Hoi allemaal,
ik ben doctortje, inmiddels 38 jaar. Ik
wil tegen diegenen die al lang aan het wachten zijn zeggen, GEEF NOOIT OP! ALS DIE WENS BLIJFT, BLIJF HET PROBEREN! ik deel graag mijn verhaal in de hoop dat het je weer wat hoop geeft.
Ik was 28 en mijn vriend bijna 40 toen we startte met proberen. Na bijna een jaar naar gynaecoloog gegaan. Ik bleek twee myomen te hebben bij bmmond en in boven in de wand. Mij werd geadviseerd niet te operen omdat elke litteken aan of in bm tijdens zwangerschap tot problemen kan leiden. IUI zou het traject worden... na 2 pogingen zaad van mijn vriend nig eens gecontroleerd... bleek slecht. Maar had net koorts gehad... nog een IUI poging. Later nog eens zaad gecontroleerd... bleek nu goed... bij vierde IUI, wist ik bij inspuiten meteen dat het raak was. Kreeg een soort van elektrische srilling van teen naar hoofd. En inderdaad was zwanger, helaas bij 6.5 wk een vroege mk. Hierna nog 1x IUI maar helaas.
mk was enerzijds erg teleurstellend en verdrietig maar was ook opgelucht want het bevestigde dat ik wel zwanger kon raken. Na 5de IUI zat ik er door heen... was ook aan het promiveren en werd me allemaal te veel. Een paar maanden niks gedaan, behalve natuur haar gang laten gaan. Helaas niet zwanger geworden
paar maanden later allerlei test gedaan in de afgelopen jaren (eilleiders geblokkeerd? Negatief, watertest etc)...IVF zou het nu worden. 8 eitjes 5 embryo’s...terugplaatsing...want helaas maar 1 goed genoeg die werd teruggeplaatst andere embryo’s niet goed genoeg voor invriezen... hoppa kans weg dacht ik

...?wachtweek in.... vreselijk!!!! Hell on earth, wist gewoon zeker dat het niet gelukt was en iedereen geruststellend nee dat kun je nog niet weten. Hoppa ongesteld voordat ik mocht testen... zei ik toch. Wat een vreselijke periode... NOOIT meer zei ik. even helemaal niks meer
paar maanden later voelde ik iets hards in mijn buik. Wtf?!! Naar de gynaecoloog...zij stuurde me door naar umc... daar kwamen ze achter dat die bovenste myoom gevaarlijk groot was geworden. Naar boven gegroeid en verdrukte andere organen. Operatie moest nu echt. Een jaar aan de hormoononjecties en pillen om myoom kleiner te krijgen voor kijk operatie want liever dat dan openbuik operatie. Jaar later myoom weinig gegroeid maar ook niet echt kleiner geworden... toch maar een kijkoperatie proberen.. gelukkig goed gegaan, paar maanden herstel en toen kwam de vraag wat nu? Toch maar weer proberen... nu ff niet dacht ik toen
6 maanden later kwam weer de wens. Promeveren was afgerond, vaste baan en nu vooruit kijken... ik wil een kind! Een eigen kind hoefde nooit van mij maar vriend zag adopteren niet zitten. Dus toch maar ICSI... bijna 30 eitjes...6 embryo’s van goede kwaliteit... maar door overstimulatie geen terugplaatsing. 1 embryo kon al na 4 dagen ingevroren worden het groeide zo snel! De rest bij 5 dagen. Een maand later terugplaatsing laten we die goeie die snel groeide pakken... in tegenstelling tot bij IVF deed deze terugplaatsing helemaal geen pijn... hebben ze het wel goed gedaan? Wachtweken gingen snel voorbij... voelde niks ... Maar de ongipijnen starten zoals elke maand een paar dagen voor dat ik mocht testen. Op aandringen van moeder van vriendinnen van je toch maar getest..WAT... zwanger... nog een test, de volgende ochtend nog een test... alleen 2 personen verteld want toch bang voor mk... deze angst bleef tot 10wk zw hierna aan meer mensen verteld. Na 12wk wat meer gerustgesteld... maar eigenlijk gehele zw niet blij en gelukkig durven zijn want ik geloofde het bijna niet en was bang voor mk, pas na 8m voelde ik me gerustgesteld.
heb nu een dochterje van 11 maanden? na 9 jaar proberen. Geef dus niet op! Luister wel naar he gevoel... pauze kan goed doen. Ik wens met jullie mee!