Over tijd

geen hoofdletters want er zuigt een baby op mijn rechterpink ...

jongetjs zijn net brandweermannetjes hè? laat je niet verrassen; meestal richten ze eerst hun brandweerslangetje op voor ze gaan blussen. ik moest er juist aan wennen dat meisjes geen waarschuwing geven, de plas welt zomaar op!

Noor heeft vannacht voor het eerst doorgeslapen, wat een zaligheid. ik hoop dat Merlijn jullie dat plezier binnenkort ook doet...

gefeliciteerd met je prijs, rituals is volgens mij lekker spul. tot de volgende!

Wat? Doorgeslapen? Wat geweldig!!! Hebben jullie zelf ook doorgeslapen of lig je er dan toch op te wachten? En kon je het redden zonder te kolven?
Merlijn slaapt na de laatste voeding (rond 9 uur) tot een uur of 3 's nachts door. En komt dan tegen 7 uur nog een keer. Het zou mooier zijn als hij alles zo'n 2 uur opschuift, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt. En Anne-Floor sliep pas na 8 maanden door, dus wat dat betreft maken wij ons geen illussies.
Ook het zelf in slaap vallen is nog bijzonder moeilijk voor hem. Als we uiteindelijk niet helpen gaat hij echt compleet over de rooie, en om het nou elke keer zover te laten komen... Afgelopen zaterdag viel hij overdag wel een aantal keren zelf in slaap, maar misschien kwam dat mede doordat hij buiten in de kinderwagen lag. Buitenlucht maakt slaperig, nietwaar?
Ben je inmiddels al een keer een dag en/of avond alleen geweest met beide kids? En zo ja, hoe ging dat?

Mijn prijs is er nog niet, maar dat kan natuurlijk ook nog wel. We hadden trouwens liever gisteren Winston van de postcodeloterij op de stoep gehad, maar dat zal iedereen wel willen...

Tot zover eerst maar weer.

Groetjes, Anne X

Dat doorslapen was een eenmalig feest hoor. Vannacht was Noor er weer gewoon rond 3 uur. Na een voeding rond 21 uur, net als Merlijn. Ik sta zelf 's nachts sowieso een keer op om te kolven. Dat doe ik beneden zodat ik Cornelis niet wakker hou. Hij geeft Noor dan de nachtfles, mag ik blijven liggen.

Zelf inslapen wil Noor ook niet altijd lukken. Als ik haar echt zielig vind klinken, neem ik haar even bij me en dan slaapt ze meestal vrij snel in. Daarna legt Cornelis haar in haar eigen bed. Pakt Merlijn al een speentje, of ben je daar tegen? Ik merk dat Noor wel rustig wordt als ze wat kan sabbelen. Dan valt ze ook makkelijker in slaap.
Ik ben nog niet alleen geweest met beide kinderen, maandag gaat het gebeuren. Ik laat wel weten hoe het ging.

Wij dromen ook wel eens van een grote prijs. Vooral als we in de auto zitten, hebben we het er vaak over. Wat we dan zouden doen. En wat niet meer. Nou ja, dromen mag. Ja toch?

Is het bij jullie ook zulk mooi weer vanmorgen? Groetjes!

Hoi Sterre,

nou, afgelopen nacht heeft Merlijn ook behoorlijk doorgeslapen. Ik werd rond 6 uur wakker en was erg verbaasd te zien dat het al licht was... Gisteren rond half 11 had ik hem nog gevoed en ook hadden we hem daarna nog in bad gehad. Dat helpt niet altijd voor een langere nachtrust, maar afgelopen nacht dus wel. Heerlijk... waarschijnlijk is het net als bij jullie éénmalig, maar dit hebben we in elk geval maar weer. Ik moet er trouwens nog wel even bij vermelden dat hij gisteren bijna de hele dag wakker is geweest. En als hij dan maar een beetje rustig om zich heen zou kijken, is het nog wat, maar ja, dat doet hij niet (altijd). Zelfs wandelen in de kinderwagen hielp hem niet om in slaap te vallen. Hij móet gewoon wel moe zijn, zou je denken... Maar goed, dan nog maar een keer aanleggen en weer met hem rondsjouwen (hij wordt wel heel snel heel zwaar...) en toch ook maar eens laten brullen. Soms klinkt het bij hem ook wel heel zielig; daar kan ik dan ook echt niet tegen. En een speen ben ik helemaal vóór!!! Met Anne-Floor nog niet, maar ja, waarom zul je het jezelf moeilijk maken? Het lastige is alleen dat die kleintjes die speen nog niet echt zelf vast kunnen houden.
Ben jij al naar het consultatiebureau geweest? Merlijn moet a.s. maandag heen. Ben wel benieuwd hoe zwaar hij dan is. Volgens mijn weegschaal is hij al zo'n 6,5 kilo, maar of dat wel klopt?!
Hij begint nu wel erg hard en zielig te huilen, dus ik zal mijn aandacht weer eens op hem richten! En nog maar even naar buiten gaan, het is nu (tegen alle verwachtingen in) nog heerlijk weer bij ons.
Tot gauw. Groetjes, Aukelien (mijn eigen naam)

Hoi Aukelien
Wat je vertelt over het inslapen van Merlijn is heel herkenbaar. Zo liepen wij met Koen ook te tobben! We deden echt álles om hem maar in slaap te krijgen. Rondlopen, buiten wandelen, in wanhoop met 'm gaan autorijden. We hebben zelfs maandenlang twee keer per dag een uur met hem op schoot in zijn kamertje gezeten, als hij dan zijn dutje maar deed. We boffen nu met Noor, die is een stuk makkelijker wat dat betreft. Vanmiddag was echt perfect, ze lag ruim twee uur te slapen in de wandelwagen in de tuin, kon ik lekker wat lezen en borduren. In het zonnetje, want ook hier was het mooi lenteweer.

over het speentje: helpt het om een knuffeltje tegen de speen aan te leggen als die in Merlijns mond zit?

Ik heb volgende week woensdag de eerste CB-afspraak voor Noor. Eerst gaan we er morgen weer eens heen voor Koen.

Groetjes, Esther

Hoi Esther,

Erg toch, wat je niet allemaal doet om een eerste kind in slaap te krijgen. Ze zeggen dat een tweede kind altijd makkelijker is, nou, ik weet zeker dat het niet aan het kind ligt, maar aan de ouders. Die denken: 'dat overkomt mij niet nog een keer!!!' En het klinkt heel vals, maar hoe langer Merlijn huilt, hoe sneller hij daarna in slaap is, als je hem oppakt. Helaas wordt hij altijd vrij snel weer wakker op het moment dat je hem weglegt. Met een beetje geluk duurt het een half uur, maar met een beetje pech slechts 5 minuten. Wel kon hij vandaag vrij lang gewoon wat om zich heen kijken, zonder te gaan huilen. Ik kan me nog met Anne-Floor herinneren dat ik echt helemaal nergens aan toe kwam. Als ik de afwasmachine had uitgepakt, had ik veel gedaan op een dag... Hoe doen mensen dat toch die een tweeling hebben. Die moeten zelf wel makkelijker zijn, anders lukt het toch nooit, zou je denken...
En met die knuffel, dat zal ik nog eens even gaan proberen. Anne-Floor helpt ook al driftig mee om de speen weer in zijn mond te duwen, als hij begint met huilen. Ze doet dan precies hetzelfde als wij: eerst even zelf de speen in de mond. Je ziet jezelf perfect geïmiteerd weer terug in haar.
Vanmorgen heb ik een stuk met haar gefietst. Heerlijk om er even lekker uit te zijn en ook vanavond heb ik nog een stuk met haar en de hond gelopen. Het is zo'n gezellige kletskous; ze houdt echt geen seconde haar mond. En alles wat je haar vertelt, onthoudt ze. Vervolgens vertelt ze die dingen dan weer aan Peter (mijn man), die dan weer heel verbaasd is over de dingen die ze vertelt. Vanochtend was er tijdens ons fietstochtje bijv. een lammetje die lag te eten. Ik zei toen dat het een luilaklammetje was. Dus je kan begrijpen dat Peter later, toen ze dat tegen hem zei, dacht: 'hoe komt ze daar nou weer bij?'. Echt een geweldige leeftijd, heeft ze nu. (Volgende week vrijdag wordt ze 2).

Trouwens, wat ben je aan het borduren? Een geboortetegel o.i.d.? Daar ben ik nog wel mee bezig (soms, als ik er aan toe kom). Ik had er al één af, maar toen op de echo bleek, dat wij een jongen zouden krijgen, ben ik toch maar opnieuw begonnen met iets wat meer geschikt is (lees: wat jongensachtiger). Wel veel werk, maar wel leuk werk. Kun je ten minste 's avonds voor de t.v. ook nog wat nuttigs doen.

Hopelijk slaapt Merlijn vannacht ook weer lekker lang door. Het is nu namelijk al weer later dan de bedoeling was... Hopelijk denkt Noor er hetzelfde over (over het slapen dan)!!!

Groetjes, Aukelien

Die speen terugstoppen in Noor, dat doet Koen ook. Net wat je zegt: eerst in zijn eigen mond en dan hup in Noor. En dan zegt ie: "Ga maar lekker sabbelen, Noor." Grappig!

Madame had vannacht een raar schema. Om 19 uur nog een fles gedronken, toen geslapen tot 02.30, weer een fles, en toen tot 06.45 uur. Vanmorgen de eerste fles Friso zuigelingenvoeding voor haar geshaked. Dat ging er wel in. Ik denk dat ze nu weer trek heeft, ik hoor haar huilen. Maar nu krijgt ze weer bv uit de fles.

Ik moet stoppen, we krijgen zo bezoek. O ja, borduren. Ik doe het Hoogeveens Leesplankje, oftewel Aap Noot Mies. Nogal een klus, en ik vind het niet eens mooi, maar het maken is wel leuk. Snap je het nog? Fijn weekend!

Esther

Hoi Esther,

vanwaar jouw (jullie) keuze om 'gewone' melk te geven? Wordt het te zwaar met het kolven of moet je binnenkort weer aan het werk wat niet/moeilijk te combineren is?

En dat rare ritme heeft Merlijn bij vlagen ook. Ik dacht ook dat dat gisteren de bedoeling zou zijn; hij had om 19.45 uur gedronken, maar tot mijn grote verbazing wilde hij om 23.15 uur wel weer. Toen hebben we hem ook nog maar even in bad gedaan en vervolgens sliep hij tot 5.15 uur. Ondanks dat je dan wat langer kan slapen, moet ik wel zeggen dat ik amper mijn bed uit kan komen van vermoeidheid. Vooral 's ochtends kan ik heerlijk liggen, maar ja, dat is helaas niet altijd mogelijk. Met Anne-Floor als baby alléén was dat uitstekend te doen, maar ja, zij wil nu 's ochtends natuurlijk wel wat doen. (En terecht, natuurlijk).

En met dat borduren snap ik helemaal; toen ik een tijdje niets te borduren had, kreeg ik een merklap van mijn schoonzus om af te maken. Zij vond er geen klap (meer) aan, en nu mocht ik mij er op storten. Het is een foeilelijk ding, maar ja, ik heb nu A gezegd, dus B ga ik ook zeker zeggen. Maar ik maak wel eerst mijn geboortetegel voor Merlijn af. Hopelijk lukt dat nog in mei. Dat was wel het voordeel van later 'bevallen' dan de uitgerekende datum. Ik heb toen als een gek zitten borduren. En 'bevallen' staat inderdaad tussen haakjes, want ik ervaar een keizersnee niet echt als een bevalling. Wel als verlossing en zeker ook als geboorte, maar niet als 'bevalling'. Maar goed, dat is puur gevoel.

Wij krijgen vanmiddag ook nog kraambezoek; een stel met 3 kinderen, waarvan de jongste werd geboren, terwijl de oudste één of twee weken later pas 3 werd. Dat lijkt me ook een enorme klus. Ik weet wel dat zij enorm in het voren denken, dus 's avonds al aardappels schillen voor de volgende dag etc. Ik zou op zich wel wat meer in het voren willen werken, maar mijzelf kennende, zal dat nooit gaan lukken. Ik moet altijd alles op het laatste moment doen, dan functioneer ik het beste. Altijd al zo geweest. Proefwerken moest ik vroeger in de bus nog leren. Erg stressvol af en toe, maar het werkt bij mij toch het beste.

Geniet nog van het mooie weer en een prettige zondag nog!

Groetjes, Aukelien

Terug
Bovenaan