Tja, als ex-roker moet ik ook even reageren op dit onderwerp...
Ik ben al lang een ex-roker, ben ruim 5 jaar gestopt. Vanaf het moment dat ik stopte met de pil, stopte ik ook met alles wat slecht zou kunnen zijn voor de baby, tenminste, dat probeerde ik. Maar ja, als het dan een half jaar duurt, een jaar, anderhalf jaar..... Elke keer als ik weer ongesteld werd, zondigde ik meteen: dronk veel wijn en heb zelfs een paar keer gerookt. Dat waren mijn stress-momenten.
Nu kan ik me nog goed herinneren dat het stoppen met roken ook veel stress met zich meebrengt, zeker in combinatie met andere dingen. Tijdens mijn stop-periode stond ik voor de keuze: stoppen met mijn studie of weer beginnen met roken. Ik ben toen gestopt met mijn studie...
Ik denk zelf trouwens dat de gevolgen van het roken tijdens de zwangerschap minder groot zijn dan het drinken van één glaasje wijn. Ik heb jaren met verstandelijk gehandicapten gewerkt, niet één had een ernstige handicap vanwege een rokende moeder. Maar ik heb wel met iemand gewerkt die het prenataal alcohol syndroom had. Hij functioneerde verstandelijk op een zeer laag niveau (een baby in het lijf van een volwassene), had een misvormd lijf, waardoor hij lichamelijk ook enorm beperkt was in zijn bewegen. Zijn moeder was geen alcoholist (wat vroeger gedacht werd bij dit syndroom), je kind kan dit syndroom krijgen door het drinken van 1 of 2 glaasjes wijn tijdens je zwangerschap.
Nou wil ik ook weer geen mensen bang maken, maar er blijven altijd wel risico's, hoe je ook je best doet om ze tegen te gaan. Je hebt ook nog die gevaarlijke kinderziektes, genetische afwijkingen waarvan je niet wist dat die in de familie zaten, zuurstofgebrek bij de geboorte, enz.
Laat iedereen voor zichzelf de keuze maken welke risico's zij wel of niet neemt. En hopelijk krijgen we allemaal een gezond kind!