PCOS en ziekte van Hashimoto

@doeterniettoe Ik ben al 2 keer naar de gynaecoloog gegaan. De eerste keer was in april (toen 4 maanden aant proberen) toen ik mijn gewone 2-jaarlijkse check-up had. Gynaecoloog zei da ik mijn maandstonden zo weinig krijg omdat ik te zwaar ben en mijn lichaam me beschermt om zwanger te worden (mensen met ondergewicht krijgen hun maandstonden ook niet om die reden, zei ze). Ik moest afvallen, dat was alles. Ze merkte wel een cyste in mijn baarmoeder dus ik moest bloed laten trekken en  3 maanden later terug op controle om te kijken of de cyste weg was. Dus in juli ben ik terug op controle gegaan. De cyste was vanzelf verdwenen (oef!). Ik had online al gelezen over PCOS en herkende mezelf hier in. Dus ik drong aan op een dieper onderzoek aangezien ik 13j geleden met de pil ben begonnen wegens een zeer onregelmatige cyclus en ik toen geen overgewicht had (danste 27u/week). Ze bekeek mijn bloedresultaat en zag veel mannelijk hormoon en op de echo waren er veel cysten te zien op mijn eierstokken. Ze zei me dat ik PCOS had (wat ik al d8). Ik kreeg inofolic voorgeschreven (volgens haar helpt de myo-inositol om de cyclus te regelen) en moest dit innemen + afvallen. Als ik een half jaar later nog niet zwanger was, dan moest ik meteen me aanmelden bij de fertiliteit. Ik moest van de gyn niet meer eerst naar haar gaan. 

Mijn huisarts weet nog niet van mijn PCOS (of hij moet die info van mijn gyn hebben gekregen), maar aangezien mijn menstruatie nu al zo lang uitblijft ( lanher dan de vorige 3 keer) én ik volgende week bij de huisarts bloed moet laten trekken voor mijn bezoek bij de endocrinoloog (voor hashimoto) die de weer erop plaats vindt, vroeg ik me af of de huisarts niets zou kunnen voorschrijven om mijn menstruatie op te wekken. Dat bespaart me een hoop visitegeld en bij de huisarts kan ik sneller binnen dan bij de gyn. Én ik heb geen goede klik met mijn gyn ?. 

Ow dat is vervelend.. Kun je niet doorverwezen worden naar een andere gyn? Het is belangrijk dat je je goed voelt bij je gyn denk ik.. Zou anders misschien een gesprek met je huisarts aanvragen en alles even bespreken?
Bij mij hebben ze het wel elke keer opgewekt.. Ik heb geen overgewicht maar ik krijg zelf haast geen menstruatie endat konden ze ook zijn aan mijn eierstokken zei ze een heleboel kleine eitjes.. Dus ze hebben het elke keer opgewekt met primolut. Deze keer moest ik afwachten maar ben vannacht ongesteld geworden baal echt enorm.. Nu moet alles weer opnieuw met 100 mg had vorige keer best veel last van de bijwerkingen maar goed heb er alles voor over hopelijk dan wel met resultaat.. 

@doeterniettoe ik ben vorige week woe naar de huisarts gegaan. Moest bloed laten trekken voor mijn bezoek bij de endocrinoloog deze week om de waarden van mn schildklier te bekijken. 
Huisdokter wilde niets voorschrijven om mijn maandstonden op te wekken. Hij zegt da enkel gyn da kan. Huisarts kent duidelijk niet veel van PCOS want beweerde dat ik dan wel zwanger moest zijn aangezien ik al 3 maanden mijn maandstonden niet meer heb gekregen. Dus hij liet via bloed ineens onderzoeken of ik zwanger ben.

Heb nog steeds mijn regels niet (dag 95) en moet donderdag naar de endocrinoloog. Heb de resultaten van bloedonderzoek al binnen en kan de resultaten ondertussen al zelf lezen en begrijpen :D. Ben niet zwanger, zoals gedacht! Stomme huisdokter ?. Waarden van mn schildklier zijn ook in orde. 
Mijn reumawaarden waren iets te hoog (ondanks 8 reumapillen per dag ?), maar niet meer zo extreem hoog dan vorige zomer. Vitamine D blijft zorgwekkend laag staan, ondanks wekelijkse d-cure. En dan mijn cholesterol die iets te hoog staat. 

Ik ga donderdag ook aan de endocrinoloog vragen of hij niets kan meegeven om mijn maandstonden op te wekken. Vrees er wel voor, maarja het is het proberen waard. 

Ow dat is echt gek! Ja die huisartsen weten er te weinig van.. Mijne zei dat gelijk en verwees ons meteen door.. Gek dat ze dat niet meteen doen bij jou..
Zou zeker vragen om het op te wekken anders kan het zijn dat je super lang moet wachten.. Bij mij zeiden ze meteen we gaan het opwekken anders komt het niet dat konden ze zo al zien op de echo, overigens ben ik afgelopen ronde met clomid wel zelf ongesteld geworden zonder het op te wekken met medicatie.. 
Iig al super fijn dat je schildklier waardes wel goed zijn! Dat is al positief!Haha ja ik kan al die dingen nu zelf ook wel redelijk lezen.. In het begin zei het me niks nu weet ik inmiddels wel meer hoe of wat das wel fijn! 
Ik heb inmiddela mijn 3e ronde clomid erop zitten 100 mg vandaag was dag 11 eerste controle gehad deze cyclus er was nu niets gegroeid.. Vorige keer wel op dag 11 en goede eisprong op dag 15. Baal enorm maar volgens mijn gyn nog geen reden om me zorgen te maken het kan nog komen.. Fingers crossed spannend zo elke keer!! Heb er steeds meer moeite mee merk ik ook omdat iedereen om ons heen nu kinderen begint te krijgen en ik al 30 ben.. Maar goed we proberen positief te blijven al vind ik dat soms wel lastig.
Veel succes bij de gyn hopelijk gaan ze wat meer actie ondernemen! Hoor /lees het wel! 

@doeterniettoe dat is inderdaad balen seg! Hoe lang mag je chlomid gebruiken?

Ik had gisteren ook wel een triestige dag. Vriendin (zonder pcos) was al 1,5 j bezig met het maken van kinderen. Weekend voor ze haar afspraak had om in een traject te stappen bleek ze eindelijk zwanger. Gisteren te horen gekregen dat ze na 10 weken een miskraam had. :( 
Vind het zo erg voor haar en dan zakt de moed me al in de schoenen! Zeker omdat endocrinoloog vorig jaar al zei dat mensen met hashimoto grotere kans hebben op miskramen :/ . 

Ohhhnee... heftig zeg!! Heeft jou vriendin wel hashimoto dan? Ja snap dat de moed dan in je schoenen zakt.. Dat heb ik ook wel een beetje na het lezen van al deze verhalen hier.. ? Maar van de andere kant betekent het ook dat je niet de enige bent.. Hopelijk gaat het een keer goed! Ben wel blij dat je het zo een beetje kan delen.
Ja idd dat hebben ze mij ook verteld grotere kans op een miskraam bij hashimoto en zo ook bij pcos..
Daarbij heeft de internist ook gezegd dat de tsh waarde onder de 1 het beste is en dat als de tsh waarde (voor langere tijd) te hoog is is de kans op gedragsproblemen / afwijkingen groter.
Daarom moet de schildklier altijd goed in de gaten worden gehouden voor en tijdens de zwangerschap! 
Ik vind 't wel steeds lastiger worden dit traject waar we in zitten.. 't is elke keer zo spannend! En bij mij neemt dat alleen maar toe merk ik maar goed we blijven hoop houden ?
Veel sterkte!! 

@doeterniettoe nee, ze heeft ook geen hashimoto. Ze weten niet hoe het komt dat het zo moeizaam gaat om zwanger te worden en wat er nu is mis gegaan met het kindje. 

Hoe lang ben je bezig aan het traject? 

Wij proberen sinds een jaar en een paar maanden zwanger te worden. Ze zijn er in april achter gekomen door onderzoeken dat ik pcos heb. Vanaf eind april traject gestart.
Morgen moet ik weer terug naar het zkh. Ben zo benieuwd of er deze ronde iets gebeurd!
En hoe lang zitten jullie al in het traject? 

Terug
Bovenaan