Over tijd

Hoi Esther,

Jeetje, wat een modelkind hebben jullie!!! Helaas kan ik nog niet zo'n succesverhaal over doorslapen melden. Het is bij die ene keer gebleven dat hij tot een uur of 6 doorsliep. Vannacht was het zelfs half 2 dat hij zich voor het eerst meldde. Hij had om 21.00 uur ook nog gehad. Misschien vindt hij de borstvoeding ook wel heel erg lekker en de moeite om voor wakker te worden... Om 5.15 uur was hij weer wakker, maar toen heb ik een speen in zijn mond gedaan, waarna hij het tot half 7 redde. Nou ja, daar kan ik mee leven.
En ik zou me absoluut geen zorgen maken over het doorslapen van Noor. Lekker van genieten, lijkt me. Ze zit goed op gewicht en zolang ze tevreden is, niet suf en inderdaad voldoende natte luiers heeft, nou, prima toch! Ik heb één vriendin die haar kind al na 3 weken 's nachts liet huilen, honger of geen honger en die was nog geen 6 pond bij de geboorte. Verder hoor ik wel meer dat soort verhalen, dat ouders er na 6 wk zo zat van zijn, dat ze het kind ergens achteraf leggen, zodat ze het 's nachts niet horen huilen. Kennelijk werkt het wel, maar ik moet er persoonlijk niet aan denken. Dan nog maar even een tijdje doorbikkelen. Met Anne-Floor heeft het zo'n 8 mnd geduurd en als ik kijk hoe makkelijk die nu slaapt, dan heb ik het er toch wel voor over gehad. Merlijn slaapt in elk geval een stuk makkelijker in. We leggen hem in zijn wieg, hij pruttelt nog wat, we geven hem de speen en hij slaapt. Overdag is hij dan vaak binnen een half uur weer wakker, maar 's nachts slaapt hij gelukkig wel wat langer. Hij slaapt altijd wel heel lekker in de maxicosi (lekker krom, maar dat zal hij wel gewend zijn van de zwangerschap), maar ja, daar mogen ze ook weer niet te lang achter elkaar in. En wat jij zegt over wakker houden, is mijn ervaring ook. Ze worden toch alleen maar superchagrijnig als ze hun slaap niet krijgen. Daarnaast doe ik ook geen poging om hem te laten slapen. Als hij moe is en hij valt niet zelf in slaap, dan wil ik best even (max. 5 min.) met hem rondsjouwen, maar als hij dan eenmaal in slaap is en daarna weer snel wakker wordt, dan begin ik niet van voren af aan. Met Anne-Floor waren we altijd aan het sjouwen. Dat doen we nu echt niet weer.
Anne-Floor is vandaag voor het eerst sinds een hele tijd weer een hele dag alleen bij mijn ouders geweest. Je merkt dan toch wel weer het verschil; je kunt veel meer doen op een dag. We hebben vandaag de computerruimte maar eens grondig onder handen genomen. Wel prettig om straks in een opgeruimde plek te gaan werken. Tevens wil Peter nog eens met wat videomontage aan de slag, dus ook voor hem is het prettig als er wat ruimte is voor zijn spullen. Daarnaast hebben we de ruimte nodig als slaapplaats voor als mijn zusje straks komt. Die komt over 2 en halve week over uit Sydney om haar neefje en nichtje te bewonderen. Ik heb haar al geen 2 jaar gezien, dus het wordt ook wel weer eens tijd... En er lag nog zoveel administratie van de winkel, wat nog eens uitgezocht diende te worden... Niet het leukste karwei, maar wel noodzakelijk.
En over de kapper; Anne-Floor is donderdag voor het eerst heen geweest. Daarvoor hadden wij het nog wel eens wat bijgeknipt, maar nu moest het toch maar eens goed gebeuren, vonden wij. Ze vond het superleuk, en nu wil ze natuurlijk mijn haar ook aldoor knippen. Ze duwt dan echt mijn hoofd in de gewenste stand en zegt dan: 'zo, een klein stukje nog'. Echt geweldig om te zien wat ze daar dan weer van oppikken.
Vandaag is ze voor het eerst uitgebreid met mijn moeder naar de speeltuin geweest. Toevallig was daar een jongetje van dezelfde leeftijd en toen konden ze mooi samen van de glijbaan en samen op de wipwap. Ze had het erg naar haar zin gehad. Toch wel heel bijzonder om te merken dat dingen die voor ons allemaal heel gewoon zijn voor kinderen nog supergeweldig zijn. En vooral dat ze dat in zulke kleine dingen al ervaren. Mee naar de winkel, een eindje fietsen, naar een dierenweidje, naar opa en oma, meehelpen in en om huis, etc.
Onze jongste spruiten zijn morgen alweer 6 weken. Gaat hard, vind je niet? Ik vind het allemaal al weer zo gewoon, net of Merlijn er altijd geweest is. Dat heeft met Anne-Floor wel langer geduurd, voordat ik dat gevoel had. Maar ja, dat is dan ook de eerste en dat is toch wel heel anders.
Donderdag moet ik naar het ziekenhuis voor controle. Eén plek van de wond is nog steeds niet helemaal dicht, maar het lijkt me niet dat ze daar nog wat aan gaan doen. Maar lage slips moet ik voorlopig nog maar even in de kast laten liggen. Die striemen net over de wond heen, dus dat zit absoluut niet prettig.
En jij sprak over andere forums; zijn dat ook van dit soort forums of heb je het dan over compleet andere sites?

Nou, zomaar eerst weer.

Groetjes, Aukelien

Hoi Aukelien,

Ja, zes weken zijn ze vandaag! Ik had eerlijk gezegd met Koen eerder echt een band dan met Noor. Maar nu ze zo gericht lacht en geluidjes maakt, voel ik steeds meer voor haar. Ook al bewaart ze de liefste lachjes voor haar papa...
Ik had gisteren een spugende zoon, over mij heen natuurlijk. Maar hij was vandaag ook nog niet oké, dus geen kdv. Zwaar hoor, drie dagen achter elkaar alleen met de kinderen, morgen ook nog namelijk. Ben nu ook maar even naar zolder gevlucht, Cornelis is thuis van zijn werk, die mag nu even!

Mijn andere forums zijn een forum voor meiden die zwanger willen worden van Nummer Twee. We zijn met z'n zevenen, en zes ervan zijn inmiddels bevallen van een tweede kindje. Hun oudsten zijn allemaal tussen de twee en drie jaar. Erg gezellig. Het andere forum is voor meiden die in maart 2004 uitgerekend waren. Daar zijn we met elf vrouwen, en alle kindjes zijn uiteraard al geboren. Ik heb die forums zelf opgezet op proboard.com

Wij zijn van 21 tot 28 mei in Groningen. Hebben jullie dan tijd om iets af te spreken? Misschien kunnen we elkaar treffen in Pieterburen, Koen is zo dol op zeehondjes.

Ik ga nog maar even wat nuttigs doen: de was ophangen. Er is genoeg, want met al dat spugen hou je je kleren niet langer dan een uur of twee schoon. En het bed moest er ook aan geloven gistermiddag...

Hoi Esther,

alweer het 50ste bericht!!!
En Pieterburen in die week is prima. Ben je er wel eens geweest? De zeehondjes zijn vooral op afstand te zien en niet aaibaar, dat vind ik wel jammer, maar dat zal onze dreumesjes worst zijn, denk ik. Wij zijn eind februari nog geweest en Anne-Floor was vooral in de zandbak geïnteresseerd...
En als het mooi weer is, dan is er ook nog een speeltuin in Pieterburen met een groot terras, dus dat is ook een prima optie, lijkt me zo.

En drie dagen achter elkaar alleen met de kids lijkt me inderdaad ook zwaar, hoewel ik wel vind dat er zo langzamerhand iets meer ritme in komt. En Merlijn slaapt steeds makkelijker zelf in, dus dat is ook wel erg prettig. Vandaag heeft hij veel geslapen, dus ik ben benieuwd hoe het vannacht weer gaat. Hij is trouwens vanavond wel veel wakker geweest... en kan dan een hele tijd (wel een uur) naar een mobiel met beestjes kijken. Soms voel ik me wel wat schuldig dat ik dan niets met hem doe, maar aan de andere kant meldt hij zich wel als hij er zat van is.

Ik kan niet zeggen dat ik met Anne-Floor sneller een band had dan nu met Merlijn. Ik moest toen vooral heel erg wennen aan het feit dat alles draaide om de baby en dat je jezelf wel op de achtergrond kan zetten. Nu ben je al veel meer ervaren in het moeder zijn (en opofferen?), dat het me veel makkelijker afgaat. En vooral als Merlijn lacht, smelt ik helemaal... Ik vind het echt een heerlijk joch. Ook hij maakt al een heleboel geluidjes en kraait wat naar dat mobiel. Ook vind ik het erg grappig als hij naar die beestjes van het mobiel lacht. En hij huilt amper. We moesten Anne-Floor eigenlijk altijd bezighouden en dat is met Merlijn (gelukkig) niet zo.

Maak je nu ook minder foto's als bij een eerste? Wij moeten er af en toe echt om denken om even weer een stukje te filmen of om weer wat foto's te maken. Maar goed, ook van Anne-Floor maken we nu veel minder foto's als in het begin. Ik heb vandaag gefilmd dat ze boos was. Leuk voor later, dacht ik...

Nou, ik ga stoppen. Ik zei om 22.15 uur al dat ik vandaag eens heel verstandig echt op tijd op bed zou gaan, maar dat is ook al weer een uur geleden...

Groetjes, Aukelien

Hoera, vandaag weer een dagje alleen met Noor! En morgenochtend mag mama alleen op stap, want papa wil oefenen in alleen-met-twee-kinderen. Ik zou wel de hele dag weg mogen, geloof ik, maar we krijgen 's middags nog kraamvisite. Misschien ga ik wel shoppen of zo. Ik weet gewoon niet wat ik zal gaan doen!
Toch merk ik dat ik de afgelopen drie dagen handiger ben geworden. Het is echt een kwestie van wennen. Maar ik ben blij dat de komende dagen weer wat rustiger zijn.

Ik merk ook dat ik met Noor veel makkelijker ben dan ik met Koen was. Het kan nu gebeuren dat zij beneden in de woonkamer in de wandelwagen ligt te dutten, en dat ik op zolder de was ophang. Met alle deuren open zodat ik haar hoor. Bij Koen dorst ik dat niet. Ik weet eigenlijk niet waarom. Maar Noor is gewoon ook makkelijker. Misschien zijn alle tweede kinderen dat wel. Ze moeten wel, want papa en mama hebben nu eenmaal minder tijd.
Noor lacht ook heel schattig, haar hele koppie doet mee en dan worden haar ogen van die maansikkeltjes. Ze heeft wel veel pukkeltjes, helaas. Ik weet dat het wegtrekt, maar mooi is anders. Heeft Merlijn dat ook?

Noor heeft trouwens vannacht na een fles om 21.15 uur geslapen tot 5.30 uur. Da's weer bijna de hele nacht, heerlijk. Om 8.30 wilde ze wel weer wat, en toevallig had ik net gekolfd. Gisteren kwam er bijna niks uit mijn borsten dus ik dacht al dat het afgelopen was, maar vanmorgen waren ze groot en pijnlijk en kreeg ik er toch weer 110 cc uit. Daar ligt ze nu lekker op te dutten, ik heb haar hier op zolder op het logeerbed gelegd want de hulp is beneden bezig.

We zijn vorig jaar ook een paar keer in Pieterburen geweest. Koen lag meteen op zijn knieën om door de ramen naar de zeehondjes in het bassin buiten te kijken. En ook de 'klimzeehonden' vond hij erg interessant. Het is even opletten dat de kids niet onder de touwen door kruipen, maar met mooi weer is het echt een uitje. Ook voor ons! Er zijn inderdaad zat terrassen, en een speeltuin is helemaal fantastisch, dus dat komt wel goed. Leuk!

Hoi Esther,

Ik hoop dat je een leuke ochtend hebt gehad. En dat je inderdaad op pad gegaan bent. En lekker shoppen klinkt erg aantrekkelijk! Pas je al weer in je 'normale' kleding of had je daar geen problemen mee? Sinds deze week pas ik weer een beetje in mijn broeken en dat voelt wel weer goed. En wat een luxe eigenlijk dat je nu nog niet weet wat je morgen gaat doen... meestal bestaat een dag uit zoveel dingen die móeten...
En zodra Merlijn slaapt, doe ik direct de dingen die ik wil doen, voordat hij weer wakker is. Met Anne-Floor als baby kwam ik nergens aan toe en dat valt nu reuze mee, moet ik zeggen. Merlijn heeft vanmiddag nog zo'n anderhalf uur buiten geslapen en Anne-Floor sliep toen ook. Heerlijk is dat, om even lekker aan te klooien zonder dat er iemand een appèl op je doet...
Ik ben vanochtend naar het ziekenhuis geweest voor controle. En de kans op een derde keizersnee (mochten we voor een derde gaan) is heel erg groot, maar niet perse 100%. Wel wordt overwogen om een bekkenfoto te maken, om te zien of er afwijkingen danwel een vernauwing aanwezig is. Maar als men in het team vindt dat een derde keer ook een keizersnee gaat worden, dan is die bekkenfoto niet nodig. Erg eigenlijk, Merlijn is net 6 weken oud en dan praat je al over een eventueel derde kind. En ik ben net zo blij dat ik nu niet meer zo'n dikke buik heb... Niets veranderlijker dan de mens, dat blijkt maar weer.
En Merlijn zat met Pasen onder de pukkels. Hij heeft nu nog wel wat rode vlekjes en de (inval)huisarts dacht dat het misschien wel eczeem kon zijn, maar volgens het CB kan dat pas vanaf 4 maanden. Maar inderdaad, het trekt wel weer bij, neem ik aan.
Wat slapen 's nachts betreft hebben jullie toch echt wel een superkind, vind ik. Merlijn was vannacht om 1.30 uur al weer wakker (zucht...). Wij om de beurt geprobeerd hem met een speen weer in slaap te krijgen, maar hij was het er helaas niet mee eens. Hij was sowieso wat huilerig vannacht en heeft dan ook vanaf 4.00 uur bij ons in bed gelegen. Achteraf denk ik dat hem toch nog wat melk dwars heeft gezeten en dat hij daarom af en toe een schreeuw gaf. Vanavond heb ik hem dus eerst nog maar even goed rechtop gehouden, voordat ik hem in de wieg legde. Het heeft lang geduurd voordat hij in slaap viel, maar zonder echt vervelend te worden, lukte hem dat toch weer zelf. Ik kan daar helemaal blij van worden, maar met Anne-Floor is mijn ervaring zó anders...
Ik schreef al een keer eerder over een vriendin, die een zoon heeft die 3 weken ouder is dan Merlijn, maar die slaapt tot nu toe nog geen enkele nacht door. Het langste was tot 4.30 uur. Zij is nu op het punt dat ze het maar gewoon accepteert en wel ziet hoe lang het nog gaat duren. De beste oplossing, lijkt me, hoewel het natuurlijk wel vermoeiend is. Zij is overdag altijd met 2 kinderen alleen, dus ik kan me wel voorstellen dat zij echt bekaf is.
Dat is mijn geluk dan nog weer, dat Peter thuis is...

En over jullie vakantie vorig jaar; Pieterburen is denk ik het kindvriendelijkste uitstapje in deze regio of heb je nog andere leuke kindvriendelijke dingen ontdekt? Wij wonen in Leens (ja, van die schoenenwinkel) en daar heb je ook nog een soort insectenwereld (zo heet dat) waar Peter geregeld even met Anne-Floor naar toe gaat. Enkele weken geleden was er een roofdieren- en uilenshow en toen heeft ze een uiltje mogen aaien. Helemaal geweldig vond ze dat. En ook is er nog een winkel in Leens waar ze een papegaai hebben, die ze regelmatig nootjes voert. Maar verder zijn er hier niet echt grote trekpleisters voor jonge kinderen. Nou zijn ze natuurlijk nog snel tevreden, dus dat scheelt...

Waar woon jij eigenlijk? En een heel andere vraag: hoe vaak kolf je nog?
Merlijn doet het nog steeds met volledige bv, maar ik heb nu een kloof o.i.d. aan één kant, dus ik probeer nu allerhande houdingen. Ik leg hem nu zelfs wel in mijn verlengde in bed, dus niet buik tegen buikje, maar hij precies met zijn voeten de andere kant op. Het ontlast de boel wel, dus ik ga er toch nog maar even zo mee door, ook al is het een wat vreemde manier. Niemand die het ziet en bijna niemand die het weet...

Tot zover eerst maar weer. Groetjes, Aukelien.

Daar zit ik dan op mijn vrije ochtend... De regen komt hier in Amersfoort met bakken uit de lucht, dus Cornelis en ik zaten net aan tafel te verzuchten dat we zo graag naar buiten wilden. Hij was van plan om met de kinderen boodschappen te gaan doen, ik wilde naar de stad fietsen. Maar om daar nou kletsnat aan te komen is ook niks. Wel heb ik lekker uitgeslapen tot halftien vanmorgen, ook fijn. En Noor was er vanmorgen pas om 5.50 uur, na een laatste voeding om 19.30 uur. We boffen inderdaad met haar slaapgedrag.

Ik pas mijn normale kleding weer, maar die is dan ook nogal ruim omdat ik een zogeheten grote maat heb. Wel was het leuk om te merken dat ik mijn spijkerbroek weer pas, die ik al in een vroeg stadium van mijn zwangerschap echt niet meer aan kon.
Goh, al denken aan nummer drie, ik vind je een heldin!

Wij waren vorig jaar niet echt op zoek naar kindvriendelijke uitjes. Nou ja, die zeehondjes dus, en verder was Koen al helemaal tevreden als hij op zijn driewieler kon rijden, en we konden natuurlijk naar het zwembad. O ja, er was op het park ook een soort terrasje met allemaal kinderauto's, vond ie ook leuk. Dit jaar nemen we zijn fiets met zijwieltjes mee, en wat speelgoed. Peuters hoeven nog niet echt vermaakt te worden, met wat zand en steentjes is hij ook uren zoet.

Ik heb gisteravond 90 cc gekolfd, te weinig voor een voeding. En vanmorgen kwam er maar 20 cc uit. Dus misschien is het nu toch afgelopen.
Ik hoorde van mijn kraamhulp dat die tepelhoedjes die ik heb gebruikt ook worden geadviseerd bij tepelkloven, dus misschien heb je daar iets aan om de boel even te ontzien?

Hm, het regent hier nog steeds...

Hoi Esther,

heb je je vanochtend dan wel 'vrij' gevoeld, of heb je toch Cornelis maar ondersteund in zijn zorg voor de kinderen?
En wij hadden helemaal niet zulk slecht weer vandaag. Af en toe een paar drupjes regen, maar dat was het dan ook. Anne-Floor is lekker met Peter en de hond wezen wandelen met haar laarzen en Jip-en-Janneke-paraplu. Ze vond het geweldig om door alle plassen heen te banjeren. Wel smeken de boeren om regio in onze buurt volgens mij. Op koninginnedag hebben wij ook amper een spat regen gehad, terwijl het bijna overal met bakken uit de hemel viel. Zul je net zien dat die week dat jullie hier zijn, het ook alle dagen giet. Toen mijn zusje 2 jaar geleden over was uit Sydney, heeft ze ook bijna alleen slecht weer gehad. We hebben toen niet één keer met Anne-Floor gewandeld, vanwege de regen en/of de kou. Hopelijk treft ze het dit jaar beter. Nog maar 2 weekjes en dan is ze al hier. Het gaat nu wel snel...
En van dat tepelhoedje is inderdaad een goed idee. Daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht. Ik heb ook geen idee waar je zoiets kan kopen; ik zal morgen eens bij de plaatselijke drogist kijken.
En over al dan niet kindvriendelijke uitstapjes; wat doe je zelf zo'n hele week? Lekker aanklooien, lezen, borduren, etc. Ik heb altijd zelf wel behoefte om even wat te ondernemen en dat hoeven echt geen grote dingen te zijn, maar van even lekker fietsen of wandelen word ik al heel blij. Afgelopen zomer zijn wij in Noord-Holland op vakantie geweest (waar het erg goed weer was, net als overal in Nederland en daarbuiten), en het viel me reuze mee dat je toch met een klein kind van alles en nog wat kunt ondernemen. We hadden zo'n fietskarretje gehuurd en zodra AF 's middags in dat ding sliep, ploften wij lekker op een terras neer met een boek. Op die manier hoefde je ook niet elke keer terug naar de vouwwagen. Ook dit jaar hadden we weer de mogelijkheid om met de vouwwagen (is nl. niet van ons) op pad te gaan, maar ik had toen nog geen idee hoe ik me zou voelen en hoe het weer met zo'n kleintje zou gaan. We hebben het toen eerst maar afgeketst, maar wie weet... Daarnaast zijn we net verhuisd naar een huis met een grote tuin, dus dan is je behoefte om weg te gaan ook vaak wat minder. Wel zweren we altijd bij wintersport, maar ja, daar kwam dit jaar ook al niets van... Nou ja, volgend jaar maar weer eens kijken. En natuurlijk hopen op net zo'n mooie zomer als vorig jaar, hoewel iets minder warm ook prima is.
En nog even heel wat anders, maar ik vind Noor toch echt wel heel bijzonder hoor. Daar knap je toch zelf ook helemaal van op?! Merlijn heeft tegen 19.00 uur een voeding gehad en ik hoop dat hij zich straks nog een keer meldt. Ik ga daar wel vanuit. En dan slaapt hij hopelijk ook tot een uur of 6. Misschien stop ik hem ook nog wel even weer in bad.
Dit weekend krijgen we ook nog weer allemaal kraambezoek. Zondag waarschijnlijk zelfs drie stellen. Wel druk, maar anders ben je drie zondagen onder de pannen, dus dan maar even zo. En morgen naar mijn oma (ik heb beide oma's nog), want die is niet in de positie om bij ons te komen. Dat wordt nou ook wel tijd, want zij heeft Merlijn ook nog niet gezien. Toen AF werd geboren, is mijn opa (haar man) een paar weken later overleden. Mijn opa heeft AF alleen maar op foto gezien en dat vond ik zo verschrikkelijk erg, dus daarom moeten we gauw eens even naar mijn oma toe. Stel je voor dat hetzelfde weer gebeurt. Dat zou wel heel sneu zijn... En mijn andere oma is nog een stuk kwieker, dus die is hier al geweest toen Merlijn net geboren was. Maar ook daar wil ik eigenlijk nog een keer heen, voordat ik weer aan het werk ga (zij woont in Winschoten, zo'n 60 km bij ons vandaan).

Tot zover eerst maar weer.

Ik wens je een goed weekend! Groetjes, Aukelien

Ik heb gistermorgen net gedaan alsof ik er niet was, Cornelis mocht ook eigenlijk niet tegen me praten ;-) Nee hoor, maar hij heeft tot 12 uur wel alle kinderdingen gedaan. Tegen die tijd moest tegelijkertijd Noor een fles en Koen een boterham en we wilden spiegeleieren eten, dus toen ben ik maar de keuken in gedoken om de lunch te doen.
Vanmorgen dus weer kraamvisite, was erg gezellig. Een excollega met haar dochtertje Marit, die tien weken ouder is dan Koen. Dan zie je wel verschil in jongetje meisje zeg. Marit is echt zo'n voorzichtig meisje dat steeds om haar mama roept, en Koen, op eigen terrein natuurlijk, lijkt dan net zo'n rouwdouwer. Hij is wel vriendelijk, ze mag op een van zijn fietsen en ze mag zijn knijper, maar verder gaat ie gedecideerd zijn eigen gang. Dus keihard rondjes fietsen in de tuin, terwijl Marit héél langzaam ook een stukje trapte... Na de boterham ging Koen afgepeigerd naar bed, en Marit ging heerlijk in haar uppie met zijn speelgoed spelen, haha.

Mijn ene oma is ook een paar maanden na Koens geboorte overleden. Ze heeft hem nog wel een paar keer kunnen zien, gelukkig. Ze was helemaal weg van hem. Mijn andere oma is ook nog kwiek, en stond drie dagen na Noors geboorte al met mijn vader op de stoep. Mijn opa's zijn allebei al overleden, in 1993 en in 2000. We zorgen wel dat mijn enige oma de kinderen regelmatig ziet. Ze is nog best goed, maar ja, iemand van 85 zal er toch geen járen meer zijn waarschijnlijk.
Ben benieuwd wat je oma van haar nieuwe achterkleinzoon vindt!

Tepelhoedjes zijn in elk geval te koop bij de thuiszorgwinkel.

Enneh, kun je misschien voor de laatste week van mei goed weer bestellen daar in Noord-Groningen???

Groetjes, ESther

Terug
Bovenaan