Hey ladies, had al een tijdje niet meer gekeken in dit topic maar zie dat er veel vragen zijn over hoe je nu moet tellen na je eerste lh piek te pakken te hebben.
Ik zeg expres dus "eerste lh piek" omdat sommige dames een langere lh piek hebben en soms wel 2 of 3 dagen een echt positieve ovulatie test hebben.
Eigenlijk kan je niet echt met zekerheid gaan tellen vanaf je lh piek. Die lh piek is (even in Jip en Janneke taal) puur een signaaltje van je lichaam van "Hey let op... je eisprong zit eraan te komen". Het is dus niet zo dat je eitje direct springt als je je lh piek te pakken hebt. Dit gebeurt gemiddeld tussen de 12 en 36 uur na je eerste lh piek.
Dan gaat je eitje springen.
Ik had zelf altijd het geluk dat ik mij eisprong ook echt kon voelen. Vanaf mijn lh piek voelde ik een soort spanning. Logisch ook want da eitje was zo goed als rijp en stond letterlijk op springen. Dat voelde ik. En als ie dan echt sprong voelde ik voor een paar uur echt even een scherpe pijn. Dat was vlak voor het moment van springen.
Bij mij wisselde het het wel. De ene keer sprong mijn eitje 12 uur na mijn eerste lh piek, de andere keer duurde het nog 1,5 dag. Nou en vanaf dat moment werd ik 13 of 14 dagen later ongesteld.
Dus niet 13 of 14 dagen na de lh piek maar echt na de eisprong.
Ik ging voor alle zekerheid altijd uit van 14 dagen voordat ik een testje deed. Beter het zekere voor het onzekere.
Maar ik had dus wel een redelijk regelmatig cyclus. Sommige dames hebben dat helaas niet en de luteale fase kan dan ook wat meer wisselen dan 1 a 2 dagen. Ieder lichaam is anders.
Ik las een stukje terug ook de vraag van "Gisteren had ik mijn lh piek, heeft het nog zin om nu nog seks te hebben?"
Jaaaaaa, absoluut! Want zoals uitgelegd betekent je lh piek niet dat je eitje direct springt (dat duurt nog even) en als je eitje gesprongen is, leeft het ook nog eens gemiddeld zo een 12 uur. Tussen de zaadcellen kunnen er lekker snelle zwemmers zitten, dus het kan heel goed raak zijn. Sterker nog; rond je lh piek is het beste moment om seks te hebben.
Je eitje komt eraan en zaadcellen leven sowieso nog vrij lang.
Dus dat.