over de 'gewone' melk: ik ben het kolven aan het afbouwen. Nu nog drie a vier keer per etmaal. Half juni moet ik weer aan het werk, maar ik wil eigenlijk al voor onze vakantie in mei niet meer hoeven kolven. Hopelijk slaapt Noor tegen die tijd ook door, en dan krijgen we allemaal weer voldoende rust 's nachts! Zie ook mijn column 'Moeder & melk' op www.babywijzer.net.

Noor had eergisteren ineens twee vieze oogjes. Ik heb het schoongemaakt met gekookt, afgekoeld water, en toen was het binnen een middag over. Maar vanmorgen had ze weer vieze ogen. Zo zielig, ze kon ze nauwelijks openkrijgen. Ik heb ze weer schoongemaakt, en nu lijkt het weer weg te zijn. Ken jij dat?

Drie kinderen, dat zou ik niet volhouden. Ik ben nu al blij als ik van voren nog weet dat ik van achteren leef... Maar onze buren hebben ook drie kids, van wie de jongste twee maar een jaar schelen. De meiden zijn nu 7, 8 en 11 jaar, en het is een hartstikke leuk gezin. Er zijn tegenwoordig best weer veel mensen die voor drie kinderen kiezen. Als een soort anti-burgerlijkheids statement. Nou, laat mij dan maar lekker burgerlijk zijn ;-)

Wanneer moet jij weer aan het werk? En wat doe je eigenlijk precies?

Ik ga maar weer naar beneden, al is het rustig in huis nu. Koen doet vandaag gelukkig een dutje, Noor lag lekker te slapen in de wandelwagen bij Cornelis in de woonkamer. Cornelis lag zelf trouwens ook te dutten op de bank... Maar ik geloof dat hij het ook lekker heeft opgeruimd beneden (ik heb boven gedaan, wel zo eerlijk).
Nog een fijne dag, wij gaan er ook een vrolijker dag van maken!

Hey Esther,

zo, en hoe was je eerste dag in je eentje met beide kids? Leef je nog? Ik heb veel aan je gedacht vandaag en ben dan ook erg benieuwd naar je belevenissen.

Anne-Floor heeft wel eens vieze ogen gehad, maar gelukkig niet zo erg dat ze ze amper open kon krijgen. Een vriendin van mij heeft dat wel gehad met haar dochter. Zij is toen ook bezig geweest met afgekoeld gekookt water, maar is na een week toch maar eens naar de dokter gegaan. Die vond wel dat ze wat eerder had moeten komen, maar ik ben eigenlijk vergeten of dat doktersbezoek nog wat toevoegde aan het geheel.

En ook bij ons in de buurt is drie kinderen helemaal in, hoewel bij ons in de directe vrienden- en familiekring (nog) niemand er drie heeft. Maar dat kan allemaal nog komen, want heel veel kregen/krijgen dit jaar de tweede, net als wij. Wij gaan waarschijnlijk wel voor drie, maar eigenlijk wil ik dat alleen als ik zeker weet dat ik weer een keizersnee krijg... Ik moet 6 mei voor controle, dus ik zal eens kijken of er wat te regelen valt. Zal wel niet, dat heb ik deze keer wel ervaren, maar ja, je weet het nooit... Peter wil er nog wel meer, maar ja, leeftijd gaat ook een rol spelen (ik word 34 dit jaar). Ik ben zelf de oudste van 3 en Peter is de 3de van 4, dus we weten wel hoe het is/kan zijn... Maar een ex-collega van mij heeft op 22 maart haar eerste kind gekregen en zij wordt dit jaar 44, dus wat dat betreft hebben wij nog een boel 'vruchtbare' jaren voor de boeg. Ik heb trouwens ook nog een collega met 7 kinderen en zij begonnen ook pas nu hun 30ste met kinderen. Maar zelf wil ik voor mijn 36ste klaar zijn met zwanger zijn en babies.

Ik moet op 9 juni weer aan het werk. Ik werk als onderzoeksmedewerker bij de universiteit van Groningen, afdeling psychiatrie. We zijn bezig met een klein stukje onderzoek op het gebied van schizofrenie en ik moet zorgen dat het onderzoek zo goed mogelijk uitgevoerd wordt; behandelaren informeren en zorgen dat zij 'zieltjes' winnen, interviews plannen en uitvoeren en alle gegevens in de computer zetten. Ik heb de luxe om vanuit huis veel dingen te kunnen (en mogen) doen, dus ik hoop straks het een en ander goed te kunnen combineren met de kinderen. Ik moet er nog wel even bij zeggen dat Peter tijdelijk werkloos is, dus ook in dat opzicht (nog) geen gedoe met oppas etc. Wij zijn zelfstandig ondernemer geweest, maar hebben het afgelopen jaar de boel verkocht, dus vandaar...

Peter is vanochtend met Merlijn bij het CB geweest en hij weegt al 6700 gram bij een lengte van 59 cm. Er waren allemaal kindertjes van ca. 1 maand oud en Peter zei toen echt wel het verschil te kunnen zien. Eén meisje was nu net 3500 gram; dat scheelt gewoon meer dan 3 kilo. Aso, toch? Hij kan sinds zaterdag al gericht naar ons lachen; dat is wel bijzonder leuk, moet ik zeggen. Ik vind hem toch wel een stuk makkelijker als Anne-Floor toen. Als hij moe is, kan hij niet zelf in slaap komen, maar als we hem dan in de maxicosi leggen, is hij binnen een minuut in dromenland. En als ik hem 's nachts in de wieg leg, als hij al bijna slaapt, slaapt hij ook wel verder. En op een speen zuigen helpt hem ook heel goed. Ook kan hij rustig 45 tot 60 minuten in een wipstoeltje wat om zich heen kijken. Dat kon Anne-Floor ook absoluut niet. Het maakt alles wel een stuk leuker als toen, moet ik zeggen. Toen was ik echt alleen maar met haar bezig, terwijl ik nu ook wel tijd heb voor andere dingen.

En trouwens, een leuke column (net als al die andere colums, overigens)! Wat houdt jouw werk (verder) in of moet ik het helemaal los van elkaar zien?

Nou, tot zover eerst maar weer en ik hoop nogmaals dat je vandaag en gisteren (na je dip) goed doorgekomen bent.

Groetjes, Aukelien

Hoi Aukelien,

Ik heb mijn kinderdag overleefd. Sterker nog: het ging heel goed! Koen was vrij gezeglijk, en Noor sliep veel. We hebben lekker in de tuin gerommeld, het weer werkte natuurlijk ook mee. Dus het was kwart voor vier eer ik het wist (dan is Cornelis weer thuis).
Noors oogjes waren vanmorgen weer een beetje dichtgeplakt, maar als ik het schoonmaak blijft het schoon, dus ik kijk het nog maar even aan. Of ik vraag morgen op het CB wat ik zal doen.

Wat een kanjer is Merlijn! Ik ga voor de grap eens kijken in Koens groeiboekje wat zijn afmetingen waren met vier, vijf weken.

Je werkt klinkt als een leuke baan. En lekker dat thuiswerken geen probleem is. Hadden jullie hiervoor een eigen winkel? Of een bureautje?

Mijn columns en mijn werk staan inderdaad los van elkaar. Ik werk 24 upw bij Viva als eindredacteur. Dat houdt in kort in: het redigeren en bekoppen van artikelen en het controleren van de lay-out. Verder ben ik chef eindredactie van Viva Baby, een Viva-special. Schrijven voor babywijzer is een privé aangelegenheid. Krijg ik ook niks voor, alleen een boel waardering, haha.

Ik ga me nu op de was storten, tot de volgende!

Hoi Esther,

ik ben blij voor je dat het maandag zo goed is gegaan. Dat geeft weer een boel energie voor de volgende keer (of voor de keren dat het wat minder gaat). En wanneer is het weer zover?

En over het gewicht van Merlijn; Anne-Floor had dit gewicht en deze lengte toen ze 3 en halve maand was... Verder is Merlijn wel een echte baby; hij kan nog niet veel, behalve een beetje om zich heen kijken... Hij heeft vandaag weer weinig geslapen. Zonet ging hij helemaal over de rooie terwijl ik Anne-Floor op bed bracht (Peter is er niet), maar ja, je kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Nadat ik hem een paar minuten had opgepakt, viel hij in slaap. Ik heb hem toen maar gelijk in zijn wieg gelegd, maar ik hoop wel dat hij zich voor middernacht nog meldt voor een voeding. En anders toch maar met zachte dwang wakker maken, hoewel mijn angst daar weer bij is dat kinderen daar aan gewend raken. Hoewel, van één keer... dat zou wel heel bijzonder zijn...

Jouw werk klinkt ook superleuk! Is jouw werk vlakbij je woonplaats? En hoe ben je aan deze baan gekomen? En ik neem aan dat er meerdere eindredacteuren zijn; hoe worden de artikelen dan verdeeld?

En wij hadden een winkel in bruin- en witgoed en aanverwante artikelen. Bijna 4 en half jaar gehad, maar door verschillende omstandigheden hebben we toch vorig jaar de knoop maar doorgehakt en de beslissing genomen alles te verkopen. De moeilijkste beslissing in ons leven... Als Peter straks weer een baan heeft, zal het nog wel even puzzelen zijn m.b.t. oppas, want voorheen was hij natuurlijk gewoon thuis en bij een baan elders niet meer. Daarom ben ik dus heel blij veel thuis te kunnen werken, zodat we niet zoveel oppas nodig hebben. Voorheen ging Anne-Floor altijd één dag in de week naar mijn ouders en straks gaan beide kinderen daar in principe gewoon weer één dag heen. Maar helaas weet mijn vader net sinds twee weken dat hij MS heeft, dus hoelang wij nog gebruik kunnen maken van hun (lees: mijn moeders) oppasdiensten, durf ik niet te voorspellen. Nou ja, wie dan leeft, wie dan zorgt... er komt altijd wel weer een oplossing.

Ik heb gisteren op marktplaats.nl een bod gedaan op een paar borduurpatronen; één is een kalender van Winnie de Poe en de andere is het Dick Bruna ABC. We zijn nu in onderhandeling over de prijs. Ik hoop dat het lukt; dan heb ik tenminste na die 'prachtige' merklap weer wat leuks om te borduren.

Nou, tot zover weer eventjes, groetjes, Aukelien

Hoihoi,

Woensdag, gisteren dus, was al de tweede kinderdag. Toen ben ik zelfs met alebei naar het CB geweest en dat ging ook goed. Noor weegt nu 5270 gram, dat is netjes. En ze is 56 cm. Hé, zei ik, dan is ze gekrompen want bij haar geboorte was ze 57. Ach, het blijft toch nattevingerwerk dat meten.

Die late voeding van Merlijn, waarom laat je hem niet gewoon liggen als hij toch slaapt? Dat werkt vaak beter, dan slapen ze langer door dan als je ze nog wakker maakt voor een voeding. Eergisteren heeft Noor na een voeding om 21 uur de hele nacht doorgeslapen. En gisteren hebben we haar om 21.45 nog wakker gemaakt voor een flesje, en toen kwam ze vannacht om 4.15 uur weer. Probeer maar eens.

Ik heb inderdaad een superleuke baan. Tijdens mijn studie journalistiek heb ik stage gelopen bij Viva, en daarna ben ik er eigenlijk als freelancer blijven hangen. Ik ging ook voor andere bladen werken, ook freelance, maar Viva bleef favoriet. Ben wel netjes afgestudeerd. En kort daarna werd me gevraagd of ik in vaste dienst wilde komen.
Op de eindredactie werken we met z'n vijven, van wie twee fulltimers en drie parttimers. Iedereen pakt gewoon waar ie zin in heeft om te doen, dat regelt zich vanzelf. Als iemand zich elke week hetzelfde leuke klusje toeeigent, wordt ie daar met een grapje op aangesproken. Maar dat gebeurt zelden.

Wat naar dat je vader MS heeft, dat is echt een rotziekte. Zo onvoorspelbaar.
Vinden jullie een kinderdagverblijf geen optie voor de kids? Koen gaat er met veel plezier naartoe op di en do. En Noor hopelijk ook. Met plezier, bedoel ik.
Is Peter al aan het sollicteren? Hij hoeft misschien ook niet fulltime te gaan werken. Cornelis werkt vier dagen, dat is ideaal. Op vrijdag heeft hij kinderdag.

Shit, mijn hulp belde net af, en het huis is zo vies! Ik ga maar vast wat de keuken soppen en de slaapkamers stofzuigen. Cornelis mailde net al dat hij vanavond beneden wel zal stofzuigen en dweilen. Wat een man!

Hoi Esther,

ik had zonet al een heel verhaal ingetypt, maar mijn dochter heeft het voor elkaar gekregen om met één druk op de knop (welke?!) alles te verwijderen... zucht...

Wij laten Merlijn als het enigszins kan ook slapen 's avonds, maar als hij om circa 19.00 uur zijn 'laatste' voeding zou krijgen, weet je zeker dat je er tegen een uur of 2 weer uitkan en dan ben je net in je diepe slaap, dus dat is niets. Wat het beste helpt bij hem om hem zo lang mogelijk door te laten slapen, is 's avonds in bad doen. En dan ook echt 's avonds, dus rond een uur of elf. Dan redt hij het wel tot een uur of vijf, soms wat langer, maar om hem nou elke avond laat nog in bad te stoppen, vind ik ook wat overdreven. Afgelopen nacht was hij om 4.15 uur wakker, maar hij huilde niet. Ik heb nog een half uur geprobeerd of hij zijn speen er in wou houden, maar helaas, dat lukte niet. Dus toch maar weer aangelegd; daarna had hij volgens mij toch nog weer wat last van krampjes, dus voor wij weer sliepen was het zeker 6 uur. Hij heeft verder wel de hele ochtend geslapen (en ik ook!). Heeft Noor dat ook, dat ze de ene dag heel veel slaapt en de andere dag heel weinig? Bij Merlijn is er werkelijk geen peil op te trekken.

Verder is dat meten inderdaad maar nattevingerwerk. Merlijn zou bij de geboorte 52 cm zijn, maar dat geloofden we gelijk al niet. Thuis nagemeten (net zo provisorisch) en toen kwamen we op 55 cm. En nu dus 59 cm volgens het CB. Als je dat keurig in het groeiboekje invult, dan knalt hij echt de lucht in, laat staan als wij van die 52 cm uit zouden gaan...

Peter is inderdaad aan het solliciteren, maar in de handel is het op dit moment erg slecht. En ik hoop dat hij uiteindelijk voor 4 dagen in de week iets vindt. Verhuizen voor een baan is voor ons absoluut geen optie, zeker gezien mijn vader. Wij wonen nu op zo'n 10 km afstand bij hen vandaan.
Mijn ouders vinden het super om één dag in de week met de kids (voorheen dus alleen met Anne-Floor) bezig te zijn, dus dat willen we toch wel zo aanhouden. Onze kinderen zijn hun enige kleinkinderen, dus ik gun hun dat ook wel. Mijn broertje en zusje wonen beiden in het buitenland (Duitsland en Australië), dus als daar al kinderen zouden komen, zijn ze ook niet binnen handbereik. Daarnaast heb ik nog heel veel vakantiedagen over en ik heb ook nog de mogelijkheid om ouderschapsverlof op te nemen, dus op het moment dat Peter aan de slag gaat, kan ik van die mogelijkheden ook nog gebruik maken. Maar als alle mogelijkheden uitgeput zijn, dan is voor ons het kinderdagverblijf ook wel een optie. Maar nu nog even niet. Komt natuurlijk ook door mijn vrijheid in mijn baan...

En wij moeten inderdaad ook nog door ons huis heen als een witte tornado, want morgen wordt Anne-Floor 2. En aangezien iedereen vrij is, kunnen wij wel redelijk wat aanloop verwachten.
Als ze nou wat ouder geweest was, hadden we nog wel naar de koningin kunnen gaan kijken, maar nu dus maar niet. Ik had al een heel mooi hoedje voor haar gemaakt met een '2' erop, maar nee, mevrouw vond het maar niets en wil hem dus ook niet op. Zonde, want het leek wel erg grappig...

Gaan jullie er nog op uit morgen? Is misschien ook nog een beetje afhankelijk van het weer en wat er te doen is, verder.

Nou, tot zover eerst maar weer.

Groetjes, Aukelien

Hoi Aukelien,

Hoera voor Anne-Floor! En dat ze maar een grote meid mag worden.

Majesteit & Co waren vlak bij jullie zeker? Wij zijn vorig najaar ook in Groningen op vakantie geweest, maar ik geloof niet in Warffum. Wel in Leens, daar hebben we volgens mij super-schoenen gekocht voor Koen. En natuurlijk in nog veel meer stadjes en dorpjes, maar al die namen...
Wij hebben een gezellige Koninginnedag gehad. Eerst naar de kapper in Voorburg, daar komen we al járen, dus die kent ons goed. Altijd erg gezellig. Cornelis werd geknipt door de kapper en intussen werd Noor geknuffeld door zijn vrouw!
's Middags lekker in de tuin gerommeld, de kindjes waren lief, dus dat was genieten.

19 uur is inderdaad op deze leeftijd wel vroeg voor een laatste voeding. Noor redt het soms tot een uur of zes, zeven, als ze de laatste voeding rond halftien krijgt. Ik heb even geteld, ze heeft inmiddels drie keer een nacht doorgeslapen. Maar vannacht was ze er gewoon weer rond 04.00 uur.
Het kolven is teruggebracht tot 's ochtends en 's avonds, dat is werkbaar. En Noor drinkt de grote BV-flessen (meestal heb ik rond de 180 cc) achter mekaar leeg, terwijl ze van de Friso nog wel een bodempje laat staan, hihi.

Ik ga nog even op mijn forumpjes kijken, ben drie dagen niet online geweest!

Hoera, hier ben ik alwéér, maar Noor heeft weer doorgeslapen vannacht! Laatste voeding erin rond 21 uur, en vanmorgen heb ik haar om 7 uur wakkergemaakt voor een fles. Het is wel extreem: nog geen zes weken oud en dit is al de vierde keer dat ze doorslaapt, al doet ze het nog niet op verzoek. Maar zo lang ze voldoende natte luiers produceert en niet suf is 's ochtends kan het volgens mij niet zoveel kwaad, wat denk jij?

O ja, je vroeg nog naar het overdag slapen. Noor heeft soms inderdaad slaapdagen, en soms dagen dat ze heel veel wakker is. En het zegt helemaal niks over hoe de nacht vervolgens verloopt, dus wakker houden heeft geen zin. Geldt dat voor Merlijn ook?

Terug
Bovenaan