Roken en zwanger zijn.

net pas alle reakties gelezen. Iemand zegt dat ze 2a3 mnd niet te genieten was, maar we moeten niet vergeten dat er genoeg niet ex-rokende zwangeren die maanden of alle 9 ook niet te genieten waren.
 ik heb me net voorgenomen dat alle afkickverschijnselen dus gwoon zwangerschapskwaaltjes zijn en daar helpt toch een sigaretje nemen ook niet tegen. Volhouden dus!

quote: mamavanJ reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-07-2006 14:22:49'));

net pas alle reakties gelezen. Iemand zegt dat ze 2a3 mnd niet te genieten was, maar we moeten niet vergeten dat er genoeg niet ex-rokende zwangeren die maanden of alle 9 ook niet te genieten waren.
 ik heb me net voorgenomen dat alle afkickverschijnselen dus gwoon zwangerschapskwaaltjes zijn en daar helpt toch een sigaretje nemen ook niet tegen. Volhouden dus!

Ik heb er niet zolang last van gehad hoor, tuurlijk denk ik ook nog best vaak aan een sigaret, maar ik heb het er niet meer moeilijk mee. Dit was voor mij maar 1 a 2 weken, toen had ik er wel wat last van. Maar op zich viel het mij wel mee hoor!
En tuurlijk ben je anders als je zwanger ben, ik ben ook wel eens niet te genieten, maar dat ligt echt niet aan de sigaret hoor....
Succes !! Het lukt je vast! Denk aan je kleintje in je buik!

Groetjes Mickey (17 wk)

Van excuses en goedmakers  als: je kunt beter vijf sigaretjes per dag roken dan de stress van het stoppen hebben, wordt ik misselijk.

Dit was het advies van de verloskundige... Ikzelf heb nooit gerookt tijdens mijn vier zwangerschappen... Ik voel me dan gewoon heel erg schuldig en kan niet eens een peuk opsteken, laat staan ervan genieten...
Maar ik ken een paar mensen die erg verslaafd zijn en echt niet kunnen stoppen.. voor hen gold dit advies... want als je zwanger bent en zo gestressd bezig bent heeft dat ook geen goede invloed op je zwangerschap... dan kun je beter terug gaan naar een maximum van 5 sigaretten per dag en die over de dag verdelen dan dat je gewoon gestaag doorrookt... Een vriendin van mij kreeg ook dit advies vanuit het VU...

Ik ben ook geen voorstander van roken en zwanger zijn maar probeer me wel in te leven in iemand anders... tis voor een ander makkelijk oordelen.. vooral voor degenen die zelf niet roken of makkelijk konden stoppen...  om maar een voorbeeld te geven...De een rookt en snoept niet en is zo slank als een den en heeft geen last van bloeddruk of cholesterol of diabetes... de ander snoept veel en rookt niet, heeft ernstig overgewicht en heeft meer kans op  een hoog cholesterolgehalte en diabetes en weet ik veel wat nog meer....weer een ander rookt en snoept niet en eet gewoon heel slecht en veel te weinig...  ik noem maar wat.. er zullen vast veel meer slechte dingen zijn...wat is dan nog wel en niet goed?  Waarom is iedereen toch zo gespitst op het rookgedrag van anderen terwijl er zoveel meer problemen zijn??
Laat iedereen gewoon zun eigen ding doen en zelf uitmaken wat goed of slecht is...dat weet een ieder wel voor zichzelf...  adviezen zijn goed, maar uiteindelijk moet iedereen het toch zelf doen! En we willen allemaal het beste voor onze kindjes toch??

Bats

Van excuses en goedmakers  als: je kunt beter vijf sigaretjes per dag roken dan de stress van het stoppen hebben, wordt ik misselijk.

Dit was het advies van de verloskundige... Ikzelf heb nooit gerookt tijdens mijn vier zwangerschappen... Ik voel me dan gewoon heel erg schuldig en kan niet eens een peuk opsteken, laat staan ervan genieten...
Maar ik ken een paar mensen die erg verslaafd zijn en echt niet kunnen stoppen.. voor hen gold dit advies... want als je zwanger bent en zo gestressd bezig bent heeft dat ook geen goede invloed op je zwangerschap... dan kun je beter terug gaan naar een maximum van 5 sigaretten per dag en die over de dag verdelen dan dat je gewoon gestaag doorrookt... Een vriendin van mij kreeg ook dit advies vanuit het VU...

Ik ben ook geen voorstander van roken en zwanger zijn maar probeer me wel in te leven in iemand anders... tis voor een ander makkelijk oordelen.. vooral voor degenen die zelf niet roken of makkelijk konden stoppen...  om maar een voorbeeld te geven...De een rookt en snoept niet en is zo slank als een den en heeft geen last van bloeddruk of cholesterol of diabetes... de ander snoept veel en rookt niet, heeft ernstig overgewicht en heeft meer kans op  een hoog cholesterolgehalte en diabetes en weet ik veel wat nog meer....weer een ander rookt en snoept niet en eet gewoon heel slecht en veel te weinig...  ik noem maar wat.. er zullen vast veel meer slechte dingen zijn...wat is dan nog wel en niet goed?  Waarom is iedereen toch zo gespitst op het rookgedrag van anderen terwijl er zoveel meer problemen zijn??
Laat iedereen gewoon zun eigen ding doen en zelf uitmaken wat goed of slecht is...dat weet een ieder wel voor zichzelf...  adviezen zijn goed, maar uiteindelijk moet iedereen het toch zelf doen! En we willen allemaal het beste voor onze kindjes toch??

Bats

Hoi,
Ik denk dat veel vrouwen dit excuus aangrijpen (beter 5 roken dan de stress van het stoppen) om te blijven roken zonder een al te groot schuldgevoel.
Tuurlijk is het beter om te stoppen! Dit weet iedereen en ik denk ook dat de meeste wel redelijk makkelijk kunnen stoppen, als je er maar achterstaat.

Groetjes Mickey

Ik kon ook heel makkelijk stoppen... maar onderschat het niet.. ik heb van dichtbij meegemaakt hoe mensen flippen als ze in de stress zitten van het stoppen en neem maar van mij aan dat die situatie echt niet gezond was... de een is de ander niet..

Even over dat stress he, als er iemand doelt op de stress van het stoppen met roken heb ik misschien een slechte medeling. Het is namelijk bewezen dat de stress van het stoppen met roken minder gevaarlijk is dat de stress hormonen die je lichaam elke keer aanmaakt op het moment dat je trek krijgt in een sigaret. Het zijn juist die stresshormonen die ervoor zorgen dat je een sigaret wilt op steken. Als je stopt is de stress namelijk maar een beperkte tijd terwijl als je door rookt je dus 9 maanden lang tjokvol zit met die hormonen omdat je steeds naar je volgende peukie toe werkt.

Tja, als ex-roker moet ik ook even reageren op dit onderwerp...

Ik ben al lang een ex-roker, ben ruim 5 jaar gestopt. Vanaf het moment dat ik stopte met de pil, stopte ik ook met alles wat slecht zou kunnen zijn voor de baby, tenminste, dat probeerde ik. Maar ja, als het dan een half jaar duurt, een jaar, anderhalf jaar..... Elke keer als ik weer ongesteld werd, zondigde ik meteen: dronk veel wijn en heb zelfs een paar keer gerookt. Dat waren mijn stress-momenten.
Nu kan ik me nog goed herinneren dat het stoppen met roken ook veel stress met zich meebrengt, zeker in combinatie met andere dingen. Tijdens mijn stop-periode stond ik voor de keuze: stoppen met  mijn studie  of weer beginnen met roken. Ik ben toen gestopt met mijn studie...

Ik denk zelf trouwens dat de  gevolgen van het roken tijdens de zwangerschap minder groot zijn dan het drinken van één glaasje wijn. Ik heb jaren met verstandelijk gehandicapten gewerkt, niet één had een ernstige handicap vanwege een rokende moeder. Maar ik heb wel met iemand gewerkt die het prenataal alcohol syndroom had. Hij functioneerde verstandelijk op een zeer laag niveau (een baby in het lijf van een volwassene), had een misvormd lijf, waardoor hij lichamelijk ook enorm beperkt was in zijn bewegen. Zijn moeder was geen alcoholist (wat vroeger gedacht werd bij dit syndroom), je kind kan dit syndroom krijgen door het drinken van 1 of 2 glaasjes wijn tijdens je zwangerschap.

Nou wil ik ook weer geen mensen bang maken, maar er blijven altijd wel risico's, hoe je ook je best doet om ze tegen te gaan. Je hebt ook nog die gevaarlijke kinderziektes, genetische afwijkingen waarvan je niet wist dat die in de familie zaten, zuurstofgebrek bij de geboorte, enz.

Laat iedereen voor zichzelf de keuze maken welke risico's zij wel of niet neemt. En hopelijk krijgen we allemaal een gezond kind!

Terug
Bovenaan