Over tijd

Hoi Esther,

Wij hebben ook een echte dame. Alleen maar in de weer met meisjesdingen en absoluut geen wildebras. Speelgoed gaat bij haar ook bijna nooit stuk (maar misschien moet dat nog komen óf hebben we natuurlijk alleen maar kindvriendelijk speelgoed...). En ook aan het eind van een speelsessie is de kamer geen beestenbende. Tuurlijk ligt overal wel wat, maar het is niet zo dat we uren in de weer zijn om het weer op te ruimen.
Wel heb ik me gisteren over haar verbaasd; ik was met haar naar de winkel (voor het eerst sinds tijden) en ze rende maar door de winkel heen, ondertussen luidkeels 'mama' roepend. Af en toe keek ze dan even weer of ik nog een beetje in de buurt was en dan ging ze er weer vandoor. Heel vrij, terwijl ik juist had gedacht dat ze dichter in de buurt zou blijven. Ook vorige week op een verjaarsdagfeestje zag ze me amper staan en was ze druk in de weer. Ze ging zelfs gewoon met andere kinderen naar buiten zonder dat ik meehoefde. Je merkt dan toch wel dat ze ouder wordt of hoe moet ik het zeggen... dat ze misschien meer vertrouwen heeft in zichzelf en in ons als ouders. Wel leuk om te zien. Ze zit ze nou bijvoorbeeld alleen buiten in de zandbak te spelen. Heel aandoenlijk... Dus videocamera er maar weer bij gepakt en van binnenuit gefilmd. Zodra ze ziet dat we filmen, wil ze namelijk direct op het beeldschermpje meekijken en dat is natuurlijk niet de bedoeling...

Mijn oma vond haar kleinzoon erg leuk. Ze straalde meer enthousiasme uit dan ik had verwacht. Ze woont nl. in een serviceflat met allemaal oudjes en die hadden haar al gevraagd of ze haar kleinzoon nou al eens gezien had. Ik had echt een beetje het idee dat ik daar heen 'moest', maar dat viel dus wel mee (de band met haar is niet heel hecht; meestal als ik er ben, vraagt ze alleen naar anderen, maar deze keer dus niet). Nou ja, ik ben er eerst geweest, zullen we maar zeggen... Ze is nu 87, maar sinds de dood van mijn opa leeft ze toch wel heel erg op zichzelf. Daar over heen nog een valpartij en dan weet je het wel. Het is echt een broos oud mensje. Nog maar niet bij stilstaan hoe je zelf ouder wordt (als je ten minste zo oud mag worden). Bij ons in de buurt gebeuren net weer allemaal rare dingen; jonge mensen en ook zelfs een paar kinderen overleden a.g.v. kromme ongelukken. Daar moet je toch echt niet aan denken...

En bij mijn oma in de woonplaats heb ik tepelhoedjes kunnen kopen. Bij ons in het dorp dus niet. Ik vind dat Merlijn er dan wel heel hard aan moet trekken en hij krijgt de borst dan ook lang niet leeg. Ik gebruik hem wel, maar dan voor in het begin als hij nog enorm veel honger heeft. Dan is de grootste zuigkracht er ten minste een beetje af.

Vanochtend is die vriendin, die vrijwel gelijk met mij uitgerekend was, weer geweest met haar twee kinderen. De oudste scheelt zo'n 3 maanden met AF en de jongsten schelen 3 weken. Erg leuk om de jongsten bij elkaar te zien. Qua lengte en omvang doen ze niet veel voor elkaar onder en ook onze oudsten kunnen het uitstekend met elkaar vinden. Erg gezellig en de tijd vliegt dan ook weer om.
Ook verder zijn de dagen weer omgevlogen dit weekend en gisteren. Gisteren lekker de hele dag buiten geweest, maar vandaag was het bij ons best koud (een koude wind). Hopelijk eind mei beter. Ik moet over 4 weken weer aan het werk en ik hoop sowieso dat het de komende weken nog lekker weer zal zijn. Dan heb je meer het gevoel vrij (c.q. verlof) te hebben gehad, als dat je steeds maar een beetje binnen zit. Het gaat nu toch wel snel met dat werk. Eerst heb je nog steeds meer dan de helft van je verlof tegoed en nu opeens ben je al weer over de helft heen... Nou ja, als het zover is, dan is het ook wel weer prima. Het is ook maar net waar je je op instelt.

Tot zover eerst weer. We gaan eten en Peter moet straks ook nog weer weg en de hond moet er nog uit... Tot gauw!

Groetjes, Aukelien

Ik heb eigenlijk niet zoveel nieuws. O ja, we hebben intakegesprek gehad bij het kdv. De leidsters waren dolenthousiast dat er weer een baby in de groep zou komen, en dan ook nog zo'n jonge. Ze wilden haar meteen vasthouden en knuffelen. Noor vond het allemaal prima, gelukkig. Volgende week gaat ze al twee uurtjes wennen, dan blijf ik erbij. En na onze vakantie gaat ze eerst een keer een halve dag alleen, en daarna hele dagen. Nou ja, maar twee keer per week. Ben benieuwd hoe ik er (emotioneel) op zal reageren. Maar ik heb er wel een goed gevoel bij. En over een maandje alweer aan de slag, ja. Gek idee hoor.

De vakantie komt dichterbij, volgende week vrijdag vertrekken we al! Als je me je emailadres geeft, mail ik mijn nulzesnummer naar je door. Want ik vind het niet zo prettig om hier mijn nummer te vermelden, jij wel?

Groetjes, Esther

Nee, gelijk heb je, je weet maar nooit...
Ons emailadres is: eworld@tiscali.nl

Verder ook weinig nieuws hier. Merlijn slaapt helaas nog niet door en heeft zelfs weer vaker honger als eerder. Na 3 en half uur schreeuwt hij dan weer als een speenvarken. Soms twijfel ik dan wel of het aan de borstvoeding ligt, maar voorlopig hou ik het nog maar even op een regeldag. Gisteravond had ik hem om 22.30 uur in bad gedaan, daarna nog één borst gegeven (nou ja, je snapt wat ik bedoel) en om 3.00 uur meldde hij zich al weer. Het klonk niet echt als honger, maar de speen hield hij er ook niet in. Dan toch maar weer aanleggen... Na eventjes flink te hebben gezogen, viel hij wel weer direct in slaap. Elke avond gok ik bij mezelf hoe laat hij wakker zal worden, maar ik zat er nu helaas flink naast... Maar veel langer dan 5 uur achter elkaar slapen doet hij nog niet. Nou ja, komt vanzelf...
En over Noor naar het kdv; het zal minder erg zijn als toen je Koen de eerste keer heenbracht, lijkt me. En als je gevoel nou al goed is, dan komt het wel goed. Je hebt ook nog even tijd om aan het idee te wennen... Eerst op vakantie naar het Groningse.
Ojee, ik hoor Merlijn 'roepen'. Peter belde nl. net en de telefoon lag naast Merlijn op ons bed, terwijl hij net lekker lag te slapen... Ik vloog er naar toe, maar goed, toen had hij de ogen al weer open. Stom natuurlijk, maar het is al weer gebeurd.

Groetjes, Aukelien

Hoihoi,

Noor is echt fantastisch geweest afgelopen nacht! We hebben haar maar weer eens in bed gelegd gisteravond. Dat zit zo: meestal blijft ze beneden na de laatste voeding, die is tussen acht en negen uur. Dan valt ze in Cornelis' of mijn armen in slaap. Om een uur of tien gaan we naar boven, leggen haar in bed en gaan zelf ook slapen. Dat werd toch wat lastig, want degene die met haar zit kan niks anders doen en moet zich laten bedienen. Zat ik weer chipjes in Corneel z'n mond te stoppen omdat hij Noor in zijn handen had. Ja, we zijn gek, haha. Dus gisteravond heeft C. haar iets voor negenen in bed gelegd. Drie keer terug om het speentje te geven, maar om halftien sliep ze! Tot vanmorgen zeven uur! Ik hoop dat het vanavond weer lukt. En ik hoop dat Merlijn het binnenkort ook begrijpt. Misschien kan Noor een goed gesprek met hem hebben tijdens onze vakantie. Ze zegt al zo leuk 'uh' en 'oeh' en vanavond ineens 'ta!'
Ik ga nog even aan de verwen-kwark, mijn nieuwste verslaving. Ik denk trouwens dat ik ongesteld ga worden, want ik had zo'n poetsdrang vandaag. Ik heb de koelkast helemaal uitgesopt en één keukenkastje. Toen had ik er wel weer genoeg van, hihi.
Ik mail je zo mijn nulzesnummer. En een mooie foto van onze kindjes!
Groet.

Hey Esther,

Nou, Merlijn heeft het vannacht zonder voeding gedaan. Helaas hebben wij geen goede nachtrust gehad, want we (vooral Peter, maar daar heb ik weinig van meegekregen, zo moe was ik) hebben tig keer de speen in zijn mond moeten stoppen. Hopelijk vannacht ook zonder voeding en zonder speengedoe. Als ik hem 's avonds na de 'laatste' voeding is de wieg leg, gaat hij gewoon zonder huilen slapen. Het klinkt stom, maar dat vind ik echt al heel bijzonder. En ook overdag slaapt hij redelijk makkelijk in, maar dan heeft hij nog wel vaak even wat hulp nodig. Daar heb ik ook geen moeite mee, maar ik ga in elk geval geen uren met hem rondsjouwen. Dat heb ik wel afgeleerd.

Vanavond met hem onder de douche geweest. Uit pure noodzaak deze keer, want hij zat van top tot teen onder de poep. Hij vindt douchen wel leuk, maar hij is zo ontzettend zwaar en je krijgt dan binnen de kortste keren zo'n ontzettende last van je rug. Wij hebben (nog) geen bad, maar wel genoeg ruimte voor een bad, dus dat is onze volgende wens. Wij zijn eind januari net verhuisd en in ons vorige huis hadden we zeer luxe bad (2-persoons met jetstreams) en nu met kinderen vind ik het heerlijk om in bad te gaan. En anders maar een keer met de kids bij mij ouders of bij zeer goede vrienden in bad. Die goede vrienden wonen in Zeeland en altijd als we daarheen gaan, blijven we daar ook een aantal dagen. En binnenkort willen we die kant weer eens op...

Ik heb maar één eetverslaving en dat is chocola, en dan vooral M&M's. Ik heb zelfs gedacht dat Merlijn daar zo zwaar van geworden was, want in de laatste paar weken van de zwangerschap heb ik zakken vol van die dingen weggewerkt. Helaas blijf ik ze lekker vinden...
En van poetsdrang heb ik (helaas) nooit last. Ik had verwacht tijdens mijn eerste zwangerschap wel nesteldrang te krijgen, maar ook daar heb ik geen last van gehad.

En bijzonder eigenlijk dat je lichaam toch zo snel weer 'normaal' begint te doen, ondanks ruim 9 maanden zwanger te zijn geweest. Je zou toch eigenlijk beloond moeten worden door een tijd niet ongesteld te worden. De vorige keer heeft het bij mij heel lang geduurd; volgens mijn herinnering wel 7 of 8 maanden. Hopelijk is dat nu ook weer zo. Voorlopig duurt het nog even, want in het ziekenhuis is er nog met een vaginale echo gekeken naar de baarmoeder en die was helemaal leeg. Er zat zelfs geen baarmoederslijm in; dit wijst op opbouw van bloed. We gokken het er maar op ;-)

Goed weekend, groetjes, Aukelien.

Ha Aukelien,

Lekker dat Merlijn niet gevoed hoefde te worden vannacht. Nou moet ie nog leren de speen in zijn mond te houden! Noor was gisteravond wat huilerig en ze moest spugen. Dus hebben we haar toch maar even onder de douche gedaan (Cornelis is bij ons de gelukkige, die is daar gewoon handiger in) en toen nog een fles. Daarna viel ze beneden in slaap en om 21.15 lag ze in bed. Vanmorgen om 7.30 ging ik bij haar checken, en toen lag ze met grote ogen om zich heen te kijken. Helaas moest ik er vannacht toch nog een keer uit, want Koen was weer eens uit zijn bed gevallen. Zat keihard te huilen op de grond naast zijn bed. Maar als je hem dan even op schoot neemt en weer in bed schuift, slaapt ie gewoon door...

Met kinderen is een bad inderdaad top. Toen wij ons huis lieten verbouwen, hadden we voor een douche gekozen. We gingen toch nooit in bad. Maar een jaar later, Koen was inmiddels drie maanden oud, hebben we alsnog een bad laten plaatsen. Lijkt me leuk als de kids daar over een maand of wat samen in kunnen. Wij hebben een zogeheten douchebad, met een plat gedeelte waar je kunt staan als je alleen maar doucht. En het loopt smaller toe bij je voeten. Echt erin liggen kun je niet, alleen met opgetrokken benen. Nou ja, wij zijn ook vrij lang allebei. Koen kan er nog in zwemmen.

Toevallig dat jullie regelmatig naar Zeeland gaan, daar komt Cornelis vandaan! Hij is opgegroeid in Burgh-Haamstede en heeft tot zijn dertigste in Zeeland gewoond. Inmiddels komen wij er niet meer zo vaak, want zijn familie woont er ook niet meer. Alleen twee oude tantes, die wonen nog in hun ouderlijk huis onder aan de 'diek'. Zelf kom ik uit Den Haag. Zijn jullie geboren Groningers?

Ik ben nog niet ongesteld, maar ik heb het nog steeds op mijn heupen. Nu moet de zolder eraan geloven! Ik heb net gestofzuigd en de vensterbanken gesopt, nu hoef ik alleen het bureau nog nat af te nemen. Was ik net lekker bezig, komt eerst Koen naar boven en even later Cornelis met Noor, om te kijken wat mama toch aan het doen is. En om even in de dozen kinderkleertjes te kijken. Dus nu is het hier weer een bende, haha.

Ik heb je mobiele nummer ontvangen, dus we kunnen elkaar in elk geval bereiken volgende week. En foto's van je kinderen wil ik natuurlijk graag zien!

Hoi Esther,

nog geen ongestoorde nachtrust gehad, hoewel hij vannacht om 5.15 uur wakker werd. Hij redt het zo'n 6 uur maximaal achter elkaar zonder voeding (behalve die ene uitschieter). Vanavond kwam het slecht uit; om 20.15 uur had hij honger. Ik heb hem wel gewoon in zijn wieg gelegd, maar deze keer viel hij niet direct in slaap. Hij bleef wel vrij lang rustig wat om zich heen kijken, maar op een gegeven moment was hij het wel echt zat en begon wat te pruttelen. De speen hield hij er niet in, dus toen om 22.30 uur toch nog maar weer een schone luier en nog even aanleggen... toen viel hij gelijk in slaap...

En ik schreef een tijdje terug over een mogelijke tepelkloof, maar is dat hoogstwaarschijnlijk spruw. Vanmiddag was hier een vroegere vriendin (bijna 4 jaar geen contact mee gehad, behalve de gebruike kerst- en geboortekaarten, maar n.a.v. ons geboortekaartje belde ze en vanmiddag was ze hier met man en 3 kids), en zij blijkt borstvoedingsconsulente te zijn. Kon ik nog even mijn probleem besreken... Ik dacht altijd dat je kind enorm veel last van spruw zou hebben òf dat je daar zelf heel veel last van zou hebben, maar dat is dus niet zo... Ik kijk het nog even een paar dagen aan - de pijn is al een heel stuk minder - en anders toch maar even naar de huisarts. Misschien rek ik het ook nog wel even tot de 24ste, want dan moeten we naar het CB. Wanneer moet je daar weer met Noor heen? Na jullie vakantie, neem ik aan.

En een beetje nieuwsgierig, hoor, maar hoe hebben jullie elkaar ontmoet? Burgh-Haamstede en Den Haag liggen niet echt dicht bij elkaar...
Wij zijn allebei geboren Groningers en erger nog, wij komen uit hetzelfde dorp en schelen slechts 15 dagen in leeftijd... Ik moet er nog wel even bij zeggen dat wij elkaar pas rond ons 15de ontmoet hebben (we gingen naar verschillende scholen en in ons geboortedorp was de scheiding tussen de geloven nogal groot). Toen, op ons 15de, een tijdje wat 'gerommeld' met elkaar, later nog eens weer, maar vanaf ons 20ste werd het echt serieus en we zijn dus nu al 13 jaar samen. Drie keer is scheepsrecht in ons geval...

En over Pieterburen, wat had je in gedachten? Zondag en maandagochtend lukt ons niet, oh, dinsdagochtend trouwens ook niet, maar zaterdagochtend zou prima zijn en ander woensdag- of donderdagochtend. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een ochtend, omdat AF 's middags altijd van 14.00 tot 16.00 uur slaapt. Als het dan na die tijd nog moet, is het al weer zo laat... Het lijkt mij handig om een soort principe-accoord te maken, anders blijft het er misschien bij (ook omdat mijn zusje vrijdag aankomt vanuit Sydney).

En die foto's; dat lukt mij (mezelf en Peter kennende) vast niet voor vrijdag, maar ik zal mijn best nog even doen.

Groetjes, Aukelien

Ik weet niet waar je beter mee af bent, met een tepelkloof of met spruw...

Cornelis en ik hebben elkaar inderdaad niet zomaar gevonden. Ik heb in de zomer van 1998 een contactadvertentie geplaatst, en daar heeft hij op gereageerd. Heel bijzonder dat het meteen zo klikte. Want terwijl we allebei nog nooit hadden samengewoond (wel een aantal relaties achter de rug, logisch als je dertig bent), is hij na zeven maanden al bij mij ingetrokken. Op de dag dat we elkaar twee jaar kenden zijn we getrouwd. We zijn deze zomer dus alweer zes jaar bij elkaar, en nog steeds heel blij met elkaar.
Jouw verhaal klinkt romantisch zeg, elkaars jeugdliefde!

Pieterburen: 's ochtends is prima want Koen slaapt ook begin van de middag. Zullen we in principe woensdagochtend afspreken? Zaterdag wil je vast liever met je zus doorbrengen, en donderdagochtend komen mijn tante en haar vriendin op bezoek (die nemen dan meteen Koen mee naar oma in Assen, waar hij een nachtje mag logeren).

Fijne avond!

Terug
Bovenaan