"De dames die al wat langer wachten....."

Dankjewel meiden, we wachten weer rustig af. Op naar Sint en Piet en hopelijk een mooi cadeau.
Volgende weekend gaan we met onze pup een weekend naar Texel, naja ik mag eigenlijk geen pup meer zeggen, ze is nu 1 ?
In januari waren we ook op Texel en deden we een test, omdat mijn cyclus heel vreemd was en we wijn wilden drinken en carpaccio zouden eten. Toen bleek dat ik een vroege miskraam heb gehad. Op de laatste dag van ons weekend zou ik kunnen testen, het zou het wel extra speciaal maken.
Vorig jaar ons jubileum, nu een vervroegd jubileum op Texel, want in januari gaat mijn vriend met de vriendengroep skiën.

Little penguin, bedankt voor je uitleg over de vaccinatie, ik heb hem al, maar dit is fijn om te lezen.

Carolinerkj, nou inderdaad wat zwindo zegt, wat een lange adem moet jij hebben.

Carolinekj Vervelend dat je zo'n tijd moet wachten. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal op gang gaat komen en je weer door kan. Dit maakt het allemaal weer extra naar.
Littlepenguin Ze hebben hier niets over gezegd dus ga er vanuit dat het wel mag. Daarnaast is de kans zo klein bij ons plus dat we waarschijnlijk niet eens in de buurt zijn van elkaar wanneer ik mijn eisprong heb (die volgens mn app volgende week ergens is). En volgens mij kan het verder geen kwaad mocht je wel zwanger worden in een rustmaand. Huis is nog niet echt ver, want hebben 3 maanden vertraging opgelopen voor de start van de bouw. Die is nu begin december ipv september. Dus dat was even flink balen, maar hopelijk loopt de bouw straks wel een beetje voorspoedig. Voordeel is dat alles nu wel ruim van te voren besteld is, dus dat zou levertijden weg moeten nemen. We komen zelf uit een project nieuwbouwwoning wat ik weer heel anders heb ervaren als dit. Tnx voor de uitleg over het vaccineren. Ik ga zelf ook weer even wat onderzoek doen wanneer ik terug ben van vakantie. Ik geloof namelijk echt wel in de wetenschap en vaccineren, maar ik geloof ook in mijn eigen lichaam die nu antistoffen heeft opgebouwd doordat ik het al gehad heb. 
Lovetennis Hopelijk brengt Texel weer geluk en hebben jullie een positieve test in handen. Zou inderdaad heel mooi en bijzonder zijn. 

Lovetennis wat fijn dat het zo soepel ging deze keer!! Hopelijk een goed teken! En bms van 7.4 is perfect toch? Nog 1,5 week wachten tot het testen?

Caroline wat een domper zeg :( en ook frustrerend dat je weer moet gaan wachten op de volgende menstruatie..

Littlepenguin wat balen dat IUI4 niet door kon gaan. Wat is nu het plan met de cyste? Gewoon wachten tot hij weg gaat? 
Wat goed dat je met iemand bent gaan praten, hopelijk helpt het! Is het een idee om je vriend daar een keer mee naar toe te nemen?
Wij zijn ook sinds kort met iemand gaan praten, dat doen mijn vriend en ik samen en persoonlijk vind ik dat echt heel prettig. Vooral omdat de kinderwens en de pijn die dat met zich mee brengt niet alleen van mij is, maar ook zeker bij hem aanwezig is. En ook het stukje intimiteit waar je het over hebt wordt daar besproken. Dat is iets wat bij ons ook onder het hele traject lijdt maar wel belangrijk is om weer terug te gaan vinden. 

Zwindo wat balen van de vertragingen, maar nu gaat het bijna beginnen!! Hoe lang verwachten jullie bezig te zijn? Misschien ook wel even een fijne afleiding 

Nou hier niet zo veel nieuws. Dinsdag echo voor bms meeting. Die stond gepland bij een arts die ik al vaker had gezien, tot ik vrijdag opeens een mailtje kreeg dat de afspraak verzet was. Naar een nieuwe arts. Ik kon dat echt even slecht hebben op dat moment. Ik ben zo klaar met iedere keer een andere arts die het onderzoek doet. Hoe vinden jullie dat? Ben ik daar de enige in? Stel ik me daarin aan?
Naja gewoon maar niet te veel over nadenken, het is allemaal voor een goed doel. Hopelijk hebben we volgende week rond deze tijd een datum voor de cryo terugplaatsing 

Lulu, ik heb ook die podcast geluisterd. Echt een fijne podcast! Ik hoop dat er nog meer afleveringen komen. Die Anne-Mar heeft ook een fijne stem om naar te luisteren en ik vind het ook fijn dat ze met haar eigen man ook het gesprek voert en dat dat niet per se heel “liefjes” is, maar ook hoe zij het beleeft hebben als stel.
Ook heel goed van je dat je wel opzoek bent naar een leuke bezigheid, als je het juiste tegenkomt dan heb je daar vast veel zin in. Ik zou stiekem nog wel vijf cursussen bij wijze van willen volgen, maar ik moet mezelf echt remmen. Teveel is ook weer onnodig en niet helemaal gezond ?
Hoe was de body stress release?
Wat betref vaccineren: ik had er een dubbel gevoel bij. Ik heb het wel gedaan, nadat ik dit had overlegd met mijn fertiliteitsarts. Zij gaf aan dat zwangere het heftiger kunnen krijgen en ik dacht beter nu dan dat er een kleintje in mijn buik groeit en ik dan nog een vaccinatie moet halen. Ik heb inderdaad één cyclus ietsjes afwijkend gehad, maar daarna weer helemaal normaal. Het is ieder voor zichzelf wat betreft de keuze, maar als je wel corona doormaakt omdat je besmet bent weet je ook niet wat dat allemaal in je lijf gaat doen, en eventuele schade die daaruit kan ontstaan of niet. Mijn risicoanalyse bestond uit dat ik bij beide uitkomsten geen idee heb of het iets (van belang) met mijn lijf gaat doen en waarvan ik dacht dat het minste risico zou opleveren. Maar ik begrijp mensen die het niet doen ook. Ik voel me achteraf wel opgelucht dat ik de stress van de keuze maken niet meer heb.
LittlePenguin, wat een leuke voorbeelden geef je van wat jij allemaal bent gaan doen. Het mooie vind ik dat het niet allemaal hoeft, en daardoor waarschijnlijk ook een fijne bezigheid is. Ben je al begonnen met de cursus van Freya? Lief zijn voor jezelf is zo belangrijk!
Hier gaat de studie nog steeds goed, net met het tweede blok begonnen en het word steeds interessanter! Echt blij dat ik de keuze heb gemaakt.
Ik lees verderop dat voor jullie de hoop bestaat om nog één maal een IUI te doen voor dit jaar! Fingers crossed ook voor jullie.
Wat klote van die cyste! Wellicht is een ronde zonder hormonen wel fijn. Hoe kijk jij ernaar welke woorden je gebruikt voor je kinderwens? Ik vind het wel logisch dat je het zelf een obsessie noemt, maar dat komt meer uit het feit dat als je meer dan twee jaar bezig bent het ook compleet het onderwerp is waar je leven om draait (zeg ik nu natuurlijk vanuit mijn eigen ervaring). Het is hartstikke moeilijk en we hebben er weinig controle over. Maar voel je je bijvoorbeeld ook boos of teleurgesteld als je je uitspreekt over je kinderwens? Je hoeft natuurlijk niets te veranderen wat je niet wil, maar als je zelf vind dat je ook te hard bent in je beleving dan is die cursus echt een heel goed idee om eens te doen.
Thanks trouwens voor de info over die rapporten wat betreft covid. Stelt mij wel gerust.
Oef wat naar dat je je vader 1,5 jaar geleden bent verloren. Dat een kinderwens een mooie afleiding is kan ik me helemaal indenken (hoewel nu ook een nachtmerrie zoals je schrijft). Meer dan je best kan je niet doen. En alles tegelijk gaat misschien ook niet. Maar af en toe de touwtjes wat losser kan wel heel fijn zijn en maakt je ook niet meteen ongezond ofzo. Heeft het wijntje wel gesmaakt?
Hee Fleurbo, herkenbaar hoor elke keer weer hoop hebben met een nieuwe kans, lijkt me hartstikke gezond! He gets, alweer een andere arts? Ik vind dat nogal onprofessioneel… dit is een traject met hartstikke veel emoties en druk voor koppels, dan vind ik het niet zo netjes dat ze er zo gemakkelijk mee omgaan. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Vis, wat vervelend dat je deze maand niet in aanmerking komt. Waarom is dat? Door de drukte
Carolinerkj, thanks voor de boekentip. Die ga ik denk lezen op het moment dat er voor ons een traject start! Kan me voorstellen dat de intimiteit spannend was en ik hoop dat jullie weer verder kunnen.
Zwindo, wat spannend dat je rond de feestdagen dan een nieuwe terugplaatsing zou hebben. Ik hoop het wel want ik lees dat de kliniek in januari dicht gaat. Ook stom zeg! Kunnen ze geen noodgebouw inrichten ☹
Lovetennis, wat spannend ook weer! Het klinkt allemaal goed en ik voel helemaal met je mee (tot kippenval aan toe) met de hoop op een sinterklaascadeau! Ik hoop stiekem voor ons ook op zo’n cadeau omdat we rond 5 december mijn cyclus of links of rechts kan gaan ?. Maar hoe fijn zou het zijn als het om positief testen gaat! En ik lees nu ook dat je weer naar Texel gaat. Jeetje wat gaat de tijd snel, voor mijn gevoel was jouw ervaring met de miskraam nog zo kort geleden. Nogmaals ik hoop op een dikke positieve test voor jullie!

Bij mij zijn er momenteel geen gekke dingen. De ovulatie gehad en zoals gewoonlijk hopen op een klein mensje wat in mijn buik wil groeien. Ook hier wat moeite met de druk die erop ligt om elke cyclus weer rond de ovulatie intiem te zijn. Het lukt allemaal wel en we beleven er ook plezier aan, maar… het is zo’n moeten! We hebben er allebei last van. Elke keer weer het stof van je schouders kloppen en gaaaaannnn. We kunnen er gelukkig wel goed over praten, maar op dit punt heb ik zoiets van, laat dan het traject maar komen, dan moeten we niet meer en kunnen we intiem zijn wanneer we dit willen. Haha, af en toe voelt net als zo’n slechte serie, hop in je mooie lingerie, soort van verleidelijk zijn en doe je ding en blij als de vruchtbare periode weer voorbij is. Super erg ?
Wel die fertilily geprobeerd, maar wat een gedoe zeg. Ik ben hier zo slecht in. Hij is nog geen één keer goed uitgeklapt op zijn plaats gekomen. Volgens mij heb ik met het gehannes meer zaadcellen eruit gehaald dan erin gekregen. Alleen de laatste ronde bleef het goed op zijn plek zitten maar ook niet helemaal goed zoals het moet. Ik verwacht er dus niet heel veel van, eventueel kunnen we het de volgende cyclus nog eens toepassen. Ik had vroeger toen ik moest starten met tampons ook al zo’n moeite gehad met dingen inbrengen. Uiteindelijk is dat ook goed gekomen, dus dat zal met dit ook zijn.

FleurBo Wat vervelend dat je weer bij een andere arts wordt neergezet. Ik begrijp wel dat dit vervelend is hoor. Ik moet zeggen dat ik in alle vooronderzoeken veel verschillende artsen heb gezien ik denk echt een stuk of 10. Sinds we echt met de behandeling zijn gestart zijn dit er nog maar 2, waarvan we 1tje eigenlijk bijna altijd hebben en heel sporadisch de ander. Ik vind het inderdaad wel erg fijn dat we dezelfde hebben die ook weten wat er allemaal gebeurd is. Dus snap je frustratie ergens wel. De opleverdatum van ons huis is ongeveer binnen een maand of 6 ingeschat zoals het er nu naaruit ziet. Maarja altijd weer spannend of dat gehaald gaat worden.

LinavV Het heeft te maken met het instellen van de apparatuur, wanneer alles op de locatie staat. Het verhuizen is in principe zo klaar, maar het instellen en testen van alle apparatuur kost helaas gewoon even wat tijd. Ik ben nu zelf wel met ovulatietesten begonnen, zodat ik wel iets zekerder weet wanneer ik mijn menstruatie zou kunnen verwachten. De testen zijn al mooi aan het oplopen, dus een goed teken dat er in ieder geval weer iets aan het gebeuren is in mijn lichaam. Ben nu benieuwd wanneer die positief gaat uitslaan. Die fertilily vond ik inderdaad ook wat gedoe, dus heb hem uiteindelijk niet echt meer gebruikt. 

@Caronlinerkj: bedankt voor je aanmoedigende woorden! Als ik eenmaal meer balans heb gevonden dan komt het intieme ook wel weer terug.
@LoveTennis: wat leuk zeg een weekend Texel. En ja: wel of niet testen op de laatste dag? Ik zou bijna zeggen niet doen: ik zou bang zijn dat ik niet kan genieten vd andere dgn, want ik ben alleen maar met die laatste dag bezig. Mocht de test negatief zijn, heb je gelijk een rotdag denk ik? Maar alvast veel plezier! Het gaat zo goed deze ronde, het mag nu wel gebeuren vind ik :D 7 is a lucky number. 
@Zwindo: wat vervelend van die vertraging, 3mnd lijkt mij echt een eeuwigheid. Als die bouw nou maar eenmaal gestart is, dan staat er tenminste wat. Ik kan mij indenken dat zelf bouwen heel anders is dan vanuit een project, maar na het kopen van een nieuwbouwwoning weet je vaak wel wat je liever wel of niet hebt. Het was onze eerste koopwoning, we hebben er veel van geleerd! En de COVID19 vaccinatie, een booster kan nooit kwaad denk ik ook al heb je COVID zelf gehad. Mijn zusje had Covid een jaar terug, maar heeft wel 2x vaccinatie genomen daarna. Het immuunsysteem moet ook trainen, hoe vaak het iets tegenkomt des te beter het kan reageren. Maar je moet altijd je eigen gevoel volgen! Voelt het beter om het niet te doen, dan niet doen. 
@Fleurbo: eh wat vervelend een andere arts! Je zou zeggen dat ze het zoveel mogelijk bij dezelfde arts houden, waarmee je toch een soort band hebt opgebouwd gezien het emotionele traject. Ik heb tot nu geen arts in het echt gezien om eerlijk te bekennen maar ik zit nog niet in het IVF traject. Alleen de fertiliteitsassistentes zie ik ivm IUI en dat is een vast groepje van 4 a 5 vrouwen.
Nu IUI4 niet doorgaat is het plan een normale ronde thuis. Over een wk mag ik terugkomen voor echo om te zien of de cyste weg is. Ik denk haast wel dat ie weg is, heb afgelopen dgn oud bloed gehad (terwijl ik niet meer ongesteld was). In de cyste zat nog wat bloed (was op de echo te zien). Dus ik denk dat mijn eierstok opruiming heeft gehouden.
Ik neem mijn vriend niet mee naar de gesprekken vd maatschappelijk werker denk ik, hij zal alleen maar concluderen dat ik het meer naast mij neer moet leggen haha! Hij kijkt er heel chill tegenaan: we doen er alles aan, het lukt wel of het lukt niet. Lukt het niet? Gaan we het weer proberen. Niks aan de hand. En ik moet ook meer die kant opdenken. En dat vd intimiteit, ik merk gewoon dat we alleen intiem zijn in de week van ovulatie (omdat het moet). Verder is het libido echt superlaag (ook die van mij). Ben vaak ook erg moe en hij ook. Dus we moeten weer ff wat levensenergie terugkrijgen!
@LinaVv: bedankt voor je uitgebreide reactie! Qua vaccinatie: nooit jezelf vaccineren als je er niet goed bij voelt. Het is nog altijd jouw eigen keuze.
Ik snap je gevoel van: blij als de vruchtbare periode voorbij is :p geeft een rust he? Vandaag zag ik 2 memes: "Trying is the fun part - said no infertile couple ever"  & "you know you're struggling with infertility when the phrase: 'Hey sweetie, I'm ovulating" becomes foreplay. Zo voelt het ook echt: ik kondig aan mijn vriend aan dat deze week de ovulatie komt haha en probeer in goede sferen te komen, en hij kan dan ook de tijd nemen om er "zin" in te krijgen. Intiem zijn is moeten geworden, het leuke zijn we helaas kwijt geraakt. 
Maar onderschat de IUI niet hoor. Ook dan moet je op vaste tijdstippen 'actief' zijn, vooral de avond na IUI en de dag na IUI. Tenminste dat wordt geadviseerd, dus ook dan zijn er verplichte momentjes in bed haha. Maar het geeft meer rust. In mijn geval bepaalt het ziekenhuis de tijd van ovulatie (vind ik erg fijn). Nu de ronde niet doorgaat ben ik weer welke dag bezig met die vervelende ovulatietesten :( gedoe! Geef mij maar een shot Ovitrelle! 
Ben ik boos/verdrietig als ik het over mijn kinderwens heb? Ik ben vooral gefrustreerd, ben bang dat het een levenstijl is geworden: altijd bezig met zwanger worden, maar het gebeurd nooit. Net als mijn laatste 5kg die ik kwijt wil: wel proberen, maar niet echt afvallen haha. Maar ik ben vooral gefrustreerd omdat ik er zoveel energie in steek: ik doe toch mijn best? Ik werk er zo hard voor? Maar daar heeft subfertiliteit natuurlijk geen boodschap aan.
Langzamerhand realiseer ik mij dat het leven doorgaat, dus ik kan wel heeeeel veeeel energie steken in dit traject (mentaal vooral), maar het is niet meer in balans. Ben heel erg bezig met anderen ook: die wel een baby hebben of zwanger zijn. Maar ik moet bij mezelf blijven, vergeet de rest zou mijn vriend zeggen! Ik heb afgelopen weekend lekker wijn gedronken, gesnoept en eten besteld. Het was heerlijk, niet op rantsoen. Niet wanhopig nog wat kilo's kwijt willen omdat ik een BMI heb van 26. Maar als wetenschapper is dit moeilijk. Ik benader de subfertiliteit als een klinische studie. In het study-design alle negatieve factoren proberen weg te nemen, niks aan toeval overlaten (geen alcohol, gezond gewicht, gezond eten). Dus die BMI is een negatieve factor, dat moet goed worden, om uit te kunnen sluiten dat dit invloed heeft. 

LittlePeguin Wat vervelend dat je, je zo voelt. Ik heb ook die periode gehad dat ik er mega veel mee bezig was. Ik werd toen vanuit het ziekenhuis naar een dietiste doorgestuurd voor mijn endometriose en omdat ik zelf ook had aangegeven iets te willen afvallen, want ik balanceer ook op het randje overgewicht/gezond gewicht. Alles draaide toen om kijken wat ik wel en niet mocht eten. Alle supplementen aan het uitzoeken wat goed voor me was om zwanger te worden. accupunctuur, vruchtbaarheidsmassage, etc. Op een gegeven moment trok ik dat echt niet meer. Ik heb het toen echt allemaal los gelaten en na Luna helemaal even helemaal. Toen is mijn focus veel meer gaan liggen op mijn gezondheid en gevoel. Ik werk nu vanuit een andere blik aan mezelf, om mij goed te voelen en ja als ik daardoor ook meer kans maak om zwanger te worden (wat overigens niet echt is in ons geval) is dat mooi meegenomen. Ik was ook super trots toen mijn cyste gewoon gehalveert was in grootte bij onze startecho. Het benaderen vanuit een klinische studie herken ik enigzins wel. Ik ben geen wetenschapper al heb ik wel een Msc., maar ben ik meer een analist. Dus ben ook iemand die alles wil uitzoeken en analiseren haha. 
Over die prik is echt nog een mentaal dingetje bij mij. Ik heb heel lang last gehad van een hele onregelmatige cyclus met rondes van 40 tot 60 dagen. Wat gewoon echt verschrikkelijk was. Ik heb nu eindelijk het gevoel dat mijn lichaam na alles in balans is en ben heel erg bang om dat te verstoren door een vaccinatieprik. Ik heb vanmorgen zelf alweer een positieve ovulatietest op dag 16! Dat is voor mij echt een resultaat om blij mee te zijn. Ik verwachtte hem eigenlijk pas dit weekend. nadeel ik wordt nu dus waarschijnlijk eerder op de vakantie ongesteld ipv rond de laatste dag. Voordeel is dat ik dan het ergste waarschijnlijk wel heb gehad en ik iets relaxer in het vliegtuig naar huis zit. Ik denk dat als we geen tp krijgen eind dit jaar ik misschien toch de prik ga zetten. Ik heb nu nog een herstelbewijs, maar die verloopt toch op een gegeven moment en ik wil toch ook nog wel kunnen blijven sporten etc. dus ergens zal ik ook wel moeten. 

Terug
Bovenaan